Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:23

russel schreef:
...een kippenhok voor 2 ton? Blijf dan lekker huren...

Mijn voormalig kippenhok in Utrecht, bracht toch een netto winst op van 33% in 6-7 jaar (gekocht voor de euro). Dat was wel heel prettig hoor ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:36

russel schreef:
Evenzo dat ik in Gelderland ervaar dat het hooi meer dan overprijsd is......zelfs een dorp verderop willen ze je een grote rol voor 25 :+ euro komen brengen.......dit ervaarde ik niet in Brabant, ook prima hooi, maar niet zo belachelijke prijzen als ze in Gelderland vragen....

De een doet het en de andere kijkt op MP en gaat het ook vragen, steeds weer kwartje er bovenop.....en zo kom je aan die prijzen, evenzo met huizen.....een kippenhok voor 2 ton? Blijf dan lekker huren...

Heb je de laatste 2 jaar zelf wel eens voordroog laten maken en door een loonbedrijf laten wikkelen en persen? En dan nog op een verzamelplek laten zetten? (laten de meeste boeren en particulieren hier allemaal gewoon door het loonbedrijf doen a €80,- per uur plus pers- en wikkelkosten tussen de €12,50- en €15,- per grote ronde of rechthoekige baal inclusief BTW (350 tot 500kg)
Kleine voordroogbaaltjes zo groot als hooipakjes (hoge druk, ongeveer 35 tot 50 kg per stuk) €3,25 per baaltje bij meer dan 100, kleine ronde baaltjes van 60cm, €4,- per baaltje.

Hooi persen is goedkoper omdat er alleen geperst wordt, en niet gewikkeld, maar is weergevoeliger, en moet droog, binnen, opgeslagen worden, grotere kans op broei of schimmel waardoor het slecht verkoopbaar wordt. Daar komen dan vaak nog opslagkosten overheen, tenzij direct van het land. Daarom is hooi vaak duurder en moeilijker te krijgen.

Het is dan toch logisch dat mensen een bedrag bovenop de pers- en wikkelkosten gooien? Zij moeten er toch ook het werk voor doen? En de machines voor laten draaien? Als ik mijn hooi tegen betaling moet laten maaien en schudden, en dan nog persen en wikkelen, dan kan het voor ons al niet uit hooi van eigen land te halen. Dan kan ik het beter kopen!

Als veel oogsten mislukken door natregenen, wordt het voer dat wel goed droog in de baal is gekomen duurder, omdat er minder aanbod is. Heel simpel, vraag en aanbod en dat is ook regio afhankelijk.
2 winters geleden kwamen ze hier vanuit de randstad hooi/voordroog kopen. Zij betaalden rustig 40 euro per baal en reden er zelf voor heen en weer...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:59

Russel:

Dat heeft niks te maken met Gelderland, het heeft alles te maken met hoge kosten van loonwerkers. Hooi is OVERAL duurder geworden de afgelopen 2jaar.
En er is minder, door bijv. slechte oogsten.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:47

wat een prijzen komen hier voorbij.!
het word inderdaad veel te duur, hier kost de pensionstal €300,- in de maand.
dan word de binnenbak, de stapmolen en het solarium nog extra erbij berekend en o-we als je teveel stro gebruikt! dan krijg je nog op je donder ook.

ik sta hier nu 2 min. fietsen vandaan, heerlijk.!
ik betaal €75,- per/maand dan komt het hooi er nog appart bij, een grote baal voor €40,- waar wij voor 2 paarden (die veel eten) 3-4 weken mee doen.
kleine zeer goede kwaliteit hooi betalen wij 3 euro voor met 2 paarden doen we hier 3 dagen mee.
groot stuk weiland, erg grote padock met 3 zeer nette stallen die altijd open staan.
ook hebben wij nog een buitenbak *moet alleen wel weer bijgehouden worden als we deze willen gebruiken :o *

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:07

fransje23 schreef:
Lowara schreef:
moet je om te kunnen rijden dan een agterberg bodem in je bak liggen?
wij hebben gewoon "dumpzand" erin liggen, en behalve met zware vorst, is de bak in elke weersomstandigheid perfect te rijden.
lijkt mij dat meer mensen neutrale bakken hebben zonder zo'n dure bodem van 20.000 euro erin :+

Hebben jullie ook een veenachtige zompige ondergrond? :)

is zware kleigrond waar water niet doorheen kan ook goed?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:18

Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.

