Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:52

Antheman wat vervelend, beterschap voor shettie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:54

Het hangt er allemaal maar net aan hoelang je gras laat doorgroeien. Vooral de eerste snee kun je heel lang op het veld laten staan. Bij de 2e snee heb je daar vaak de tijd niet voor.
Sommige boeren gokken op een 3e snee en halen dan de 1e erg vroeg van het land.
Eigenlijk moet je ook niet zozeer kijken naar 1e, 2e etc.
Doorgeschoten lang gras is grof, heeft weinig (blad)voedingswaarde alleen veel buikvulling.
Korter gras heeft veel blad, dus meer voedingswaarde en is makkelijker verteerbaar.
Afhankelijk van het moment van maaien en de lengte kan het veel suiker bevatten en zetmeel door het graszaad. Dit zorgt voor energie, maar HB/IR-paarden kunnen er minder goed tegen.
Suiker heb je meer in het voorjaar (om het gewas te beschermen tegen bevriezing) en minder in de zomer (2e snee). Zetmeel heb je alleen als er zaad in zit (zetmeel wordt omgezet in suiker).
Als je dus vroeger in het jaar in een mooie droge/warme periode gras maait wat nog kort is en geen zaad bevat heb je dus in principe een gelijke kwaliteit als de 2e snee meestal is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:54

Ha, ha, ha Caily, ze zijn in de war.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:55

Dank jullie. Ik ga shettie Vliegje weer een knuffel geven en eens zien of ik in de bak kan rijden. Ik had hem zondag wel mooi vlak getrokken, en daardoor wel grondwerk kunnen doen van de week en gisteren de kinderles gedaan. Nu ben ik aan de beurt. Als ik Vliegje tenminste even uit mijn gedachten kan krijgen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:23

Nou we hebben hier de papier massa weer officieel op orde. Marinka en Devita zijn op hun oude leeftijd toch nog gechipt. Zo kan ik met Marika op de trailer en mocht het eens nodig zijn kan Devita ook naar de DA gereden worden. Ik denk dat ik nu weer 100euro armer ben. Maar alles voor de regeltjes.

Ik heb ook eerste snee voordroog. Ze doen het er erg goed op. Devita heeft iets moeite op het moment. Doet het op gras altijd veel beter. Volgende week komt de tandarts kijken hoe het met haar gebit staat.

Hier is de bak nog bevroren en helaas niet glad. Dus kan ik daar niet in rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:39

Ipsilonka schreef:
En Kirrr, ik heb hier ook een 6 jarige merrie staan die echt aan het werk moet.... Maar krijg haar niet verkocht. In de mensport verkeerde kleur/afstamming/geslacht.. en niet onder zadel bereden.

Wat is die merrie voor iets? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:39

Daan_O schreef:
Vervelende en lastige situatie Kirr, wellicht komt er tzt een mooie oplossing op je bod. Blijft de palomino nu ook voorlopig?

Leuk, gewoon een kleine dorp/bokt meeting binnen het topic :D

Haha meelezers, geen idee of ik ze heb :+ Ohjajoh jij dénkt misschien niet populair te zijn maar ondertussen... :P

Hellup! :D Laat mij toch in die waan Daan...

Antheman, sterkte met je shetje! Ik kan er altijd zo slecht tegen als ze zo ziekjes zijn; gaat mijn pennytuttenzelfgeenmoedermaartochhethart ervoor weer spreken...

