[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahryah

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:58

Slowfeeder op shetten formaat *\o/*
Eens zien hoelang ze ermee doen, shetjes vinden het wel een grappig ding :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:36

Dat ziet er prachtig uit!!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:16

Ja mooi ding hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:15

ahryah, mooi gemaakt ook!

Wij willen nu toch een frame maken. We hebben de kudde opgedeeld wegens blessure van mn ruin onder andere en bij de jonge ruin en merrie gaat het te hard voor 1 net op de hele dag.

Ik zie dat ahryah een houten frame heeft gemaakt. Dat zou op zich makkelijk zijn. Maar ik zat zelf aan pvc buis te denken. Wil dus net ertussen doen en geen betongaas bijv.

We hebben ibc vaten. Ik dacht ringen in de bodem. Aan 1 zijde het rek vast met touw en aan de andere kant touw met haken om te openen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:16

PVC-buis is niet sterk genoeg. je hebt echt stevig hout of metaal nodig.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:40

Ik wou eerst ook een pvc buis nemen maar toch niet gedaan omdat ze dan gewoon het frame krom trekken :+
Metaal ook nog naar gekeken maar vond ik niet fijn als ze met hun tanden bij de hoekjes zaten.
Hout is stevig en is ook geen ramp als ze eens met hun tanden erin zitten :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:52

Metaal willen we juist niet.

Ik vraag me af of hout bijv wel steviger is dan pvc. Als een paard wil, trekt hij alles stuk. Gelukkig doen ze dat niet zo snel bij ons. Heb weinig slijtage aan netten ook.

Aan hout kunnen ze bijv wel knagen en ook dat kan van vorm veranderen als ze trekken.

pvc is weer gevaarlijker als het mocht breken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:05

Pvc was bij ons binnen een week krom maar had geen hele dikke genomen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:17

Hoe dik moet je dan gaan om stevig te zijn (paardensloopproof)... een regenpijp ?? Overigens als dat spul breekt is het heel scherp en dat wil je helemaal niet in de buurt van een paard hebben.
Metaal heeft idd als nadeel dat het 's winters erg koud kan zijn (vrieswonden), maar dat geld meer voor de mazen en minder voor de rand er om heen. Ook het slijten van de tanden heb je alleen last van bij te kleine mazen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:19

Aan alles zit wel nadelen. Ook water geven in een nieuwe cementkuip bijv kan ongezond zijn. Maar dat is zo nihil. Toch kijk ik nou wel naar welk soort plastic.
In pvc buizen zit wel vee verschil. Als je hard neemt, zal het eerder breken, dan buigen en is het heel scherp.

Hout kunnen ze aan knagen, maar ik neig toch naar hout en hoop dat ze dat bij onbeperkt hooi niet snel doen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:32

Ik heb als frame van die buizen gehad maar die trokken ze krom en waren niet zwaar genoeg. Met het frame van roestvrij staal wat de stalhouder heeft geregeld werkt alles perfect. Vastmaken is niet eens nodig (nou ja, wel het net aan het frame natuurlijk ).

Zie mijn post hier ergens boven/ op de vorige pagina

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:46

Hoi, ben nieuw hier in dit topic :D
Ik heb daardoor nog niet alles gelezen :o

Ik ben voor mijn drie paarden en 1 shet opzoek naar een (of meer) slowfeeder voor op de wei/paddock.
Wat is volgens jullie een handig systeem? Ik zoek iets waarbij ze allemaal (ze staan dus in een kudde) er goed bij kunnen zonder neus aan neus te moeten staan want dat zal onenigheid geven. Daarbij vraag ik me af in hoeverre een dakje gewenst/noodzakelijk is?

Ben benieuwd naar jullie ideeën! Alvast bedankt voor het meedenken!

nb: liefst een slowfeeder waar je een heel pak voordroog ineens in kan doen ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:03

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:06

Nikass schreef:

Wij hebben voor 15 euro een ibc vat gekocht en door gezaagd. Daarna van oude verwarmingsbuis een frame erin. Heb hem ook zonder net gebruikt en moet zeggen dat het op zich prima bevalt die bak.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruik het al tijden met een rooster en net, bevalt hier goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:22

Haha Patricia, een is zo slim om zn neus naast het frame te steken :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:57

Weet iemand trouwens waar ik zon metalen of ander stevig rooster zou kunnen krijgen? Mag gerust wat grovere maas hebben als het het knoeien met hele plukken hooi maar beperkt. Ik heb dus een ibc bak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:28

Bauhaus heeft mooie stevige netten zag ik.

