Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:35

Renee1990 schreef:
mijn 26 jarige staat ook alleen, al 3 jaar.
In het winter seizoen gaat hij naar een pension stal en soms met shetlander op de paddock.

maar heb het geprobeerd op mijn wei, hij is dan echt zichzelf niet!
een x iemand erbij vind hij leuk maar niet altijd. komt denk ik door zijn karakter.
shetlander is geen optie, aangezien die wei zo groot is en niet shetland proef.

hij heeft wel paarden om zich heen.
ik vind het totaal niet zielig, als hij een x getrapt wordt dat heeft hij denk ik meteen last ergens van.

mijn mening is dat je het per paard moet bekijken, hoe ouder ze worden hoe minder behoefte ze hebben aan veel sociaal contact.
Ik vind het want anders als ik nu een jonger paard zou hebben,

mijn merrie is 21 en heeft nu een vriendje van 28 ze zijn allebei veel gelukkiger hoor dan voorheen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:37

Fennadev schreef:
en dan heb je nog de paarden en pony's die het niet gewend zijn om bij andere paarden te staan en dan niet weten hoe ze met andere paarden om moeten gaan in de wei zoals mijn shetlander. Die staat al bijna zijn hele leven alleen.

haha en dat kan veranderen hoor ;) mijn merrie stond ook heeeel lang alleen jaaaaren en nu nu heeft ze een vriendje en ze zijn onafscheidelijk . . .

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:38

aikon schreef:
donnar schreef:
Paarden en ezels mogen niet bij elkaar staan, omdat een ezel wormen bij zich draagt die levensgevaarlijk zijn voor paarden!

En waar heb jij deze wijsheid weg? Dat is dus niet waar dat ze niet bij elkaar mogen staan. Met een goed ontworm schema kunnen ze heel goed samen lopen.

Ezels hebben wel andere hoef verzorging nodig! Een smid met ervaring is wel een noodzaak.

haha ja en als je een ezel kunt betalen en onderhouden zou je ook een pony kunnen betalen en onderhouden ;) dan beter een soortgenoot nemen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:39

ik denk dat het wel kan voor een periode maar een jaar vind ik al wel heel lang en zeker niet zn hele leven

Babootje

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:48

Ja een paard alleen is niet goed. Niet voor niets zijn t kuddedieren. In Zweden is een paard alleen houden verboden. Zou hier ook moeten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:50

Ezels zijn een heel stuk makkelijker in onderhoud dan een pony hoor! Veel soberder, minder voer, hoefsmid hoeft veel minder vaak te komen. Wel moeten ze goede schuilgelegenheid hebben want de vacht is niet waterdicht.
Ik vind ze stiekem veel leuker dan paarden ;) veel meer humor!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 01:04

Babootje schreef:
Ja een paard alleen is niet goed. Niet voor niets zijn t kuddedieren. In Zweden is een paard alleen houden verboden. Zou hier ook moeten

hm dat wist ik niet , is wel een goede

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:26

is in meerdere landen verboden om een paard alleen te houden de wet willen zie hier ook door gaan voeren wanneer die komt geen idee

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:42

Thirty schreef:
Ezels zijn een heel stuk makkelijker in onderhoud dan een pony hoor! Veel soberder, minder voer, hoefsmid hoeft veel minder vaak te komen. Wel moeten ze goede schuilgelegenheid hebben want de vacht is niet waterdicht.
Ik vind ze stiekem veel leuker dan paarden ;) veel meer humor!

oke maar die kosten ook geld in aanschaf en moeten ook stalling hebben etc?
vriendin van me heeft er ook 2 en die heeft toch flink wat kosten aan ze

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:32

stalling hebben ze niet nodig als je ze op je eigen wei hebt staan.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:42

Is een pony die met 3 lama's staat niet eenzaam, of tellen lama's niet als maatjes? :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:46

Zolang er in een dichtbijzijnde straal nog paarden staan (buren) dan vind ik het geen probleem.
Dan kunnen ze best alleen in een weilandje staan als ze de andere maar kunnen zien en horen.
Maar het mooiste is toch een soortgenoot om sociale contacten te hebben.
Ik weet uit ervaring dat er paarden rond lopen die niet zo sociaal ingesteld zijn en het moeilijk vinden een inburgerings cursus te volgen ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:01