Is geen oedeem Caily, zo voelt het tenminste niet aan, vind ik zelf, blijft ook niet staan, als je je vinger er indrukt. Blijken de peesplaten te zijn, dankzij een aantal collega's van hier. En ik wil het gewoon eens positief inzien, voor de verandering, dus het komt gewoon dat ik ze nu ineens wel opmerk, omdat ze toch wat afgevallen is. :D

En wat haar hormonen betreft; Ik wacht gewoon even totdat het snollebollen seizoen weer begint en dan gaat ze aan de monnikspeper, ik heb hier in het verleden ook goed resultaat mee gehad.
Ik wil niemand beledigen hier en ik geloof in een hoop, waaronder fytotherapie, maar homeopathie hoort daar niet bij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:56

Daan_O schreef:
Leuk, gewoon een kleine dorp/bokt meeting binnen het topic :D

Ja geheel onverwachts! Dynamiek heeft nog steeds last van haar voet en ik heb een fijn zalfje/gel wat daar mooi op kan en om meteen een hele flacon daar voor aan te schaffen is ook zowat. En ik moest toch naar de supermarkt voor de boodschappen dus ik kom er dan zo goed als langs!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:39

Antheman, zal duimen voor je kleine shet vervelende ziekte hopelijk komt ie er snel doorheen.

las ook ergens kindje ziek uit school, het heerst.

palousa-boy, lekker dan dat je werk mee je meelas wat je plaatste op het inet.

ach ja ik zeg tegen de meelezers, get a life :D

oja en onze harskampse meeting kwam zo spontaan, altijd erg leuk om mensen te leren kennen!

wil best meer mensen ontmoeten/meeting :j kunnen we eventueel met de paarden een rondje Kootwijksezand doen mochten er liefhebbers zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:41

Caily schreef:
Fabster, lees dat jij al langer aan het donderen bent met jouw merrie, waar ergens woon je? Vrienden van mij hebben pas iemand bij hun paard gehad en dat klonk wel heel interessant en verhelderend, wellicht dat diegene ook wel iets voor de jouwe kan betekenen]

Het lijkt nu weer goed te gaan, maar iets achter de hand vind ik nooit verkeerd. Maar ik vrees dat ik aan de andere kant vh land woon. Ik zit in regio Breda.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:52

Paardjes staan binnen, nu snel weer verder met de uitnodigingen voor ons feestje.
Knuffel voor alle dieren die het nodig hebben en hun baasje natuurlijk!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:15

kristel gefeliciteerd met je kipjes!
Mijn oude haantje vond ik vanmorgen achter in het bos, dood, niks beschadigd, gewoon overleden, de kou en zijn leeftijd vrees ik.

tinky beterschap! :(:)

kirr sterkte, misschien groeipijn?

Verder iedereen met pijn, heel veel sterkte allemaal :(:)

Ik had vanmorgen deel-examen van mijn opleiding tot masseur en ben geslaagd *\o/*

De dag begon ongelukkig want ik strande met de auto net buiten Weert en het duurde 3 kwartier eer de wegenwacht er was.
Gelukkig was het snel verholpen en omdat ik heel ruim op tijd vertrokken was vanwege de files en die er inmiddels al niet meer stonden, was ik nog net op tijd bij het examen.

Vanmiddag in een heerlijk zonnetje weer voor het eerst gewandeld met Tika.
Laatste keer was voor mijn breuk in juni 2015.
Ze sprong een paar keer in het rond maar verder best braaf.
Helpt ook niet als Blue als een speenvarken staat te brullen naar haar _-:(
Afbeelding

Afbeelding
paardjes van de achterburen

Afbeelding
hoezo overbouwd? :roll:

Afbeelding

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:17

Wat een onwijs leuk diertje Spatter!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:22

Dank je Lisa!
Ze is nu precies 1.5 jaar oud en echt een grote knuffelkont.
Haar moeder is een Connemara, pa een onbekende ezel.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:33

Die is leuk spatter, wat wil je in de toekomst met haar gaan doen?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:38

Ach wat jammer van je haantje..

Caily ik ga direct de tips van de zoutwaterflesjes proberen!

