Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:54

Oh jeetje wat een verhaal ook! Gelukkig heeft hij er nu alweer 10 mooie jaren op zitten.

Ik heb hier een oudje van 30 maar heb eigenlijk nog geen enkele aanleiding om te testen. Meneer is nog topfit, vetophopingen heeft hij niet, goede vacht s zomers en s winters.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:57

Ik kan me niet meer herinneren hoe snel er verbetering was toen :=
Cheetah is helemaal nog niet echt oud, maar al zo veel kwaaltjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:19

Maartje1990 schreef:
Oh jeetje wat een verhaal ook! Gelukkig heeft hij er nu alweer 10 mooie jaren op zitten.

Ik heb hier een oudje van 30 maar heb eigenlijk nog geen enkele aanleiding om te testen. Meneer is nog topfit, vetophopingen heeft hij niet, goede vacht s zomers en s winters.

Oh dan zou ik ook niet testen hoor. Gewoon lekker laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:20

Maartje_M schreef:
Ik kan me niet meer herinneren hoe snel er verbetering was toen :=
Cheetah is helemaal nog niet echt oud, maar al zo veel kwaaltjes...

Mijne heeft ook al veel kwalen vanaf vrij jonge leeftijd.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:32

[***] schreef:
Maartje1990 schreef:
Wat een naar nieuws [***]! Jij hebt getest op basis Van symptomem?

Ja, hij had afgelopen winter extreem veel vacht, leek wel een Schotse Hooglander en hij kwam er dit jaar echt slecht uit. Aan zijn benen krulde het haar deze winter wat.

De laatste 2 weken vond ik hem wat sloom en stond hij op het land te zweten. Op zijn lijf heeft hij geen krullen, maar nog wel veel vacht en erg dof. Vetophopingen op zijn hals en schouder en ook op zijn billen.

Dus ik dacht aan cushing, heb de d.a gevraagd om te kijken of mijn vermoeden juist is. D.a. heeft hem goed onderzocht en gaf aan dat testen op cushing wel handig zou zijn. Ik heb naast de cushing een algeheel bloedbeeld laten prikken en dat was gelukkig allemaal prima. Ook is er een mestonderzoek gedaan en er waren geen wormeitjes aanwezig (stiekem hoopte ik op een wormbesmetting :o ).

Ik hoop zo dat de Prascend hem nog wat mooie jaren kan geven en vooral dat hij niet hoefbevangen wordt.

Hij is voor mij heel speciaal (zoals ieder zijn paard dat natuurlijk is).
Lang verhaal kort: toen hij afgekeurd werd voor de sport 12 jaar geleden heb ik hem cadeau gedaan als weidemaatje (ja, ik weet het super naïef en mega dom) met de afspraak (mondeling) dat als men niet meer voor hem kon zorgen ik hem weer op zou halen. Helaas heeft zij hem binnen 2 maanden verkocht (voor ruim 6.000,=) als zijnde; gezond sportpaard, Z1 met winst. Toen ben ik hem 2 jaar kwijt geweest, blijkt hij 12 keer verhandeld te zijn en uiteindelijk stond hij weer op marktplaats op ruim 350 km van mijn woonplaats. Na veel gedoe heb ik hem weer teruggekocht voor 850,= en sindsdien staat hij hier al 10 jaar te recreëren *\o/* . En gaat hij nu het 11e jaar in.

Wauw, wat een verhaal zeg! Toch doodzonde dat mensen zo met paarden om kunnen gaan. Ik heb zelf geen ervaring met PPID maar zit nu wel te denken om de shet te laten testen, zal mijn da vd week eens vragen wat hij er van zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:37

Ja echt heel bizar. Op het moment dat ik hem weggaf zag hij er ook nog kapitaal uit. Flinke ruin 1.72 volop in zijn spieren, klinisch in orde.

Ben nog bij hem wezen kijken, cadeautje mee voor de dochters van deze dame…… Man wat een ellende. Rechtszaak, onderzoeksjournalist in de arm genomen enz enz.

En dat mensen dat doen voor geld...…

Maar goed, ik ben erg blij dat ik mijn fout goed heb kunnen maken voor mijn ouwe Dibbes <3

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:41

[***] schreef:
Ja echt heel bizar. Op het moment dat ik hem weggaf zag hij er ook nog kapitaal uit. Flinke ruin 1.72 volop in zijn spieren, klinisch in orde.

Ben nog bij hem wezen kijken, cadeautje mee voor de dochters van deze dame…… Man wat een ellende. Rechtszaak, onderzoeksjournalist in de arm genomen enz enz.

