Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:51

@xmarliez : je bent er maar druk mee.
Kijk je wel uit voor je rug, het is behoorlijk zwaar wat je allemaal aan het doen bent en voor je het weet doe je teveel.
(ik kan het weten ;( )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:07

Ja ik weet het :) .. gelukkig nog geen last gehad.. :)
Ik heb een jaar op Fysiotherapie gezeten en zij heeft mij geleerd hoe ik zware dingen het best kan tillen (kruiwagen vol met zware troep) en het beste kan scheppen dus dat helpt ook wel :) ..

Ik heb de eerste 2 rijen betontegels erin liggen foto komt eraan :) .. (als jullie geen foto's meer willen dan moeten jullie het zeggen he :P ..)
Als alles klaar is doe ik er van dat grint overheen gooien dan worden de kiertjes mooi opgevuld :) ..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:11

uitgegraven:

Afbeelding

nog een beetje scheef maar dat wordt nog allemaal recht gemaakt :) ..

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:32

Fotoos zijn altijd leuk om te zien :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:57

oke :) ..
hebben jullie verder nog leuke ideeën die ik in mijn PP kan verwerken? Ik wil nog wat maar weet het niet..

Ik heb nu boomstammen..zand..verhard stuk.. houtsnippers en een bergje.. verder zou ik echt niks meer weten.. ik ga nog in het pad een slalomweggetje maken met autobanden gevuld met zand oid. zodat ze er doorheen moeten lopen of zoals mijn shetlanders gráág doet, er overheen :D .. maar verder ben ik inspiratieloos...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:25

Ons pp is ook zo goed als af,het pad loopt in een U vorm, helaas geen heel rondje, ivm buurpaard wat bij ons op het land staat en niet bij onze paarden in de kudde kan.
in het midden van de U stripgrazen we steeds verder naar voren.

Ik kan ook niet al te ingewikkeld doen, want de paarden staan op een zorgboerderij en clienten moeten nog wel overzien waar ze nou precies heen moeten lopen om paarden te halen...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:29

Wat heb je allemaal voor leuke obstakels :) ? En verschil van bodem etc? Ik zoek nog wat leuke dingen dus als je tips hebt ;) .. :) :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:51

EEEeh niet veel, alleen een graspad, en ik had een leuke wilgentak, die hebben ze afgeknabbeld, maar een van de clienten ging erop staan en toe was ie door midden..... Dus toen was het einde hindernisje... :+

in het midden staat kniehoog gras, dus dat is leuk knabbelen, daar krijgen ze iedere avond wat van bij. Ik wil nog wel wat boomstammen gaan neerleggen, maar graven en andere bodem wordt hem hier niet, ivm bestemmingsplan. En als ze ver genoeg geknabbeld hebben van het lange gras in het midden, dan wil ik nog een ander dwars pad met een bocht erin maken, maar dan moeten ze eerst eten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:58

Wat een werk, xmarlies! Wel super resultaat zeg! Toen bij ons een stuk beton gestort was, merkte je dat goed aan de hoeven (staan allemaal 'blootsvoets'), ze worden meer gestimuleerd, slijten wat meer, maar groeien ook beter :D
De hoefsmid komt hier nu zo'n 2x per jaar...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:41

Heb ik ook :) .. bij mij staan ze hun hele leven al op blotevoeten en de uitloopstal is ook van beton met daar zaagsel overheen en stro en dat stuk eraan daar ligt verder niks dus daar slijten de hoefjes en nu het pad :) Hij is klaar trouwens!

Nadat is de uitslag van mn examen heb ga ik foto's maken :) !

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:08

Ik zou ook super graag een paddock paradise hebben! Ben bereid om er serieus voor te werken, ik heb wel een weitje op het oog maar daar staan voor het moment nog geiten in. Normaal staan er altijd een paar maanden geiten/schapen in en dan komt het te koop of te huur. Hopelijk is dat dit keer ook zo!

Maar mijn pony staat op speciaal beslag omdat ze artrose heeft, welke steentjes zou ik kunnen gebruiken zodat ze niet onder haar hoefijzer komen, of zouden houtsnippers beter zijn?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:43

Yello, ik zou houtsnippers gebruiken of gewoon beton laten gieten? Of klinkers leggen, dat is ook nog een optie. Steentjes zijn inderdaad een pest als je paard hoefijzers heeft!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:36

Ik ga morgen kijken bij stal Kreils in Gelderland, die hebben ook een paddock paradise en een soort en met van eigen ontworpen hit-actief stal voor een 20-tal paarden. Onze voederleverancier kwam hier mee, zijn schoonzus runt deze stal. Dus ik ben erg benieuwd, zal mijn camera meenemen en vragen of ik foto`s mag plaatsen :D Ben zeer benieuwd.

We hebben het land opnieuw omheind, echt een track is het niet, maar wel een paradijsje voor de paarden :D Bomen zijn geplant, dus dat geeft in de toekomst meer schaduw

Yellomofoon
Houtsnippers zou ik niet gebruiken. Die dingen rotten en splinteren. Betonfundering is niet bepaald goedkoop en mag ook niet zomaar overal gestort worden.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:18

ik ben ook niet zo voor beton omdat dit super glad kan worden in de winter, en met ronde hoefijzertjes heeft ze nu niet echt veel grip... Nog ff doorzoeken dan maar :)
bedankt!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:19

Is zand een optie? Ik weet niet precies waar je steentjes/snippers voor gebruiken wil? Maar zand kan geen kwaad imo. bij een paard met ijzers? (sorry de mijne staan bloodvoets dus ben totaal niet thuis in de ijzers..)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:22

HT2009 schreef:
Ik ga morgen kijken bij stal Kreils in Gelderland, die hebben ook een paddock paradise en een soort en met van eigen ontworpen hit-actief stal voor een 20-tal paarden. Onze voederleverancier kwam hier mee, zijn schoonzus runt deze stal. Dus ik ben erg benieuwd, zal mijn camera meenemen en vragen of ik foto`s mag plaatsen :D Ben zeer benieuwd.

