Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:12

Nou, ik vind dan een sticker per pallet prima..Aangezien ik een pallet koop en niet per pak..En als daardoor de prijs ook nog eens leuk blijft..Wat kan mij dat dan schelen of er op ieder pak wat opstaat..

Fijn dat jij nog even duidelijk alles hebt uitgelegd andys..Kunnen rare verhalen van in het rondte gaan en nu is het dan duidelijk! Vooral als het advies is om maar even te googlen op stro en Turkije.. |(

andys

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:22

Bij ons wordt het lot nummer toegevoegd in excel bestand bij elke klant waar wij leveren , voor de fabriek heb ik een lotnummer logboek gemaakt en daarin wordt dagelijks bij gehouden waar het tarwestro vandaan komt , dit moet corresponderen met de hoeveelheden aangekocht via de boekhouding , elke toeleverancier van tarwestro krijgt nieuw lotnummer , is ons excel bestand staat alles vermeld , hier wordt automatisch voorraad bij gehouden , is ondertussen hard nodig dat dit automatisch plaatsvind , want er wordt hier menig palletje verkocht en ook leveren wij door geheel Nederland , Belgie , Luxemburg en Duitsland.
Het is van belang om de origine van het stro aan te kunnen tonen in geval van problemen , omtrent kwaliteit enz.
Ik lees ook merkloze zakken worden vernietigd ?? heb ik iets gemist ?
Ons product wordt nergens vernietigd en steeds meer afgenomen en het groeit hier gestaag verder.
Volledig goedgekeurd door de autoriteit voedsel en warenwet , ons product is afkomstig uit een goedgekeurd land , binnenkort zullen we weer eens een scherpe actie houden , die gaat er altijd in.
Voorlopig werken wij met sticker op de pallet en wij kijken hoe verder te doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:04

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:54

Dat klinkt goed Ceasario , ik zal je bestelling cq aanvraag tegemoet zien , want die mail komt bij mij binnen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:06

Andys: kun je al iets mee vertellen over de scherpe actie. Wanneer kunnen we hem verwachten?

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:50

De actie doen wij in september , aan het begin van het seizoen , momenteel is het 4 pallets 14 kg zakken voor € 1000,00 , kort durende actie.
4 pallets zijn 260 zakken a 14 kg = 3640 kg chopped korrels , inclusief btw en bezorgen
Groeten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:56

Mijn pallet korrels die ik niet mocht gebruiken door VWA was afkomstig uit de oekraine...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:43

andys schreef:
Dat klinkt goed Ceasario , ik zal je bestelling cq aanvraag tegemoet zien , want die mail komt bij mij binnen.

Daarom is het ook veel te duur.(tussenhandel en vervoer etc.)

Stro gaat over 2 maanden voor € 65-75/ton af land.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:19

Iemand hier toevallig ervaring met zowel Zeolite als Andys? Qua prijs scheelt het nauwelijks namelijk, dus als er een (duidelijk) verschil is hoor ik dat graag natuurlijk zodat mijn keuze makkelijk wordt.
Mag uiteraard per pb om discussie met leveranciers hier te voorkomen.

Edit: met verschil bedoel ik dan voornamelijk verschil in verbruik.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:24

Ik heb voor het eerst korrels en van zeolite deze keer. Ze staan er net 9 dagen op maar ben erg tevreden. Alle stallen had ik vier zakken in gedaan maar bij onze vieze paarden heb ik er na zeven dagen een zak bij gedaan. Het was te weinig. Nu gaat het goed.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:13

Ik blijf het wereldspul vinden. Heb net weer 4 pallets Zeolite besteld.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:56

Hoe doen jullie dat dan bij erg natte paarden? Hij stampt het echt elke nacht tot een grote koek aan. En hebben jullie paarden nooit hoefproblemen er door? Twee tellen nadat je de hoeven gekrabt hebt zitten ze alweer vol.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:51

Ik heb ze al 3 jaar op de korrels van Zeolite. De hoeven zijn super gezond, de korrels richten geen "schade" aan ;)
Elke dag de natte plek en de hopen verwijderen en de boel doorharken én op tijd bijstrooien zorgt ervoor dat de boel netjes blijft.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:08

Ik heb er eentje die eigenlijk niet leuk is op korrels, maar op stro is hij nog viezer.
Ik strooi er bij hem echt heel veel in en al voor ik maar denk dat het natter wordt gooi ik er al bij. Bij de meeste pas na een week of 4 maar bij hem al na 1 week. En dan de dubbele hoeveelheid vergeleken bij de andere paarden.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:57

Beste mensen,

Geloof niets van wat verteld wordt onderweg van stropellets die afkomstig zijn uit Oekraïne.
Deze zijn van de weinige die zo'n goede kwaliteit hebben en 100% veilig. Het zijn de ENIGSTE pellets die met fytosanitair certificaat worden geleverd en na uitgebreide testen bij ons zijn ze met vlag en wimpel geslaagd als beste pellets.

