Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:14

Ehh ja... :) Omdat we in de zomer vaak dit anders oplossen hier in zuidholland.

Als we allemaal in s gravenland gaan wonen, dan is daar ook geen wei meer he :D !

Het gaat er niet om dat ik geen land wil.... dat zou ik heel graag willen, niks liever!!! Maar als het er niet is.............. Kijk jij ff voor stalling bij mij in de buurt, met wei.. Ik hoor wel wanneer je wat gevonden hebt :+ . Wat niet vol staat he ;) . Gelukkig kan mijn paard nu dus wél genieten van wei overigens, maar dat is hier dus niet "normaal" ook al zou ik dat wel willen.
En Ninx, ik doe niet kinderachtig, zo worden die stellingen hier in het topic gewoon gesteld ;) . Er wordt gewoon gezegd: je bent egocentrisch, terwijl men niemand hier mij, of mijn paard kent. Ik heb het állerbeste over voor mijn paard, en zal alles doen wat in mn macht ligt.. dus noem me niet egocentrisch :) .

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:16

Mijn pony staat van 8:00 tot 16:00 of 17:00 buiten. In de zomer én in de winter.
Ze krijgt dan 2 uurtjes in de stal om te eten (kuil) en even te 'rusten'. Meestal ben ik er dan rond 19:00, ze krijgt dan de helft van haar eten als de pension eigenaar op tijd eten geeft (wanneer ik er dus ben) om 21:00 of 21:30 ben ik dan wel weer klaar en krijgt ze de rest van haar brok + een beetje muesli.

Ik vind het op zich wel goed, ze staat dus 8 a 9 uur per dag buiten, het hele jaar door.
Maar als ik niet op een pensionstal zou staan maar bij mij aan huis, dan zou ik haar langer de wei op doen. Misschien in de zomer wel dag en nacht.

Worden ze niet futloos als ze dag en nacht op de wei staan, vooral met rijden?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:17

Frank schreef:
BTW, heb de paarden dus aan huis staan.
Binnenbak op twee minuten met de trailer, dus met glad weer en regen ook dagelijks trainen :)

oeh, i would love that :(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:18

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
maar ik heb graag een binnenbaan omdat ik gewoon ALTIJD wil kunnen trainen OOK als het 3 weken vriest :).

Wanneer iemand investeert in een buitenbak met Achterberg bodem kun je vrijwel altijd rijden. Vorige winter hield de vorst wekenlang aan, we hebben maar 1 week niet kunnen rijden in die bak...

een week is voor mij te lang :) :)

je moet je voorstellen dat ik altijd paarden in trainig had voor andere mensen........ kan je niet even een weekje niks doen :)

Tat_jana

bij ons stonden ze er zo een 12 uur op :j
op mn nieuwe stalling 24/7 weide gang
enkelt in de winter maar 3 uurtjes naar buiten.
en mogen ze als ze braaf zijn nog wat op het erf rond scharrelen haha.

verder hebben we een heerlijk recreatie gebied naast de deur dus ben ik daar ook wel 1 a 2 uurtjes per dag te vinden :j

nu staan ze overgens al in de paddock ( zo een 12 uur ) op mn huidige stal, maar ze vervelen zich te pletter in die dood zaaie zandbak ;( maar goed ze staan wel lekker buiten :j

Frank

Wat is iedereen hier lief voor elkaar!
Ik zou het eerlijk gezegd niet over mijn hart kunnen verkrijgen mijn paarden binnen te laten!
Ons Arabiertje moest vier weken op boxrust. Hij stond te steigeren in de stal!

Toen hebben we in de paddock maar een stuk van 3x3 afgezet!

M'n vrouw vraagt zich wel eens af waarom we zo'n mooie stal hebben laten bouwen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:19

CCindy schreef:

nee ze worden niet futloos :) wel vaak wat rustiger :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:21

Prinslover : waarom moeten wij zoeken naar een wei voor jouw paard , doe het lekker zelf , hebben wij ook moeten doen voor onze paarden en dat kostte al moeite genoeg :P

Ik ben trouwens ook erg benieuwd of mensen die zeggen dat er niks is of alles al vol staat , zichzelf ook wel op de wachtlijsten hebben geplaatst en BLIJVEN zoeken , of gewoon weer de schouders ophalen en zeggen : ik heb geen keus :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:25

Prinslover schreef:
Ehh ja... :) Omdat we in de zomer vaak dit anders oplossen hier in zuidholland.

Als we allemaal in s gravenland gaan wonen, dan is daar ook geen wei meer he :D !

