Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:54

Heerlijk zulke grote stukken grasland!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:54

Ik geef ook altijd hooi bij [***].
Alleen nog niet zo veel verbruikt als vorig jaar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:49

Heel fijn inderdaad dat het van de boer mag. We hebben afgesproken dat ik het gras als het niet nodig is niet doorkruis. Ik mag langs de omheining en over het dijkje. Goed kijken dat het niet nat is. Hij rijdt nu zelf ook sporen met zijn trekker. Het akker van de mais maakt hem niet uit en mag ik gewoon dwars doorheen. Ik moet gewoon even opletten dat ik het niet stuk rij. Maar dat komt eel goed denk ik. Hij zei in de eerste instantie direct nee. Maar toen ik vertelde wat mijn bedoeling was en waarom en hoe ik dan zou rijden. Zei hij. Ga maar lekker je gang veel plezier. Ik hoop dat je paard er minder bang van wordt. Ik hoop dat morgen het land kan inspecteren. Ik kan vanuit hier niet zien hoever het naar achteren loopt. Daar ben ik heel benieuwd naar. Het kan zo maar eens zijn dat het mij een aansluiting geeft op het gebied erachter. En dan hoef ik niet meer langs de drukke weg een paar km om bij het water te komen. Dus ben erg benieuwd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:34

Afbeelding
Rust in het ochtendzonnetje.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:06

Selka schreef:
Wat grappig trouwens Caily en ik zaten allebei donderdag zonder gras :Y)

Nee hoor, ik heb nog een weiland :D

Voor de mensen die nu gras hebben nog, voeren jullie nog helemaal geen hooi? Hier nu overdag gras en snachts eten ze met zn vieren een baaltje hooi weg. Alleen gras durf ik nu niet meer, snel aan de schijt, heb paar jaar geleden zelfs entapment gehad, en de barock pinto valt dan ook snel in.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:10

Heerlijk Fabster.

Wat fijn kvulden, als het aansluit al helemaal perfect.

Ik baal, erg mooi weer, ben net wakker omdat ik gisteren late dienst had, 03.30 in bed. Nu heb ik de wekker moeten zetten om genoeg tijd te hebben om paarden naar de andere weide te brengen, water en hooi te vullen. Dan weer werken en en als ik thuis kom is het donker -O-

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:00

Waardeloos is dat. Ik werk kantooruren en zie mijn paarden in de winter doordeweeks dus alleen in het donker.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:06

Met kantoortijden heb je iig wel gewoon ritme, ik wordt vooral chagerijnig van het gewissel nu, draai zoveel dagen sluit en dan in het midden ergens een dagje overdag, echt onhandig. Mag normaal niet klagen, zeker in de winter niet. Maar heel eerlijk zou ik ook geen paarden houden als ik kantoortijden werk. Of ja, op pensionstalling misschien...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:34

Dan zouden een hoop mensen geen paarden kunnen houden. :D Ik doe er maar gewoon niet moeilijk over. Het is een relatief klein deel van het jaar en de kachel moet nou eenmaal ook roken. Doordeweeks dus gewoon zorgen dat ze hun natje en droogje krijgen en in het weekend de grotere klussen oppakken en rijden. Toen ze nog op pension stonden reed ik Zanzi 's avonds ook in de verlichte bak, maar die heb ik hier niet dus dan houdt 't op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:44

Daar had ik het net nog over tijdens een buitenrit in mn t shirt. In de winter kun je bijna niks. in de ochtend en de avond is het donker. Rijden moet dan op mijn vrije dag en weekend en als er dan wat tussen komt heb ik pech.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:35

Hier ben ik 2 weken geleden begonnen met hooi voeren ondanks dat ze 24/7 op het gras staan. Het begon ineens wat kouder te worden snachts en de paarden zijn niet heel vet dus ze mochten een beetje extra.
Het hooi ziet er mooi uit ondanks dat er wel wat schimmel aan de buitenkant zit door de regen die eroverheen is gegaan, de binnenkant is mooi groen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:59

Heerlijk Fabster. Het is echt fantastisch weer vandaag.
Kvulden, ideaal zeg. Hopelijk sluit t aan.

Ik voer sinds een week hooi bij. Ze eten nog geen halve plak per dag maar ik vind het een fijn idee dat het er is als ze trek hebben.

Ik ben net thuis van de paarden. Vanochtend kwam m'n petekind helpen. Ze is 3 en helemaal weg van de paarden. Ze heeft haar hobbelpaard naar 1 van de pony's genoemd <3 lekker geracet met de kruiwagen, samen hooi gevoerd, de wei uitgemest en de shet gepoetst. Echt schattig om die twee te zien. Shet is zo lief en voorzichtig. Zij zag hem vanmorgen, roept zijn naam en rent naar hem toe. Te schattig.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:53

Ik voer al heel wat weken hooi bij.
Ik gooi een hele baal (kleine baaltjes) in hun bak en daar doen ze gemiddeld 2-3 dagen mee.
Ligt eraan welk hooi ik voer.
Heb fijn hooi en heel grof hooi.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:30

Ik voer altijd bij. :') Maargoed, ik speel dan ook vals. Ik heb niet genoeg wei om ze permanent van te voeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:26

Mijne staan door alle regen al een tijd lang niet meer op het gras. Nu met mooi weer zet ik wat droge stukken af waar ze een dagje kunnen knabbelen. Voer met 2 paarden net geen pakje per dag.
Met dit mooie weer groeit het gras wel weer snel. Dat is wel fijn voor de winter