Jammer genoeg kunnen deze op heden niet meer worden geïmporteerd, maar we zijn op Europees niveau bezig om dit terug in orde te krijgen.

Als U zo'n pellets staan hebt, doe ze niet weg. Heb geen angst, er is niets mis mee!

Ik vond het mijn taak om U allen hiervan gerust te stellen, ongeacht wat onze tegenstanders hiervan zeggen

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:57

Beste meneer of mevrouw FCS-belgium, ik denk niet dat er in dti topic mensen zijn die pellets weggooien. Deze "discussie" over wel of niet veilig zijn van de korrels is hier volgens mij al over.
Hier gaat het er vooral om hoe je ze gebruikt en je ervaringen daar over te delen.
Het maakt mij eigenlijk geen bal uit waar mijn korrels vandaan komen. De eerste 4 pallets die ik had waren super en van een van de A merken die in Nederland worden geleverd.
Ik heb recent een pallet laten komen die merkloos is en misschien is dat wel eentje die dan misschien niet helemaal oke is. Ik was er in ieder geval ook totaal niet tevreden over en ben weer terug op het A merk dat ik hiervoor gebruikte.
Daar zal neem ik aan toch niks mis mee zijn.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:48

Beste Sjarett, net daarom heb ik dit gepost! Of het nu een 'A'-merk is of niet, de importeur heeft de verantwoordelijkheid om zijn kwaliteit te controleren. Ik moet toegeven dat we, in de laatste 6 maanden, alle leveranciers in Oost- en West-Europa hebben geprobeerd. Er zit VEEL rotzooi tussen, en je moet jezelf er van verzekeren dat het zeker 100% stro is. Van zodra er andere zaken tussen zitten is het niet meer veilig!!
De verantwoordelijkheid ligt dus bij de leverancier. Veel fabrikanten zitten hier niet, laat je dat niet wijsmaken. Je zou voor lokale pellets al snel aan 400€/ton moeten gaan rekenen. Al hetgeen onder die prijs zit komt van verder. Wij hebben de beste kwaliteit teruggebracht naar 3 leveranciers waarvan er één in Oekraïne zit. Maar die leverancier levert ook aan conculegae van mij. Ik weet dat zij hiermee verveeld zitten, mede daarom heb ik die post gezet. Wij hebben gelukkig geen van deze pellets in omloop gebracht!
Trouwens, de onze vind je in Waterlandkerkje, dat is dicht bij jou!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 06:59

FCS-belgium schreef:
Veel fabrikanten zitten hier niet, laat je dat niet wijsmaken. Je zou voor lokale pellets al snel aan 400€/ton moeten gaan rekenen. Al hetgeen onder die prijs zit komt van verder.

400 €/ton is 5.6 €/zak van 14 kg of 8 €/zak van 20 kg.
Is dit handelsprijs of aan ons, eindverbruikers? geleverd of afgehaald? per zak, per pallet of per welke hoeveelheid? Wat met BTW?

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:45

Als U prijs van ons wenst, gelieve op onze site www.fcs-Belgium.com te gaan.
Wij zijn groothandel en importeur.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:06

FCS-belgium schreef:
Veel fabrikanten zitten hier niet, laat je dat niet wijsmaken. Je zou voor lokale pellets al snel aan 400€/ton moeten gaan rekenen. Al hetgeen onder die prijs zit komt van verder.

Ik ben Belgisch producent, dus lokaal.
Wat ik boven en onder de 400 €/ton verkoop, komt allemaal uit dezelfde Belgische fabriek.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:58

FCS-belgium schreef:
Beste mensen,

Geloof niets van wat verteld wordt onderweg van stropellets die afkomstig zijn uit Oekraïne.
Deze zijn van de weinige die zo'n goede kwaliteit hebben en 100% veilig. Het zijn de ENIGSTE pellets die met fytosanitair certificaat worden geleverd en na uitgebreide testen bij ons zijn ze met vlag en wimpel geslaagd als beste pellets.

Jammer genoeg kunnen deze op heden niet meer worden geïmporteerd, maar we zijn op Europees niveau bezig om dit terug in orde te krijgen.

Als U zo'n pellets staan hebt, doe ze niet weg. Heb geen angst, er is niets mis mee!

Ik vond het mijn taak om U allen hiervan gerust te stellen, ongeacht wat onze tegenstanders hiervan zeggen

Ik mocht de pallet niet eens gebruiken van het VWA dus dan heb je geen andere keus als retour afzender.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 06:13

barbaras schreef:
FCS-belgium schreef:
Beste mensen,

Ik mocht de pallet niet eens gebruiken van het VWA dus dan heb je geen andere keus als retour afzender.

Als je even de diverse teksten op Internet nakijkt omtrent de fameuze geblokkeerde leveringen stro uit Turkije en Servie, dan is het duidelijk dat die partijen stro geblokkeerd zijn omwille van mogelijke import van ziektes.
Dezelfde redenering is er voor strokorrels uit bepaalde Oostbloklanden.
Wegens potentieel gevaar op import van ziektes zijn alle strokorrels geblokkeerd vanuit bepaalde landen.