Het gaat er niet om dat ik geen land wil.... dat zou ik heel graag willen, niks liever!!! Maar als het er niet is.............. Kijk jij ff voor stalling bij mij in de buurt, met wei.. Ik hoor wel wanneer je wat gevonden hebt :+ . Wat niet vol staat he ;) . Gelukkig kan mijn paard nu dus wél genieten van wei overigens, maar dat is hier dus niet "normaal" ook al zou ik dat wel willen.
En Ninx, ik doe niet kinderachtig, zo worden die stellingen hier in het topic gewoon gesteld ;) . Er wordt gewoon gezegd: je bent egocentrisch, terwijl men niemand hier mij, of mijn paard kent. Ik heb het állerbeste over voor mijn paard, en zal alles doen wat in mn macht ligt.. dus noem me niet egocentrisch :) .

Dan is de vraag: hoe definieert iedereen 'het allerbeste over hebben voor je paard?'
Hier is het dan best groen voor een plek die tegen de Randstad aangeplakt zit, maar er is bitter weinig land beschikbaar voor paarden.
Het meeste is hooiland en natuurgebied, dus de spoeling is hier ook heeeeeeel dun.
Zelf was ik dus bang dat het me niet zou lukken en heb ik er rekening mee gehouden dat ik zou moeten wachten totdat ik ergens anders woon.
Gelukkig is het uiteindelijk gelukt land te vinden en alle voorzieningen, dus toen kon ik met een gerust hart op zoek.
En ik denk dat daar het verschil zit: ik ging EERST op zoek naar een fijne plek voor het paard, en TOEN pas op zoek naar het paard.
Op die manier kon ik toch garanderen dat het dier voldoende naar buiten kan.
Dat jij op een plek woont die zich niet echt leent voor het houden van een paard (nu heb jij geluk gehad op dit moment begrijp ik), zou voor mij voldoende reden zijn om mijn 'wens' uit te stellen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:26

Frank schreef:
M'n vrouw vraagt zich wel eens af waarom we zo'n mooie stal hebben laten bouwen :D

Hahaha, dat is inderdaad erg grappig Frank! Tja... bij ons maken we er ook weinig gebruik van. Maar ze zijn er wel degelijk, je moet op alles voorbereid zijn denk ik dan maar...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:28

KiWiKo schreef:
je moet je voorstellen dat ik altijd paarden in trainig had voor andere mensen........ kan je niet even een weekje niks doen :)

Maar dat doe je nu niet meer gelukkig ;-) Nu heb je tijd om met mij te bakkeleien op internet :D :D
Los daarvan; wij gooien de knolletjes in de kar en rijden richting binnenbak... zo was die ene week toch geen werkeloze week :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:29

CCindy schreef:

Jaaaa, daar heb je een héél goed punt!
Je kunt je paard maar beter opsluiten, dan is ie lekker fris als je gaat rijden!
|o

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:30

Goed zoeken levert bijna altijd wat op.
Bedrijven die een stuk grasland hebben, boeren zijn gek op geld en hebben vaak een stukje land over, Staatsbosbeheer (hebben wij ook een stuk land van) heeft overal broedgebieden waar je vaak na 15 Juni en voor 15 maart je paarden kunt laten lopen!

Stap op de fiets en rij alles af in de buurt. Het zal je versteld doen staan!

(bied aan onderhoud zelf te betalen zoals mesten, onkruidbestrijden en slootkanten maaien, en DOE dit ook)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:32

Ninx schreef:
Frank schreef:

Hahaha, dat is inderdaad erg grappig Frank! Tja... bij ons maken we er ook weinig gebruik van. Maar ze zijn er wel degelijk, je moet op alles voorbereid zijn denk ik dan maar...

Precies! Er zitten nu twee dwerggeitjes in één van de boxen ´s nachts.
Tot hun nieuwe huisje aan hun weilandje klaar is!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:35

pmarena schreef:
Prinslover : waarom moeten wij zoeken naar een wei voor jouw paard , doe het lekker zelf , hebben wij ook moeten doen voor onze paarden en dat kostte al moeite genoeg :P

Nou omdat jij het allemaal zó goed weet, hoe en wat hier te krijgen is en hoe het zit met land. Ik dacht jij hebt zowat gefixt :+

Ninx: Nou nee hoor, zo denk ik niet. Ik had me wel degelijk op een wachtlijst laten inschrijven op een andere stal, die wel een (klein) weitje had waar ze een paar uur opkonden... Maar toen kregen we dus idd op stal wei. Ik wilde niet weg, had hier me vriendinnen, maar had het anders tóch gedaan, niet voor mezelf, maar voor me paard :) . Binnenbak, vriendinnen ect die IK belangrijk zou vinden, had ik wel achtergelaten hoor ;) . Maar gelukkig, we hebben er nu land bij :) .