En dat mensen dat doen voor geld...…

Maar goed, ik ben erg blij dat ik mijn fout goed heb kunnen maken voor mijn ouwe Dibbes <3

Jouw fout? Jij hebt niks fouts gedaan toch? Jammer dat het zo vaak alleen maar om geld draait he? Ik vind dat echt verschrikkelijk. Gelukkig is hij na al die tijd terug waar hij hoort <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:01

Nou ja, ik heb mij wel extreem schuldig gevoeld omdat ik hem weg heb gegeven en niet eerst heb onderzocht hoe vaak dat goed of fout gaat. In veel gevallen gaat het dus fout.
Achteraf bleek deze dame dit veel vaker te doen.
Ik wilde hem juist niet verkopen omdat ik bang was dat hij dan in de handel terecht zou komen. Hij kon vanwege zijn mankementen flink steigeren. En dan ook levensgevaarlijk steigeren. Ik ben weleens met hem achterover gekiept. Dus ja, als mensen zo'n paard kopen doen ze hem waarschijnlijk snel weer weg. Probleem was ook dat hij klinisch verder in orde was. Maar bij de zwaardere oefeningen vanaf m2 niveau (dus meer op het achterbeen) last kreeg van de spat in zijn been.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:04

Wat een verhaal.
Schandalig die mensen, die hebben geen hart voor mens en dier. Geldwolven, meer niet.
Gelukkig staat hij weer bij jou. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je schuldig voelt. Al is dat niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:05

Wat een verhaal inderdaad. Ik snap echt wel dat mensen steeds eerder zeggen, dan geef maar een spuitje.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:08

Oh jeetje, dat zijn van die verhalen die je niet wilt horen zeg. Dat zou voor mij ook de reden zijn om nooit een paard weg te geven als weidemaatje of iets. Ondanks al je goede bedoelingen hoef je maar één verkeerd type te treffen... Vreselijk. Kan me goed voorstellen dat je je schuldig voelt, dat zou ik ook hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:08

Ik heb onlangs een paard verkocht met 3 maanden proef en als ze hem ooit verkoop dat ik recht heb op terug koop. Wel een gezond paard voor gewone prijs.
Nu zegt dat ook helemaal niets natuurlijk maar ik hoop zo dat hij zo niet in de handel gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:13

@[***]: waarom scheer je hem niet ??

Gistyeren hier een megabui, de hele paddock stond blank, zelfs een rondje om de plas lopen was al niet meer mogelijk. Dus vanochtend meteen de pomp aangezet en nu is hij weer voor 99% weg :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:16

@DD: kun je mij uitleggen hoe je dat doet met de pomp? Heb je een lager gelegen stukje, of ergens iets van een put gegraven? Ik heb namelijk al een pomp, maar heb het idee dat die toch een flink stuk onder water zou moeten liggen om goed te werken. Het water zakt hier moeilijk weg, dus ik denk dat het mij enorm zou schelen als ik een aantal grote plassen weg zou kunnen pompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:17

Ik zou onder contract ook echt niet durven, daar hoor je ook zoveel gedonder over.

Hier gisteren een paar druppels gevallen, precies genoeg zeg maar :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:17

Robijntjah schreef:
Ik zou onder contract ook echt niet durven, daar hoor je ook zoveel gedonder over.

Hoe bedoel je?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:20

_Penotti schreef:
Robijntjah schreef:

Hoe bedoel je?

dat als ze verkopen contract ook niet rechtsgeldig is

ik heb daardoor mijn vorige paard laten inslapen, te gevaarlijk geworden maar zag je niks aan, bronchitis en nog wat kwaaltjes. Veel te bang dat die in de handel terecht kwam

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:22

@flew: ik zoek in de plas het diepste punt en graaf met mijn voet een ondiep kuiltje door het zand wat opzij te vegen. Dan leg in de pomp op zijn kant in de plas en kijk wanneer hij zoveel lucht gaat zuigen dat ik belletjes zie, dan zet ik hem langzaam overeind en gaat hij goed aanzuigen. Als ik hem gewoon direkt recht op zet dan zuigt ie idd niet goed.
Ik denk dat ie dus in het begin in 15 a 20 cm water staat. Hij zuigt de plas leeg tot er nog ong 5 cm staat en de plas ong 1 m2 groot is.
De vlotter zet ik vast in het handvat zodat die altijd wel het pompsignaal blijft geven. Daarom moet ik ook wel in de buurt blijven want langdurig droog aanzuigen is niet zo best :D
Verder heb ik aan de onderkant een stukje gaas gemaakt van 10/10mm zodat er geen grotere steentjes in kunnen komen, want mijn schoepenwieltje kan die niet aan, dan loopt ie vast.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:27

