Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:45

Jibbel schreef:
Merken jullie ook dat als de korrels eenmaal uit elkaar gevallen zijn en het wat warmer/droger is, dat het veel meer stoft? Ik heb haast zin om er me een gietertje overheen te gaan, om te voorkomn dat het gaat stuiven.
Met mesten heb ik dan ook weer een zwarte neus, net als met stro. Dus voor mijn luchtwegen -probleem paardje ook niet echt bevordelijk.

U heeft het product heel goed gebruikt.
Als u dit fenomeen vaststelt wijst dit er op dat uw bodem voldoende buffer had om vocht op te nemen en weer af te geven, u heeft dus wat teveel gestrooid.
Wat u teveel heeft gestrooid is echter niet verloren, u zal nu maar later moeten bijstrooien.
U kan gerust wat vocht toevoegen, uw bed is nog goed en zal het vocht opnemen, en zo wat vaster liggen.

Jibbel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:21

Teveel gestrooid? Nou, dat kan ik me haast niet voorstellen, er liggen zo'n 4 zakken in de stal (3x3m, dat is volgens mij minder dan wordt geadviseerd.)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:14

Ik heb ook geen dikke bodem van de strokorrels dus dat er te veel zou zijn gestrooid is bij mijn stallen ook niet het geval.
4 zk op 9m2 is idd minder dan het advies maar het werkt wel zo prettig :j

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:47

Oeps, ik gooi er 6 zakken in bij een stal van 9m2 en daar moet ik op dit moment na een week al een zak bijstrooien, de week erop gooi ik er nog 2 zakken in en na 3 weken haal ik hem leeg omdat het niet meer te doen is van het vocht.
Het is een ruin die op stro ook heel erg smerig is en omdat mijn stro bijna op is heb ik hem op korrels gezet. Het is een dure jongen zo, en volgend jaar hoop ik dat het stro weer betaalbaar is en beter leverbaar dan gaat hij van de korrels af.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:23

Wow, dat is wel veel ja! Ik ben begonnen met 5 zakken per stal, maar ik vond het toch teveel om fijn bewerkbaar te houden, daarom bewust de bodem wat dunner laten worden, denk zo'n 5 -10 cm. Daarbij de laatste weken niet meer bijgestrooid, omdat ze naar het land gingen, dus om te voorkomen dat ik nog goed bruikbaar spul weg moet scheppen.

Mijn ruin is op zich ook een smeerpoets, maar alleen in het midden in de plasplek, want daar roert hij alles door elkaar. Rondom is het kurkdroog en stoffig. Dus ga komend winterseizoen de uitelkaar gevallen korrels maar steeds in het midden doen, en alleen rondom bijstrooien. Merrie is gewoon heel schoon, dus daar zal ik dan af en toe een gietertje overheen moeten sprenkelen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:37

Hebben jullie het over 14/16 of 20 kg zakken?

Zeolite gaf volgens mij als advies om 7 zakken in een stal van 3x3 te strooien, ging toen om 14 kg zakken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:50

ik heb de korrels van strovan, dus 20 kg zakken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:01

Ik heb Zeolite chopped strokorrels, zakken van 14 kg.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:19

Ik heb nu ook 14 kg zakken.
Als deze pallet op is dan bestel ik weer 4 big bags Zeolite.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:09

Ik ben terug gegaan op mijn oude strooisel 2 shetlanders kregen het niet goed kapot getrapt daar bleven lang hele korrels in de stal liggen wat naar mijn idee niet lekker ligt voor ze.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:30

Ik heb 6 mini pony's op korrels staan en alleen bij de kleinste en ook schoonste van 81cm blijven er wat meer korrels liggen. Toch ligt er bij haar ook een goed bed in. Ik denk dat het merk dat je gebruikt veel uitmaakt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:38

Wat voor korrels gebruik je, Karin? Kan aan het merk liggen.
Maar het kan ook heel makkelijk opgelost worden door je korrels te bevochtigen als je ze instrooit. Als je normaal 10 liter opgiet, doe je dan 20 liter.
Maakt niets uit voor het vochtopnemend vermogen van je korrel, maar valt wel je bed vast lekker uiteen.

Bij mijn paarden (die zijn dan wel formaatje groot) maak ik ze niet eens meer nat als ik de stal leeggehaald heb en opnieuw instrooi. Ze maken ze zelf wel kort (binnen 2 of 3 dagen) door urine en hoeven.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:03

Mag ik vragen waar jullie strokorrels bestellen en hoe dit bevalt?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:22

Ik bestel ze al bijna 3 jaar bij Zeolite Products, de chopped strokorrels. Die bevallen prima!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:19

diana1 schreef:
Ik bestel ze al bijna 3 jaar bij Zeolite Products, de chopped strokorrels. Die bevallen prima!

Wordt er snel geleverd?