Achterom

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:22

En hoe deden ze dat 'vroeger' dan in het groene hart?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:25

Toen waren er bakken die amper te rijden waren.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:03

Wendy schreef:
En hoe deden ze dat 'vroeger' dan in het groene hart?

Juist :j !
MyWishMax schreef:
Toen waren er bakken die amper te rijden waren.

Ja en binnenbakken waren onderhand op 1 hand te tellen :j

En toch werd er toen ookal op zéér hoog niveau gereden :oo

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:06

In het westen kan het wel 700,- worden per maand kennissen van mij hebben daar een paard staan.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:51

Ik heb een simpele bak waar op dit moment veel plassen in staan.
Er ligt simpel geel zand in, maar kon toch goed rijden vandaag.
En ik dressuur ook regelmatig in het bos.
Moet ik wel zeggen dat we fijne brede zandpaden hebben waar je een stukje kunt wijken of schouderbinnenwaarts kunt rijden.
Ik zal me in de winterdag wel moeten behelpen en dan zullen er dagen zijn dat ik niets kan.
Uitwijken naar een binnenbak, maar die luxe heb ik dus niet.
Inderdaad: zoals ik het doe, zo deed iedereen het vroeger.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:39

Jol1 schreef:
Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.

hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.

dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:22

ik betaal 100,- per maand voor een weitje, een prima weitje met schuilstalletje en stukje dat ik kan gebruiken voor bak, bewaakt terrein en mooie omgeving. Een ander bestelt het hooi voor bijvoeder en ik kan ook prima crossen op het weiland. Geen luxe maar dat hoeft van mij niet ;)

sommige mensen doen erg moeilijk en duur om een luxe pensionstal of manege box te huren voor een belachelijk hoge prijs.
Bij de manege waar ik rijd daar betaal je meer dan 300 euro per maand en heb je nog bijna niks, ja je hebt een binnen en buitenbak maar een wei, mooie boxen of een mooie omgeving zit er niet bij :P
maarja als je daar gelukkig van word :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:43

kollee3 schreef:
In het westen kan het wel 700,- worden per maand kennissen van mij hebben daar een paard staan.

Jeetje zeg het wordt steeds gekker. Zijn het goude stallen of zitten er hoefsmid, wormenkuur en jaarlijkse enting bij? Dan is het nog duur maar als dat er dan nog eens apart bijkomt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:50

145 in friesland met binnenbak en voer en weidegang

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:51

Lowara schreef:

Nou, kleigrond is 's zomers wel te doen, maar met nat weer niet. :) Hier op de klei-grond niet iig :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:57

hier blubberen en ploeteren we er ook alweer enkeldiep doorheen :j zoo leuk met 2 Tinkers met witte benen ook elke keer

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:03

Chaos schreef:
Lowara schreef:

Nou, kleigrond is 's zomers wel te doen, maar met nat weer niet. :) Hier op de klei-grond niet iig :P

uitgraven,draineren 30cm brekerzand,20cm C3Czand
dan gaat t prima op de klei...maar dat is ook niet goedkoop..en paarden niet los in de bak om graven te voorkomen
De lagen mogen niet gemengd worden

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:03

Rosanna1990 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.
Dat betaalen wij in NH ook p p p m

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 05:46

zooo zeg 500 per maand!
ik vond het hier al prijzig.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:06

@Lowara, wat 13 jaar geleden 5000 gulden kostte, kun je nu gerust omrekenen naar 10.000 euro. Goed hekwerk is wel degelijk duur, ga maar eens nakijken wat hardhout kost. Goed zand is ook prijzig en wat dacht je van de inhuur van materieel en een loonwerker?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:18

Lowara schreef:
fransje23 schreef:

Hebben jullie ook een veenachtige zompige ondergrond? :)

Klei grond verzakt en krimpt niet zoals veen wel doet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:23

Jol1 schreef:
@Lowara, wat 13 jaar geleden 5000 gulden kostte, kun je nu gerust omrekenen naar 10.000 euro. Goed hekwerk is wel degelijk duur, ga maar eens nakijken wat hardhout kost. Goed zand is ook prijzig en wat dacht je van de inhuur van materieel en een loonwerker?

