Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:56

Hier een ppid patiënt. Zou zeker niet met een hele beginnen maar langzaam opbouwen. Hier geen last van bijwerkingen van de medicatie op slecht eten na. Zijn smaak is veranderd en daardoor eet hij niet altijd zijn bak leeg/lust hij niet alles

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:56

Mijn buuf heeft er eentje en die geeft veel minder Prascent als voorgeschreven.
Het is heel paardafhankelijk hoe ze er op reageren.
Ik heb die van mij nooit laten testen, maar die komt al jaren niet meer door de vacht heen dus het zoui me niet verbazen als die het ook heeft.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:03

We zijn er gelukkig vroeg bij. Hij heeft geen ernstige klachten, maar dit jaar krijg ik hem echt niet goed uit zijn vacht en ik vind hem lusteloos. Hij heeft zeker vetophopingen op zijn hals en kont. Ik ga de pillen morgen ophalen, maar start dan met eerst maar eens met een halve.

Hoe oud is jouw paard DubbelDun? Mijne is 23.

Hij krijgt buiten zijn vitamine/mineralenkorrel en ruwvoer (gras en voordroog) niets. Zou een maagbeschermer handig zijn om erbij te geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:07

Die van mij is 34 :)
Al hoefbevangen vanaf haar 12e (vlak voor ik haar kocht) en nu 9 jaar met pensioen.
Haar wintervacht is mega-dik met rare slagen er in (niet echte krulletjes), maar verder heeft ze eigenlijk geen symptomen passend/horend bij IPPD.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:09

Wat sneu [***] ;( Hier gelukkig geen ervaring mee. Wel een oudje die heel moeilijk uit de vacht komt, maar hij is getest en is negatief gelukkig.

Onze bak wordt in de winter ook erg nat, maar eerlijk gezegd vind ik dat nooit zo erg en hebben we dan direct aquatraining :') Als de bak ook glad zou worden is dat een ander verhaal, maar dat is gelukkig niet zo.
En we hebben ook gras in de bak. Als ik wat fanatieker rijd ploegen de hoeven het wel om, maar ook gras vind ik eigenlijk geen probleem. Ik ben daar heel makkelijk in denk ik.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:09

Balen [***]. Hier ook paarden en pony’s in mijn omgeving die het hebben. Dierenarts schrijft vaak gauw te hoge dosering voor. Wat ik begreep zijn ze met 1/4 pil begonnen. Belangrijk om dagelijks op dezelfde tijd te geven. Een ander heeft natuurlijke middelen gegeven en dat sloeg goed aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:12

Oh dat is een heel stuk ouder Dubbel Dun..... Mijne is ook al geruime tijd met pensioen, spat, kissing spines, artrose (hoge overhoef). Ik hoop door met Prascend te geven dat ik hem kan behoeden voor hoefbevangenheid. Hij doet dienst als weidemaatje voor mijn 8 jarige merrie en ik wil hem niet volledig op de paddock houden.

Bij mijne zag ik afgelopen winter wel wat krullen aan zijn benen. Hij heeft nu echt een doffe vacht, geen krullen, maar het ziet er echt heel slordig en onverzorgd uit. Het meest valt de lusteloosheid mij op. Ik heb een algeheel bloedonderzoek laten doen en dat was allemaal prima. ACTH waarde is positief helaas.

Ik gun hem nog zo wat mooie jaren lekker op het land met mijn merrie.

Bedankt voor de reacties!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:22

Cheetah is pas 18 en staat denk al 4 jaar op medicatie. Hij wordt ieder najaar weer lusteloos en valt dan heel erg terug en ik denk ieder jaar dat hij er niet doorheen gaat komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:29

Maartje_M schreef:
Cheetah is pas 18 en staat denk al 4 jaar op medicatie. Hij wordt ieder najaar weer lusteloos en valt dan heel erg terug en ik denk ieder jaar dat hij er niet doorheen gaat komen...

Geef jij het hele jaar door dezelfde dosis? Of in het najaar een hogere?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:51

[***] schreef:
Ik lees nog steeds mee hoor. Zie mooie honden, stallen, veel water (jaloers) en nieuwe aanmeldingen (welkom!).

Volgens mij zijn er in dit topic ook mensen met Cushingpaarden? Ik heb vandaag de uitslag van mijn oude dibbes gekregen en hij is positief ;( en heb Prascend voorgeschreven gekregen. Ik lees nare berichten over de bijwerkingen van Prascend. Heb dit uiteraard met de dierenarts besproken en die geeft aan dat ik gewoon met 1 tablet per dag moet starten. Wat zijn de ervaringen van de mensen hier?

AUB niet met 1 tablet starten.
ja dan krijg je vanzelf wel bijwerkingen.
Ik ben met mijn paard (600kg) toen begonnen met een kwart.
En daarna een half en heb zelfs heel lang geen hele gegeven omdat ik voldoende vooruitgang zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:38

DubbelDun schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb onze bak/padddock geploegd (met een handploeg :+ ). Al het onkruid in 2 keer weg en stukken beter water doorlaten.

Je bedoelt een tuinfrees ??

