[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:39

Maar je hebt het gewoon in de bak liggen zonder net of gaas? Waar leg je dan nu het verse spul neer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:49

Op dit moment nog wel :j Ik had roosters (2e hands) maar heb nooit nog wat van die persoon gehoord :+ En mijn voorkeur gaat toch naar iets van netten, maar niet gewoon hooinetten maar netten zonder knoopjes, dus daar ben ik nu voor aan het informeren :)

Het verse spul gaat op dit moment in een andere bak (speciekuip), in de hooibak wordt geen vers spul gelegd momenteel ...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:50

Hier krijgen ze pas nieuw als het op is. Is het bijna op als ik weer kom voeren krijgen ze een klein beetje minder dan normaal zodat het de volgende voerbeurd wel net aan op is.

Mijn volwassen pony's krijgen zo beperkt graszaadhooi dat het altijd op is (ook uit de slowfeeders). Mijn jeugd is boos, die kreeg altijd enkel onbeperkt weidehooi maar dat is nu bijna op dus nu krijgen ze weidhooi en graszaadhooi. En graszaadhooi valt niet in de smaak bij de dames. Die krijgen dus wel onbeperkt, maar het valt me mee hoe veel dat is (voorheen voerde ik grote balen voordroog, nu weer kleine baaltjes hooi).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:54

Kan jij dat zo goed inschatten dat het altijd net op is als je aankomt? Of staan ze dan een tijd zonder eten? Hier wordt "maar" 2x per dag gevoerd (1x door de pensioneigenaresse, 1x door mezelf) dus ik wil wel dat ze het grootste gedeelte toekomen .. Maarja, nu kiezen ze (of eentje toch :P) er ook voor om op maar een kleine hoeveelheid te teren ... Ben eens benieuwd als ik vanmiddag aankom of de hoeveelheid in de bak geminderd is :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:03

Hier kan ik het heel aardig inschatten, ze eet bijna een net leeg op een nacht :+ (net van +- 1 x 1 m.). Past een klein baaltje hooi in ongeveer en dan hangt er nog ee klein beetje onderin. Op echte koude nachten iets meer en op normale nachten iets minder. En overdag minder dan 's nachts :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:05

Hier krijgen ze maar 1x per 1-3 dagen nieuw hooi erbij :P

Je kunt er desnoods altijd nog voor kiezen om 1 netje / bak (iets met mazen i.i.g. tegen het morsen / verspillen / snel vreten) gevuld te houden met arm hooi of stro , en voor de rest een dagrantsoen neer te leggen. Dan krijgen ze onbeperkt (toegang tot ruwvoer) maar vreten ze zich niet te vol met veel vet hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:09

Hmmja, ik heb het met hooi geprobeerd (heel grof) maar daar blijven ze gewoon vanaf .. Ze staan liever zonder eten dan daaraan te eten, ze wachten gewoon op nieuw voordroog ... En dan ligt dat hooi ook maar te schimmelen, dus dat is ook niet handig :+

Ik heb vorige maandag bij elke pony 2 hooinetten gevuld met voordroog dat in de bakken lag (heb ze toen helemaal leeg gemaakt en wat nog goed was in die netten gestoken), tot op heden zit daar nog in :+ Gisteren wel nog maar een bodempje, dus ze eten er wel van, maar niet van harte en ik ga vandaag toch eens kijken of het nog allemaal wel gezond uitziet ... (en met eten bedoel ik dat ze het eruit trekken, heb ondertussen ook al een leuke stalbedekking :P dus echt alles opeten wat ze eruit halen doen ze ook niet).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:19

Ik kan het zo inschatten dat ze meestal in het laatste uur de restjes weg staan te snoepen.
Bij koud weer krijgen ze iets meer, bij heel zacht weer iets minder.

Bij mijn jeugd groep is het meestal net niet op en die mogen onbeperkt van mij (krijgen het los in een grote bak), mijn volwassen groep wel maar die mogen liever ook niet onbeperkt (en krijgen het uit een fijnmazig net, littlebit hooitas en een hartog bak. Jeugd is goed op gewicht, volwassen groep zitten wat ex-bevangen klanten en dikkies tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:51

Volgens mij is niet het probleem het hooi, maar de bak .. Denk dat [***] besloten heeft niet meer uit die bak te eten :+ Ik heb nu het hooi wat in de bak lag in de hooinetten gedaan en in z'n stal gehangen en hij begon er meteen aan te knabbelen .... Heb de hele bak schoon gemaakt en wat nieuw ingegooid, ben eens benieuwd wat er morgen nog ligt ...

Wat zou er aan die bak kunnen zijn? Of heb ik echt zo'n rare pony die besluit ineens niet meer uit een bak te willen eten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:40

Ik kan netten krijgen via Huck.be, van 4mm en 30 mm maas ... Kost alleen wel zo'n 222 euro, is toch best wel een investering :=

En ik zat te denken .. als je zo'n netten in je bak hebt, dan maak je deze vast in de hoeken, maar gaan ze er dan niet langs de zijkanten onderdoor eten? Of gaat dit niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:46

Net in een frame maken, dan blijft net op zijn plek.
huck is erg duur. heunetz.de is stukken goedkoper en (vrijwel?) zelfde kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:49

Daar hebben ze geen 30mm netten als ik het goed zie?
Ik zou graag gewoon een simpele oplossing willen, ik ben er al zolang mee bezig en heb nog niks en ik begin het eigenlijk beu te worden :o Dus om weer netten in frames te moeten gaan zetten enzo, ik zie het momenteel niet zo zitten (maar ik zie weinig zitten momenteel) :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:59

luron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:23

Malenka schreef:
tamary,
Dat hebben ze wel heel simpel opgelost. Die kunnen we gemakkelijk zelf maken. Een paard kan toch niet in een hoek staan. Alleen.... liggen die rekken nou gewoon los?

