[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:29

Fitzroy schreef:
Inmiddels hebben wij 1 bak gemaakt met schommelhaken, dat advies kregen de klussers in de winkel van een ervaren stalmedewerker die toevallig meeluisterde.
Het lijkt prima te werken, echter tillen ze door het trekken aan het net ipv het hooi de hele bak wel een halve meter de lucht in en die blijft dus niet op zijn plek. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Bak met een kettinkje en karabijnhaak aan een oog aan een paal of de muur bevestigen.

Marvel

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:37

Pff vermoeiend mijn paard, als de bovenkant vd netten niet dicht zijn, steekt hij op elk mogelijke manier zn kop er van bovenaf in.

Dat deed hij met t vierkante kussen van equiculinair, maar het lukt hem ook met het kussen van 1x1m die een flap heeft om te voorkomen dat ze er in gaan :')

Ik heb nu een actionaanhanger net erom heen bevestigd (1,5x2), waarbij hij boven er nog een halve meter boven uit steekt. Moet hij wel hoger opgehangen, dus hoger hooi erin doen, maar eet hij wel zo laag mogelijk en kan zn hoofd er niet in.

Draak.

Meerdere met dit dilema?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:42

Jotoma schreef:
Pff vermoeiend mijn paard, als de bovenkant vd netten niet dicht zijn, steekt hij op elk mogelijke manier zn kop er van bovenaf in.

Dat deed hij met t vierkante kussen van equiculinair, maar het lukt hem ook met het kussen van 1x1m die een flap heeft om te voorkomen dat ze er in gaan :')

Ik heb nu een actionaanhanger net erom heen bevestigd (1,5x2), waarbij hij boven er nog een halve meter boven uit steekt. Moet hij wel hoger opgehangen, dus hoger hooi erin doen, maar eet hij wel zo laag mogelijk en kan zn hoofd er niet in.

Draak.

Meerdere met dit dilema?

Dicht rijgen met touw ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:50

Dat werkt wel, maar dat gebeurd niet altijd. Wil er ook niet om blijven vragen.
Kan t net wel hoger hangen, maar dan heb je én niet de ideale hoogte én ik zag dat t net blijft haken achter de sluiting van zijn deken.

Heb nu dus het aanhangernet om de hooikussen geregen, dus voor nu zal dit hopelijk prima gaan.
Hangt hij vanaf 1,5 boven de grond naar beneden.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:42

Mijn oudste doet dat ook.

Ik rijg ze dicht met een strotouwtje en hij doe t niet meer

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:46

Jotoma schreef:

Draak.

Meerdere met dit dilema?

Wij doen er altijd musketonhaakjes aan de bovenzijdes van t net en dan na t vullen aan de andere zijde dichtklikken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:19

Je kunt er ook een bezemsteel door rijgen.

Hier was de grote bak vanochtend ook van zijn plek getrokken. Stenen wil ik er niet in hebben, want mijn bak heeft gaatjes in de bodem en moet ik dus regelmatig op zijn kant zetten om de troep er onder weg te halen.
Overigens had ik een net aan de omheining hangen wat aan de onderkant verzwaard was met 2 40/60 beton tegels en zelfs die kregen ze van zijn plek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:46

Jotoma schreef:

Draak.

Meerdere met dit dilema?

3 clipjes/karabiners om flap dicht te maken en net andersom hangen (flap naar de muur) dan kan hij er al veel moeilijker een neus onder steken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:58

Dank voor het meedenken. Ik voer zelf niet en degene die voert reigt de flap niet. Daarom had ik juist degene gekocht met een flap die er over valt, zo makkelijk mogelijk, mja dan moet de flap dus langer zijn.

Maar eens kijken hoe t gaat met het langere net over het huidige net.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:07

Wij hebben in 1 ibc vat een xl net voor 3 pony's die daarmee zo een 12-14u buiten staan. De andere kant 1 L net voor 1 paard.

Bij die 3 is hij vaak te snel leeg. We doen er al stro bij, maar gaat erg hard.

Qua kilo's hoeven die 3 niet veel meer. Nu wil ik het ze iets moeilijker maken en zat te denken om een heel baaltje hooi in de touwtjes in de bak te doen en dan een net over het ibc vat te spannen. Iemand dat weleens gedaan?

Ik zit alleen met het vullen. We vullen 's avonds. Als de baal dan bijv voor 3/4 op is, moet ik het eruit halen om er een nieuwe in te doen, anders is het te weinig voor de volgende dag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:22

Heb je genoeg ruimte voor 1 baaltje stro en 1 baaltje hooi in die bak? Dan zit er zat in (1/2 baal hooi + 1 stro zou ivm dieet ook kunnen) en ze moeten er meer moeite voor doen. Rest hooi zou dan naar je paard kunnen mits droog, want regelmatig ibc vat leeg halen is erg belangrijk.
Stro en hooi mengen werkt in mijn ervaring niet. Stro wordt versmeerd ipv gegeten en als hooi op is hebben ze nog steeds honger. Wil je stro bij voeren doe dat gescheiden (2 balen) of liever 2 aparte voerplaatsen.