Goh, wat leuk!!!
Hebben ze ook een website? Ben erg benieuwd naar je verslag en foto's als je die mag plaatsen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:26

Ben ook erg benieuwd hoe zo'n hit-actief stal er uit ziet (in het echt, op internet zie je soms wel foto's, maar toch geen echt riëel beeld vind ik)

Het beton bij ons heeft geen fundament (!) en geen vergunnung zover ik weet. Ligt wel betonijzer in, laag is in totaal zo'n 15 cm dik. Niet glad geweest in de winter, wel wat kapot gegaan door de vorst + veel paardjes. Daardoor heeft het nu wel extra grip, het gladde is van het beton zeg maar, het is echt ruwer geworden.
Je kunt het ook opruwen (wel extra zwaar/sterk beton gebruiken!) door er als het half hard is met een oude hark strepen in te trekken.

Ik vind het beton eigenlijk alleen glad wanneer er verse mest op ligt, dan glijden ze soms een beetje uit. Maar geloof dat ze met ijzers zowiezo snel uitglijden op steen.

Misschien kun je over het beton (iig zolang je paard op ijzers staat) er nepgras matten overheenleggen? Die dingen worden bij ons ook multofunctioneel gebruikt :D Zal er zaterdag eens een paar foto's van maken. Ze hebben iig niet het nadeel van rubberen matten, die als ze nat zijn wel glad worden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:22

Ik ben bezig met weiland 2.. nu heb ik ideeën:

- bakje met houtsnippers
- mini bergje waar ze overheen kunnen lopen in het pad
- boomstronken
- banden met zand erin in een vorm van slalom
- eventueel tegels..

nu klinkt het veel.. maar de wei is dan nog niet opgevuld dus hebben jullie ideeën??? ik heb echt even inspiratie nodig voor nog meer dingen want dit is best saai..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:53

Misschien kun je ze ook ergens onderdoor laten lopen :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:26

eh... was jij nou diegene die water had gemaakt? Anders is dat misschien wel een idee.
Je zou een (appel/peer?) boompje kunnen planten (wel met draad oud er omheen, anders is 'ie zo weg of om) De blaadjes plukken vinden ze leuk, maar als er appels vallen is dat nog veel beter!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:22

Safiera schreef:
Ben ook erg benieuwd hoe zo'n hit-actief stal er uit ziet (in het echt, op internet zie je soms wel foto's, maar toch geen echt riëel beeld vind ik)

Het beton bij ons heeft geen fundament (!) en geen vergunnung zover ik weet. Ligt wel betonijzer in, laag is in totaal zo'n 15 cm dik. Niet glad geweest in de winter, wel wat kapot gegaan door de vorst + veel paardjes. Daardoor heeft het nu wel extra grip, het gladde is van het beton zeg maar, het is echt ruwer geworden.
Je kunt het ook opruwen (wel extra zwaar/sterk beton gebruiken!) door er als het half hard is met een oude hark strepen in te trekken.

Ik vind het beton eigenlijk alleen glad wanneer er verse mest op ligt, dan glijden ze soms een beetje uit. Maar geloof dat ze met ijzers zowiezo snel uitglijden op steen.

Misschien kun je over het beton (iig zolang je paard op ijzers staat) er nepgras matten overheenleggen? Die dingen worden bij ons ook multofunctioneel gebruikt :D Zal er zaterdag eens een paar foto's van maken. Ze hebben iig niet het nadeel van rubberen matten, die als ze nat zijn wel glad worden.

Ooh nepgras is een goed idee!
Ik wil de weide dus in 3 verdelen, het grootste deel paddock (ong 60%) en dan een stukje gras die ik door strookbegrazing laat afeten en dan het stukje aan de stal tot aan de poort van het land, dat mag dus niet schuiven en liefst ook niet kapot te lopen zijn en daar moet dus met een kruiwagen over gereden kunnen worden :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:30

Dan zou ik gewoon grastegels leggen, is niet glad en en lopen ze niet stuk, en wordt ook niet modderig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:39

Yellomofoon schreef:
Ooh nepgras is een goed idee!

Is dat zo ??
Volgens mij wordt dat behoorlijk glad als het nat is.
Nu heb je veel soorten nepgras, maar wat ik ken waar echt 'stengeltjes' op staan wordt glad.
Die betonnen tegels-met-gaten lijken me dan een beter idee.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:55

Wij hebben van die nepgras matten liggen zonder plastic grasjes er op, ze hebben een onderkant met rubberen nopjes, bovenkant is een soort tapijt-achtig spul. Water loopt er zo doorheen.

Het gras onder een mat blijft echter echt niet staan, dus je hebt dan geen gras meer. Ik denk ook dat van die tegels met gaten, of kunstof dingen beter zijn, voor het doel wat jij voor ogen hebt, Yellomofoon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:57

Hoe zit het eigenlijk met die zwarte - groene - rode staltegels , die rubberen die wat opgeruwd zijn , blijft dat een beetje goed voor een kleine verharding buiten ? Dat het niet te glad wordt ?

Steen is natuurlijk beter voor de hoeven maar dat rubber is wellicht ook wel lekker in de bochtjes voor extra grip (lijkt best ruw) of om op te liggen...? :)