[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:35

Ir111 schreef:
SafeHaven schreef:
Sowieso leuk om filmpjes te zien van bokkers, alsof je elkaar een beetje beter leert kennen :) misschien deze zomer ipv een kroegentocht een pptocht organiseren, wel inclusief de wijn natuurlijk.

Met jou kan ik praten. :')


+ 1

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:35

Ir111 schreef:
Wij gaan deze zomer onze bak omheinen met hout. Nu wil ik graag verantwoord hout gebruiken. Dus liever niet geïmpregneerd oid. Ik wil ook graag dat het er strak uitziet. Ik kom er helemaal niet uit, alles wat strak is is geïmpregneerd, alle kastanje wat ik zie is grillig van vorm.

Hebben jullie suggesties? Ik zit vast in mijn eigen denkcirkeltje en kan niet vinden wat ik zoek.

Ik breng m nog even onder de aandacht, heeft iemand tips? _/-\o_

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:40

Met wijn (of speciaal bier) ben ik erbij :+

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:43

@Symke, ik had nog foto's van onze takkenril beloofd. De ril is ongv 40mtr lang. Het is de scheiding tussen de track en een stukje weide dat altijd open is. En maakt voor ons dus niet uit of ze overheen/doorheen gaan. De palen staan 2 meter uit elkaar uit mijn hoofd gezegd. Ze mogen de takken eruit trekken en er flink aan knagen. Het hoofddoel van de ril is dat de paarden er lol mee hebben. Daarnaast als afscheiding en verstopplek voor kleine dieren.

Dit stuk staat nu ruim een jaar. Vorig jaar lag en tot de bovenkant van de palen gevuld, het is na een jaar dus flink ingezakt.
Afbeelding

Dit stuk hebben we de afgelopen weken gevuld. Hier staan ze nog regelmatig aan te trekken. Ik moet dagelijks takken terug steken. Aan beide zijdes zie je weinig wilgroei van groen. Ik heb ergens 1 brandnetel staan (die ik dan snoei, droog en voer aan een paard :+ ), ik wilde m op de foto zetten maar kan m niet meer vinden... >;)
Afbeelding

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:47

Robijntjah schreef:
Met wijn (of speciaal bier) ben ik erbij :+

:')
Komen er ook chips en nootjes ? ik drink geen alcohol maar daar ben ik wel gek op :+


Vind dat intratuin pakketje vrij treurig overkomen, voor een hoop geld.

Wij mogen volgende week 10 bomen en 400 stuks plantgoed ophalen, was een actie van de gemeente.
voor €1000 bestellen en € 250 zelf betalen.. nou daar wil ik wel voor aanplanten. :D
Wij hebben een nieuwe wal aan laten leggen en daarop komt een hoop spul te staan.

Ir111, merk je dat de paarden er veel aan staan te knagen ?
Wat voor takken heb je er allemaal in liggen ?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 02:25

Happinez schreef:
Robijntjah schreef:
Met wijn (of speciaal bier) ben ik erbij :+

:')
Komen er ook chips en nootjes ? ik drink geen alcohol maar daar ben ik wel gek op :+


Fijn, we hebben een bob! Nu nog een busje _O-

@Ir111 Lastig, heel net onbehandeld hout. Dan kom je denk ik op vierkante palen uit? Eiken of vuren? Misschien kan de lokale houthandel wat bestellen voor je. En desnoods ook planken ervan zagen voor je. Of je kiest rubber band om tussen de palen te doen. Oogt strak en blijft lang stevig, dus in die zin duurzaam.

Maar onbehandeld hout rot snel in de grond, tenzij je het in beton stort en de overgang van ondergronds naar bovengronds behandeld. Beide niet echt milieuvriendelijk, maar dat is eens in de x jaren nieuwe palen aanvoeren ook niet. Dus welk aspect van duurzaam vind je het belangrijkst?

Ik zou gewoon een beukenhaag of haagbeukenhaag planten langs je bak en deze strak snoeien. Is onwijs duurzaam in de breedste zin van het woord :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:33

Zo`n ril wil ik ook, twijfelde over afstand tussen de palen maar jij hebt dus 2 meter. Ik moet nog steeds wachten want niemand in mijn omgeving heeft al gesnoeid, zijn echt laat dit jaar ( en ik ben al zo geduldig)
Je hebt wel echt mooie dikke taken ertussen!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:14

Lynn_Nikita schreef:
8nnemiek schreef:
Wat een leuk pakket. Ik lees helaas bij de reviews dat de kwaliteit flink tegen valt en veel boompjes niet aanslaan. Dus ik denk dat ik pas, en liever wat boompjes bij de tuinhandel uit het dorp haal.


