Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:48

Heerlijk die kletsende dieren.

Hier staan naast de paarden, merries met veulentjes en daarachter koeien.
Ik hoor regelmatig schapen maar nog niet ontdekt waar die staan.

Wat een heerlijkheid even naar achteren lopen en de vliegen maskers om kunnen doen. Heerlijk die luxe.
Stikt van de vliegen.
Van het weekend even iets fabriceren dat ze ook op werkdagen een voerbeurt kunnen krijgen.
Helaas groeien ze van onbeperkt in slowfeeders dicht.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:57

Haha zo mooi die kletsende dieren. Wel gezellig!!

Is ook wel spannend zo'n vernevelslang. Misschien gaat ze het de komende dagen wel waarderen met die warmte.

Gek van Boon.... is het opeens of al langer? Je zou zeggen dat doofheid (aan 2 oren) er niet opeens is zeg maar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:36

Hier ook allemaal kletsende dieren. Soms zo erg dat de katten, de hond en de paarden tegelijkertijd om aandacht roepen.

Ik mag (in ieder geval) de komende drie weken gebruik maken van de rijbak van de buren. *\o/* Dus dat wordt werk maken van het zadelmak maken van Roos. :D Vanavond maar eens voor het eerst aan de longe denk ik. En vanmiddag een testrondje met Nilay. :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:38

manzano schreef:
Gek van Boon.... is het opeens of al langer? Je zou zeggen dat doofheid (aan 2 oren) er niet opeens is zeg maar.

Het is heel wisselend. Soms doe ik de buitendeur open en dan kijkt ze al en soms staat ze met haar hoofd in de voerbak en moet ik 2x roepen voor ze reageert.
Vanochtend kwam ik aanlopen en stonden ze beide naar een paard te kijken wat op de weg langs kwam en Jasmijn reageerde meteen op mij door te kijken, maar Boon reageerde pas toen Jasmijn hinnikte naar me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:39

horsii schreef:
Als je 2x of 3x per dag kunt voeren pas je de hoeveelheid daar op aan.
Toen ik nog werkte kregen ze 's ochtends voor ik wegging genoeg voor de ochtend en de middag.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:54

DubbelFun schreef:
horsii schreef:
Als je 2x of 3x per dag kunt voeren pas je de hoeveelheid daar op aan.
Toen ik nog werkte kregen ze 's ochtends voor ik wegging genoeg voor de ochtend en de middag.

Vanmorgen 8,5 kilo in 3,5 uur op.
Met z'n tweeën.

O wat fijn malenka, succes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:59

Horsii kan je het ze wat lastiger maken door een fijnere maas te gebruiken?

Hier kunnen ze ook behoorlijk dooreten en bij onbeperkt aanbieden van ruwvoer worden ze echt te dik.

Ik heb een hooibak met rooster en hooinet met redelijk grote maas voor de snelle trek en 2cm hooinet om langer te peuzelen.

Sommig hooi krijgen ze nog snel op. Dan doe ik 2 hooinetten over elkaar heen om t ze nog lastiger te maken.

Verder zorg ik in de winter ook voor een hooinet met gerstestro en mix ik dat ook door het hooi.

Ik heb ze nu helaas toch wat te dik.
Ik doe aan strookbegrazing en geef ze de nacht maar 5kg hooi voor 2 grote paarden, maar eigenlijk is t voor nu toch teveel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:35

Ik heb momenteel wat meer problemen om Boon op gewicht te houden, ze staat gewoon teveel stil want er gaat genoeg voer in.

Ik had wat tonnen te koop en die gaan als 'zoete broodjes'... van de 5 nog één over.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:57

Helaas ben ik de penny kwijt waar we in stonden. Toch zonde he.

@horsii, waren ze wel al gewend om onbeperkt te krijgen?
Je hoort vaak ook dat paarden moeten wennen aan het idee dat er onbeperkt beschikbaar is en zich eerst constant vol eten voordat ze door hebben dat er altijd wat is en dan durven te stoppen.

Dat gezegd hebbende werkt onbeperkt hier ook niet.
De enige die stopt als ze vol zit is de shet :Y)

Ze krijgen nu bij mij 2 plakken hooi sochtends (kleine baaltjes), daarna op de wei (strookbegrazing.
Begin van de avond naar binnen en dan even niks en dan hang ik voor de nacht nog 2 slowfeeder netten op.
Desondanks te dik.
Maarja nog minder voeren ga ik niet doen want dan staan ze te lang zonder eten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:05

Heb 2 en 3 cm mazen.
Hm, jij hetzelfde probleem dus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:05

Ik heb er 1 die onbeperkt moet eten om op gewicht te blijven (en nog slobber bij krijgt) en ander die te dik is. Best ingewikkelde combi. Daarom staan ze niet de hele dag bij elkaar. Dat gaat gewoon niet. Mijn oude merrie (is echt goed op gewicht hoor) vind haar eten niet zo interessant, dus als ik voor beiden samen hooi zou voeren weet ik zeker dat m'n ruin alles voor 2 in z'n eentje opvreet en zij niks heeft. Die stopt echt pas als het op is (en die staat hier al 7 maanden nu).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:06

