Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:40

DubbelDun schreef:
@martinev: wat een luxe-probleem heb je daar :D
Overigens zou ik nog wel wat verlichting er bij aanleggen. Die enbe tl-balk voor die ruimte lijkt me wat weinig.

@Pattypaard: ik zie dat je een deel 1.25 breed hebt én maar één deur er voor getekend hebt. Dat ga je qua ophanging niet redden. Veel te zwaar.
Ik zou er 2 deuren voor maken (elk 60).

Ohja klopt! Dat deel 2 deuren en rechtse deel van 1 m ook 2 deuren waarschijnlijk.
Dat had ik niet meer aangepast op de tekening.

bliksemflits

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:20

Mijn kast heb ik in maart gekocht bij Wood and Play en toen kon ik gewoon kiezen uit verschillende materialen :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:44

martinev schreef:
Ik kom hier even binnen vallen, gave kasten komt er voorbij!

Ik lees al een tijdje met jullie mee en heb echt al hele goede ideeën opgedaan. Wij hebben vorig jaar een geweldig huis gekocht, waar de paarden ook aan huis staan. We zijn nu begonnen met de zadelkamer, duurde even voordat we uitgedacht hadden hoe we het wilden hebben. De zadelkamer is onderdeel van een grote schuur, maar is wel helemaal afgesloten van de rest. We hebben zo'n 25m2 om in te richten!
Vandaag gaan we de muren schilderen, dat zijn nu nog gewoon de gemetselde bakstenen. Een deel wordt wit en een deel wordt grijs, en op twee muren komen douglas planken tegen de wand <3
We hebben al een keukenblokje op de kop getikt en ook alle zadelsteunen, dekenrekken en kasten hebben we al in huis, nu lekker aan de klus dus!

Even voor het idee, zo is het nu:

[ [url=m/QwHRzr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kast wordt ook nog geschilderd
[ [url=m/zO0wZh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de deur wordt wit
[ [url=m/HyrZTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal jullie op de hoogte houden van het project!

Stoer, ik volg :D
Hoe breed en lang is de ruimte?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:37

Ik heb het bouwpakket besteld dus ben benieuwd. Ga hem wel beitsen of wat het beste is haha, nog even navragen, voor ik hem in elkaar zet.
Zal over de kieren eens aan mijn schoonvader vragen die heeft overal wel een oplossing voor.
Stalgenootje heeft ook een kast van OSB en die heeft van de winter in een héle vochtige schuur gestaan, waar het gewoon door het dak lekte zegmaar, maar is nog perfect.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:57

Volgens mij is het ook prima te doen als je m gewoon van binnen en buiten beitst (en misschien verft?). In de loods waar de mijne staat is het van de winter ook wel eens vochtig geweest. De dekens van de paarden hangen er ook pal naast te drogen, maar heb ook geen problemen.
Ja, waarschijnlijk is ie eerder op dan een kast van betonplex, maar dat zie je dan weer terug in de kosten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:59

Oke.. en wie kan mij helpen aan de juiste verf/beits? Wat hebben jullie gebruikt en wat is het resultaat? Ik heb hem nu 2x in de lak gezet maar volgens mij word het gewoon opgezogen en je ziet/voelt er niets op zitten :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:38

OSB zuigt heel erg, dus dat is iet zo gek dat 2 lagen niets lijkt te doen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:20

Ik heb deze gebruikt. Daarvan zag ik het wel echt er op drogen, had niet het idee dat het werd geabsorbeerd...
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:24

Citaat:
ONBEHANDELD
Bewerking
Ontdoen van ongerechtigheden.Vuil en aanslag verwijderen. Reinigen met Rambo Reiniger.
Afwerken
Op kaal hout 1 verdunde laag Rambo pantserbeits Schutting Transparant aanbrengen.
Hierna 2 tot 3 lagen onverdunde Rambo Pantserbeits Schutting Transparant aanbrengen

Dus je mag nog een laagje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:26

OSB heeft één kant (de mooie kant) die wel is voorbewerkt. Die voelt ook minder grof aan dan de achterkant.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:07

Ik heb m binnen en buiten met 2 lagen gedaan. 24 of 48 uur drogen er tussenin durf ik niet meer te zeggen, maar mijn ongeduldige zelf kennende is het 24 geweest. :o
Heb niet op een voor- of achterkant van de gelet moet ik eerlijk zeggen... :') Maar goed, hij staat er hier goed bij. Volgend jaar mag ie weer gebeitst. Is dat dan gewoon een laag erbij, of weer 2 lagen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:24

Thanks!!
Dit zal wel echt een mega blonde vraag zijn, maar je voelt of ziet dus wel de beits zitten? Niet dat ik er dadelijk 6 lagen op smeer terwijl je het gewoonweg nooit gaat zien/voelen haha!

