Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:03

Hallo allemaal! Iedereen lekker lang weekend gehad? Heerlijk die feestdagen :D

Ik had gisteren alleen de dierenarts op het erf… In de ochtend het schrikdraad rond de bak eindelijk eens aangesloten, omdat we hortensia’s hebben gepland rond de bak en zodat ze niet tegen het hek schuren. Maar die arme paardenbeesten waren zich natuurlijk van geen kwaad bewust dus gingen lekker over het hek heen hangen om plantjes te snoepen… Schrokken zich natuurlijk helemaal rond toen ze een schok kregen en bij Orenda was de reactie zo heftig dat ze 3 wondjes op haar voorbeen had, waarvan 1 winkelhaak die toch wel wat dieper was. Ik had verwacht dat het beter gehecht kon worden dus met enige twijfel toch de dierenarts laten komen. Die gaf aan dat het beter niet gehecht kan worden omdat de flap naar beneden wijst en daardoor het vuil er juist goed uit kan. Nu 2 weken in het verband zodat het goed schoon blijft en het flapje op de wond gedrukt wordt. Wel balen, zal ook weer een leuke rekening worden zo op een feestdag…

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:06

Ohhh wat zuur. Domme sukkels.... en arm baasje ja, zo op een feestdag. Loopt ze wel gewoon goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:27

DubbelDun schreef:
Ik maakte het idd altijd el iets 'sterker', maar beesten er op ligt aan het weer. Als het droog blijft hield ik die 4 weken wel aan, als het flink regent kan het korter.
Maar ik heb er nu geen omkijken meer naar (geen wei meer :D )

Deed ik ook altijd, maar afgelopen weekend met de leverancier van mijn Roundup gesproken en die zegt dat juist overdoseren ervoor zorgt dat alleen de bovenkant van de plant doodgaat en dat de wortel niet de tijd krijgt om het gif op te nemen. En dat is nu juist wat je wil.

Ik heb voor zuring en kleine brandnetels overigens Starane gebruikt. Werkt snel en effectief.

@Daan, sterkte met je paard! En je portemonnee ;) . Fijn dat er geen ernstige verwondingen zijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:37

Thanks, ben inderdaad blij dat het niet erger is :)

Ik heb totaal geen verstand van onkruid en het spuiten er tegen.. vriendje is hovenier dus die regelt dat soort zaken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:09

Oei Daan, dat is schrikken! Altijd balen dat de DA op weekend en feestdagen heet meest moet komen ;(

Hier is het erg rustig op het moment. Ons trekpaard is een weekje uit logeren om voor de wagen doorgereden te worden, dus alleen maar 3,5 kleine paardjes. Dus begonnen met de trailer verven, dat is eigenlijk meer werk dan ik dacht met alle kleine hoekjes, maar hij wordt wel mooi.

Nu wil ik graag stickers op de zijkant, heb al contact met een leverancier, maar moet nog een tekst bedenken. Dan wil ik graag dezelfde stijl tekst op truien en op de trailer. We hebben geen stalnaam, dus het moet een leuke tekst worden :D

Afmeting 80x100cm met een afbeelding van een trekpaard.

Voorbeeldteksten van de site, maar het moet voor zowel man als vrouw geschikt zijn :+ :

Whoever said diamonds are a girls best friend, never owned a Comtois

Who needs a man, if you can have a Comtois between your legs

Cheval du trait, Comtois

Op de trailer:

Transport de Chevaux Comtois

Iemand nog wat leuks voor op een sweater? Mag ook Nederlands zijn :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:08

Daan sterkte met je paard :(:)

Hier niet veel land dus het onkruid valt ook wel mee.
Verder kan ik kalkoenen en nandoes aanraden als je van je onkruid af wil.
Ze vreten het liefst alles op met uitzondering van het gras, het zijn plantjes etters.
Toen ik hier kwam wonen was alles brandnetel en nu alleen op de stukken waar de kalkoenen niet komen.
Nandoes heb ik niet meer, nadat de laatste was overleden heb ik geen nieuwe meer aangeschaft omdat ze niet voor iedereen even vriendelijk waren.
Brandnetel is trouwens een heel gezond plantje, bevat veel ijzer dus zeisen en aan de paarden voeren :j

Afbeelding
Tika heeft ook koningsdag gevierd :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:24

Hahaha dat trotse koppie! Volgens mij is ze bomproof geboren. :D

De brandnetels laten liggen heb ik wel eens gedaan, maar omdat die sufkezen het al probeerden te eten voordat de prik eraf was waren ze er daarna niet meer in geïnteresseerd. :')

Sinds zaterdag staan hier de paarden ook weer op de wei. Nouja zaterdag voor het eerst een half uurtje. Deze week word het steeds met 1 kwartier per dag opgebouwd, maar ik twijfel. Mijn merrie daar komt het wel goed mee, maar over de pony maak ik me een beetje zorgen. (die kleine witte welsh, die ik op cushing had laten testen.) Ze is in het verleden HB geweest en heeft standaard een slappe manenkam die bijna omvalt. Ze loopt wel al met een graasmasker om, waardoor ze normaal 50 procent minder binnen zou moeten krijgen.

