Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:20

Wij voeren altijd hooi bij, ook als ze 24/7 toegang hebben tot gras. Vaak eten ze toch een kilo of 10 per dag (met z'n vieren).
Sinds half augustus staan ze niet meer 24/7 op de wei; we hebben nu nog gras over, maar een deel daarvan is in de winter door anderen te kort gegraasd en is dus gestressed aan het groeiseizoen begonnen. Toen we onze pony's daar begin augustus op zetten, hadden we binnen twee dagen drie jeukende pony's, waarvan twee er bij liepen alsof ze een skippybal hadden ingeslikt. Dus die wei maar weer afgesloten en op een ander stukje begonnen. Helaas bleek de 'jeuk-drempel' toen gigantisch verlaagd en bleven ze wat jeuk houden. Dus toen de weides maar helemaal dicht gedaan. Mijn merrie mocht nog op de wei als wij er zelf rondliepen, maar de anderen niet (en daar waren ze het uiteraard in het begin niet mee eens). Daarna even wat detox en livercomp erdoor gejaagd en twee weken geleden weer wat graastijd gaan opbouwen. Nu mag mijn merrie 15 minuten (langer durf ik niet i.v.m. hb) en mogen Quarter en Shet 90 minuten. Langer dan dat doen we niet meer, want van 90 naar 0 minuten afbouwen is niet zo moeilijk. Zo lang de fructaanindex goed blijft, houden we dat vol. Hopelijk komt ons gras nog een keer een soort van op dit jaar, want we hebben nu dus over.

kvulden, heb je Rosie al eerder gelongeerd? Misschien snapt ze het gewoon niet? Of ze snapt het in combinatie met het zadel niet, of het werd haar even te veel (mentaal). Onze 4 jarig kent wandelen met een zadel en wandelen met een bitje, maar toen we haar vorige week longeerden met een bitje, was het tempo een stuk lager dan normaal. Vrijdag ook gelongeerd met een longeersingel + bodywrap, toen lag het tempo weer flink hoger dan normaal.

joyce B

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:34

Hier voeren we het hele jaar hooi. Ze komen al jaren niet meer dat en nacht op de wei. Afgelopen zomer liepen ze 5-6 uit per dag, tot Max 8 uit op het gras. Ze zijn het ook gewend en hebben een hekel aan steekbeesten en kriebelbeesten en als die er veel zijn willen ze er graag uit. Vandaag om 12:45 al omdat er een gordel vervelend was. Met de natte ondergrond en blessurepaarden probeer ik gaten te voorkomen. Moest ze er nu snel uit laten.

We zijn 5 delen geleden begonnen met voordroog voeren. Er gaat het 2 paarden en 3 grote pony's ongeveer 1 vaak per week/10 dagen doorheen. Daarvoor ongeveer 1 pakje hooi per dag (15kg)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:39

Ik heb Rosie al een paar keer eerder gelongeerd. Toen ging het goed. Met longeren lag het zadel er niet op. We waren inderdaad met z'n tweeen. En bij de eerste keer een stem waarschuwing, maar daarna wel een flinke tik.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:27

Hier altijd hooi erbij, Beer is snel te dik en Viola dus gevoelig voor bevangenheid, die staat nu 10 min per dag met graasmasker voor de lekker op het gras, sinds deze week pas.. Beer valt wel weer lekker af nu hij wat meer werkt en ik het hooi rantsoeneer. :') Wij hebben dus ook teveel gras, iets meer dan een hectare voor 2 fjorden en 2 keer gehooid. Eerste snede 74 kleine pakjes prachtig hooi en tweede snede 105 pakjes.

Gisteren heerlijk gereden in Ommen op de Sahara, even in rengalop geweest, vonden de paardjes lekker! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:44

Wel lekker dat je dan zelf kan hooien. Zit je van de winter goed, met de pakjes.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:46

Nou, de helft is er al doorheen. :') Aangezien ze amper op het gras komen.. Beer mag langzaamaan wel weer wat langer op het gras nu er minder inzit en hij meer werkt.. Viola niet, die moet het met hooi doen en dus dat therapeutische graaskwartiertje. :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:49

Ik heb ze het hele jaar door maar een uurtje op het gras. Met het echte hoogseizoen mss 2 uurtjes.

