russel schreef:...een kippenhok voor 2 ton? Blijf dan lekker huren...
Mijn voormalig kippenhok in Utrecht, bracht toch een netto winst op van 33% in 6-7 jaar (gekocht voor de euro). Dat was wel heel prettig hoor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
russel schreef:Evenzo dat ik in Gelderland ervaar dat het hooi meer dan overprijsd is......zelfs een dorp verderop willen ze je een grote rol voor 25euro komen brengen.......dit ervaarde ik niet in Brabant, ook prima hooi, maar niet zo belachelijke prijzen als ze in Gelderland vragen....
De een doet het en de andere kijkt op MP en gaat het ook vragen, steeds weer kwartje er bovenop.....en zo kom je aan die prijzen, evenzo met huizen.....een kippenhok voor 2 ton? Blijf dan lekker huren...
* 
fransje23 schreef:Lowara schreef:moet je om te kunnen rijden dan een agterberg bodem in je bak liggen?
wij hebben gewoon "dumpzand" erin liggen, en behalve met zware vorst, is de bak in elke weersomstandigheid perfect te rijden.
lijkt mij dat meer mensen neutrale bakken hebben zonder zo'n dure bodem van 20.000 euro erin
Hebben jullie ook een veenachtige zompige ondergrond?

Jol1 schreef:Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.

zoo leuk met 2 Tinkers met witte benen ook elke keer Chaos schreef:Lowara schreef:is zware kleigrond waar water niet doorheen kan ook goed?
Nou, kleigrond is 's zomers wel te doen, maar met nat weer niet.Hier op de klei-grond niet iig
Rosanna1990 schreef:Dat betaalen wij in NH ook p p p mIk ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.
Jol1 schreef:@Lowara, wat 13 jaar geleden 5000 gulden kostte, kun je nu gerust omrekenen naar 10.000 euro. Goed hekwerk is wel degelijk duur, ga maar eens nakijken wat hardhout kost. Goed zand is ook prijzig en wat dacht je van de inhuur van materieel en een loonwerker?
Trennie schreef:Hoi Bokkers,
Hallo
Wij hebben een pension stal ,en ik vraag mij af waar jij 60 kg brok en 30 kg muesli en dan de lijnzaad en wortelen haalt voor € 6,00 per maand
Want dat blijft na het stro en hooi betaald te heben over
En je vergeet dat een pension stal ook nog belasting moet betalen
en het hooi dit jaar duurder is dan ooit
dus de prijzen zijn wel degelijk rieel
De laatste tijd hoor en zie ik met stijgende verbazing allerlei signalen waaruit blijkt dat de paardensport, los van de kredietcrisis, almaar duurder en daarmee moeilijker wordt om te beoefenen voor steeds meer mensen.
Ik hoor regelmatig dat mensen uit financiele noodzaak op zoek moeten gaan naar oplossingen om te kunnen besparen.
Mensen die zich in de schulden werken om hun paard maar aan te kunnen houden.
Mensen die onverwacht voor medische kosten komen te staan en dit niet kunnen dragen.
Ga zo maar door...
Het valt me op dat met name pensionstallen absurt hoge prijzen durven te vragen en daarnaast ook steeds de prijzen verhogen.
Ik schrik al helemaal als ik hoor wat men soms durft te vragen in combinatie voor hetgeen men te bieden heeft!
Het welzijn van het paard staat veelal niet eens centraal.
Wanneer je je bedenkt wat de kostprijs voor 1 paard is, dan ga je je wel 2 x achter het oor krabben:
Voorbeeld:
Mijn paard krijgt: wortel, lijnzaad, 2 kg biks en 1 kg muesli per dag.
Hooi kost me €12,50 per grote baal, waar ik 3 weken van voer.
Stro kost me €2,50 per baal, waar ik er 10 a 12 van in de maand nodig heb.
Ik ben voor mijn paard een kleine €50,- totaal kwijt per maand.
Dan komen daar natuurlijk voor mij nog de stal -en weidehuur bij en de verbruikskosten van water en electriciteit.
Alles bij elkaar ben ik €160.- per maand kwijt voor mijn paard en pony samen.
Ik wil daar wel even bij vermelden dat ik de verzorging zelf doe.
Voor een pensionstalling zijn het kosten als onderhoud en afschrijving van gebouw en stallen en hypotheek ipv huur.
Daarnaast is het niet meer dan logisch dat er ook geld in rekening wordt gebracht voor de dienstverlening in de vorm van dagelijkse verzorging van de paarden, in geval het volpension betreft.
Ik koop in het klein m'n fourage in.
Een pensionstal kan dit in het groot, tegen lagere prijzen doen.
Deze globale kostprijs in ogenschouw genomen, rechtvaardigd echter niet een sterk opgedreven pensionprijs.
Ik ben in deze alleen en kleinschalig.
Een pensionstal is grootschalig.
Bedenk: hoe groter, hoe relatief goedkoper.
Intussen wordt je op Marktplaats doodgegooid met pony's en paarden die men aan de straatstenen niet kwijt raakt.
De markt is, mede door de kredietcrisis, een heel stuk ingezakt.
Paarden die tot een paar jaar terug nog behoorlijk waardevast waren, brengen nu een heel stuk minder op.
Dit, in combinatie met dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om hun paard nog langer te kunnen betalen, zie ik het gebeuren dat de paardensport een heel stuk zal inkrimpen.
Niet alleen vind ik deze tendens zorgelijk, maar ook ronduit zonde.
Enerzijds zal het overschot aan paarden via export of slacht zijn weg vinden.
Anderzijds snijden de pensionstallen zichzelf op de lange termijn in de vingers door zich nu rijk te rekenen.
Seetds meer mensen zullen moeten stoppen met het houden van een paard, waardoor stallen uiteindelijk leeg komen te staan.
Ook vraag ik mij af of de gemiddelde paardeneigenaar wel het besef heeft hoe de verhoudingen baten en kosten liggen in een gemiddelde pensionstal?