Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:40

Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt niet de luxe hebben om een paard de keuze te geven om op stal te staan of buiten, maar dat ze er niet voor uit durven te komen, gezien de nogal heftige reacties hier en daar.
Ik vind eigenlijk niet dat je kan oordelen over hoe iemand voor zijn paard zorgt als je dat paard en zijn omstandigheden niet zelf gezien hebt.
Ik bedoel maar een stal kan echt alles zijn en een wei ook, van heel slecht tot heel goed... Ik ken ook wat paarden hier in de buurt die een stukje wei hebben met een draadje eromheen en dan een container als schuilstal, verder geen bak of uitrijmogelijkheden. Ook verder geen bewaking dus als er in de nacht iets gebeurt met die paarden dan is dat dus gewoon pech voor zo'n paard. Zo'n paard staat dan wel buiten maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ik kan heel goed voorstellen dat als mensen echt moeten kiezen tussen een wei of bijvoorbeeld een bak die het hele jaar kan worden gebruikt, dat ze dan voor een bak kiezen. Als je intensief wilt rijden met je paard dan is dat gewoon belangrijker. Je hebt een paard over het algemeen niet alleen om erna te kijken dus ik denk dat de keuze voor stalling gewoon van meerdere dingen moet afhangen. In het geval dat je stalling niet over weides beschikt kun je ook je paard een paar maanden per jaar op vakantie sturen naar de wei. Hoewel ook daar nadelen aan zitten, is dat wel een optie.
Het is natuurlijk een eindeloze discussie dit maar het is heel makkelijk om te de oordelen over iemand vanachter je computertje zonder iemands paard gezien te hebben.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:48

bethje31 schreef:
Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt niet de luxe hebben om een paard de keuze te geven om op stal te staan of buiten, maar dat ze er niet voor uit durven te komen, gezien de nogal heftige reacties hier en daar.
Ik vind eigenlijk niet dat je kan oordelen over hoe iemand voor zijn paard zorgt als je dat paard en zijn omstandigheden niet zelf gezien hebt.
Ik bedoel maar een stal kan echt alles zijn en een wei ook, van heel slecht tot heel goed... Ik ken ook wat paarden hier in de buurt die een stukje wei hebben met een draadje eromheen en dan een container als schuilstal, verder geen bak of uitrijmogelijkheden. Ook verder geen bewaking dus als er in de nacht iets gebeurt met die paarden dan is dat dus gewoon pech voor zo'n paard. Zo'n paard staat dan wel buiten maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ik kan heel goed voorstellen dat als mensen echt moeten kiezen tussen een wei of bijvoorbeeld een bak die het hele jaar kan worden gebruikt, dat ze dan voor een bak kiezen. Als je intensief wilt rijden met je paard dan is dat gewoon belangrijker. Je hebt een paard over het algemeen niet alleen om erna te kijken dus ik denk dat de keuze voor stalling gewoon van meerdere dingen moet afhangen. In het geval dat je stalling niet over weides beschikt kun je ook je paard een paar maanden per jaar op vakantie sturen naar de wei. Hoewel ook daar nadelen aan zitten, is dat wel een optie.
Het is natuurlijk een eindeloze discussie dit maar het is heel makkelijk om te de oordelen over iemand vanachter je computertje zonder iemands paard gezien te hebben.

Volkomen mee eens Bethtje31 :)
Niet overal heb je veel stallen, en niet iedereen heeft bakken met geld. Sommige paarden kunnen wel alles hebben een meters lange weilanden tot hun beschikking , maar op t moment dat je paard echt iets ergs krijgt, kan je dat niet betalen.

talitha91

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:56

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden verplaatst naar een stal waar hij elke dag ook in de winter minimaal 5 uur per dag op de wei kan. En hij heeft een stal met een uitloop nu. Ik heb hem erg positief zien veranderen sinds hij hier staat. Eerst kwam hij namelijk maar 2 uur per dag buiten en de rest van de dag stond hij in een tralie box met uitzicht op een kale muur. 24/7 weidegang is hier moeilijk te vinden maar minder dan 5 uur per dag op de wei vind ik niet correct tegenover het paard.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:38