Maar goed, ik begrijp dus, dat als er huizen zouden worden gebouwd op het land van jou paard, jij je paard ala direct zou verkopen, omdat je hem dan geen land meer kan bieden :) ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:39

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Maar dat doe je nu niet meer gelukkig ;-) Nu heb je tijd om met mij te bakkeleien op internet :D :D
Los daarvan; wij gooien de knolletjes in de kar en rijden richting binnenbak... zo was die ene week toch geen werkeloze week :D

hahaha gelukkig niet zeg! word te oud voor die sjit :) :)

en met jou bakkeleien is veeeel leuker :D

Knollies in kar gooien is niet zo simpel als je er 6 hebt staan :) ......... daarnaast waren ze niet allemaal altijd even braaf (een van de redenen waarom ze bij mij stonden) en dus ook niet allemaal even makkelijk te laden :)

pmarena

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:44

"Zo gefixt" is het niet , anders had je zelf wel wat gevonden :P
Je moet er echt even moeite voor doen ;)

En nee je hoeft niet meteen je paard te verkopen. Gewoon wederom je best doen om een fijn plekje te vinden.
Je hebt wel even de tijd , ze zeggen niet vandaag dat je morgen van je wei af moet ;-)

En lukt het niet om op tijd iets te vinden dan is het geen drama om tijdelijk de beste 2e keus stal te kiezen ,
zolang het maar duidelijk tijdelijk is en je er niet minder dringend door gaat zoeken , en je jezelf op wachtlijsten
geplaatst hebt e.d. zodat het even iets is waar je doorheen moet bijten , maar het duidelijk een tijdelijke oplossing is.

Ik ga over 2 maanden ook naar een dorp 30 km verderop verhuizen naar een huis met wei erachter voor Rena.
Hier kon ik dat niet betalen , en daar heb ik een huurweide achter een te koop staand huis gevonden.

Je moest eens weten hoeveel moeite en tijd dat heeft gekost om zoiets te vinden :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:46

Prinslover schreef:
Maar goed, ik begrijp dus, dat als er huizen zouden worden gebouwd op het land van jou paard, jij je paard ala direct zou verkopen, omdat je hem dan geen land meer kan bieden :) ?

Het is gelukkig beschermd gebied...
Maar ik heb daar van tevoren wel over nagedacht. Uiteraard ga ik me eerst wezenloos zoeken, en wanneer dat niets
wordt zoek ik begrazing elders in het land.
Dan betaal ik maar een periode voor een paard dat ik niet kan berijden maar hoeft ze niet weg.
Uiteindelijk wil ik met een paar jaar toch verhuizen naar een rustiger landsdeel.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:48

Pmerna: Ja, dat begrijp ik. Maar dat ik geen wei had, wil niet zeggen dat ik er geen moeite voor deed, of er niet mee bezig was... Snap je.Ook ik wil het beste voor me paard. En zou willen dat álle paarden uuuuren op de wei konden spelen en doen! Maar helaas.. die mogelijkheid is nog niet overal in NL :(

Ninx: Okee, grappig dat je die gedachten ook hebt. Zo heb ik ook wel eens gedacht ;) . Maar laten we hopen dat dat niet gebeurd!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:52

dat iedereen ze paard 24/7 op het land heeft staan is gewoon niet realtistisch
Dan zou er ook niet genoeg plaats zijn,als iedereen ze paard zou verkopen die niet op het land staan krijg je echt een enorm overschot aan paarden!
en waar eindigen die paarden dan? bij de slager?
dan maar wat langer in een stal staan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:55

orienta schreef:
Dan zou er ook niet genoeg plaats zijn,als iedereen ze paard zou verkopen die niet op het land staan krijg je echt een enorm overschot aan paarden!

Er moet een 'afvloeingsregeling' komen. Iedereen die na een bepaalde datum een paard koopt moet bepaalde voorwaarden kunnen garanderen, en moeten pensionhouders aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Zo kan een wet inzake welzijn sluipenderwijs ingevoerd worden en hoeven niet alle paarden richting Unox.
Zo kan over een periode van 10 jaar de situatie volstrekt anders en dus beter zijn.
Dat kan inderdaad betekenen dat niet iedereen op iedere plek nog een paard kan nemen, en dat is eigenlijk maar goed ook.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:59

Ninx schreef:
orienta schreef:

Er moet een 'afvloeingsregeling' komen. Iedereen die na een bepaalde datum een paard koopt moet bepaalde voorwaarden kunnen garanderen, en moeten pensionhouders aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Zo kan een wet inzake welzijn sluipenderwijs ingevoerd worden en hoeven niet alle paarden richting Unox.
Zo kan over een periode van 10 jaar de situatie volstrekt anders en dus beter zijn.
Dat kan inderdaad betekenen dat niet iedereen op iedere plek nog een paard kan nemen, en dat is eigenlijk maar goed ook.

