hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:01

Ja we laten het hierbij..mee eens..mishandeling was van mijn kant geen beste woordkeuze. :o

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:02

Mijn shetters staan 24/7 buiten mét een schuil stalletje zodat ze zelf kunnen kiezen. Mijn d-pony staat binnen maar gaat zovaak mogelijk het land op om lekker paard te zijn :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:35

ik stond op een stal waar mijn pony ruim 5 uur per dag buiten stond in de bak --- maar mijn pony stond dus al na 1 uur te dreinen voor het draad dat ie naar binnen wilde -- hij had het niet naar zijn zin in de paddock en verveelde zich dood - ook heeft ie een schijthekel aan regen en wind haha

je deed hem echt geen plezier om hem buiten te zetten !!!! (((vind het ook meer het gevoel van ons zelf hoor dat het beter is 24/7 om buiten te staan - verschilt per paard vind ik )))

nu sta ik bijna 6 maanden op een andere stal ( met 40 paarden )
hij komt 1 uur in de stapmolen 5/6 dagen in de week
word om de dag 1 uur dressuurmatig gereden
in het weekend gelongeerd als het gaat en er plek is even in de paddock gezet met het paard van me instructrice zodat ze lekker kunnen spelen ;)

mijn pony is vrolijker en opgewekter geworden en lijd hier dus totaal niet onder dat ie langer binnen staat

in het voorjaar/ zomer gaat ie van 09:00 tot 17:00 op de wei ;)

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:26

Ik zou mijn pony (als ik er 1 had) wel het liefst 24/7 op land willen zetten, maar ik wil echt minimaal 6 uur per dag.

Beeker

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:54

Ik vind dat een paard iedere dag lekker buiten moet kunnen lopen.
Die van mij zet is smorgens om half 8 buiten en smiddags na mijn werk om 5 uur ga ik rijden enz. en zet ik ze weer binnen. Als het echt heeeeeeel hard regent laat ik ze tot 12 uur binnen staan en zet ik ze in mijn middagpauze buiten. Maar naar buiten gaan ze iedere dag een paar uur en vanaf mei tot oktober staan ze hele dagen buiten. Lekker hoor...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:01

Het liefst 24/7 en anders minimaal 8 a 10 uur. :j

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:53

Mijn shetlander staat het hele jaar in het weiland.
Hij is ook liever buiten.
De inloopstal waar hij zelf in kan word alleen gebruikt met slecht weer.

Ik vind dat een paard zeker wel 3 uur per dag op het weiland/buiten moet staan.

dikkekus

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:30

ik vind dat paarden buiten het rijden, longeren etc minimaal 2 uur per dag buiten moeten komen om hun eigen "ei" kwijt te kunnen. Gelukkig komen die van mij alleen 's winters 's nachts op stal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:58

"ei kwijt kunnen" is ook maar relatief, want mijn merrie raakt haar ei meestal niet kwijt van alleen maar buitenlopen. Ook 24/7 lopend kropt die energie open moet ze aan het werk (of losgegooid worden). Vnid het wel belangrijk dat paarden er zo lang mogelijk uit gaan. Hier probeer ik iig minimaal 4 uur aan te houden dat ze dames in de bak staan. Helaas moeten we de dag delen met nog 2 paarden, dus hele dag buiten kan niet. Weide kan het niet aa, en alles tegelijk in de bak resulteerd in kapotte paarden helaas.

Ben wel blij met hoe het nu gaat, 4 uur buiten en daarnaast nog aan het werk. Mooiste zou 24/7 buiten staan, maar met dagen als gisteren en vandaag staat mijn muts ook liever op stal, mietje. Helaas voor haar moet ze gewoon buiten lopen paar uurtjes, maar wordt dan wel vaak minder dan 4 uur en slechts 2 uur bij aanhoudende regen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:09

Waarom is een paard nu een mietje als ze met dit weer liever op stal staan?
Zou je zelf lekker buiten willen staan nu? ik niet tenminste.
Mijn paarden staan met dit weer ook niet buiten want vinden er geen zak aan en staan stil in een hoekje in de paddock. Ik heb dan liever dat ze stil staan droog in hun stal!