@bethje31,
ik sta ook op een pension stal maar ik kan wel zelfmijn wensen aangeven.
nou denkt de eigenaaresse gelukkig het zelfde als ik dus wat zei beslist ga ik in mee.
ze hebben laatst 1 dag binnen gestaan gewoon omdat het land te nat was en de paddocks ook en het echt smerig weer was, vond het niet erg. verders staan ze eigenlijk weinig binnen. alleen als het alleen maar regent en het ook echt kouder word dan gaan ze snachts naar binnen.
maar heb het goed naar mn zin op deze stal en mn paard ook.

mijn paard staat veel buiten. en met slecht weer en in de winter alleen snachts binnen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:56

Hoi Dennisje,
Ik denk dat het ook heel erg verschilt per paard. Niet alle paarden hebben dezelfde behoeftes. Sommige hebben er behoefte aan om het hele jaar buiten te staan en sommige ook helemaal niet.
Er staan bij ons ook een aantal zenuwpezen op stal die zich echt veel beter zouden voelen als ze buiten stonden of als ze veel meer zouden lopen.
Ik snap zelf mensen niet helemaal die een prachtig, heetgebakerd sportpaard kopen waarmee je echt lekker mee aan de slag moet en het dan 22 uur per dag op stal laten staan. Zo'n paard zie je dus echt verpieteren. Die moet op zijn minst als er geen weide is, lekker 2 uur of het strand op (bij ons dan) en aan de slag. Dat zijn dus mensen die wel geld hebben maar er niet echt bij nadenken wat zo'n soort paard nodig heeft.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:20

Mijn visie op welzijn is wel redelijk gelijk aan die van Pmarena en daarom snap ik ook dat zij erover doorgaat (misschien is de toon niet altijd even lief ;) ). Aan de andere kant snap ik ook wel dat constant gewezen worden op bepaalde dingen niet leuk is en dat je het ook gewoon niet met 'ons' eens kan zijn. Blind iemands mening volgen is ook niet mijn ding.

Maar er zijn de afgelopen jaren al talloze onderzoeken gedaan naar paardenwelzijn. Daaruit komt toch constant naar voren dat stilstaan voor een paard niet goed is, het paard is een beweger. Onbelaste, ongedwongen beweging is voor een paard belangrijk. Daarnaast zijn er talloze paarden die door het opstallen stalondeugden ontwikkelen. Wat ook direct gekoppeld kan worden aan het op stal stilstaan en slecht stalbeheer. (Nu zegt iedereen hier vast dat zijn paard dat niet heeft, maar maakt dat, dat opstallen voor jouw paard wel goed is? Dat niet iedere alcoholist dood gaat aan levercirrose wil nog niet zeggen dat te veel drinken goed is.)

Als iemand dan als tegenargument zegt, ik zie dat mijn paard gelukkig is zoals het nu gaat. Dan kan dat best zo zijn, een paard kan zich immers heel goed aanpassen. Maar voor het welzijn is het toch beter om niet het grootste deel van de dag stil te staan. Komt er nu iemand met iets anders dan een eigen gevoel of voorkeur. (BV. 'Mijn paard staat graag lekker warm in zijn box' of 'Anders staat hij maar zielig in de regen') Maar met een echt argument voor opstallen dan zal ik de eerste zijn die zegt, 'he zo had ik het nog niet bekeken of dat voordeel had ik nog niet gezien' en mijn 'overtuiging' misschien wel herzien. Maar tot nu toe heeft niemand dat gedaan of (wetenschappelijk) kunnen onderbouwen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:32

Hm misschien vinden sommige paarden het op sommige momenten fijner om in de stal te staan, en als je het zo bekijkt zal het het eerlijkste zijn om het paard de keus te geven.
Dus een uitloop stal, en niet opsluiten.