waar? I zoek ook nog, heb net 25 meter geplaatst maar zoek nog paar dingen

Wij halen de meeste planten bij de tuinhandel als je vanaf het kruispunt in Pey richting Slek/Susteren rijdt, aan de linkerkant. Wat ze niet op voorraad hebben kunnen ze meestal bestellen. Losse planten zijn er niet heel goedkoop, maar met hele partijen geven ze best veel korting (toen wij er onze heg enz hebben besteld iig)

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:27

Ik heb een kleine takkenril buiten de wei liggen. Dan hoef ik ook niet te kijken welke takken ik er in verwerk. Daar gaat dus alle snoeihout uit de tuin op.
Als we straks wilgen takken hebben kunnen die eerst langs de paarden en schapen en als die er dan klaar mee zijn kan ik ze alsnog verwerken in de ril.

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:59

Ir111 schreef:
@Symke, ik had nog foto's van onze takkenril beloofd. De ril is ongv 40mtr lang. Het is de scheiding tussen de track en een stukje weide dat altijd open is. En maakt voor ons dus niet uit of ze overheen/doorheen gaan. De palen staan 2 meter uit elkaar uit mijn hoofd gezegd. Ze mogen de takken eruit trekken en er flink aan knagen. Het hoofddoel van de ril is dat de paarden er lol mee hebben. Daarnaast als afscheiding en verstopplek voor kleine dieren.

Dit stuk staat nu ruim een jaar. Vorig jaar lag en tot de bovenkant van de palen gevuld, het is na een jaar dus flink ingezakt.
[ [url=m/5yYQLH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit stuk hebben we de afgelopen weken gevuld. Hier staan ze nog regelmatig aan te trekken. Ik moet dagelijks takken terug steken. Aan beide zijdes zie je weinig wilgroei van groen. Ik heb ergens 1 brandnetel staan (die ik dan snoei, droog en voer aan een paard :+ ), ik wilde m op de foto zetten maar kan m niet meer vinden... >;)
[ [url=m/TUZgoy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super bedankt, gaaf om te zien! Kan me voorstellen dat een enorme verrijking is.
En wat heb je op de track, is dat puin? Ook daar discussiëren we hier over.... :j

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:18

Ir111 schreef:
SafeHaven schreef:
Sowieso leuk om filmpjes te zien van bokkers, alsof je elkaar een beetje beter leert kennen :) misschien deze zomer ipv een kroegentocht een pptocht organiseren, wel inclusief de wijn natuurlijk.

Met jou kan ik praten. :')

Bied ik me wel aan als BOB.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:02

Ik bob ook :+

*\o/*
Afbeelding

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:19

Wat fijn Daihyo, sterkte alvast voor het leggen straks.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:52

Heee super zeg, ben heel benieuwd hoe dat bevalt. Wanneer ga je ze leggen?

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:37

Belker schreef:
Ir111 schreef:
Met jou kan ik praten. :')

Bied ik me wel aan als BOB.

Pik je nou mijn functie af :+ :=


Daihyo, yes in the pocket.
Ben benieuwd of dat een beetje goed werkt.
Worden die niet glad als ze nat zijn ?

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:42

Dan ben ik reserve Bob. Ook goed. Ik drink ook geen alcohol.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:05

SafeHaven schreef:
Heee super zeg, ben heel benieuwd hoe dat bevalt. Wanneer ga je ze leggen?

Als alles een beetje opgedroogd is :+
Plan is om dan eerst alles los te laten trekken. Track en bak. We hebben een stuk doorloop van verharding bij stal naar de bak waar het echt heel slecht is nu. Daar willen we dan een stuk afgraven. Het zand wat daar vrij komt willen we in wat kuilen leggen. Maar daarvoor moet eerst alles goed losgetrokken worden, zodat we zien waar de problemen blijven. Voor nu is dat rondom de hekken bij de doorloop naar stal.
En dan de platen op dat stuk en daar nieuw zand voor laten brengen om er op te leggen. Ik denk zo'n 10-15cm.

Een ander deel van de platen willen we rondom de voerplek achter leggen. Daar hebben we al grindroosters liggen, maar daar hadden we minimaal voor besteld vanwege de kosten. Nu we deze hebben, kunnen we deze plek rondom wat uitbreiden. Ook weer afgraven en zand er terug op.

