Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:38

palousa_boy schreef:
Over het algemeen is het hier nog echt ja, maar de vraag is of je er echt roundup op wil spuiten want dan gaat wel alles dood, ook het gras dat er tussen staat.

Het gras moet uiteraard heel blijven haha. Maar iets anders kan ik vast niet krijgen vrees ik?

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:15

Tegen brandnetel werkt mcpa of mcpp ook gewoon, dat is wel te krijgen in nl (ook zonder vergunning). Dit gif werkt wel iets langzamer, maar dood alleen het onkruid.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:32

palousa_boy schreef:
Tegen brandnetel werkt mcpa of mcpp ook gewoon, dat is wel te krijgen in nl (ook zonder vergunning). Dit gif werkt wel iets langzamer, maar dood alleen het onkruid.

Ah oke dat is goed om te weten! Waar kan je het kopen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:44

Ik haalde het altijd bij de plaatselijke agrarische handel maar weet niet of agradi ofzo het ook verkoopt. Anders de Boerenbond proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:10

De échte MCPA/MCPP is alleen voor mensen met een spuitvergunning te krijgen. De zwakkere varianten zijn vaak wel gewoon verkrijgbaar. Net als met de RoundUp blijkbaar.

De kracht zit hem dus in de sterkte van de samenstelling.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:38

De mengverhouding houd ik toch al nooit echt aan. Net als dat ze adviseren om een maand geen beesten op dat stuk te zetten dat je gespoten hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:45

Ik maakte het idd altijd el iets 'sterker', maar beesten er op ligt aan het weer. Als het droog blijft hield ik die 4 weken wel aan, als het flink regent kan het korter.
Maar ik heb er nu geen omkijken meer naar (geen wei meer :D )

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:27

Coberlina schreef:
Haha die kip in die band! :D

Netjes gesleept hoor!

Hebben jullie trouwens allemaal ene tractortje om te slepen?
Wij hebben van die all weather turf of hoe dat ook noemt. Moet je niet echt slepen, maar kan wel eens gerold worden. De rol hebben we, maar niks voor ervoor..

ik heb een shetlander die de bak trekt met een mini pallet. Eens per maand kom er iemand om hem aan te rollen. Ik heb ook all weather tuft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:32

Magica schreef:
Heeft er iemand hier ook toevallig goede ervaringen met Round Up tegen brandnetels, zuring etc?

Ik heb nog de ouderwetse roundup en daar gaat eigenlijk alles dood van. Voor onkruid in de wei gebruiken we duplosan x mcpa. Ooit een grote fles gekocht die nu helaas bijna op is. Primstar werkt ook goed. Alleen dat mag je als particulier in een flesje voor max 400m2 kopen. Voor hetzelfde bedrag waar je vroeger een hele liter voor had ;(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:08

Ik geloof dat wij de weide gespoten hebben met Bofix? Doodt in ieder geval enkel onkruid en geen gras. Ik heb geen boterbloem/paardenbloem of basterdklaver meer in de weide staan. De weide heeft er nog nooit zo goed bijgestaan als nu.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:30

ja Bofix is inderdaad goed spul , gebruiken wij hier ook altijd
paar flessen reserve staan want is steeds moeilijker aan te geraken denk ik
wij hoeven eigenlijk maar om de paar jaar iemand te laten komen om onkruid te spuiten , de kanten en enkele zeldzame plekken met brandnetels doe ik dan tussendoor met een rugspuit

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:33

Bofix heb ik inderdaad vroeger ook al eens gebruikt tegen brandnetel, distel, boterbloem etc.... (wat ik nu nooit meer zou doen als ik zie hoe lekker ze brandnetel en distel vinden 8-) )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:42

Mijn man heeft 3500 m² met de rugsproeier gedaan :oo
Ons stuk land kan wel met de grote tractor gesproeid worden maar we staan telkens onderaan de lijst waardoor de meest gunstige momenten wij niet belangrijk zijn. Dan kunnen we het beter zelf doen..

Ik spuit het voornamelijk tegen de basterdklaver. Daar heeft mijn paard van de zomer echt last van gehad met zijn lever. Zo erg zelfs dat hij mij bij het rijden echt lanceerde en dat doet hij anders echt never nooit niet.

Als al de rest er ook van kapot gaat is dat enkel bonus :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:28

Ben geen voorstander van Roundup,het is te belastend voor flora en fauna door onder andere de Glyfosaat.Ze zijn ook al heel lang bezig om het te verbieden maar dat gaat niet eenvoudig.
Gebruik sowieso heel beperkt gif,echt alleen als ik het op een andere manier niet kan verwijderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glyfosaat
http://www.gentech.nl/alle_berichten/ge ... rkelijk_is

Hier een 2e voerplek voorlopig gecreëerd,niet blij mee maar is even niet anders.Weer zoveel extra werk en daar zat ik niet op te wachten.Zit nog even te bedenken of ik een doek in het midden van de grote bak kan plaatsen zodat er rustig gegeten kan worden zonder dat de een de ander wegjaagt.

Heb aanhangernet gekocht en in 3en geknipt,voorlopig hooikussens gemaakt.Durf niet goed mijn dure net te verknippen.Eerst maar eens wat uitproberen :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:43

Straks als de paarden over zijn naar het grotere stuk kan ik alle bende uit de winterwei halen, nu is dat vooral brandnetel dus dat is vrij eenvoudig te doden, vorig jaar alleen geen tijd voor gehad. Daarna nog wat doorzaaien en dan mag het gras lekker doorschieten tot de winter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:44

Ik heb het ook niet zo op gif. Soms kun je misschien niet anders maar ik doe liever wat handwerk of geef het wat tijd.
Vindt het ook altijd vervelend als ze de mais naast ons weiland spuiten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:03

Ik heb ze er 10 dagen afgehouden en de 11de dag er weer op.. Vorig jaar ook geen problemen mee gehad.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:18

Ik zou ook liever niet spuiten. Maar ja onze buren houden hun stieren biologisch. Zij spuiten dus ook niet en hun wei staat echt helemaal vol met zuring en paardenbloemen. En dat waait zo mooi over naar ons land. Als wij er dus niks aan doen dan staat er bijna geen gras en alleen maar paardenbloemen... Lijkt me ook niet helemaal gezond voor de paardjes...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:16

Nu het toch over onkruid gaat... heeft er iemand ervaring met onkruid wegbranden op grotere oppervlaktes? Dat lijkt me namelijk een fijne oplossing (zonder gif), maar ben een beetje bang dat het heel veel werk is.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:35

Wegbranden heeft niet veel zin, na 2 weken steken de plantjes al terug hun kopje op. Efficiënter is kokend water of stoom, dat geraakt dieper tot in het wortel gestel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:54

@pol013: kwam deze tegen op Fb, vond hem wel leuk... :D

Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:12

Ik heb een tuin van ongeveer 1000 m2 en ik haat schoffelen... Dus de gifspuit is wel mijn vriend hoor. De zuring en dergelijke spuit ik ook kapot. Moet alleen echt een keer mijn weiland goed aan laten pakken en doorzaaien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:34

Hihi die cartoon is goed. :D

Ik vind vooral onkruid onder de draad irritant. Gelukkig haalt vriendlief dat regelmatig weg met de bosmaaier.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:49

Mijn jongens kunnen erg goed Limboën...staat niets onder het draad :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:54

Hier ook maar brandnetels en zuring believen ze niet. :p