ik vindt dat het afhankelijk is van het karakter van het paard, ik zelf een 23 jarige haflinger (marijke) die je absoluut geen plezier doet om bij een ander paard in te gooien. heeft jarenlang tussen de koeien gestaan en heeft nooit concurentie gehad. 2 jaar geleden een haflinger erbij gekocht en heb toen inderdaad geprobeerd om samen te voegen, 2 pogingen gedaan en toen de hoop opgegeven. zodra er een draadje tussen de 2 dames instaat is ze tevreden en zoekt ze zelfs soms contact met Shanti, maar het moet echt vanuit Marijke komen.
en je hoeft haar helemaal geen shetje erbij te gooien, die trapt ze finaal dood, als ze de kans krijgt.
heb laatst een derde haflinger (Amber) erbij en die staat nu bij Shanti en die zijn 2 handen op 1 buik. en af en toe zoekt Marijke contact met Amber, maar dan weer moet het vanuit Marijke komen.
zoals je ziet is het dus wel afhankelijk van wat voor karakter je paard heeft. zet Marijke maar lekker alleen en ze is tevreden. maar zet je Amber of Shanti alleen, breken ze van wijze spreke de boel af.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:44

Het lig een beetje aan mijn jongste pony, maar als hij zo door gaat staat hij straks wel alleen. Hij laat zijn broer niet heel, kan nu weer niet rijden door een grote schaafplek op zijn rug. De jongste moet en zal op een bepaalt moment bijten, daarna is het weer koest. De ene keer is het geen probleem met zijn tweeën 4 uur op het land, de volgende keer is het na 1 uur al mis. Muilkorf is geen optie, kan hij het lange gras niet eten en gaat dan jagen uit verveling/frustratie. Gras is tussen knie en heup hoogte. Vind ik het dan zielig voor de jongste, nou NEE. Hij maakt het er zelf naar.

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:06

Je hebt sommige paarden of pony's die eenzaam zijn, sommigen vertonen echter geen enkel probleem. Het is dus gewoon een kwestie van het karakter van je paard te kennen (:

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:15

" Aikon, als kinderen puberen halen ze ook streken uit bij paarden is het niet anders,
Tja Dacht ooit ook dat mijn paardje niet eenzaam was, tot ik een maatje voor hem vond hij was dus wel degelijk eenzaam alleen zien wij mensen dat niet we zien alleen wat we denken te willen zien, om t bijv maar goed te praten.
elk paard wil gezelschap t is een kuddedier alleen zal niet alles matchen dat is iets anders de mijne kunnen niet zonder elkaar maar goed ondanks dat als er eten oid in t spel is doet de merrie vreselijk lelijk tegen hem schopt en hapt. hij weerd zicht dan wel. is alleen tijdens eten in menselijke aanwezigheid,
is de mens weg delen ze de zelfde hoop hooi en zelfde bak muesli

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:23

indrasjacks schreef:
elk paard wil gezelschap t is een kuddedier alleen zal niet alles matchen dat is iets anders

Dan zullen ze toch moeten leren elkaars grenzen te respecteren.

Ik had destijds het leuke idee dat de hengst en de ruin wel samenkonden, immers, mijn ruin is superonderdanig en echt geen enkele concurrentie. Maar als je dan vervolgens je paard drijfnat van het zweet hebt die van pure angst zijn urine laat lopen en nog steeds opgejaagd wordt, dan vind ik het oneerlijk om ze bij elkaar te houden. En voor de hengst was het oprecht alleen maar spelen, hij had geen kwaad in de zin. Helaas flikt hij dat bij elk paard tot dusver (langs de draad of bij uitbreken gezien) dus heeft ie pech en moet hij voortaan alleen. Ik kan hem als mens natuurlijk niet duidelijk maken dat hij een beetje rustig aan moet doen omdat zijn spelen niet het spelen van het andere paard is - en dat zou hij echt moeten herkennen want hij heeft tot zijn derde bij een hengstengroepje gestaan dus hij kent wel paardentaal.

Nu staat de ruin en de merrie samen, merrie is een dominante b*tch en loopt ook wel te klieren, te jagen en weg te sturen maar je ziet ook momenten dat ze samen staan te knuffelen, samen hooi eten of dat de ruin aan de andere kant gaat staan zonder dat zij komt vervelen. Dan kan het imo nog wel samen. Permanent samen dan weer niet, als de ruin bij tijd en wijle zijn rustmomenten in zijn eentje niet krijgt wordt hij graatmager van de stress. Dus nu staat hij een nachtje en ochtendje alleen en geniet dan van een rustig zandbad en hooi eten zonder dat hij weggestuurd wordt. Vanmiddag de merrie er weer bij en dan kunnen ze nog wat spelen en verzorgen samen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:09

Tja een hengst is een ander verhaal, hengsten mogen ok niet zomaar in een wei, ivm uitbraakgevaarlijk. Hengsten zijn uitzondering van de regel maar kunnen wel samen met andere hengsten.
ze moeten wel de ruimte hebben.