Lijkt mij ook het perfectst, helaas gaat mijn paard in de winter wel snachts naar binnen omdat ik geen andere mogelijkheid heb, maar dat lijkt me wel de beste situatie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:38

wetenschappelijk ben ik ook niet zo van...mijn eerste paard is 27 jaar geworden en die stond in de randstad alleen de zomer buiten en verder op stal...hier staat nu een bijna 30 jarige die er super uitziet,en de rest van de paarden hier zijn langzaam en zeker ook beginnend bejaard aan het worden,en de meeste mensen geloven amper dat de paarden zo "oud" zijn..

ze bewegen prima hebben geen problemen met hun bewegingsapparaat of wat ook,hebben geen stalondeugenden,ja 1 maar die staat al in een loopstal maar is gewoon een nerveus typje,en hij zuigt harder op een wei als op stal,dus om nu te zeggen dat het over gaat als ie op het land staat,nee ook daarvan ben ik niet overtuigd ( plus die heb ik als luchtzuiger gekregen).

waar ik wel van overtuigd ben,is dat mijn dieren er gezond en happy uitzien,en dat maakt dat ik echt niet overtuigd ben dat ik het beter anders kan doen,het gaat nl heel erg goed :D

ik ben happy de paarden zijn happy...nou wat willen we nog meer...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:43

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:49

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:53

mijn paarden gaan graag de wei op, maar wanneer het gaat schemeren willen ze niks liever dan terug naar stal!
's Zomers staan ze 24/7 in de wei omdat het makkelijk voor ons is en het enorm scheelt in hooi en stro, maar als het gaat schemeren staan ze met zn drietjes bij het hek hoor! Ze blijven daar minstens een uur heen en weer lopen met af en toe een hinnik. Als ze merken dat er na een uur nog niks gebeurt druipen ze wel af.

Nu het kouder wordt gaan ze 's nachts wel naar binnen, dat wil zeggen, in de paddock met inloopstallen.
Mijn haflinger duikt meteen de stal in en blijft daar tot ze de wei weer op mag, dat is echt een huismus. Die staat het liefst in dr stalletje. De andere 2 staan vaak te dutten in de paddock.
Als de wei te nat is blijft mn haf ook gerust de hele dag in de stal staan, die komt er echt niet uit hoor! hahaha!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:00

---

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:15

---

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:17

Ik heb 2 paarden en een shet (aan huis :o ). De staldeuren staan 24 u per dag open naar de paddock.. wat ik merk is dat ze voornamelijk binnen staan bij warm/zonnig weer en harde regen (en als er veel dazen zitten). Verder zijn ze altijd buiten (en slapen daar ook). Als in de winter de deuren s'avonds dicht gaan (ivm bevriezen waterbakken) tot 's morgens, merk ik gewoon dat ze zo snel mogelijk naar buiten willen.
Ze zijn alle drie erg happy met deze situatie en er is altijd frisse lucht, ruimte voor beweging én om te liggen/rollen. Loopstal of weidegang met schuilstal heeft dus absoluut mijn voorkeur (er staan foto's in mijn profiel)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:27

Wammie schreef:
Ik heb zelf een pony, op mijn oude stal ging hij sochtends naar buiten en savonds naar binnnen. Helaas ging mijn stal plat en moest ik naar een andere stal. Na lang zoeken sta ik nu op een stal waar mijn pony 2x in de week door kleine kindjes wordt gereden. Ik zelf natuurlijk elke dag kom voor beweging en in de zomermaanden mogen ze 3 uur in de wei. Meestal ging hij dan sochtends in de wei en als ik kwam dan was hij er nog 2a3 uur uit zijn stal. Als ik de verhalen lees op dit forum merk ik dat veel mensen niet reageren die ongeveer in dezelfde situatie zitten zoals mij. Ik ben er elke dag, krijgt elke dag te eten, krijgt elke dag zijn beweging, staat in een ruime stal waarbij hij altijd contact heeft met mede stalgenootjes.