Ja :+

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:46

Hier helaas ook 2 ppid-ers gehad. Of je paard wel of geen bijwerkingen krijgt is op voorhand niets van te zeggen. Er is nooit fatsoenlijk onderzoek naar gedaan en het aantal paarden wat bijwerkingen krijgt is sowieso niet zo groot. Maar de bijwerkingen zijn wel naar, al zijn de gevolgen van ppid dat ook. Ik heb iig nooit opgebouwd en daar nooit problemen mee gehad. Roos op 1 pil begonnen, toen de waarden onder controle waren terug naar een half en een paar jaar later naar 3/4 gegaan. Paard is 33 geworden. Zij had geen last van de sr wat goed uitkwam want dit was in de tijd dat het nog cushing heette en er niets bekend was over de sr. Kliek was helaas een ander verhaal. Ook begonnen op 1 pil en het eerste jaar kon hij terug naar een halve pil maar bij hem was de tumor agressiever en in de sr had hij 2,5 pil per dag nodig om een beetje zichzelf te blijven. Overigens trainde ik daar nog 5x per week mee, soms aangepast als hij zijn dag niet had. Maar ze kunnen er behoorlijk fit oud mee worden.
Als ik jou was zou ik nu niet te voorzichtig beginnen eerlijk gezegd. Na dit weekend start de sr weer en gaan de waardes stijgen.
Heel veel succes, het blijft een nare diagnose.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:47

[***] schreef:
Maartje_M schreef:

Geef jij het hele jaar door dezelfde dosis? Of in het najaar een hogere?

Nu een halve maar eigenlijk is dat vooral ontstaan omdat ik ze er met geen mogelijkheid meer in kreeg. Hij zou 3/4 moeten krijgen maar hij doet het nu eigenlijk heel goed op die halve

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:01

Buuf doet ze in een appelschijfje en dat werkt nog steeds.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:05

Daar trapte die van mij niet in.
En dan lustte hij daarna alle appels niet meer.
Sneeuwwitje dat hij was en dacht dat ik de heks was die hem bleef vergiftigen :P
Dat werd dan wat nat of zo en gaf meteen vieze smaak?

Kleine beetjes muesli in de hand en het daar tussen doen, maar nooit in hetzelfde handje.
Dan 2 handjes en 3e handje met pil en dan het eerste handje al met pil en dan de 5e pas enz enz.
Dat lukte nog het beste bij hem.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:07

_Penotti schreef:
Daar trapte die van mij niet in.
En dan lustte hij daarna alle appels niet meer.
Sneeuwwitje dat hij was en dacht dat ik de heks was die hem bleef vergiftigen :P
Dat werd dan wat nat of zo en gaf meteen vieze smaak?

Kleine beetjes muesli in de hand en het daar tussen doen, maar nooit in hetzelfde handje.
Dan 2 handjes en 3e handje met pil en dan het eerste handje al met pil en dan de 5e pas enz enz.
Dat lukte nog het beste bij hem.

:') :')

Ik meng poeders en pillen die ze niet lusten door een handje slobber of seniores priores heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:25

Dingen die ze echt niet eten gooi ik wat Vanille essence over. Dat is behoorlijk sterk van smaak en de meeste paarden zijn verzot op vanille.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:27

Cheetah eet niks. Geen appels, geen wortels, geen brood, geen appelmoes... hier gaat het gewoon door zijn voer en dan gaat het meestal op

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:31

Wat sneu [***] :(:)
Hier (gelukkig) geen ervaring om te delen.

Mijn rijbak wordt momenteel alleen gebruikt om de shet te longeren en het onkruid groeit gewoon voor je ogen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:32

Dat paard dacht ook al voor zijn ppid dat ik hem altijd vergiftigde. :+
Hoe weet ik nog niet, maar in een bak gemalen appels of wortelen, kon hij een zakje bute uit ruiken en liet alles staan.
Mensen die tips gaven als boterham met stroop, appel klokhuis uithalen en erin doen, appelmoes, echt niet. Ook niet in de priores, niets.
En als hij 1 keer wat anders had geproefd at hij niets meer nog geen snoepje.

De pracend lukte, maar bute echt niet.
Dat gaf ik gewoon in een spuit in de mond.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:43

Ik heb een 25 jarige PPID’er. 1,5 jaar geleden in de herfst prascend geprobeerd, maar pony stopte met eten en veranderde in een monster (ze is al een tikkie bitcherig, maar veranderde in een heks waar zelfs haar grote vriend met een groooote boog omheen liep). We begonnen op de halve dosering (dus 1/4e voor haar), toen een week gestopt en toen 1/8e. Ook even geprobeerd, maar ze viel eigenlijk snel weer terug in boos zijn en niet eten. Dus toen helemaal gestopt. Paar maanden later via Utrecht andere medicatie gekregen, Parlodel. Dat gaat wel goed, hoewel ik denk dat haar smaak wat is veranderd. Ze eet hooi goed en haar prutje meestal ook, maar soms laat ze dat deels staan (en gooi ik er Wiesen Fasern door en dan eet ze weer verder).
Parlodel zijn kleine pilletjes, pony krijgt 2,5 in de ochtend en 1,5 in de avond (das een voordeel aan prascend, dat hoeft maar 1 keer per dag...) in een mini-beetje muesli. Gaat meestal goed, soms laat ze een pilletje vallen en heb ik wat extra muesli nodig.

