Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:21

Ja, kudde van 8, waar je dan die ene uit moet halen...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:48

Gaaaf!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:56

Ze was zo enorm stoer!
Het is twee keer gelukt om een van te voren gekozen koe uit de kudde te halen en dan naar de andere kant van de arena te drijven.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:59

Wow haag! En dapper :):)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:40

Ik heb toch maar een klus uitgezet voor het uitgraven van een sleuf, puin, aanstampen, paddockplaten erin, die we al twee jaar hebben liggen, dan zand erop. Er moet sowieso zand bij in depaddock maar wil graag de track ook beschikbaar hebben van de winter. Alleen vrees ik dat het weer een dure grap gaat worden. Zand is echt duur.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:03

Wat tof om te zien Nickeltje. Knap en stoer!

Dat zal best prijzig zijn Hutcherson pff…

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:09

boemel schreef:
Wat vervelend Karin!
Misschien ook wat voor jouw paard, ik voer hier Triphala bij voor dit soort problemen.
Wordt graag gegeten en kost geen vermogen en ik heb het idee dat ze het er echt beter op doen.

Ik ga hier eens in verdiepen, dankje.
Hij krijgt wel ook al Glucobalance bij.

@Nickeltje, wat tof!!

@Hutcherson, oei dat wordt zitten bij het lezen -O-

Hier zitten wij ook te wachten op 2 offertes voor de verbouwing van ons huis. Ik vrees ook met grote vrezen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:55

@nickeltje, gaaf en stoer dat je paard nu wel gewoon reageerde.

@hutcherson, ja, dat zal wel wat kosten ja.

@boemel, fijn dat rjidem goed gaat, galop komt wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:00

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:23

Wat heerlijk dat je je hobby samen met je vent kan uitoefenen!

Wij hebben de offerte voor de rijbak ontvangen, was ook niet zo grappig. Kijken of we daar nog wat vanaf krijgen. En anders doen we alleen de drainage en bodem, en komt een nieuwe omheining van het voorjaar wel. Zijn namenlijk ook nog druk met de schuur wat een hoop kost natuurlijk. :')

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:56

Ik heb nu al drie keer een reactie geplaatst die niet gepost wordt, dus sorry deze versie is wat korter :P

Leuke afbeeldingen komen er voorbij. Zo'n clinic met koeien zou ik ook graag nog eens doen, en boemel, dat was de lange zoektocht wel waard dan! Heerlijk, samen genieten.

En Solar Hertog, de tip van matheno wat betreft gemotoriseerde grondboor kan ik alleen maar beamen. Afgelopen week de paddock aangepakt, handmatig hadden we met onze bodem uren gedaan om alleen maar paaltjes te zetten, nu stonden ze met 1 minuut. Heerlijk was dat <3

Wij hebben ook een gedeelde hobby:
Afbeelding

En verder genoten van een fijne vakantie in Zeeland:
Afbeelding
In oktober nog een weekend terug met mijn eigen zwarte oortjes, deze is van vrienden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 07:49

Bah het is alweer langer donker in de ochtend... Rond 6 uur gaan de paarden naar buiten en vanmorgen heb ik maar eens de schijnwerper aan gedaan zodat Guus er al langzaam aan kan wennen :+ Ik weet niet wat ze eng vind ik gok haar eigen schaduw :o .

Leuke foto's komen er weer voorbij!

Dure offertes, wat is niet duur met paarden aan huis.... Scheelt verbouwingen zijn ook zonder paarden aan huis duur.

Zaterdag wordt onze nieuwe aanwinst gebracht. Een mini-trekker met voorlader. Hopen dat deze wat klusjes makkelijker gaat maken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:57

O, jaloers! Ik wil ook een minitrekker, maar het zit er nog even niet in...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:58

Lys PPA, jullie zijn ook echt leuk bezig met dat mennen en rijden samen. Mooi om te zien. En gaaf dat je een strand Fries had <3

Dan ben je er mooi vroeg bij Joyce! Inderdaad, het wordt ook vroeg donker. Ik vind dat altijd zo jammer, maar we doen er helemaal niks aan.
Dat klinkt als een hele goede aanwinst!
En tja, wat is niet duur tegenwoordig?

Gisteren was er springles op de vereniging. Die rijdt normaal mijn vriend op Ice mee, maar door zijn kapotte handen, moest ik zelf rijden. Ik spring dus echt nooit.
Ice springt wel, maar fijn is anders met dressuurzadel. Het werd me dan ook al snel te hoog.
Afbeelding

Waar ik veel blijer van werd is de rechtergalop van Ice. Nee, deze is zeker niet perfect, maar aangezien ze die tot voor kort niet anders deed als plat door de bocht, hard en helemaal tegen de hand in, ben ik zo ontzettend blij met de galop die ze nu laat zien.

https://www.instagram.com/reel/DN1KDuOU ... 1paWtjMw==

Vanavond gaat een vriendin van me op Ice om te kijken of er voldoende klik is om Ice tijdens mijn vakantie te rijden.