mijn tinkerruin is ook onderdanig en de merrie heeft de broek aan kan een echte bitch zijn , maar ze hebben de ruimte om elkaar te ontwijken en hoeven niet bij elkaar op de lip te staan kunnen ook niet zonder elkaar.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:41

mijn shetlandhengst is ook al twee keer uitgebroken en de weg opgelopen, maar ik kan dus geen ruin erbij nemen?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:50

Jawel hoor alleen een merrie wordt een probleem met hengst dat begrijp je wel toch?
wil niet zeggen dat omdat t met de ruin van @urielle niet goed ging het met een ander niet zou moeten gaan?
maar wat ik nu even niet meer snal je mag van je ouders toch niets erbij dus dan hoef je je daar toch niet druk om te maken.
of laat m castreren is t uitbreken ook voorbij want meestal zal een hengst uitbreken als hij hengstige merries ruikt, of je kunt er een andere hengst bijzetten.
bij hengsten is het overigens ( hier in de regio' ) wel verplicht een deugdelijke afrastering eromheen te zetten juist ivm uitbraakgevaarlijk, en hier mogen hengsten in t buitengebied niet staan als merries in de buurt zijn hengsten staan afgezonderd of worden gesneden

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:52

ik weet niet wat jullie allemaal moeilijk doen, maar ik ken meerder hengsten die langs merrie's staan met een gewoon 2 stroomdraatjes er tussen, 1 staat zelf achter een longeer lijn

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:57

Merrie kan ook wel, want hij kan toch niet goed dekken. En hij staat achter een groot houten hek en dan nog gewone afrastering, alleen als dat openstaat, doet hij een poging tot ontsnappen. En mijn vader en broer vergeten die nog wel eens dicht te doen als de trekker erlangs is gekomen. Mijn hengst staat ook naast merrie's met een hek van gaas ertussen waar hij overheen kan springen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:02

Ik doe niet moeilijk. zeg alleen dat t hier in de buurt niet mag omdat t gevaarlijk kan zijn.
Fernadev.
Sorry op jouw ga ik niet meer, in heb de andere posts on toppics gelezen, je ouders willen geen geld uitgeven mbt erge jeuk en exceemklachten voor t arme dier maar wel een hengst die later klophengst blijkt te zijn laten castreren. wat dan toch mislukt is? heel vaag.

Loopt te roepen over zelfmoord etc, meid je bent pas 16

overigens klophengsten wordt beweedr dat ze niet kunnen dekken en niet vruchtbaar zijn dat is niet helemaal waar hoor, soms zijn die zelfs nog gekker dan gewone hengsten en dekken kunnen ze echt wel hoor niet elke maar het is niet uitgesloten, mijn nicht had ijslanders merrie en klophengst, nou ja de bedoeling was dat ze op de kliniek de liesbal eruit hadden gehaald 1 was blijkbaar niet eruit 1,5 jaar later had ze een prachtig veulentje al was dat niet helemaal de bedoeling ervan geweest
Laatst bijgewerkt door indrasjacks op 30-05-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:05

nicky_rilana schreef:
ik weet niet wat jullie allemaal moeilijk doen, maar ik ken meerder hengsten die langs merrie's staan met een gewoon 2 stroomdraatjes er tussen, 1 staat zelf achter een longeer lijn

dat kan idd prima maar als een merrie hengstig is lukt je dat niet meer, dat zal op een manege wel in de gaten gehouden worden, maar als je ze gewoon in t veld hebt lopen 24-7 nee dank je
vorrig jaar was er iemand die zijn friesche merrie en een 1,5 jaar oude hengst op de weide naast ons hebben gezet, de merrie was drachtig en de hengst die volgens hun nog niet wist dat ie hengst was besprong haar aldoor.
ik heb geeist dat ze hem elders brachten, ik had een haf merrie van 28 die ik echt niet gedekt wilde hebben en om maar de helft van mijn wei te gebruiken zodat de afstand groot genoeg zou zijn ging mij te ver.
daarnaast had ik ook nog mijn ruin die had of de hengst of de hengst hem kappot getrapt want er mag geen ruin of hengst in de buurt van zijn dame komen dan wordt ie echt vies hoor

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:13

het is geen manege. maar dat maakt hem niks uit of die merrie hengstig is, blijft altijd netjes achter zijn draatje of longeerlijn.

over die klophengsten, als de bal in de lies licht zijn ze juist vaak meer hengst omdat de temperatuur in lies hoger is dus de bal warmer en dan spelen de hormonen meer op.