Maar wat eten ze met zijn 2en aan hooi dan? Niet meer dan een pakje per dag, toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:52

hier eten ze 1.5 pak per dag een pre, D pony en shet en staan overdag ook op de wei, van 8 tot 1700

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:55

Wanneer is het gras eigenlijk "op"? Hier is het nu voetbalveldkort op sommige plaatsen, maar op sommige plaatsen ook nog wel langer, en dat zijn niet alleen de mestplekken. Er staat wat hondsdraf hier en daar, ik begreep dat ze daar niet aan zitten zo lang er genoeg gras is, geldt dat ook als er hooi in de paddock ligt als het gras niet meer voldoende is?

Overdag ligt er hooi in de paddock, maar dat raken ze niet aan.

's Nachts gaat het hek van de paddock dicht en krijgen ze samen (klein paar den shet) drie plakken: 2 plakken Engelse Raai en 1 plak wat voedzamer hooi.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:04

@fabster, ongeveer een baaltje per dag inderdaad. Viola krijgt veeeeeel meer dan Beer. Die blijft ribbig en verbrandt veel sneller. Beer kijkt naar hooi en groeit al. :') Beer kon nu een tijd niet op de wei omdat het zoooo nat was. NU wel weer dus nu iets opbouwen met uurtjes gras. Het groeit inderdaad nog steeds! We kunnen de hele winter wel vooruit zo. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:43

Hier hebben we 2 soorten "op" dat is in de zomer dus kort en verbrand gras en in de winter als 90% kort is. Ze zullen uiteraard eerst al het lekkere gras opeten en daarna de minder lekkere stukken kortwieken. Wat er dan vaak overblijft hier is taai onkruid en zaken als brandnetels. Soms maai ik dat dan in de winter al kort maar soms moet het wachten op het voorjaar als ik weer een beetje normaal met de trekker in de wei kan rijden zonder erg diep weg te zakken.
Afhankelijk van wanneer dat dan is gaan de paarden ook meteen over naar de andere weide zodat het gras thuis kan groeien om te hooien.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:15

En het drama gaat hier verder. DAS rechtsbijstand gooit nog steeds de kont tegen de krib. Ze weigeren gewoon elke medewerking te verlenen aan een rechtszaak ook al is het zo klaar als een klontje. Mijn ex heeft de handdoek in de ring gegooid, hij zegt dat als ik het verder wil aanvechten ik mijn best maar moet doen maar hij stopt er mee. Ik moet keuzes maken, ik weet niet of ik de energie heb om hier in mijn eentje mee door te gaan. En tegen welke prijs?

Met veel moeite het geld bijeen geschraapt om de asbest te laten verwijderen zodat we verder kunnen met ons leven. Leningen afgesloten, ouders om geld gevraagd, vakantiegeld, spaargeld en belastinggeld bij elkaar gelegd. Vandaag zou de asbest dan eindelijk weggehaald worden.
Belt mijn ex me om 1 uur op dat de gemeente voor de deur staat. Iemand had geklaagd. Onze sloopmelding is niet meer geldig want we hadden een nieuwe asbestinventarisatie moeten inleveren. Nou ja, de nieuwe asbestinventarisatie hebben we gedaan dus die afgegeven. Nou is die ook niet meer geldig omdat er al werkzaamheden waren gedaan vanmorgen. Normaal geen probleem, maar omdat een of andere vieze vuile klootzak (en ik weet appelflap welke banketstaaf dit geweest is) geklaagd heeft moet nu alles volgens het boekje en moeten we weer een nieuwe asbestinventarisatie laten doen a 500 euro en een nieuwe vergunning aanvragen. Het werk is weer stil gelegd.

Ik wil nu gewoon echt alleen nog maar in een hoekje kruipen en dood gaan
:evaw:

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:33

Jeetje #) Vraag mij in dit soort situaties af wat een ander te behalen heeft met zulk gedrag.