Ik snap heus wel dat hoe meer beweging hoe beter het is maar ik vind het jammer dat het allemaal zo verwijtend overkomt. Ik heb in omstreken gekeken voor meer buitengelegenheden maar dan kwam ik of op een stukje stenen met een klein schuilstalletje ergens tussen de huizen of op een grote weide waar geen schuilmogelijkheden zijn. Bedenk dan wel dat in de winter het gras kapot wordt getrapt en er daardoor in de zomer toch ook minder goed gras aanwezig is. Bij ons gaan ze ongeveer in juni het land op, 3 uurtjes per dag tot midden oktober. Hier is geen schuilplaats en als het veel regent moeten ze er tijdelijk vanaf zodat ze de grond niet kapot trappen. Ik vind dit persoonlijk een goede reden want als mijn pony tot zijn kogel in de modder moet lopen 3 uur of in de snikhetende zon met horzels zonder schuilstal vind ik ook niet echt een goed idee.

Ik hoop dat ik hiermee mensen stimuleer ook hun zegje te doen ookal hebben ze niet de mogelijkheden zoals een weiland of een schuilstal. Bij zoveel stallen waar ik ben wezen kijken staan er paarden in stallen, waar zijn die mensen?

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:30

Jack staat momenteel overdag van 7 uur 's ochtends tot 5-6 uur 's avonds buiten en dan staat ie wel degelijk te wachten om naar binnen te mogen.. misschien voor zijn eten, dat kan natuurlijk :)
Als het niet regenachtig is blijft hij ook 's nachts buiten :)
Maar zodra het weer winter wordt mogen de paarden op onze stal niet meer in de wei en dat vind ik ontzettend jammer ;(
Ze kunnen wel in de bak gezet worden (en hebben ook een afgezet stuk waar ze opkunnen) maar Jack is echt de laagste in rang en laat zich door iedereen doen!
Ik zou veel liever een stal hebben waar ze meer buitenkunnen maar hier in Belgie is dit ook nog niet zo op punt als in Nederland.
Hier is weidegang en bewegingsmogelijkheid voor een paard niet het belangrijkste en dat is echt jammer :n niemand wil z'n wei laten kapotlopen in de winter..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:35

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:51

hm,op zich wel een interessante discussie.
Mijn pony komt uit Hongarije, hoe hij daar geleefd heet weet ik niet. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat hij voornamelijk in de kudde gelopen heeft,24/7 buiten.
Ik kocht hem op een soort handelsstal waar hij enkele maandjes daarvoor naartoe gekomen was,recht uit Hongarije dus.
Op die stal stond hij ook regelmatig op stal.
Bij mij staat hij nu alweer ruim 14 maanden,sinds ik hem gekocht heb, 24/7 buiten.
Eerst op een biologische boerderij met een weiland waar geen schuilplek was.
Hier had hij het in de winter niet fijn, zeker niet in de extreme natte en koude periodes.
Hij viel ook behoorlijk in.

Sinds 6 weken ongeveer staat hij met zijn oude weidemaatje samen,en nog enkele ponys bij mensen aan huis.
Mooie ruime(en bemeste)weilanden mét flinke bomen om te schuilen,en misschien komt er een schuilstal.
Hier staat hij stukken beter.
Ook stond ik op de wachtlijst voor een plek met 's nachts stalling..waar ik nu dus voor in aanmerking kom.
En hoewel aanlokkelijk(pal aan de veluwe)ga ik het toch maar afslaan...denk niet dat mijn pony het prettig vindt om 's nachts op stal te staan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:12

maar die vind het wel straks in de regen en wind periode prettig om als enige beschutting kale bomen te hebben??

tot op het bot toe nat worden,in de wind staan( en wie weet hoeveel herfst stormen we gaan krijgen) en dan nergens kunnen schuilen ( een kale boom noem ik écht geen schuilmogelijkheid)... :n

kan me niet voorstellen dat een paard daar zelf voor zou kiezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:18

ik wacht rustig de winter even af.
Misschien,als de vergunning rond komt (stomme gemeentes)komt er een schuilstal.
Verder is het niet 1 boom,maar hele rijen bomen,bijna een bos eigenlijk. Geen vlak weiland waar de wind keihard overheen waait..