Edit: ik wil er tóch kleur op.. was niet de bedoeling maar met het lakken kwam ik er nu achter dat aan de zijkant de plaatbelettering aan de buitenkant staat.. toont nogal lelijk! Dus wie heeft er voorbeelden van osb kasten met kleur? :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:31

Kan je de belettering er niet afschuren?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:34

@Dubbeldun, dat is inderdaad ook het plan! Al geeft die tl-balk op zich wel genoeg licht nu, maar we willen het nog wat mooier.

@Rhine, tof, zal proberen regelmatig te updaten, we hebben vandaag vooral schoongemaakt en voorstrijk erop gedaan. De ruimte is 4,5 bij 6,5, beste afmetingen dus!

Ik ben trouwens wel benieuwd, wat zien jullie over het algemeen als vloer in een zadelkamer? Of als je zelf een zadelkamer aan huis hebt, wat ligt er dan op de vloer? We hebben nu gewoon gestort beton, op zich prima, maar we zitten ook te denken om er eventueel tegels/plavuizen neer te leggen.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:38

martinev schreef:
@Dubbeldun, dat is inderdaad ook het plan! Al geeft die tl-balk op zich wel genoeg licht nu, maar we willen het nog wat mooier.

@Rhine, tof, zal proberen regelmatig te updaten, we hebben vandaag vooral schoongemaakt en voorstrijk erop gedaan. De ruimte is 4,5 bij 6,5, beste afmetingen dus!

Ik ben trouwens wel benieuwd, wat zien jullie over het algemeen als vloer in een zadelkamer? Of als je zelf een zadelkamer aan huis hebt, wat ligt er dan op de vloer? We hebben nu gewoon gestort beton, op zich prima, maar we zitten ook te denken om er eventueel tegels/plavuizen neer te leggen.

Ik heb in mijn zadelkamer inderdaad beton. Fijn om even met een bezem overheen schoon te maken.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:47

Hier ook beton. Staat de hele stal+schuur op. Makkelijk schoon te houden met de bezem idd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:30

Hier komen tegels met houtnerf... ligt nu idd gewoon kaal beton. Maar dat vind ik niet mooi. Komt ook nog een mooi vloerkleed in, zodat ik geen koude voeten krijg met laarzen wisselen :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:43

Ik heb in mijn zadelkamer laminaat liggen. Dan kan ik het af en toe ook gewoon dweilen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:46

Thanks!

LovingTweety, heb je toevallig een foto? En Libera, jij als het gelegd is? Ben heel benieuwd!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:34

Hier liggen mooie tegels. Maakt het heel chique geheel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:44

marley93 schreef:
Ik heb m binnen en buiten met 2 lagen gedaan. 24 of 48 uur drogen er tussenin durf ik niet meer te zeggen, maar mijn ongeduldige zelf kennende is het 24 geweest. :o
Heb niet op een voor- of achterkant van de gelet moet ik eerlijk zeggen... :') Maar goed, hij staat er hier goed bij. Volgend jaar mag ie weer gebeitst. Is dat dan gewoon een laag erbij, of weer 2 lagen?

Licht opschuren en gewoon één laag er over :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:47

linda2008 schreef:
Thanks!!
Dit zal wel echt een mega blonde vraag zijn, maar je voelt of ziet dus wel de beits zitten? Niet dat ik er dadelijk 6 lagen op smeer terwijl je het gewoonweg nooit gaat zien/voelen haha!

Edit: ik wil er tóch kleur op.. was niet de bedoeling maar met het lakken kwam ik er nu achter dat aan de zijkant de plaatbelettering aan de buitenkant staat.. toont nogal lelijk! Dus wie heeft er voorbeelden van osb kasten met kleur? :)

Je moet hem wel met elke laag iets schuren met een fijne korrel 120 of hoger.
Als het hout verzadigd raakt zie je dat duidelijk aan de lichte glans. Maar omdat het houtchips zijn is er veel zuiging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:48

YvonneV schreef:
Kan je de belettering er niet afschuren?

Kan, maar dan moet je met een grover schuurpapier (korrel 60/80) beginnen en dan met een fijnere om hem weer glad te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:48

martinev schreef:

Ik heb mijn 'zadelkamer' binnen en daar ligt gewoon zeil.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:15

Hoe hebben jullie de caps opgeborgen?

Ik heb ze op capsteuns. Op een plankje, met aan de boven en onderkant ladegeleiders. Maar elke keer met uitrekken valt het plankje eruit.
Ik wil het liefst iets met uittrekken.

Afbeelding