Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:09

Je kunt gerust tussendoor een gieter water over de strokorrelbodem gieten...daardoor voorkom je dat het te stoffig wordt in de stal.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:30

Dilayla schreef:
Agrodieren heeft zakken waar niets opstaat in belgie. Die verkopen weer met tusenleveranciers. kan dus best zijn dat je deze had.
Al moet ik zeggen dat dat mij zal verbazen...

Er zijn nog andere aanbieders dan Agrodieren, die werken met blanco zakken.

Naar onze mening moeten de zakken de nodige info geven, daarom bedrukken wij de zakken.

Strovan biedt stro korrels aan voor tuin en voor dier, om die reden alleen kunnen wij niet anders dan bedrukte zakken aanbieden, zodat de klant de juiste kwaliteit kan meenemen.

Bij eventuele problemen kan de oorsprong van de goederen in bedrukte zakken niet in vraag gesteld worden.

Bedrukte zakken zijn duurder dan blanco zakken. Een belangrijk verschil qua kost is dat er een ontwerpkost is, kost nodig om de zak een "gezicht" te geven.
Daarnaast dient u een minimum aantal zakken te bedrukken, en steeds een voorraad aan te houden.

Blanco zakken moeten geen ontwerpkosten dragen, en er moet ook geen voorraad gehouden worden.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:02

Tijn8 schreef:
Rosanna zijn de chopped korrels minder stoffig? ik heb 2 van mijn paarden vanaf januari op strokorrels maar ik vind het toch (vooral met dit mooie weer) wel erg stoffig.
Ze plassen en mesten beide mooi op 1 plek waardoor je niet de hele stal 'vochtig' hebt. Ik maak nu de korrels nat voordat ik ze in de stal gooi maar ze drogen toch weer.

ik heb daar geen last van :) vindt het heerlijk makelijk! :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:44

Okee ben ook een beetje aan het rondkijken voor strokorrels en wil eventueel een pallet afnemen. En aangezien er ook leveranciers hier in het topic zit. Ben ik benieuwd naar hun prijzen. Afleveren zou eventueel in Oss zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:58

Marcella, je hebt een PB.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:08

Rosanna...bij ons hebben we er met de nette paarden ook last van...soms werkt het het beste om het gewoon even te sproeien in de zomer...dat droogt inderdaad wel weer, maar minder snel dan als je het allen natmaakt als korrel, want dan valt het uit elkaar en droogt weer op. Met die van mij heb ik er helemaal geen last, de viespeuk...hihi. Ze staan nu dag en nacht buiten, dus dan heb je er ook geen last van...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:37

Ik ben ook wel erg benieuwd beworden naar stro korrels. Ik heb mijn paarden nu op vlas staan en ben daar aardig tevreden over, dus heb niet een directe reden om over te stappen. Maar als ik een betere/goedkopere mogelijkheid zie zou ik die toch graag willen proberen!

Het topic is enorm lang dus ik hoop niet al te veel in herhaling te vallen voor jullie, maar ik heb een paar vragen:

- wat zijn de voor- en nadelen van stro korrels tov vlas?
- eten paarden het sneller dan vlas (1 van mijn paarden eet bijna alles, soms zelfs wat vlas en strostallen eet hij bijna leeg)?
- wat zijn zo'n beetje de actuele prijzen van een 20 kilo zak (per pallet, inclusief BTW, aan huis bezorgd in Emst)?
- wat is het verschil tussen de verschillende stro korrels?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:42

Ik vind het voordeel van strokorrels tegenover vlas dat het niet zo glad is. Mijn paard had moeite met opstaan door het gladde vlas.
Je andere vragen heb ik geen antwoord op.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:49

Hoi hoi Horseware, ik vind dat je minder ammoniak ruikt bij de korrels dan bij het vlas..als je de boel opentrekt stinkt het wel als een beerput hoor, maar daartussen niet. Daarnaast vind ik dat het vele malen prettiger mest met een zaagselvork. Je hoeft amper te schudden om het gruis door de vork te laten zakken. Dat vind ik ook bijzonder prettig (elke keer als ik de enige vlasstal uitmest valt het me op). Daarnaast vind ik het heel fijn dat de zakken klein zijn, en de hoeveelheid afval minimaal...maar dat is omdat wij weinig opslagruimte hebben en ook zelf mest afvoeren, dan valt dat wel op! De paarden eten het bij ons helemaal niet...ja een hap de eerste keer, maar was niet lekker. Ook de ponies die niet heeeeel veel ruwvoer krijgen eten het niet...vlas hebben ze daar wel de neiging mee...
Wij betalen 300 euro per pallet, wordt bij Leiden in de buurt bezorgd. 8 euro per zak...enne, ik ben even het merk kwijt, volgens mij Strovan. Zit tegenwoordig in witte plastic zakken met zwart/groene opdruk. Ik ken de andere merken niet, maar vind deze prima :) Kan je niet aan een vergelijking helpen.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:53

via google strokorrels intypen en zoek wat je wilt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:11

Bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:17

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:44

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:34

Ik ben totaal niet kapot van stro korrels. Ten eerste als het paard even geen hooi o.i.d. heeft waar moet hij dan op vertoeven? Dat zorgt er weer voor dat er snel verveling heerst! Op stro kunnen ze nog een beetje knabbelen. Het is dan wel makkelijker met uitmesten e.d. maar of het nu echt zo comfortabel is voor het paard? Dat betwijfel ik! Ik houdt het toch liever bij echt stro!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:02

Heb je het wel eens geprobeerd? Ik had mijn paarden ook het liefst op stro toen ze nog op stal stonden, maar voor hoesterige paarden was het niks, vandaar dat ik overgestapt ben.
Van alle alternatieven vond ik strokorrels echt wel het fijnst, zowel voor de paarden, als voor mezelf.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:23

uJildXH0rse schreef:
Ik ben totaal niet kapot van stro korrels. Ten eerste als het paard even geen hooi o.i.d. heeft waar moet hij dan op vertoeven? Dat zorgt er weer voor dat er snel verveling heerst! Op stro kunnen ze nog een beetje knabbelen. Het is dan wel makkelijker met uitmesten e.d. maar of het nu echt zo comfortabel is voor het paard? Dat betwijfel ik! Ik houdt het toch liever bij echt stro!

Ik vraag me af of je het zelf wel eens (goed) geprobeerd hebt. En qua verveling: daar ben je zelf bij. Je moet bij iedere strooiselsoort voldoende ruwvoer bijvoeren, zo ook bij strokorrels (én bij vlas én bij krullen én bij hemparade én bij houtmot). Dus dat argument raakt kant nog wal.
Echt stro ziet er misschien wel mooier uit, maar is vele malen stoffiger, neemt maar heel langzaam/slecht vocht op en je mesthoop is 4x zo groot. Daarbij heb je méér stankontwikkeling (niet goed voor de luchtwegen van je paard en jezelf) en of je nu zo blij moet zijn met een paard wat smerig stro op staat te eten, weet ik niet.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:36

Pieteritus1 schreef:
uJildXH0rse schreef:

Ik vraag me af of je het zelf wel eens (goed) geprobeerd hebt. En qua verveling: daar ben je zelf bij. Je moet bij iedere strooiselsoort voldoende ruwvoer bijvoeren, zo ook bij strokorrels (én bij vlas én bij krullen én bij hemparade én bij houtmot). Dus dat argument raakt kant nog wal.
Echt stro ziet er misschien wel mooier uit, maar is vele malen stoffiger, neemt maar heel langzaam/slecht vocht op en je mesthoop is 4x zo groot. Daarbij heb je méér stankontwikkeling (niet goed voor de luchtwegen van je paard en jezelf) en of je nu zo blij moet zijn met een paard wat smerig stro op staat te eten, weet ik niet.

Wij hebben stro korrels uitgeprobeerd enige voordeel is dat de paarden niet in een natte stal staan. Daarbij wilde onze champion-boer het niet hebben. Betreft stro tja tis maar net hoe goed je je stal bij houdt. Als je elke dag de natte vieze plekken eruit haalt staat je paard niet in een vieze natte stal. Ook hebben de paarden wat te vertoeven naast het kuil/hooi. Tja en dan is de mest hoop maar 4x zo hoog! Ik kom mijn mest kwijt, houdt de stal goed schoon. En mijn paarden staan er tevreden bij! Tis denk ik ook ieders eigen mening! ;)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:54

Ik ga waarschijnlijk ook over op strokorrel.
Alleen is er hier geen fouragehandel die het heeft.
Hoe doen jullie dat?
En wat zijn de kosten? En over welke strokorrels zijn jullie tevreden?
Heb een paard die plast netjes op 1 plek maar poept door de hele stal.
En mijn andere paard (Zwijn) die doet het overal.
Ze staan nu op vlas maar we hebben er nu nog veel werk van.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:46

Hehe ik heb mijn pallet deze keer zonder gezeur binnen...nog niet in gebruik, we zijn volgende week door ons vlas heen.