En stiekem wil ik nog een kleine voerplek met een paal of 2 balen met een stang er tussen en zo'n hooibal. Maar dat is nog niet zeker. Vooral een wens. Eerst de rest maar eens aanpakken :+
Ik moet ook de weides nog met lava behandelen en ze doorzaaien, de winterwei moet straks dicht en gemaaid, behandeld en doorgezaaid, we moeten een permanente omheining maken aan de andere kant van de geplante haag. Een deel van het draad rondom moet vervangen worden. Een van de toegangshekken staat 1 paal van te wankelen dankzij een eerder ongelukje met een trekker. Die wordt bij elkaar gehouden door hek, stroomdraad, gaas en van alles aan ijzerwaren. Dat moet er allemaal af en nieuwe paal er in en alles er weer op.
Dus voorlopig hoeven we ons niet te vervelen _O-

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:26

Afbeelding

De buurman was net bomen aan het omzagen en er viel een berk in mijn rijbak. Toevallig heb ik nog een aantal stammetjes nodig dus meteen 1 stuk van +- 2 meter gevraagd en op het pad gelegd. Had er graag meer gehad maar hij gebruikt het om te stoken dus durfde niet om meer te vragen :o .
Nu ligt er nog 1 weipaal maar die heb ik binnenkort nodig. Wil toch graag nog 1 a 2 stammetjes erbij hebben. Nu heb ik berk, naaldbomen zijn niet veilig of wel ( ivm knabbelen)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:58

Ligt in jouw bak, op jouw grond, dus van jou toch? _O- sommige naaldbomen kunnen hoor. Den, spar, pijnboom. Alleen taxus absoluut niet maar dat wist je vast al.

@Daihyo, je hebt dus al gewone grindroosters? Werkt dat een beetje? Ik spaar hier en daar kleine beetjes op, want moet 250m2 leggen (zoals je weet). En vind de paddockroosters veel te duur, dan laat ik het liever keren.
Maar als ik al dat legwerk doe met tegenvallend resultaat zou het ook wel balen zijn :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:19

Ow dat bied mogelijkheden achterom in het bos ligt vol het omgewaaide naaldbomen, geen idee wat het is maar is zeker geen taxus

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:13

Melle knaagde altijd aan onze Douglas bomen.
Hij leeft nog steeds.
En ze roken dan naar dennengeur _O-

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:32

SafeHaven: ja klopt. We hebben rond 1 voerbak grindroosters van Bos Rubber. Die doen wat ze moeten doen. We hebben ze zo op het gras gelegd (na kaal grazen) en een laagje grond er overheen. De grond er omheen is heel drassig. Bij de roosters voel je gewoon de stevigheid en zak je niet weg. Precies wat we hoopten :j

Jinte

Berichten: 4837
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:27

Daihyo die biggenroosters zijn top! Liggen hier ook sinds vorig jaar en echt mega tevreden over. Wij hebben ze ook met een laag zand erop.

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:05

Afbeelding
Sinds 4 weken zijn wij in het gelukkig bezit van een mooie Tinker merrie van 135cm, zij staat nu samen met onze Shetlander van 24 en 5 ouessant schaapjes. Omdat de stal te klein was, hebben we een nieuwe inloopstal gebouwd en deze zomer gaan we de paddock uitbreiden zodat hij groot genoeg is om in te kunnen longeren. Verder blijft het ook hun paddock. Achter de stal ligt een bosstrookje en aan 2 kanten een stukje land met daar naast nog een groter stuk. Nu hebben we het plan om er een mini paradijs van te maken.

Ons eerste idee van een pad:
I = inloopstal
II = mestbak
III = Kleine inloopstal schaapjes
Geel = zand/ paddock
Zwart geruit = bestrating
Groen = grasland
Rode lijn wordt looppad
Groene rondjes zijn bomen (ongeveer)
Links ligt nog een groot stuk land

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:52

Ir111 schreef:
Ir111 schreef:
Wij gaan deze zomer onze bak omheinen met hout. Nu wil ik graag verantwoord hout gebruiken. Dus liever niet geïmpregneerd oid. Ik wil ook graag dat het er strak uitziet. Ik kom er helemaal niet uit, alles wat strak is is geïmpregneerd, alle kastanje wat ik zie is grillig van vorm.

Hebben jullie suggesties? Ik zit vast in mijn eigen denkcirkeltje en kan niet vinden wat ik zoek.

Ik breng m nog even onder de aandacht, heeft iemand tips? _/-\o_


Ik weet niet waar jij woont, maar toen ik onze palen ging kopen kon ik ook voor onbehandeld (Russisch) hout kiezen. Houthandel Bolding in Schoonloo.