Andere optie qua voeren zou ook zijn om de ene dag een baal hooi en de andere dag een baal stro in die bak te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:40

We doen nu stro en hooi door elkaar in de netten en dat gaat wel goed.

De ibc vaten worden aardig leeggegeten, maar maken we natuurlijk vaak schoon.

Volgens mij past er makkelijk een baal hooi in. Kleine baaltjes stro hebben we niet. Wilde het stro op de baaltjes hooi gooien onder het net.

Maar gaat mij erom dat ik de touwtjes om de balen wil laten. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ze moeten niet gefrustreerd raken. Moet wel eetbaar blijven.

Er is maar eentje met dieet en ze staan op stal op stro. Daar krijgen ze voor de nacht een flinke bult hooi en 's ochtends een eerste maaltje.

Als er over blijft wat niet genoeg is voor de volgende dag, moeten we dat in stal op voeren.

Het is steeds nat, maar daar doe je weinig aan. Wij zetten ze niet buiten en vullen de bakken 's avonds. Maar de regen hebben we tot nu toe geen last van gehad.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:27

Hoi allemaal, ik heb een vraagje!
Ik heb 2 shetlanders die ongelofelijk snel hun hooi ophebben, ookal gebruik ik een slowfeeder met gaten van 2x2..
Iemand een idee voor een redelijk moeilijke slowfeeder, waar ze echt lang over zullen doen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:18

Lizz schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen met een vraag.
Iemand ervaring met deze netten van de gamma?
https://www.gamma.nl/assortiment/durali ... /p/B373530
[ [url=m/uXYXCF.png]Afbeelding[/url] ]

deze lijkt me echt gaaf! ik zoek al een tijdje naar iets met elastieken er tussen voor tegen de wand. de hooinetten daar steken ze nu hun neuzen tussen en eten zo al het hooi er tussenuit (dus niet via de mazen) mocht iemand er ervaring mee hebben dan hoor ik graag! :) :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:38

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:18

We zijn bezig met het maken van een slowfeeder in een bak, maar ik heb geen idee wat ik een vierkant net kan krijgen om aan mijn frame te maken. Heeft iemand tips? Ik zoek een net van ongeveer 1mx1m, ongeknoopt, mazen van ongeveer 3x3cm en liefst goede kwaliteit...
We hebben spullen voor het frame, bevestiging aan de onderzijde van de bak en musketonhaken, maar wat gebruik je om het hooinet tegen het hooi aan te houden? Elastiek, touw, metalen ketting?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:38

Vierkante netten of hooikussens zijn te verkrijgen bij equiculinair of zeldenrust haystack.

Ik blijf nog met een dilemma zitten vwb mijn slimme paard.

Wat ik wil is meermeer slowen (dwz fijnmaziger én een oplossing voor het hoofd boven in het net steken).
Ik heb een aanhanger net van 1,5 bij 2 om mijn eigen net gemaakt. Die hangt nu 1,5m tot de grond omlaag. Dus dat hoofd pas er niet in, maar:
- hij maakt zo een gat in het aanhangernet en kan dan weer op een vergelijkbare manier met zn hoofd in het net. Tijdelijke oplossing; net omgedraaid.
- hij trekt het net van de grond naar zn boeg en krijgt er dan pas een pluk uit. Dan blijft hij regelmatig met het net haken achter de sluiting van zijn eczeemdeken.

Dus.. Wat nu? Wat is de oplossing dat hij zn hoofd er niet in steekt, maar ook niet blijft haken.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:41

Ik wil jullie toch graag even mijn nieuwe rek in de slowfeeder showen :D Het frame heeft mijn stalhouder (superlief!) op maat laten maken en ik heb er een net aan gemaakt. Het is een zwaar frame dus er is verder niets nodig van vastbinden oid.

Afbeelding

Afbeelding

Werkt super zo!! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:00

Jotoma: kan je misschien iets om de sluiting doen? Bijv een bontje?

Slowfeeder hierboven ziet er prachtig uit!!! Mag in je handjes knijpen met zon stalhouder zeg!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:16

Wauw, wat prachtig. Mag ik vragen van wat voor materiaal het frame is dat t zo zwaar genoeg is?

Ik heb toevallig net bedacht om iets met elastiek en klittenband van oude peesbeschermers te proberen om de sluitingen. Bontje is ook een goede, maar heb ik zo niet voor handen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:22

Mooie bak, hopelijk ga je daar lang plezier aan hebben :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:59

Dat is een mooie bak!! Fijn als pensionhouders zo meedenken.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:43

Ja echt heel fijn dat mijn stalhouder zo mee heeft gedacht! Hij heeft dit frame kunnen regelen via contacten met werk (: Het is van roestvrij staal!

Edit: superleuk al die positieve reacties :D Ik heb de slowfeeder samen met een vriendin ontworpen/bedacht en mijn vader heeft met zijn technisch inzicht de leiding genomen in het bouwen. Maar we zijn maanden bezig geweest om een fijn systeem te bedenken voor het net met de daadwerkelijke slowfeederwerking. En dit werkt echt perfect, zo fijn!!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:04

Zo die s echt super zeg. Die wil ik ook wel voor mn shets

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:07

Zo, wat een prachtige slowfeeder!!