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:31

Jan ( http://www.strokorrel.info/index.html )
verkoopt nu ook de chopped strokorrels heb ze sins een weekje een nieuwe palet en deze bevalt me echt super !! :D (Dit is de 2de palet bij hem vandaan en vindt de servic echt helmaal super ! plus je hebt het zo snel in huis.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:38

barbaras schreef:
diana1 schreef:

Wordt er snel geleverd?

Jazeker wordt er snel geleverd.

Mooi Rosanna, dat de chopped jou ook goed bevalt +:)+

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:49

Pieteritus1 schreef:
Wat voor korrels gebruik je, Karin? Kan aan het merk liggen.
Maar het kan ook heel makkelijk opgelost worden door je korrels te bevochtigen als je ze instrooit. Als je normaal 10 liter opgiet, doe je dan 20 liter.
Maakt niets uit voor het vochtopnemend vermogen van je korrel, maar valt wel je bed vast lekker uiteen.

Bij mijn paarden (die zijn dan wel formaatje groot) maak ik ze niet eens meer nat als ik de stal leeggehaald heb en opnieuw instrooi. Ze maken ze zelf wel kort (binnen 2 of 3 dagen) door urine en hoeven.

Op de zakken staat niets en het waren zakken van 14 kilo uit sluiskil.
Alle 4 de merrie's zijn erg schoon mesten op 1 plek in de stal en plassen daar ook dus ik moet iedere keer in 4 stallen maar 1 plek uitmesten.
De 2 jongsten zijn afgelopen vrijdag weer voor 24/7 het land op gegaan en nu heb ik er dus nog maar 2 thuis. Waarvan er 1 de korrels niet goed kapot krijgt zij weegt 175 kilo.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:51

Ik zou gewoon een gieter met heet water over de strokorrels gieten alvorens je ze in de stal gooit.
Natuurlijk kun je dit ook over de bodem doen die momenteel in de stal ligt.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:01

nee dit kan niet meer want er ligt al weer zaagsel in de stallen.
Misschien dat ik het van de winter nog een keer probeer.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:15

Haha, nee dat zou ik in dit geval dan zéker niet doen :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:42

Ik heb vorig jaar mijn paarden tot volle tevredenheid op strokorrels gehad, maar omdat wij zijn overgestapt op paardenmest in de ligboxen van de koeien moest ik noodgedwongen overstappen op zaagsel. Nu die enorme bult bijna op is wil ik heel graag weer overstappen op strokorrels. Wij willen graag zakken op een pallet, dus geen bigbag.
Leveranciers mogen mij een PB sturen met hun prijs bij aflevering in Aalten. Wel graag op rekening! Er kan eventueel zelf gelost worden.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:02

_Karin schreef:
Op de zakken staat niets

In Belgie is verplicht als volgt :

Op ieder geconditioneerd product bestemd voor de verkoop moet op de verpakking, of bij ontstentenis ervan, op het goed zelf, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig, de nominale hoeveelheid vermeld worden, uitgedrukt in een meeteenheid. Dit volgt uit artikel 13 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (hierna de WMPC).

Daarnaast moet altijd de naam en het adres van de producent, of de invoerder indien de goederen geïmporteerd worden in de Europese Unie, vermeld worden. Dit volgt onder meer uit de verplichtingen inzake aansprakelijkheid voor gebreken in het 'product', zoals onder meer de wet van 25 februari 1991 betreffende de aansprakelijkheid voor producten met gebreken.

Minstens deze gegevens (naam en adres fabrikant of invoerder indien van buiten Europa, én nominale hoeveelheid) moeten dus voorkomen bij ieder 'geconditioneerd goed'. Voor de duidelijkheid verwijs ik nog naar de definitie van 'geconditioneerd goed', zie artikel 2, 13°, WMPC: "goederen die een fractionering, weging, telling of meting ondergaan hebben, zelfs tijdens het fabricageproces, al dan niet gevolgd door een verpakking, en met het doel die verrichting overbodig te maken bij de tekoopaanbieding").

Dit zijn de basisvereisten, zoals deze volgen uit de algemene wetgeving.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:12

Agrodieren heeft zakken waar niets opstaat in belgie. Die verkopen weer met tusenleveranciers. kan dus best zijn dat je deze had.
Al moet ik zeggen dat dat mij zal verbazen... Bij de mini van mijn stalgenoot van net geen 150 kg lag alles na 4/5 dagen toch mooi uit elkaar.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:13

Rosanna zijn de chopped korrels minder stoffig? ik heb 2 van mijn paarden vanaf januari op strokorrels maar ik vind het toch (vooral met dit mooie weer) wel erg stoffig.
Ze plassen en mesten beide mooi op 1 plek waardoor je niet de hele stal 'vochtig' hebt. Ik maak nu de korrels nat voordat ik ze in de stal gooi maar ze drogen toch weer.