5x5 geloog ik of 7,5 x 7,5

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:50

superpony schreef:
Nu wil ik het ze iets moeilijker maken en zat te denken om een heel baaltje hooi in de touwtjes in de bak te doen en dan een net over het ibc vat te spannen. Iemand dat weleens gedaan?

Ik heb dit wel gedaan met strobaaltjes. Ging prima hoor, is alleen maar beter als ze een beetje meer moeite moeten doen. En als ze wat gegeten hebben, en de touwtjes minder strak zitten, gaat het al makkelijker. De touwtjes bleven achter in de bak.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:57

strotouwtjes ergens omheen laten zitten vind ik niet veilig. Je zal maar net hebben dat ze het touwtje eruit trekken en er benen in klem komen te zitten. Immers is het een 'rond' touwtje zonder uiteinden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:44

Jotoma schreef:
Haha Patricia, een is zo slim om zn neus naast het frame te steken :D

_O- _O- dat is echt een draakje :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:40

_PatriciaH schreef:
[ [url=m/3JNWuS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uUunSU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bstCrr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe lang doen ze met een volle bak? Wij hebben kwpn-ers, hoe lang zouden 2 van hen met 1 bak doen?

Heb je niet de ervaring dat ze zich kunnen bezeren aan het rooster?

Doe je een net over het rooster heen? Met welke mazen en doe je dat om het eten nog iets moeilijker te maken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:13

sakvis schreef:
strotouwtjes ergens omheen laten zitten vind ik niet veilig. Je zal maar net hebben dat ze het touwtje eruit trekken en er benen in klem komen te zitten. Immers is het een 'rond' touwtje zonder uiteinden.

Wij laten nu al een paar weken de touwtjes er omheen zitten en doen een baaltje hooi zo in een groot net. Dat gaat prima. Touwtjes komen het net niet uit.
Voor het op is, zijn we er alweer, dus ze eten zelf goed het hooi eruit.

Alles heeft zijn risico's, maar onze paarden staan altijd buiten met hooi en zijn er echt niet agressief op. De ibc vaten zitten nog in het ijzeren frame en ook de netten knopen we vast. Er kan veel mee gebeuren, maar omdat er altijd eten is, zijn ze toch vrij rustig. We hadden de kudde opgesplitst en dat gaf even een andere situatie, maar is weer oke zo.

Zelf vind ik een metalen frame weer eng. Van metaal weet je zeker dat het niet breekt en scherpe punten veel schade kunnen aanrichten mocht er iets flink mis gaan.

We hebben nu rekken gemaakt, maar ben nog bezig met laatste loodjes. We hebben hout genomen en dan gewoon net ertussen. Ik heb het hout niet gelakt, dus ben benieuwd hoelang het gaat overleven. Sowieso, maar het is geen drama om dat af en toe nieuw te maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:28

Nikass schreef:
_PatriciaH schreef:

Hoe lang doen ze met een volle bak? Wij hebben kwpn-ers, hoe lang zouden 2 van hen met 1 bak doen?

Doe je een net over het rooster heen? Met welke mazen en doe je dat om het eten nog iets moeilijker te maken?

Mijn 2 PREs doen 1 dag met een volle bak als ik een 3x3 net gebruik. Veelvraten zijn het ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:34

Nikass schreef:
_PatriciaH schreef:

In 1 bak passen twee kleine baaltjes hooi naast elkaar. Ik vul ze elke avond en dan zit er vaak nog een restje in.

Nee bezeren doen ze zich zeker niet, nergens scherpe rantjes en ze eten meestal gewoon uit het midden.

Ik heb een net tusen het rooster gespannen met touw, 2 x 2 cm geprobeerd maar daar raken ze gefrustreerd van, nu 3 x 3 cm en dat gaat goed.