Of die korrel nu goed is of niet, dat is niet de vraag.
Het is gewoon een richtlijn vanuit EU dat import vanuit bvb Oekraine, Servie en veel andere landen niet is toegestaan.
Indien het wel gebeurt, dan is het logisch dat die partij wordt geblokkeerd, niet mag worden gebruikt, want na gebruik komt de mest op het land en is het gevaar op verspreiding van ziektes hoog.

Iedere importeur kon dit eenvoudig natrekken of import kon of niet, een eenvoudig telefoontje naar de betrokken diensten had dadelijk aangetoond dat deze import niet kon.

Transport vanuit deze landen kost veel, de kost om korrel te maken is in die landen niet goedkoper dan hier, hoe kan het dan dat die korrels zo veel goedkoper zijn dan de lokaal geproduceerde?

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:11

granu schreef:

Ik mocht de pallet niet eens gebruiken van het VWA dus dan heb je geen andere keus als retour afzender.[/quote]

Als je even de diverse teksten op Internet nakijkt omtrent de fameuze geblokkeerde leveringen stro uit Turkije en Servie, dan is het duidelijk dat die partijen stro geblokkeerd zijn omwille van mogelijke import van ziektes.
Wegens potentieel gevaar op import van ziektes zijn alle strokorrels geblokkeerd vanuit bepaalde landen.[/quote]

Dat klopt voor stro, maar stropellets gaan 2 hittebehandelingen door, stoom en persing. Deze hittebehandeling zorgt er voor dat deze vrij zijn van alle ziektekiemen, schimmels,... Daarenboven kunnen er pellets komen van alle Europese landen waar GEEN enkele controle is op uitgevoerd. Die Oekraïense pellets zijn de enigste die zijn fytosanitair gekeurd.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:12

granu schreef:

Ik mocht de pallet niet eens gebruiken van het VWA dus dan heb je geen andere keus als retour afzender.[/quote]

Wegens potentieel gevaar op import van ziektes zijn alle strokorrels geblokkeerd vanuit bepaalde landen.[/quote]

Dat klopt voor stro, maar stropellets gaan 2 hittebehandelingen door, stoom en persing. Deze hittebehandeling zorgt er voor dat deze vrij zijn van alle ziektekiemen, schimmels,... Daarenboven kunnen er pellets komen van alle Europese landen waar GEEN enkele controle is op uitgevoerd. Die Oekraïense pellets zijn de enigste die zijn fytosanitair gekeurd.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:12

[/quote]Of die korrel nu goed is of niet, dat is niet de vraag.
Het is gewoon een richtlijn vanuit EU dat import vanuit bvb Oekraine, Servie en veel andere landen niet is toegestaan.
Indien het wel gebeurt, dan is het logisch dat die partij wordt geblokkeerd, niet mag worden gebruikt, want na gebruik komt de mest op het land en is het gevaar op verspreiding van ziektes hoog.[/quote]

Mest bevat veel ziektes, ongeacht het strooisel, die moet op zich ook ge-hygieniseerd worden als je geen gevaar wilt. Dit staat niet in verband met het strooisel. Het percentage strooisel in mest is sowieso zeer laag bij stropellets.

[/quote]Iedere importeur kon dit eenvoudig natrekken of import kon of niet, een eenvoudig telefoontje naar de betrokken diensten had dadelijk aangetoond dat deze import niet kon.[/quote]

Wij waren ook bijna importeur van deze pellets, hebben aan alle instanties (FAVV, Douane, VWA, GD,...) gevraagd of we ze mochten importeren, en GEEN ENKEL bezwaar kwam hieruit. Het is maar 1 dienst die er een bezwaar op maakt omdat ze niet herkennen dat pellets veilig zijn en niet hetzelfde zijn als stro.

[/quote]Transport vanuit deze landen kost veel, de kost om korrel te maken is in die landen niet goedkoper dan hier, hoe kan het dan dat die korrels zo veel goedkoper zijn dan de lokaal geproduceerde?[/quote]

De strokost en de loonkost hier zijn zo hoog dat je tegen die landen niet kunt concurreren. Ik denk dat niemand graag te veel betaalt voor zijn strooisel. Wij staan er dagelijks tussen, en weten maar zeer goed dat het altijd om de laatste centen gaat. Als je dan ziet dat de transportkost inderdaad een groot deel uitmaakt van de kostprijs, is het frappant dat de plaatselijke producenten nog duurder zijn.
Kijk maar alle posts na van pellets, 80% gaat over prijs en maar 20% over gebruik, kwaliteit,...
Het is een beter en een veiliger strooisel dan alle andere producten in de markt, en nu is het prijstechnisch gelijk aan houtkrullen en/of vlaslemen, zelf goedkoper als je de lange bruikbaarheid er in mee rekent.