Edit: dank voor de palletbox tips :) Marktplaats en de bokt-markt wat strakker in de gaten houden en John Wijnbergen even een mailtje sturen dus :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:32

Het water slaat hier tegen de ramen en ik vrees zo dat ik straks de paarden van uit een bootje moet voeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:46

Foreverkliek schreef:
Hier helaas ook 2 ppid-ers gehad. Of je paard wel of geen bijwerkingen krijgt is op voorhand niets van te zeggen. Er is nooit fatsoenlijk onderzoek naar gedaan en het aantal paarden wat bijwerkingen krijgt is sowieso niet zo groot. Maar de bijwerkingen zijn wel naar, al zijn de gevolgen van ppid dat ook. Ik heb iig nooit opgebouwd en daar nooit problemen mee gehad. Roos op 1 pil begonnen, toen de waarden onder controle waren terug naar een half en een paar jaar later naar 3/4 gegaan. Paard is 33 geworden. Zij had geen last van de sr wat goed uitkwam want dit was in de tijd dat het nog cushing heette en er niets bekend was over de sr. Kliek was helaas een ander verhaal. Ook begonnen op 1 pil en het eerste jaar kon hij terug naar een halve pil maar bij hem was de tumor agressiever en in de sr had hij 2,5 pil per dag nodig om een beetje zichzelf te blijven. Overigens trainde ik daar nog 5x per week mee, soms aangepast als hij zijn dag niet had. Maar ze kunnen er behoorlijk fit oud mee worden.
Als ik jou was zou ik nu niet te voorzichtig beginnen eerlijk gezegd. Na dit weekend start de sr weer en gaan de waardes stijgen.
Heel veel succes, het blijft een nare diagnose.

Bedankt voor je ervaring. Ik twijfel echt wel een beetje wat ik zal doen. Dierenarts geeft ook aan dat hij nog nooit een patiënt heeft gehad met bijwerkingen, ook de andere dierenartsen op de kliniek niet. Ik ga zo de pillen ophalen en het dan nog maar eens vragen, maar ik neig er toch naar om het advies van de dierenarts op te volgen. Alleen het naar binnen krijgen wordt nog een ding. Ik geef geen krachtvoer, dus mengen wordt lastig. Maar goed, ik heb al flink wat suggesties voorbij zien komen en anders ga ik het gewoon oplossen in een voerspuit. Weet ik in ieder geval zeker dat hij het binnen krijgt.

Na hoeveel tijd zagen jullie verbetering? Wordt de vacht ook echt minder dik? Vind het zo sneu dat hij het nu al af en toe zo warm heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:55

Wat een naar nieuws [***]! Jij hebt getest op basis Van symptomem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:41

Maartje1990 schreef:
Wat een naar nieuws [***]! Jij hebt getest op basis Van symptomem?

Ja, hij had afgelopen winter extreem veel vacht, leek wel een Schotse Hooglander en hij kwam er dit jaar echt slecht uit. Aan zijn benen krulde het haar deze winter wat.

De laatste 2 weken vond ik hem wat sloom en stond hij op het land te zweten. Op zijn lijf heeft hij geen krullen, maar nog wel veel vacht en erg dof. Vetophopingen op zijn hals en schouder en ook op zijn billen.

Dus ik dacht aan cushing, heb de d.a gevraagd om te kijken of mijn vermoeden juist is. D.a. heeft hem goed onderzocht en gaf aan dat testen op cushing wel handig zou zijn. Ik heb naast de cushing een algeheel bloedbeeld laten prikken en dat was gelukkig allemaal prima. Ook is er een mestonderzoek gedaan en er waren geen wormeitjes aanwezig (stiekem hoopte ik op een wormbesmetting :o ).

Ik hoop zo dat de Prascend hem nog wat mooie jaren kan geven en vooral dat hij niet hoefbevangen wordt.

Hij is voor mij heel speciaal (zoals ieder zijn paard dat natuurlijk is).
Lang verhaal kort: toen hij afgekeurd werd voor de sport 12 jaar geleden heb ik hem cadeau gedaan als weidemaatje (ja, ik weet het super naïef en mega dom) met de afspraak (mondeling) dat als men niet meer voor hem kon zorgen ik hem weer op zou halen. Helaas heeft zij hem binnen 2 maanden verkocht (voor ruim 6.000,=) als zijnde; gezond sportpaard, Z1 met winst. Toen ben ik hem 2 jaar kwijt geweest, blijkt hij 12 keer verhandeld te zijn en uiteindelijk stond hij weer op marktplaats op ruim 350 km van mijn woonplaats. Na veel gedoe heb ik hem weer teruggekocht voor 850,= en sindsdien staat hij hier al 10 jaar te recreëren *\o/* . En gaat hij nu het 11e jaar in.