40 ton = 600 euro exclusief uitrijden. Zijn slechts 2 vrachtwagens enkel zand. Voor een bak heb je zeker 8 - 10 vrachtwagens nodig.
Is exclusief drainage, exclusief manuren, exclusief transportkosten, exclusief houtsnippers, exclusief hekwerk.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:32

het loont om goede contacten te hebben. Ik kan bij een groenbedrijf gratis hout halen om de bak te omheinen. Ik heb inmiddels al opgeslagen zodat ik de komende jaren ook stukken kan vervangen. Verder ken ik wat mensen die in 't loonwerk zitten. Die helpen mij wat betreft grondwerk. Vriendendienst. Daar staat tegen over dat ik ook niet te beroerd ben om de handen voor hen uit de mouwen te steken. Zo kan het ook, maar dan moet je dus wel netwerken...

Anita62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:02

Trennie schreef:
Hoi Bokkers,
Hallo
Wij hebben een pension stal ,en ik vraag mij af waar jij 60 kg brok en 30 kg muesli en dan de lijnzaad en wortelen haalt voor € 6,00 per maand
Want dat blijft na het stro en hooi betaald te heben over
En je vergeet dat een pension stal ook nog belasting moet betalen
en het hooi dit jaar duurder is dan ooit
dus de prijzen zijn wel degelijk rieel

De laatste tijd hoor en zie ik met stijgende verbazing allerlei signalen waaruit blijkt dat de paardensport, los van de kredietcrisis, almaar duurder en daarmee moeilijker wordt om te beoefenen voor steeds meer mensen.

Ik hoor regelmatig dat mensen uit financiele noodzaak op zoek moeten gaan naar oplossingen om te kunnen besparen.
Mensen die zich in de schulden werken om hun paard maar aan te kunnen houden.
Mensen die onverwacht voor medische kosten komen te staan en dit niet kunnen dragen.
Ga zo maar door...

Het valt me op dat met name pensionstallen absurt hoge prijzen durven te vragen en daarnaast ook steeds de prijzen verhogen.
Ik schrik al helemaal als ik hoor wat men soms durft te vragen in combinatie voor hetgeen men te bieden heeft!
Het welzijn van het paard staat veelal niet eens centraal.

Wanneer je je bedenkt wat de kostprijs voor 1 paard is, dan ga je je wel 2 x achter het oor krabben:
Voorbeeld:
Mijn paard krijgt: wortel, lijnzaad, 2 kg biks en 1 kg muesli per dag.
Hooi kost me €12,50 per grote baal, waar ik 3 weken van voer.
Stro kost me €2,50 per baal, waar ik er 10 a 12 van in de maand nodig heb.
Ik ben voor mijn paard een kleine €50,- totaal kwijt per maand.

Dan komen daar natuurlijk voor mij nog de stal -en weidehuur bij en de verbruikskosten van water en electriciteit.
Alles bij elkaar ben ik €160.- per maand kwijt voor mijn paard en pony samen.
Ik wil daar wel even bij vermelden dat ik de verzorging zelf doe.

Voor een pensionstalling zijn het kosten als onderhoud en afschrijving van gebouw en stallen en hypotheek ipv huur.
Daarnaast is het niet meer dan logisch dat er ook geld in rekening wordt gebracht voor de dienstverlening in de vorm van dagelijkse verzorging van de paarden, in geval het volpension betreft.
Ik koop in het klein m'n fourage in.
Een pensionstal kan dit in het groot, tegen lagere prijzen doen.
Deze globale kostprijs in ogenschouw genomen, rechtvaardigd echter niet een sterk opgedreven pensionprijs.

Ik ben in deze alleen en kleinschalig.
Een pensionstal is grootschalig.
Bedenk: hoe groter, hoe relatief goedkoper.

Intussen wordt je op Marktplaats doodgegooid met pony's en paarden die men aan de straatstenen niet kwijt raakt.
De markt is, mede door de kredietcrisis, een heel stuk ingezakt.
Paarden die tot een paar jaar terug nog behoorlijk waardevast waren, brengen nu een heel stuk minder op.

Dit, in combinatie met dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om hun paard nog langer te kunnen betalen, zie ik het gebeuren dat de paardensport een heel stuk zal inkrimpen.
Niet alleen vind ik deze tendens zorgelijk, maar ook ronduit zonde.

Enerzijds zal het overschot aan paarden via export of slacht zijn weg vinden.
Anderzijds snijden de pensionstallen zichzelf op de lange termijn in de vingers door zich nu rijk te rekenen.
Seetds meer mensen zullen moeten stoppen met het houden van een paard, waardoor stallen uiteindelijk leeg komen te staan.

Ook vraag ik mij af of de gemiddelde paardeneigenaar wel het besef heeft hoe de verhoudingen baten en kosten liggen in een gemiddelde pensionstal?