Lynn_Nikita schreef:
dat als ze verkopen contract ook niet rechtsgeldig is

ik heb daardoor mijn vorige paard laten inslapen, te gevaarlijk geworden maar zag je niks aan, bronchitis en nog wat kwaaltjes. Veel te bang dat die in de handel terecht kwam

Nee dat klopt.
Zou dat zeker ook niet doen bij een paard wat iets mankeert.
Het paard wat ik verkocht heb was een gewoon gezond jong paard.
Waarvan ik hoop, weet ik natuurlijk nooit zeker, dat door dat contract hij eerder weer terug bij mij terug komt mocht er besloten worden tot verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:30

DubbelDun schreef:
@[***]: waarom scheer je hem niet ??

Gistyeren hier een megabui, de hele paddock stond blank, zelfs een rondje om de plas lopen was al niet meer mogelijk. Dus vanochtend meteen de pomp aangezet en nu is hij weer voor 99% weg :)

Denk ook dat ik dat ga doen. Heb net nog even gepoetst, maar het is niet normaal wat een haar er vanaf komt. Ha, ha, ha, ik heb net in januari mijn scheermachine verkocht..... Gebruikte hem nooit. 8)7

Tja, mijn mondelinge afspraak was ook rechtsgeldig, maar degene die hem gekocht van vrouw waar ik hem aan gegeven heb was op dat moment "rechtmatig" eigenaar. Echt een heleboel juridisch gezeur waarbij het paard uiteindelijk aan het kortste eind trekt.

Ik doe het ook nooit meer. Ook niet met een papieren contract (al heb je dan meer in handen dan mijn mondelinge afspraak) Dan laat ik ze wel inslapen of breng ze naar de slager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:33

Nou dat dus inderdaad. En rechtsgeldig is wat anders dan dat hij zonder gedonder terug komt :+

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:33

DubbelDun schreef:
@flew: ik zoek in de plas het diepste punt en graaf met mijn voet een ondiep kuiltje door het zand wat opzij te vegen. Dan leg in de pomp op zijn kant in de plas en kijk wanneer hij zoveel lucht gaat zuigen dat ik belletjes zie, dan zet ik hem langzaam overeind en gaat hij goed aanzuigen. Als ik hem gewoon direkt recht op zet dan zuigt ie idd niet goed.
Ik denk dat ie dus in het begin in 15 a 20 cm water staat. Hij zuigt de plas leeg tot er nog ong 5 cm staat en de plas ong 1 m2 groot is.
De vlotter zet ik vast in het handvat zodat die altijd wel het pompsignaal blijft geven. Daarom moet ik ook wel in de buurt blijven want langdurig droog aanzuigen is niet zo best :D
Verder heb ik aan de onderkant een stukje gaas gemaakt van 10/10mm zodat er geen grotere steentjes in kunnen komen, want mijn schoepenwieltje kan die niet aan, dan loopt ie vast.

Dank je wel voor je uitleg! Ik ga onze pomp eens uit de sloot vissen (wij gebruiken hem om te voorkomen dat die sloot overstroomt) en in de paddock proberen. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:34

Hier is de bak nog steeds niet goed :n mijn man wil nu heel ambitieus een eb en vloed bak gaan maken := iemand daar ervaring mee? Met zelf leggen ook?

[***] wat een ellende zeg...
zou ook scheren dan. Cheetah is nu denk ik een maandje helemaal uit zijn wintervacht. Duurt wel altijd langer dan de rest maar er zaten nog wat plukjes op, geen dik pak haar meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:42

Ah de ellende is al 10 jaar terug gelukkig, maar ik heb me er wel heel slecht over gevoeld. Gelukkig ben ik wel blijven zoeken en heb hem na 2 jaar dus ook weer gevonden. Het arme dier was een schim van wat hij ooit was toen ik hem terug vond. Kon zo in een filmpje van Brooke's Hospital for Animals.

Die schade hebben we ruimschoots goed gemaakt. Nu hopen dat we hem nog even fit kunnen houden met Prascend.

Merk jij een verbetering in de vacht door Prascend? Bij mijne is de vacht niet lang. Vrij kort en dik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:43

Het nadeel van scheren vind ik wel dat al die korte haartjes nog in de vacht blijven zitten en je nog net zoveel moet borstelen om die er uit te krijgen. De paarden hier groomen elkaar bijna nooit helaas.
Misschien moet ik gewoon de stofzuiger er eens op zetten :)