Dit is het schema:

30 min.
45 min
1 uur
1 uur en 15 min (dat is vandaag)
1,5 uur
1 uur en 45 min
2 uur
2,5 uur
3 uur
3,5 uur
4 uur
5 uur
6 uur
7 uur
8 uur

Mijn vriend gaat haar vanavond nadat ze van de wei komt nog even aan de bijzet doen en dan lekker laten lopen, even naast de fiets of zo. Als ze aan het werk zijn, zijn ze toch minder vatbaar is mijn ervaring.

Wat denken jullie? Zal ik ze op een bepaald moment toch eerder van de wei halen om het opbouwen langzamer te doen? Maar op welk moment dan? En hoe snel dan op bouwen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:30

Ik ben donderdag begonnen met een uurtje, vrijdag 2 uurtjes, zaterdag 3 uurtjes, zondag en maandag 4 uurs, vandaag 6 uurs, woensdag 4 uur (lukt niet anders), donderdag 6 uurs, zaterdag moet ik nog even bekijken en zondag ook en vanaf volgende maandag dus hopelijk 8 à 9 uur per dag.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:32

Met mijn merrie zou ik dat wel durven, maar met de pony niet.

Die ene keer dat ze HB stond was bij de vorige eigenaar, ik heb dus ook geen idee hoe de omstandigheden toen waren (hoeveel gras, hoe vroeg op de wei, hoe lang, hoeveel beweging, welke tijd van 't jaar?) en of ze bv van te voren stijf liep oid.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:34

Geweldige foto van Tika :D Wat een leuk dier!

Gypsy zo rustig opbouwen moet wel goed gaan toch? Met HB/cushing blijft het een risico. Mijn pony met cushing werd vorig jaar bevangen in februari/maart en is eind april het land opgegaan. Wel opgebouwd uiteraard maar ze stond toen wel 24/7 op het land.

Ik vond het doodeng maar had toen niet echt de mogelijkheid om haar niet of gedeeltelijk op het land te zetten dus moest ze 24/7 met de rest mee. (had ze toen nog niet aan huis) En ik wilde haar niet scheiden van de rest. Daarnaast was ze op stal bevangen geworden terwijl ze nog geen hap gras binnen had gekregen. Dus nam ik het risico met de gedachte dat als het mis zou gaan, ze in ieder geval heeft genoten... Ze heeft een super zomer gehad en is gelukkig niet bevangen geworden. Het blijft een gok...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:36

Normaal bouw ik zelfs nog sneller op omdat mijn rijpaard daar wel tegen kan maar nu met de Shetlander ik wel iets meer oplet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:42

Ja da's idd wel slim yontheke, het blijft echt spannend met die kleintjes!

Ik zet ze iig flink aan de arbeid als ze van de wei afkomen. Mijn ervaring is dat ze dan iig niet accuut bevangen komen te staan, maar dat ze eerst een paar dagen stijf lopen en veel liggen. Doordat je meer met ze bezig bent valt dat je eerder op en heb je nog de kans om ze snel van de wei te halen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:15

Ik wist tot voor kort niet dat mijn merrie in het verleden HB is geweest (bij vorige eigenaren), en nog steeds weet ik niet hoe en wanneer het geweest is. Op de stal waar ze stonden gingen ze van 24/7 voordroog hooi naar 24/7 gras zonder bijvoeren. Hier thuis even getwijfeld wat ik zou doen, aangezien opbouwen naar mijn inziens ook niet alles is omdat het fructaangehalte per dag en per uur kan verschillen. Omdat het voor mij praktisch nagenoeg onmogelijk is zo langzaam op te bouwen, en ik er een bij heb lopen die zich dan niet meer laat pakken, besloten gewoon net als voorgaande jaren de gok te nemen en ze gelijk 24/7 erop te zetten. Merrie is drachtig ook. Wel nog enigzins opgelet dat ik ze pas 's middags erop deed op een dag dat het fructaangehalte niet hoog was. Maar verder redden ze zich super, heb er niks van gemerkt en ze staan er heerlijk. Ik blijf wel hooi bijvoeren, ze doen nu 3 dagen met een baaltje met z'n drieën, dus dat is nog best wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:20

Het blijft lastig met dat opbouwen. Vanmorgen was bij ons alle bevroren, maar ik moest wel vroeg naar mijn werk en er was verder niemand om ze buiten te zetten, dus ik heb ze gewoon op bevroren gras gezet :roll: . Binnen laten staan vind ik geen optie.