Over Diekke minder fijn nieuws, die is oprecht bang voor de nieuwe trailer. De vorige was een verhoogde versie, deze is normaal. Dat moet op zich prima kunnen, want Diekke is maar 163cm, maar Diekke denkt daar heel anders over, zucht.
Dus die gooit haar nek verticaal de lucht in en vindt dan dat ze geen ruimte meer heeft.
Na inmiddels uren oefenen in m’n uppie, krijg ik haar wel weer de trailer in, maar ik hoef me maar te bewegen en ze is ook de trailer weer uit :(

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:48

Karin_deB schreef:
Nickeltje schreef:
zo veel liggen er bij ons dan weer niet... Net 2 overhangende takken waar net op de track en grotendeels op de gras strook er naast alles valt.
Die grasstrook lopen ze dan dus in elk geval voorlopig niet...

Wat is een eikelroller? En is dat iets wat ook in net iets zachter zand zou werken?

Werkt helaas niet op zacht zand. Ik spreek uit ervaring :Y)

@boemel, heerlijk dat je weer zoveel plezier hebt :)

Hier vindt ik het maar weer stressvol.
Ik kwam terug van vakantie en de ruin stond helemaal strak.
En dat ondanks geen weidegang, half voer én 3x per week getraind door mn instructrice.
Baal er zo van. Kan bijna niet anders dan dat het hooi te suiker rijk is. Morgen ga ik het opsturen voor analyse.
Geweekt eten ze hier amper/niet dus dan moet ik weer op zoek naar iets anders.
En ik was juist zo blij dat ik weer van mn vaste hooiboertje heb ipv de stress van laatste tijd met k*tkwaliteit.
Het houdt niet op..

Het zijn dus niet de suikers..

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:07

Oei, dat is hoog! Voor mij zou suiker ook te hoog zijn, maar je eiwitten en energie zijn idd enorm!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:00

Dat zou hier dus juist echt fantastisch zijn. Het is echt zo paard afhankelijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:24

Met iets meer structuur zou ik dat perfect hooi vinden (voor kwpn'ers die werken).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:47

Het is niet voor elk paard maar best mooi spul, lage vezels is wel jammer.
Ik zie heel veel testuitslagen van hoog in suiker dit hooijaar. Denk dat dit het beste is wat ik tot nu toe online langs heb zien komen. Maar mensen met rotuitslagen (kei hoog suiker, weinig eiwit en mineralen) posten er wellicht ook sneller over.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:12

Ik had ook erg hoog suiker in eigen hooi 10-15% met de refractometer. Ze doen het er gelukkig prima op in combinatie met armer duits hooi. M’n eigen hooi is wel net stro qua structuur _O-

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:19

Zeker paardafhankelijk. Mijn merrie doet het er prima op (juist door de eiwitten) maar voor de ruin moet ik dit dus precies niet -O-
Ik ga kijken of ik graszaadhooi kan vinden en dan ga ik mengen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 23:02

Ik had in juni ook groot hooi ingekocht voor bijna 1 jaar en nu willen ze het niet meer eten na 2 maanden. Ze hongeren zichzelf nog liever uit dan dat ze wat eten. Ook vreten ze alle bomen en struiken aan rondom track en weides doordat ze wel honger hebben. Gelukkig heb ik nog een back up adres, dus ze eten nu hooi daarvan, maar nu toch maar weer op zoek naar ander hooi en kijken hoe ik hier vanaf kom...Moedeloos word ik ervan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 23:24

Als stalbedekking dan maar?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 23:29

Ik heb voordroog balen gekocht om minder stof te hebben. Dus nu meng ik het en man wat vreten ze weer als nieuwen. Drie-vier keer per dag volle bak aanvullen en dan te bedenken dat ik al ruim 5 jaar deed met de stofhooibalen van 2025. Terwijl ik er eigenlijk na 3 weken doorheen zou moeten zijn en had nog bijna een hele baal staan. Dus het werd m niet. Maar nu dus alles waar in orde. Ze eten met smaak. Dus desnoods blijf ik dit doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:14

Dat doe ik met de honden nu ook. ineens eten ze de brok heel slecht ( Hills lam rijst), al een klacht ingediend omdat ik dacht dat het aan het voer lag aangezien ze dit al 10 jaar krijgen en ander merk geprobeerd maar daar kan van de honden niet tegen. Nu terug op dat voer en geef er 2 lepels blikvoer overheen en ineens gaat het wel op.

Mijn verpakt hooi is echt super maar erg rijk en meng ik nu ook met hooi. Nadeel dat ik erg lang doe met een pak en ik alles uit elkaar moet trekken anders gaat het broeien.
ook nog steeds 1 paard minder waardoor ik minder voer wat ook niet bevorderlijk is.

Dais een pak proberen wat aan de andere kant gestapeld is eens het proberen waard? Misschien dat er net iets inzit aan die kant?