Ik heb een potentieel rijmaatje gevonden! *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:12

dynamiek hangt er vanaf hoe ze uitgroeid.
Ik wil in ieder geval inhandtrail met haar gaan doen en voor de kar is een optie.
En wordt ze groot en sterk genoeg, wil ik haar ook gaan rijden.
Muildieren kun je pas gaan rijden tegen dat ze 5 jaar zin, ze groeien veel trager en langer door als paarden.
Veulens worden bijna altijd kleiner geboren als paardenveulens terwijl muildieren vaak groter worden als hun beide ouders of in ieder geval net zo groot als moeders.
Nou verwacht ik echt niet dat Tika 1.50 gaat worden, zoals haar moeder maar rond de 1.40 zou ze best nog wel eens kunnen halen.
Ze is nu met 1.5 jaar 1.26 m voor en 1.29 m achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:16

Van harte gefeliciteerd spatter!!! En jaaaaa Tikaaaaaaaa <3 <3 <3 <3 .

Dynamiek ik woon helaas absoluut niet in de buurt, maar anders lijkt mij een ritje of meeting superleuk.

Antheman hoe gaat het nu met Vliegje?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:27

Antheman schreef:
1e en 2e snede is voor mij zoals de Bokt wiki. Ik zou niet weten waarom dit nu inene anders is?
Voor mij dus 2e snede, minder rijk en grover.

Helaas heb ik voor de 2e dag op een rij de DA over de vloer. Mijn shetlander heeft koliek. Hij heeft nu een sonde gehad met parafine. Hopenlijk komt de boel los bij hem. Arm mannetje.

mijn 1e snee is grover. Waarom? Omdat je pas kunt hooien rond Juni. Daarvoor heb je meestal te jong gras met te veel eiwit wat niet vlot droog genoeg is voor hooi. En het weer is vaak ook nog niet geschikt. (uitzonderingen daargelaten)
1e snee van juni/juli is meestal groffer dan 2e snee omdat het langer heeft kunnen uitgroeien. maart/april/mei/juni, het is dan ouder gras dan 2e snee (juni/juli/augustus) Daarbij maakt voor de voedingswaarde nog uit of er nog bemest is tussendoor en waarmee. Hooi van natuurgebieden wordt vaak alleen bemest met ruige (stal)mest of niet bemest. Dat geeft langzaam energie vrij en minder een groeispurt. productieland wordt anders en intensiever bemest. Drijfmest is iets pittiger en dan heb je ook nog dat boeren vaak na elke snee opnieuw bemesten. Zowel met kunstmest als drijfmest. Dan heb je helemaal niet per definitiedat je tweede snee minder voeding bevat dan de eerste van minder intensief bemest land omdat het elke keer opnieuw aangevuld wordt. Ook is de structuur fijner bij intensiever bemesten en daardoor snelle groei in korte tijd.

Mijn eigen 2e snee, niet bemest tussendoor, is altijd fijner van structuur/slapper met minder stengel dan de eerste snee. Heb mijn 1e snee hooi laten bemonsteren en die was eiwitarm en veel structuur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:37

Antheman schreef:
Helaas heb ik voor de 2e dag op een rij de DA over de vloer. Mijn shetlander heeft koliek. Hij heeft nu een sonde gehad met parafine. Hopenlijk komt de boel los bij hem. Arm mannetje.

oh jee, sterkte!
mijn pony heb ik om die reden naar de kliniek gebracht, met vergelijkbare behandeling... De rekening net vorige week gekregen :oo :$ , heb wel gedacht hadden we het thuis niet ook kunnen redden.

Hoop voor je dat de boel lekker door gaat schuiven en pony zich snel weer beter voelt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:38

Ach arm shetje, sterkte er mee Antheman :(:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:49

Beterschap met vliegje antheman

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:53

meggiemeg schreef:
Paardjes staan binnen, nu snel weer verder met de uitnodigingen voor ons feestje.
Knuffel voor alle dieren die het nodig hebben en hun baasje natuurlijk!

Feestje *\o/* zoveel jaar getrouwd?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:55

Spatter leuk hoor, ik had verleden jaar een hele grote ezel met krulhaar op mijn weide was van een handelaar. Vind ze erg leuk!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:58

Koliek...bah een vervelend iets. Beterschap!

Heel apart zo'n muildier.