Nu zijn mijn paarden niet hb gevoelig, maar ik vind het wel heel erg spannend. Heb ze nu nog wel 's nachts op stal waar ze hooi eten. Hoop ze vanaf volgend weekend 24/7 op het gras te zetten. Geef ze 's avonds dan wel wat hooi op het land, maar mijn ervaring is dat ze dat niet eten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:26

Mijn boeven willen dus geen hooi meer eten op de uren die ze niet op de wei staan. Of toch te weinig naar mijn zin. Die hongeren zich uit omdat gras veel lekkerder is dan hooi natuurlijk.. Vanaf dat ze er 9 uur per dag opstaan mindert dat uiteraard wel weer maar ik vind het wel lastig omdat ik graag heb dat ze naast het gras ook ook nog wat structuur binnenkrijgen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:31

Oh bekend ja... Ik maak me er maar niet meer druk om. Prop gewoon de kuubskist vol en als ik mazzel heb hoef ik dat dan maar eens in de 2 of 3 dagen te doen. Scheelt weer werk. :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:33

Mijn dames krijgen in de ochtend hooi. Laat in de middag op het land en dan voor de nacht weer in de paddock met hooi.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:11

Ik ben sinds 1,5 week aan het opbouwen. Mijn shet is twee jaar geleden hoefbevangen geweest en heeft licht cushing dus ik ben wel voorzichtig met opbouwen en let ook altijd op het fructaan. Vanmorgen mochten ze hier ook niet de wei op want dat was bevroren. Het is nu bewolkt dus ze mochten 2 uurtjes op het land.

Ik geeft de shet magnesium en glucobalance bij. Hij werkt ook bijna iedere dag (Longeren, springen, de bak vlakken of voor een karrtje). Toen hij HB was, was hij ook echt veel te dik.

Het is inderdaad beter om de aanbevolen dosering niet te overschrijden. De blaadjes van het plantje gaat dan wel snel dood, maar het worteltje blijft lekker doorleven. IK loop ook altijd te klagen dat het zo langzaam gaat, maar dat is juist goed.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:11

Ik had trouwens vanmorgen ook twee paarden die een hongerstaking hielden. Toen ze door hadden dat ze echt niet de wei op gingen, begonnen ze maar met lange tanden aan hun hooi. Zucht... paarden en gras....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:32

Brandnetel vreten ze hier ook...vers/gedroogd...maakt ze niets uit.Alleen de zuring eten ze niet (veldzuring wel)...

Brandnetel maai ik en de zuring steek ik weg :) Vorig jaar wel teveel rommel in mijn weide en ook hier- en daar nog wat klein kruiskruid.Dus wel de gifspuit gepakt,als ik straks gemaaid heb kijk ik wel weer hoe de boel erbij staat en of ik in het najaar nog een keer moet spuiten.

Schrikken Daan...hopelijk geneest het snel.Kan je aanraden om extra vit C (Calciumascorbaat,maagvriendelijke versie) en Zinkorotaat te geven.Wat extra weerstand en ondersteuning bij het genezen van de wond is nooit weg :)

Als je meer over wilt weten dan geef je maar een brul :)

Tika <3

Hier niets aan het opbouwen,denk nog een week of 2/3 voordat ik ze weer gras kan voeren,achter begin al beetje te komen en de oprit ook.Moet even wachten,met zon/warmte en regen rent het de grond uit.Hopelijk kan ik de berm ook weer maaien dit jaar.Vorig jaar 3 weken van kunnen voeren :) Vers gras vinden ze echt een delicatesse :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:48

Haha hier ook 2 die niet al te veel hooi gegeten hebben. Heb ze om half 1 op de wei gezet. Daar werd de schade ff ingehaald..

Ik heb ook in 2 weken opgebouwd. Ze staan nu op zijn langst van 7.30-16 op de wei. Word ook niet langer anders gaat het mis. Eerste stuk wei is nu kaal dus kan over op strook begrazing. Die eerste weken is altijd hel...gras overal dik en er moet eerst een redelijk stuk kaal voordat ik met strook bezig kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:54

Ja dat is bij mij ook het geval karev. Gelukkig was het gras dat er nog stond al redelijk lang en een beetje oud, dus ik hoop het meevalt met de voedzaamheid. Nu krijgen ze elke dag een strookje en staan ze van 6:30 tot 21:00 buiten.

Intussen met een plaatselijke "buurboer" afspraken gemaakt over het maaien en dat gaat helemaal goed komen, daar ben ik wel blij mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:10

Daan, schrikken. Kunnen ze toch ook dom zijn he.
Dd, dat plaatje _O- Zo voel ik mij inderdaad.

Shettie mormel is gister binnen de omheining gebleven. Misschien werkt de coupe electra.......

Hier gaan de paarden jaar rond 12 uur op de wei. Iets anders lukt niet met mijn werk. Dit os geen weidegang. Daar kan de Shetlander zelfs tegen als ze maar binnen de omheining blijft.
Bij mijn 19 jarige kon ik de korf er zelfs afhalen. Bij 6 uur weidegang op mijn pensionstal werd hij snel te dik. Nu lijkt hij het eten iets beter te verdelen.

En super trots op mijn 2 knollen. Eerste bosritje met 2 is geslaagd.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:32

Ziet er lekker ontspannen uit hoor :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:33

Hihi, ik wilde al "vind ik leuk"aanklikken :D

Ziet er ontspannen uit!