Heel erg naar :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:59

AbbyBlues schreef:
En het drama gaat hier verder. DAS rechtsbijstand gooit nog steeds de kont tegen de krib. Ze weigeren gewoon elke medewerking te verlenen aan een rechtszaak ook al is het zo klaar als een klontje. Mijn ex heeft de handdoek in de ring gegooid, hij zegt dat als ik het verder wil aanvechten ik mijn best maar moet doen maar hij stopt er mee. Ik moet keuzes maken, ik weet niet of ik de energie heb om hier in mijn eentje mee door te gaan. En tegen welke prijs?

Met veel moeite het geld bijeen geschraapt om de asbest te laten verwijderen zodat we verder kunnen met ons leven. Leningen afgesloten, ouders om geld gevraagd, vakantiegeld, spaargeld en belastinggeld bij elkaar gelegd. Vandaag zou de asbest dan eindelijk weggehaald worden.
Belt mijn ex me om 1 uur op dat de gemeente voor de deur staat. Iemand had geklaagd. Onze sloopmelding is niet meer geldig want we hadden een nieuwe asbestinventarisatie moeten inleveren. Nou ja, de nieuwe asbestinventarisatie hebben we gedaan dus die afgegeven. Nou is die ook niet meer geldig omdat er al werkzaamheden waren gedaan vanmorgen. Normaal geen probleem, maar omdat een of andere vieze vuile klootzak (en ik weet appelflap welke banketstaaf dit geweest is) geklaagd heeft moet nu alles volgens het boekje en moeten we weer een nieuwe asbestinventarisatie laten doen a 500 euro en een nieuwe vergunning aanvragen. Het werk is weer stil gelegd.

Ik wil nu gewoon echt alleen nog maar in een hoekje kruipen en dood gaan
:evaw:

Drama -O-
Ik kan niet veel maar als je denkt dat ik ergens mee kan helpen roep je maar he ;)

Denk ook maar terug aan zondag, positieve vibes :(:)
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:08

aaaaa Abby wat een gedoe, waarom klagen, dat ze allang blij zijn dat die puin eindelijk weg is zeg. En opgeven, nou nee, kom op zeg zo makkelijk laat je ze er toch niet mee wegkomen of wel? lekker makkelijk van je ex om het er dan maar bij te laten zitten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:30

Azmay schreef:
Drama -O-
Ik kan niet veel maar als je denkt dat ik ergens mee kan helpen roep je maar he ;)

Denk ook maar terug aan zondag, positieve vibes :(:)

Tx meis, ben ook heel blij dat ik af en toe kan komen uitwaaien bij jou

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:50

Abby, wat een nare toestand.. ik snap dat soort mensen echt niet.. Knuffel voor jou zeg.. :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:04

:(:) Abby, wat een geklooi! Waarom doet zo iemand dat dan? Daar snap ik echt niks van! Betaalt hij ook even, dan?! -:(-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:23

Wat een poedersuiker zooi Abby :( Sterkte met deze rot situatie.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:43

Ach Abby wat waardeloos, sterkte!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:48

Je mag hier ook uitwaaien hoor :P heb alleen geen slaapplek voor je en de paarden zijn wat uit conditie.. (mijne heb ik 1,5 jaar niet op gezeten denk ik, als het niet langer is)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:57

Oh Abby houdt het dan nooit op. Je probeert het zo goed op te lossen. Ik kan niet meer doen dan sterkte zeggen. Pffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:21

tjeeeezzz Abby :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) .......

Wat een gezeik. Laat je niet op je kop zitten meid!
Even in een hoek gaan zitten balen is altijd goed, maar daarna je rug recht maken, borsten vooruit en Girlpowerrrrrrrrr :j :j :j !

Sterkte!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:50

Abby :(:)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:44

Dank je wel liefies. Jullie steun doet me goed <3

Palousa boy. Ik zou oppassen met een uitwaaiplekje aan te bieden in Frankrijk :+