Rekken liggen niet los :D

Oplossing hoeft niet moeilijk te zijn als het maar veilig is en een zeer lange levensduur heeft, daar gaat het om.

Gr bedaf stallenbouw

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:21

tamary schreef:
Net in een frame maken, dan blijft net op zijn plek.
huck is erg duur. heunetz.de is stukken goedkoper en (vrijwel?) zelfde kwaliteit.

Wij hebben zowel netten uit Duitsland als de netten die mijn weidegenootje maakt (zie link in onderschrift dus) van het materiaal van Huck : materiaal ziet er hetzelfde uit en volgens mij is Petra (weidegenootje) zeker niet duurder dan Duitsland hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:05

welke maat is geschikt voor in een stal??
(ongeveer?)
voor de avond hooibeurt...rond de 2 tot max 3 plakken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:02

ik zit naar de haystack hooikussens te kijken,die lijken mij zeker wel wat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:27

Dan zou je met een net van Petra van een meter breed wel uitkomen hoor :)

Hooikussens hebben we hier ook 2 stuks , ik vind het echt waardeloze dingen. Leuk om 1 of keer in de week een keer te vullen en in de wei te leggen zodat ze er wat mee kunnen rommelen en gooien...maar om echt in te voeren vind ik ze veels te bewerkelijk. Veel te veel getob en dan zit er nog maar 1 à anderhalf plakje in dus hij is nog zo leeg ook :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:33

een meter zou wat breed zijn denk ik...?"rond de 2 plakken ongeveer,of 3,voor de nacht is het voor.(op stal dus!). 's ochtends en bij binnenkomst krijgt hij dan 'op de grond', en in de weide krijgen ze ook hooi(op de grond).

welke kussens heb jij dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:38

Haystack. En Petra heeft er 1 zelf bij gemaakt denk ik want er liggen er nu ineens 2 (ongebruikt...) in het hooi-hok :P

Een net van een meter breed daar gaan 2 tot hooguit 3 plakken in :)

Het hooikussen daar krijg je 1 plak in en dan kun je er nog wat hooi omheen frotten. Maar dat gedoe met het rijgen van het touwtje , ophangen , pffffft ik vind het maar irritant en arbeidsintensief. Een muurnetje zoals wij ze hebben is VEEL praktischer :)

Per pony per dag eten ze 1 net van anderhalve meter breed leeg (als ze verder geen gras binnen krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:48

maar dat muurnet moet dan wel goed passen in je stal...
past er echt maar 1 plak in dat hooikussen ja?ook die grotere van 75 cm breed??
waarom vind je de jouwe handiger,dat 'muurtje'. hoe vul je die dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:56

Meet maar eens een plak hooi op , en bedenk dan dat de zijkanten van het net natuurlijk aan elkaar vast gemaakt zijn waardoor je niet helemaal tot de randen de dikte van een plak hooi kwijt kunt :)

Als je dat kussen uit de stal haalt moet je eerst het sluit-touwtje helemaal loshaken , dan prutsen met vullen van het net (1 hand net openhouden andere hand hooi er in frotten en dan maar proberen om niet het randje van het net mee naar binnen te schuiven :P ) , dan nog wat losse plukken hooi er bij frotten omdat je hem wel zo vol mogelijk wilt hebben (als je dan toch aan dat rotklusje begint moet de inhoud wel zo lang mogelijk mee gaan vind ik dan :P ) en vervolgens moet je het net weer dicht gaan rijgen.

Dan weer gaan slepen met dat volle net , hem ergens ophijsen om hem weer op te hangen , gaan vlechten om hem goed stevig te hangen en te voorkomen dat er een paard klem komt te zitten in dat touwtje... getob is het gewoon vergeleken met die brede netten tegen de muur.

Die zet je vast met bvb. isolatoren (zie link in onderschrift) , daar haak je het net omheen.

De bovenkant zit dan om een stuk of 5 isolatoren gehaakt waardoor die gesloten hangt.

Openmaken doe je door het net weer los te haken , elke seconde een haakje. Je stampt het hooi er in , en haakt ze weer dicht. En klaar ben je. Geen gedoe met touwtjes.

Maargoed er zijn zat mensen die een kussen wel fijn vinden hoor natuurlijk , het is maar net wat je wilt !

Hier hebben we gewoon een aantal netten van anderhalve meter opgehangen her en der in stal en wei , en als we die allemaal vullen dan hebben de ponies voor een dag of 3 onbeperkt hooi , lekker makkelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:58

klinkt op zich ook wel handig,al zal ik kussen/net vast moeten maken aan tralies..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:04

Laatst bijgewerkt door Safiera op 04-03-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:10

ik die meestal 2 hooinetten over elkaar heen :P
1 met wat grotere gaten dan de andere.
werkt prima voor mijn shet!