Karin, ze kregen altijd onbeperkt en stopten dan wel met eten maar aten wel meer als nodig.
Echter is er een hoefbevangen gevoelig.
Hooi is geanalyseerd en laag in suikers.
Ze zijn nu veel kilo's kwijt.
Bij weer onbeperkt ben ik bang voor weer extra gewicht en hoefbevangenheid.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:07

manzano schreef:
Ik heb er 1 die onbeperkt moet eten om op gewicht te blijven (en nog slobber bij krijgt) en ander die te dik is. Best ingewikkelde combi. Daarom staan ze niet de hele dag bij elkaar. Dat gaat gewoon niet. Mijn oude merrie (is echt goed op gewicht hoor) vind haar eten niet zo interessant, dus als ik voor beiden samen hooi zou voeren weet ik zeker dat m'n ruin alles voor 2 in z'n eentje opvreet en zij niks heeft. Die stopt echt pas als het op is (en die staat hier al 7 maanden nu).

Oei dat lijkt mij helemaal moeilijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:20

Boon hier kent ook haar grens niet en die kan ik rollen bij onbeperkt. De shet stopt wel.
Missy en Boon moest ik met eten ook apart zetten, want Missy kreeg 5Star en dat vond Boon ook wel lekker :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:30

Ik heb boxen met een individuele zanduitloop. Heb die nu ook zo gemaakt dat ik die open kan zetten dat ze samen kunnen (dan doe ik de boxen dicht zodat ze daar niet samen in terecht komen, want dat gaat niet goed haha).
Ze staan 's nachts op stal en dan zet ik ze doorgaans in de ochtend individueel buiten met ontbijt. In de loop van de ochtend samen in de wei tot begin van de avond. Dan krijgen ze op stal hun vitaminebrok en dan individueel in de paddock en na 23.00 uur weer op stal. Dat gaat eigenlijk wel prima. Als ze langer op de paddock moeten dan zet ik hem open zodat ze samen kunnen, maar dat is niet vaak. Ze zijn sowieso niet zo van het fysieke contact samen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:48

Ik heb een L-vormige paddock met aan de basis van de L de stallen en kan over het smalle deel een stroomdraadje spannen zodat er 2 paddocks ontstaan met elk hun eigen stal-ingang. Dat werkte perfect met Boon en Missy, maar Jasmijn duikt er onderdoor :D Dus die heeft nu een bovendeur in de stal die dicht kan zodat de ingang (open onderdeur) voor haar hoog genoeg is en Boon er niet in kan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:32

Ik heb iets onvergeeflijk gedaan. Ik hoop dat Tetje het me ooit gaat vergeven… Ik heb namelijk op Pedro gereden! Uiterste schande als je het haar vraagt!

Moeders is even 6 weken uit de running dus ik moet Pedro wat meenemen tussendoor, weet niet of Tet daar zo blij van wordt…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:17

Dat merk je snel genoeg :)

Ik heb net Boon maar weer even gelongeerd terwijl Jasmijn aan het gras snacken was. Boon ook boos dat zij niet mocht }> Maar die 10 minuten kan ze best even wachten :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:32

Ja dat zal ze vast duidelijk laten weten _O-

Maar dat is ook een schande hoor! Wel gek dat Boon ineens dovig lijkt te worden!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:42

Flubberboot schreef:
Ik heb iets onvergeeflijk gedaan. Ik hoop dat Tetje het me ooit gaat vergeven… Ik heb namelijk op Pedro gereden! Uiterste schande als je het haar vraagt!

Moeders is even 6 weken uit de running dus ik moet Pedro wat meenemen tussendoor, weet niet of Tet daar zo blij van wordt…

Haha oeps! Hoe gaat het met de verkoop? Die stond toch te koop?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:54

manzano schreef:
Flubberboot schreef:

Haha oeps! Hoe gaat het met de verkoop? Die stond toch te koop?

Hij stond inderdaad te koop, nu niet meer gezien hij een bemerking op de röntgen heeft en we hem haast gratis weg moeten geven als we hem kwijt willen. Dat gaan we niet doen gezien hij enorm veel potentie heeft en menig ruiter (inclusief moeders en ik!) enorm veel van hem kunnen leren gezien bij hem echt alles perfect moet zijn voordat hij de oefening goed uitvoert. En de komende 6 weken mag ik dus even lekker met hem aan de slag!! Ik hoop in die 6 weken ook het bos in te gaan met beide paardjes! Als de ene vrij heeft, kan ik met de ander een lekkere bosrit maken! Goede oefening voor ze en sowieso fijn voor ze om eens iets anders te zien dan een rijbak!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:56

manzano schreef:

Hier idem, in avond staan ze apart en krijgt zij onbeperkt hooi en in ochtend en avond nog een slobber

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:03

Flubberboot, fijn aan de slag met beide.

Hier kort rondje dorp gewandeld. Ze vonden het wel prima.
Hond vond de bambi's alleen spannend.

Afbeelding
Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:04

Oh joh wat balen flubberboot. Dat had ik even gemist. Wat zonde van zo'n leuk paard! Heeft hij er verder geen last van?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:03

Afbeelding

Heerlijke avond om wat met de paarden te doen.
Ondanks de protesten van mn vriend even met beide paarden weggeweest.

"Lukt je nooit" zei hij.
Het ging hartstikke mooi, ook het draaien op een niet al te breed pad :o