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:24

bij ons staan ze 24/7 buiten met 2 schuilstallen. ze staan eigenlijk altijd buiten, heel weinig in de stal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:26

zou jij genoeg warmte hebben als je achter die bomen zou moeten schuilen in de herfst,en dan zeiknat geregend worden,en dan flinke wind...

nou is de winter meestal nog wel te doen,droog vriesweer is prima voor paarden,maar die ellendige herfsten hier ,zo nat,zoveel wind...nee zelfs mijn shetten hebben echt een schuilhok gekregen om droog te staan en die maken daar dankbaar gebruik van...

geef je paard dan in ieder geval een regendeken dan wel niet gevoerd,maar ja dat zal ook wel weer onnatuurlijk zijn...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:38

Eindeloze discussie dit. Ik ben van mening dat een paard niet 23 uur per dag in een stal hoort. Een uurtje beweging en het is goed. Het is vergelijkbaar met jezelf wekenlang in de wc opsluiten en er eens per dag uit mogen. He lijkt me gewoon niet gezond en bevredigend.
Ik sta zelf op een kleine stal met een bak en onwijs veel wei. Maar voeren doen we zelf, binnen en buiten zetten doen we zelf, mesten doen we zelf etc etc. Voor de meeste mensen is dit teveel werk of mensen willen een geweldige dressuur bak, maar de stallen als waar ik sta zijn soms wel de meest paardvriendelijke. Als ik het wil staan mijn paarden 's zomers lekker 24/7 buiten. 's winters kunnen ze in de bak of in een klein landje overdags. Nu staan mn paarden ook nog gewoon van 9u 's ochtends tot een uur of 7 of 8 's avonds buiten. Ze gaan graag naar binnen, maar zodra het eten op is willen ze eigenlijk wel weer naar buiten. Maar aangezien het steeds zo nat is gebeurt dat nu gewoon ff niet.
Wil je je paard echt natuurlijk houden vind ik idd ook wel dat er schuilmogelijkheden moeten zijn. Maar een paard het grootste gedeelte van de dag vind ik echt slecht. Stel dat je paard 's winters de hele dag binnen staat en je haalt m eruit om te gaan rijden. Hoe stijf is zo'n beest dan wel niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:43

Hier ook paarden 24/7 buiten. Krijgen hooi bijgevoert 's winters, meer niet. En stal héb ik, maar wordt niet gebruikt heb 't ooooooooiiittt eens gebruikt maar dat wordt dus niet geassocieerd met jammie jammie brokjes. En brokjes is níet 't zelfde als gras, dus als mensen zeggen paarden denkt lekker eten binnen, ja gras is ook eten, klopt. maar hou jij maar eens een pluk gras en een handje brokjes voor z'n neus, volgens mij hoeven we dat niet eens echt te testen he? Nou mijn pony toen ik die ooit eens 1 nachtje in de stal had staan, die deed toen ik 'm weer losliet alsof ik 'm wel een maand er in had opgesloten... hoe durfde ik. Hij associeert de stal namelijk niet met eten, stal = een absolute nachtmerrie.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:08

kimmie261 schreef:
zou jij genoeg warmte hebben als je achter die bomen zou moeten schuilen in de herfst,en dan zeiknat geregend worden,en dan flinke wind...

Jij hebt het niet over paarden, maar over jezelf en daar vergelijk jij paarden mee. Dat werkt absoluut niet, want veel gelijkenissen zijn er niet.