Paarden vinden regen, wind en koude samen helemaal niet zo fijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:32

Mietje niet in negatieve zin, want mijn mietje is een leuk mietje ;) Ik zeg het gekscherend, mijn mietjes merrie, in haar hoeven zou ik hetzelfde idee hebben waarschijnlijk. Ze heeft enorm veel energie over altijd, maar met dit weer is ze ongelukkig buiten idd. Maar ook binnen, daar kan ze ook haar ei niet kwijt. Met zulke dagen is ze ook vaak constant met haar hoofd aan het schudden (= stresstik noem ik dat altijd) gelukkig zijn er niet enorm veel dagen dat het de hele dag regent dat het giet aan 1 stuk door.

Ik heb ze het liefst buiten lopen, dat is toch het beste, mijn shetter lijkt regen niet eens te voelen, die doet alles en nog wat. Mijn "mietje" staat enkel met haar hoofd naar beneden zielig te zijn... Heb haar daarom sinds vorig jaar ook onder deken staan als het flink regent tijdnes de weidegang periode, omdat ze anders al helemaal niets meer doet behalve serieus kou kleumen (eten doet ze namelijk ook niet meer met zulk weer :(:) ).

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:07

rapido schreef:
Waarom is een paard nu een mietje als ze met dit weer liever op stal staan?
Zou je zelf lekker buiten willen staan nu? ik niet tenminste.
Mijn paarden staan met dit weer ook niet buiten want vinden er geen zak aan en staan stil in een hoekje in de paddock. Ik heb dan liever dat ze stil staan droog in hun stal!

Paarden vinden regen, wind en koude samen helemaal niet zo fijn.

de grootste fout die gemaakt word is je dier vermenselijken. Mijn paarden staan in weer en wind buiten. Ze staan 'zielig' stil in de regen, inderdaad. Maar zet je ze dan binnen worden ze pokkenerveus, gaan hinniken, tegen deur slaan.
Dus dat zielig stilstaan is niet zielig. Ook in de zon kan een paard eens op rust gaan staan en wat doezelen. In combinatie met regen lijkt dit alleen maar zielig.

Je laatste zin ben ik het gedeeltelijk mee eens. Hangt natuurlijk van paard tot paard af. Ik heb het geluk dat mijn dieren kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan staan. En ik zie dat alleen mijn paard met regen wind en koude gaat binnenstaan, ponybeest keert der kont tegen de wind in en doet lekker verder waar ze mee bezig was :+

edit: dt fout ;)
Laatst bijgewerkt door Hananas op 27-02-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:08

Zo veel mogelijk!
Een plekje waar ze kunnen schuilen... Dan is het inderdaad hun eigen keus of ze in de wind en regen blijven staan....

SCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:51

'S ochtends vroeg, tegen 8 uur naar buiten en tegen 5 uur of later (ligt meestal aan de dag) naar binnen. Soms staan de paarden zelf al voor de ingang omdat ze dan naar binnen willen, dan vinden ze het weer heerlijk om naar hun schone stalletje te gaan en krijgen ze dan hun avond eten, je ziet ze daar gewoon van genieten. <3
En 's ochtends vinden ze het weer heerlijk om naar buiten te gaan.