het is gewoon niet realistisch dat pensionhouders aan voorwaarden moeten voldoen dat paarden zoveel uur op het land moeten kunnen!heb je enig idee hoeveel pensionstallen dan zouden moeten opdoeken? ik denk echt schrikbarend veel! daar is gewoon in de meeste provincies niet de plek voor om paarden op het land te gooien! moeten in die provincies dan maar pensionstallen verboden worden?
en wat zou er dan moeten gebeuren met paarden die daar in pension staan? moeten die dan naar een nieuwe baas die wel die mogelijkheid heb? dat is gewoon echt niet haalbaar!

Prinslover

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:05

Orienta: Idd, helemaal gelijk. Dat is ook totaaaaaaaaal niet realitisch :n . Als je je paard heel veel wei kan bieden, wees dan echt blij. Mijn paard heeft ook wei, maar geen 24/7 helaas.. gewoon echt niet haalbaar helaas...

Heel jammer, maar helaas.. Je hebt ook nog paarden die het wel écht slecht hebben, brook hospital.......... Die paarden hebben het pas slecht :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:28

Wie heeft het over 24/7 wei ? Het hoeft niet meteen het uiterste te zijn hoor :)

Vergelijken met een slechtere situatie is een heel verkeerd uitgangspunt , dan kun je alles wel goedpraten.
Wat Oriënta zegt dat zou iedere echte dierenliefhebber juist toejuichen !
Vind je het niet realistisch dan zegt dat al genoeg...."jullie" zijn "veilig" want het geldt alleen voor nieuwe paarden.

En dan nog miepen dat de mens meer recht heeft op hobby , dan het dier op een fatsoenlijk leven ? Dan kun je jezelf toch geen echte dierenvriend noemen :)

En ja die pensionstallen zouden gesloten moeten worden. Ze hadden er al nooit gestaan als de opstarters ervan met fatsoen hadden gehandeld.
Laten we dan die mensen die er nu paarden hebben matsen (en hun paarden benadelen....) en er voor zorgen dat er geen nieuwe paarden bij komen.
Dan heb je een prima afvloeiingsregeling inderdaad.

En dat niet alle paarden op de wei kunnen : wat kan mij of jou dat nou schelen :? Het gaat ons als individuele paardenhouder niet om ELK paard, maar allereerst zijn we verantwoordelijk voor ons eigen paard. Omdat niet ALLE paarden op de wei zouden kunnen , mag jouw paard nu alvast maar niet :?

Dat is toch een rare manier van denken :)

Je zou dan juist nu in actie moeten komen , nu vinden er nog dagelijks mensen een plekje met weidegang voor hun paard. Daar kun jij er ook 1 van zijn :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:36

pmarena schreef:
Wie heeft het over 24/7 wei ? Het hoeft niet meteen het uiterste te zijn hoor :)

Vergelijken met een slechtere situatie is een heel verkeerd uitgangspunt , dan kun je alles wel goedpraten.
Wat Oriënta zegt dat zou iedere echte dierenliefhebber juist toejuichen !
Vind je het niet realistisch dan zegt dat al genoeg...."jullie" zijn "veilig" want het geldt alleen voor nieuwe paarden.

En dan nog miepen dat de mens meer recht heeft op hobby , dan het dier op een fatsoenlijk leven ? Dan kun je jezelf toch geen echte dierenvriend noemen :)

En ja die pensionstallen zouden gesloten moeten worden. Ze hadden er al nooit gestaan als de opstarters ervan met fatsoen hadden gehandeld.
Laten we dan die mensen die er nu paarden hebben matsen (en hun paarden benadelen....) en er voor zorgen dat er geen nieuwe paarden bij komen.
Dan heb je een prima afvloeiingsregeling inderdaad.

En dat niet alle paarden op de wei kunnen : wat kan mij of jou dat nou schelen :? Het gaat ons als individuele paardenhouder niet om ELK paard, maar allereerst zijn we verantwoordelijk voor ons eigen paard. Omdat niet ALLE paarden op de wei zouden kunnen , mag jouw paard nu alvast maar niet :?

Dat is toch een rare manier van denken :)

Je zou dan juist nu in actie moeten komen , nu vinden er nog dagelijks mensen een plekje met weidegang voor hun paard. Daar kun jij er ook 1 van zijn :)

het is ook niet realistisch!
waar wou je al die paarden laten dan als al die pensionstallen gesloten worden? dat is gewoon geen doen!
denk je nou echt dat zo'n wet er doorheen zou komen? Een paard dat wat vaker in ze stal staat is nog geen slechte huisvesting!