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:50

Ik voer sinds een kleine week wat hooi bij, dan gaan ze 's avonds en 's nachts in de paddock. Daarvoor leefden ze van het gras, gaat prima :j
De reden dat ik nu wel hooi bij voer is omdat ik wil proberen om zo lang mogelijk overdag gras te hebben voor ze :)
Andere jaren gingen ze dan ook wel overdag op de wei, maar dan stond er echt niks meer en voerde ik volop hooi bij in een bak :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:37

Ik voer sinds een maand hooi bij. Ik haal ze om 18 uur van de wei en voor t slapen gaan, krijgen ze allemaal een plak. Ik kreeg vandaag van mijn instructeur te horen dat Floki dikker was geworden.... ruk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:30

Ik ben vandaag met Marinka het land op geweest. Maar zoals het nu lijkt sluit het niet aan. We komen wel bij een sloot uit, maar niet de sloot die ik hoopte. Ik ben de sloot niet helemaal af gegaan, maar zo ver ik weet stuit ik dan op een afzetting met prikkeldraad. Ik zal er nog wel een keer lopend in gaan of vanaf de andere kant proberen, maar ik ben bang van niet. Maar het is zo ook al fantastisch om rond te stuinen.

Rosie heeft vandaag even een zadel op de rug gehad. Ging super. Daarna het longeren was een klein drama. We wilde dat ze voorwaarts zou gaan zonder dat ik naast haar liep. Nou daar was ze het niet mee eens en ze heeft meerdere keren haar kont onze kant op gegooid om naar ons te trappen en dan dreigend nog weer op ons af te komen. Bizar. Uit eindelijk de sessie maar afgerond met halt en een paar stappen achteruit. Dit was vond ik best eng. Ze probeerde echt in onze buurt te komen en dan te trappen. :(
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:44

Jammer dat het pad niet was wat je hoopte maar we al kunnen oefenen. Wel een brutaaltje zo te horen
Ik voer het hele jaar door hooi/voordroog bij het gras, meestal rennen ze in de ochtend de wie op om tegen de middag uit de voerbakken te eten

Wat een lekker weer, vandaag stonden er 12 km op de teller, eens een ander bos gereden dan normaal, ook lekker en zoals altijd pauze op een terras in de buurt met de paarden

En weer een pup in huis sinds gisteren. 6 uur in de auto gezeten dus niks aan mijn zaterdag gehad maar hij is er. Moet nog wat wennen en gromt nog op mijn grote hond maar ontdooit steeds meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:12

Ik voer ook het hele jaar hooi bij, heb nu eigenlijk nog meer dan genoeg gras..... Zijn ook gewoon te dik, alledrie :o .

Gisteren vliegles gehad op mijn Diva, ben eens op een andere locatie gaan rijden, vond ze niet grappig, rijhal van 85 mtr lang, Diefje schrok en sneller dan het licht (zo voelde het in ieder geval) zat ik 80 mtr verderop in de rijhal := . Vond ik ook niet grappig.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:25

Kvulden had je een zweep tijdens het longeren?
Ik zou het zeker niet accepteren dat ze de kont toe draait en gericht probeert te trappen.
Bij een eerste keer zou ik nog proberen stem te verheffen. Flinke ÈH!! oid maar bij een 2e keer kon mijn paard een tik verwachten hoor :n
Was je met z'n 2en?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:32

Hier raken ze in de zomer het hooi vaak weken niet aan, het staat er dan wel of ik laat ze de baal opeten en wacht dan weer tot of het gras bijna op is / verbrand of het weer wat kouder gaat worden.

Maar we hebben voor binnenkort nog ongeveer 1ha waar ze even op kunnen staan hier verderop, moet er alleen nog even een draadje plaatsen.

Bij het longeren krijgen ze hier ook een flinke veeg uit de pan mee als ze naar binnen komen om te trappen. Als ze het longeren niet snappen dan is daar nog wel aan te werken met wat geduld maar als ze naar je toe komen om aan te vallen dan heb ik weinig medelijden met ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:41

palousa_boy schreef:
Bij het longeren krijgen ze hier ook een flinke veeg uit de pan mee als ze naar binnen komen om te trappen. Als ze het longeren niet snappen dan is daar nog wel aan te werken met wat geduld maar als ze naar je toe komen om aan te vallen dan heb ik weinig medelijden met ze.

Hier ook! Ik ben een vredelievend mens, maar als er een paard dreigend op mij afkomt, dan ben ik absoluut oorlogsklaar :D ;) . Zijn ze nou helemaal gek????!!!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:53

[***] schreef:
palousa_boy schreef:

Hier ook! Ik ben een vredelievend mens, maar als er een paard dreigend op mij afkomt, dan ben ik absoluut oorlogsklaar :D ;) . Zijn ze nou helemaal gek????!!!!!

Eens. Heb ik op de hard manier geleerd trouwens, Walter trapte gericht. Heeft me een tand gekost.

Is dus ook ronduit gevaarlijk.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:58

Zanzi had vroeger ook losse achterbeentjes. Vooral bij de smid, maar ook bij vreemden die hem even wilden laten 'schikken'. Heb er veel tijd in moeten steken om dat eruit te krijgen en als hij echt narrig is wil hij nog wel eens naar m'n been schoppen tijdens het rijden. Dan krijgt hij ook echt op z'n donder, want dat soort grappen pik ik niet.