Ik hou er zelf niet zo van als ze 24/7 buiten staan. Want 's avonds heb je er geen kijk over en er zijn wel eens "rare" mensen die het wel leuk vinden om wat bij de paarden te doen, of paarden stelen. 'S middags is er altijd wel iemand in de stal en die dan kijk heeft over de paarden. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:04

SCR, dat ligt aan je weiland. Bij mij komt er geen vreemde bij. Het land is prive terrein. Je moet wel heel moeilijk doen, wil je erheen gaan, naast het feit dat de honden zullen aanslaan en dan gaan de stallingseigenaren echt wel even kijken.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:11

mijn paarden staan in de zomer 24/24 7/7 buiten met een schuilstal, ik probeer dit in de winter ook maar nu is dat gewoon onmogenlijk hier staan ze bijna tot hun buik in de modder geen ideale situatie

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:14

Twiggy2008 schreef:
SCR, dat ligt aan je weiland. Bij mij komt er geen vreemde bij. Het land is prive terrein. Je moet wel heel moeilijk doen, wil je erheen gaan, naast het feit dat de honden zullen aanslaan en dan gaan de stallingseigenaren echt wel even kijken.

Het weiland waar mijn shet staat ligt op het terrein van het bedrijf van mijn opa.
Dar hangen allemaal camera's
En ook liggen er heel veel weilanden omheen waar ook paarden staan.
Dus best dom als je mijn paard gaat stelen als er zoveeel omheen staan die veel makkelijker te krijgen zijn.
haha.
En anders eet het varken wat er ook rondloopt je op }:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:18

Whahaha!!! :D

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:21

dodyg schreef:
ik probeer dit in de winter ook maar nu is dat gewoon onmogenlijk hier staan ze bijna tot hun buik in de modder geen ideale situatie

In ons weiland was dat ook.
Echt vreselijk!
De modder ging in zijn staart zitten.
En op zijn buiken en hoeven.
Alles werd hard. En zijn staart werd net als het haar van Lenny ;p

Toen heeft mijn opa er zand over laten gooien.
En op sommige delen een stenen pad.
Nu heb ik op 1 klein stukje nog modder :D

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:23

Het liefst 24/7 met inloopstal.
Is dit niet mogelijk dan toch zeker wel in de winter 8 uurtjes als dat mogelijk is en daarnaast nog wat andere beweging (longeren/rijden/wandelen)

mini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:21

ik vindt dat een paard zoveel mogelijk buiten moet staan
liefst 23/7 met schuilmogelijkheid en misschien een verhard stuk voor ''droge voeten''

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:44

Die van mij hebben een inloopstal. Met de sneeuw hadden ze maar 1 pad van de stal tot de poort haha. Als het echt koud is en regent gaan ze ook altijd in de stal staan maar nu is het weer wat warmer en als het nu regent staan die van mij liever buiten. Soms genieten ze echt van de wind en de regen. (ze kunnen zelf kiezen tussen binnen en buiten)

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:09

die van ons staan ong 8 uur buiten, ligt aan het weer

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:54

Er worden ontzettend veel paarden vermenselijkt. Een paard is een gewoonte dier, en zal zich snel aanpassen aan de gewoontes die het beestje aangeboden krijgt.
Mijn paard heeft de eerste 3 jaar van haar leven 24/7 buiten gestaan. Winter met schuilstal, zomer op het land.
Nu heb ik haar naar stal gehaald, en staat ze in de zomer 24/7 buiten, en in de winter van 9 tot 5. Ze doet het er prima op, maar dat is puur en alleen omdat dit een 'gewenning' voor haar is geworden.
Ze zou het op een land met schuilstal net zo goed doen.
Ik persoonlijk denk dat er meer naar het paard gekeken mag worden, en dat het paard niet in moet leveren naar wat de mens wil. Maar dan dus de vraag, waar is de grens?
Persoonlijk vind ik de 8 uurtjes die mijn paard elke dag in de winter buitenkomt het meest minimale. Daarmee bedoel ik dat als ik van stal zou verhuizen ik niet snel genoegen zou nemen met minder uren buiten.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:26

die van mij staan ong 3 uurtjes per dag buiten.
en dat vinden ze ook genoeg.
ze gaan bij ons om ong 2 uur naar buiten en om 5 uur / half 6 weer naar binnen.
tegen die tijd dat ze naar binnen mogen staan ze weer voor het draad te staan en als het helemaal te lang duurt gaan ze zelf naar binnen toe.