Mijn huidige pallet is geleverd door Zeolite...met nog een kadootje er bij. Levering was netjes en supersnel...

De pallet die ik als eerste bestelde bij Agrodieren mocht ik van het VWA niet gebruiken. Ben dik twee maanden bezig geweest die pallet terug naar leverancier te krijgen en ook mijn geld terug te krijgen.
Nog meer mensen dit akkefietje gehad?

Dus jullie horen meer van me als we twee weekjes verder zijn...ben erg benieuwd. Ze staan nu op vlas al jaren maar ben nieuwsgierig of de korrels bij ons ook beter werken. Bij mijn zusje werkt het super namelijk

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:48

En als je je paarden voldoende voorziet van hooi en weidegang heb je toch geen last van verveling? Wij niet in ieder geval. En als dat zo zou zijn zou ik eerder een plakje stro bij geven ofzo? Ik zou het niet meer als bodem willen, mijn paard is gewoon te vies

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:49

VWA als in Voedsel en Waren Autoriteit ??
Wat was de reden dat je het niet mocht gebruiken ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:53

Ik zal even mede reageren op de inbeslagname van de nVWA. Er zijn partijen korrels die binnenkomen van landen buiten de EU (Estland/Lithouwen etc.). Deze kunnen schadelijke stoffen bevatten en mogen derhalve niet verkocht worden (zie ook de artikelen op internet over besmet stro uit Turkije van vorig jaar).
Daarbij wil men hier in NL waarschijnlijk ook nog de blanco zakken gaan verbieden. Net zoals bij alles wat je koopt, moet er een samenstelling, hoeveelheid inhoud (KG/L) en fabrikant op vermeld staan, zodat je het product naar de oorsprong kan traceren.

Dit bericht was al veel eerder bekend (maanden), maar nu wordt er doelgericht opgetreden door de nVWA. Zelf heb ik ook al van klanten gehoord die eerst merkloze korrels kochten, dat deze in beslag genomen zijn geworden en vernietigd.

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:50

Er is een anonieme klacht ingediend bij de Belgische voedsel en warenwet omtrent invoer en verkoop van strokorrels , er zou ingevoerd worden vanuit landen die niet voorkomen op de lijst van goedkeuring.
Dit onderzoek loopt nog steeds en wordt zelfs uitgebreid er wordt tot jaren terug gezocht omtrent oorsprong strokorrels.
Wijzelf hebben dus ook bezoek gekregen van de Nederlandse voedsel en warenwet , onze boekhouding is bekeken en wij voldoen aan de eisen gesteld door de warenwet , onze fabriek heeft ook onverwachts bezoek gekregen van de voedsel en waren autoriteit aldaar en ook hier is niets gevonden , voor sommigen liep dit onderzoek niet goed af en mogelijk dat er nog meer tevoorschijn komt , merkloze zakken heeft niets van doen met dit verhaal , daar het enkel gericht was op de afkomst van het stro , momenteel plakken wij een sticker op de volle pallet en dit voldoet , dit wordt door de NVWA als voldoende beschouwt , er zijn geen merkloze zakken in beslag genomen , omdat ze merkloos zijn , ze zijn in beslag genomen omdat ze uit een niet goedgekeurd land komen.
Bij het bezoek aan de fabriek die voor ons produceert , wist men al precies dat er aan ons geleverd wordt , dus de inlichtingen zijn goed voor bereid bij deze anonieme klacht , echter wij voldoen aan de eisen en wij kunnen gewoon doorgaan , trouwens Litouwen wordt omschreven als veilig land zie EU verordering 136/2004. Onze fabriek en wij hebben het bezoek goed doorstaan , wij importeren uit een veilig land volgens de EU regelementen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:47

Toch zag ik als consument liever dat er per zak te herleiden is waar iets vandaan komt en wat er precies in zit. Stickertjes kunnen er tenslotte altijd afvallen.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:27

DubbelDun schreef:
Toch zag ik als consument liever dat er per zak te herleiden is waar iets vandaan komt en wat er precies in zit. Stickertjes kunnen er tenslotte altijd afvallen.

Zolang je per pallet aflevert kan een etiket per pallet volstaan,
maar als je een pallet opent en per zak verkoopt, wat vaak gebeurt, dan lever je een blanco zak.
Daarom bieden wij bedrukte zakken aan, dan is er geen verwarring mogelijk.
Dit kost meer, maar vermijdt alle twijfel omtrent herkomst en inhoud.