Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bethje31 schreef:Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt niet de luxe hebben om een paard de keuze te geven om op stal te staan of buiten, maar dat ze er niet voor uit durven te komen, gezien de nogal heftige reacties hier en daar.
Ik vind eigenlijk niet dat je kan oordelen over hoe iemand voor zijn paard zorgt als je dat paard en zijn omstandigheden niet zelf gezien hebt.
Ik bedoel maar een stal kan echt alles zijn en een wei ook, van heel slecht tot heel goed... Ik ken ook wat paarden hier in de buurt die een stukje wei hebben met een draadje eromheen en dan een container als schuilstal, verder geen bak of uitrijmogelijkheden. Ook verder geen bewaking dus als er in de nacht iets gebeurt met die paarden dan is dat dus gewoon pech voor zo'n paard. Zo'n paard staat dan wel buiten maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ik kan heel goed voorstellen dat als mensen echt moeten kiezen tussen een wei of bijvoorbeeld een bak die het hele jaar kan worden gebruikt, dat ze dan voor een bak kiezen. Als je intensief wilt rijden met je paard dan is dat gewoon belangrijker. Je hebt een paard over het algemeen niet alleen om erna te kijken dus ik denk dat de keuze voor stalling gewoon van meerdere dingen moet afhangen. In het geval dat je stalling niet over weides beschikt kun je ook je paard een paar maanden per jaar op vakantie sturen naar de wei. Hoewel ook daar nadelen aan zitten, is dat wel een optie.
Het is natuurlijk een eindeloze discussie dit maar het is heel makkelijk om te de oordelen over iemand vanachter je computertje zonder iemands paard gezien te hebben.
Wammie schreef:Ik heb zelf een pony, op mijn oude stal ging hij sochtends naar buiten en savonds naar binnnen. Helaas ging mijn stal plat en moest ik naar een andere stal. Na lang zoeken sta ik nu op een stal waar mijn pony 2x in de week door kleine kindjes wordt gereden. Ik zelf natuurlijk elke dag kom voor beweging en in de zomermaanden mogen ze 3 uur in de wei. Meestal ging hij dan sochtends in de wei en als ik kwam dan was hij er nog 2a3 uur uit zijn stal. Als ik de verhalen lees op dit forum merk ik dat veel mensen niet reageren die ongeveer in dezelfde situatie zitten zoals mij. Ik ben er elke dag, krijgt elke dag te eten, krijgt elke dag zijn beweging, staat in een ruime stal waarbij hij altijd contact heeft met mede stalgenootjes.
Ik snap heus wel dat hoe meer beweging hoe beter het is maar ik vind het jammer dat het allemaal zo verwijtend overkomt. Ik heb in omstreken gekeken voor meer buitengelegenheden maar dan kwam ik of op een stukje stenen met een klein schuilstalletje ergens tussen de huizen of op een grote weide waar geen schuilmogelijkheden zijn. Bedenk dan wel dat in de winter het gras kapot wordt getrapt en er daardoor in de zomer toch ook minder goed gras aanwezig is. Bij ons gaan ze ongeveer in juni het land op, 3 uurtjes per dag tot midden oktober. Hier is geen schuilplaats en als het veel regent moeten ze er tijdelijk vanaf zodat ze de grond niet kapot trappen. Ik vind dit persoonlijk een goede reden want als mijn pony tot zijn kogel in de modder moet lopen 3 uur of in de snikhetende zon met horzels zonder schuilstal vind ik ook niet echt een goed idee.
Ik hoop dat ik hiermee mensen stimuleer ook hun zegje te doen ookal hebben ze niet de mogelijkheden zoals een weiland of een schuilstal. Bij zoveel stallen waar ik ben wezen kijken staan er paarden in stallen, waar zijn die mensen?
kimmie261 schreef:zou jij genoeg warmte hebben als je achter die bomen zou moeten schuilen in de herfst,en dan zeiknat geregend worden,en dan flinke wind...