Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:32

Oh, dan heb ik ook iets geleerd, dacht dat hooi uit de tweede snede minder voedingswaarde had. Wij hebben juist hooi uit de tweede snede genomen omdat onze paarden toch bijna niet werken, en ik dacht dat we dan van hooi uit de eerste snede niet te veel mochten voeren.

Kirrr, die klopt wel :D Bij mij ook met rokjes en panty's :+
Vervelend dat de verkoop zo moeilijk gaat. Ligt misschien ook een beetje aan het seizoen? Vanaf het terug lenteweer wordt, zijn er hopelijk meer mensen geïnteresseerd.
Om hem nu nog jaren gewoon op de wei te laten staan, zal hij waarschijnlijk niet erg vinden :) . Maar dat is voor jullie geen ideale oplossing, dan kost hij nog altijd geld, en hebben jullie minder plaats voor een eventueel nieuw paard. Moeilijk...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:39

Fabster schreef:
Echt zonde! Ik vind m echt super! Maarja, daar heb jij natuurlijk niks aan. Ik zit hier vol. Ik zal mijn oren eens open houden voor je. Maar misschien is het gewoon de tijd nog niet. als je toch overweeg om m op het land te gooien, kun je hem toch ook gewoon in de verkoop houden? Geen beginners er meer op, in ieder geval.

Heb hem nu gewoon offline gehaald. Kijken binnen een paar maanden wel terug.
Had de tip gekregen een aantal om de prijs omhoog te halen en zo wat deftigere mensen binnen te krijgen, want nu krijg ik alleen dingen die iets goedkoop zoeken.
In de verkoop houden kan, maar is wel lastig, nu valt er thuis echt niet te rijden. Dus moet je met iedereen die wilt komen kijken naar de manege. Plus dat hij toch ook met regelmaat zou moeten gereden blijven en dat gaat mijn vriend echt niet doen als ie terug thuis staat.

Nja seizoen zal er ook wel mee te maken hebben. Thuis blijft ie sowieso niet staan, dan moet hij fulltime op de weide, zodat er zo min mogelijk onderhoud aan is. Het kan maar ideaal is het voor niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:41

Ik vind het ook lastig want wat DD zegt klinkt aannemelijk, maar als ik mijn boerman mag geloven en dit:
http://www.bokt.nl/wiki/Hooi
dan is het toch weer andersom. Bij ons was de eerste snede dit jaar ook een stuk rijker dan de tweede bleek uit analyse. Dit kwam volgens de boerman vanwege het tijdstip van maaien, die is ieder jaar weer anders vanwege het weer en daardoor kunnen grote verschillen ontstaan. Hij zegt dat tweede snede minder rijk is omdat het langer heeft kunnen doorgroeien en tijdens het groeien wordt fructaan verbruikt.

Balen kirrr van je paard. Als je de ruimte voor hem hebt zou ik hem gewoon lekker laten staan. Mijn Lolly staat ook al jaren gewoon paard te zijn en lijkt er geen enkele moeite mee te hebben. Oh een bordercollie :D , ik zal al aan een paardenras te denken. Hopelijk valt het mee. Ik de aandoening heupdysplasie wel, maar dan vaker bij herders. Sterkte!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:44

Als we hem voorlopig houden dan moet ie terug bij de schoonmama op de wei.
Dan eventueel 2e plaatsje verhuren aan pensioenpaard oid.
Kan ie eventueel volgend jaar dienen voor gezelschap voor de veulen(s) als die er effectief moesten komen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:02

Balen hoor Kirr misschien is van erhuren toch een optie?

Net bezoek gehad van Meggiemag met een potje spul voor mijn voet. Was effe leuk om een gezicht te zien, van de bijna buuf.

Dat is idd een nadeel verpakte hooi te kopen, zelf de koeien van de overbuurman moesten het niet. Jullie horen het vervolg nog wel als de leveranciers langs is geweest.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:04

*Zwaait naar de meelezers weer* :evaw: na een paar jaar niet op bokt gezeten te hebben hebben ze mij weer gevonden :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:05

Bij het kopen van veel verpakte balen zou ik toch een soort van "garantie" afspreken. Dus dat je bij slechte balen deze in kunt ruilen. Bij dichte pakken is het vaak de schuld van degene die ze verpakt heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:11

Was inderdaad even leuk dynamiek, woon je al een paar jaar bij elkaar in het dorp wat relatief klein is en kom je elkaar nu pas voor het eerst in het echt tegen, erg leuk. Leuk om je paardjes te zien en je mooie nieuwe aanwinst. Mooie kipjes ook. Hoop dat je er wat aan hebt voor je voet. Wel grappig om te zien toen we naast elkaar liepen dat we allebei op dezelfde manier moeilijk lopen en ook nog eens hetzelfde been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:14

dynamiek schreef:
*Zwaait naar de meelezers weer* :evaw: na een paar jaar niet op bokt gezeten te hebben hebben ze mij weer gevonden :=

Huh? Ik vat hem weer eens niet?

Ik sta trouwens ook met de oren te klapperen over het eerste en tweede snede verhaal: ik weet niet beter dat je qua voedingswaarde beter geen 1e snede kan nemen, als je sobere/suiker gevoelige paarden hebt?

Wat mij trouwens niet heeft tegengehouden om voor eerste snede te gaan hoor, je moet wat tenslotte als alles op is. Maar daar vallen juist de meeste zaadjes uit, is mijn ervaring...

Deze blonde Dolly snapt er niets meer van...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:19

meggiemeg schreef:
Was inderdaad even leuk dynamiek, woon je al een paar jaar bij elkaar in het dorp wat relatief klein is en kom je elkaar nu pas voor het eerst in het echt tegen, erg leuk. Leuk om je paardjes te zien en je mooie nieuwe aanwinst. Mooie kipjes ook. Hoop dat je er wat aan hebt voor je voet. Wel grappig om te zien toen we naast elkaar liepen dat we allebei op dezelfde manier moeilijk lopen en ook nog eens hetzelfde been.

Dank je wel. Haha ja en dezelfde ritme liepen we.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:20

ohjajoh6 schreef:
dynamiek schreef:

Huh? Ik vat hem weer eens niet?
...

Heeft ook niks te maken met dit topic, maar moest gewoon effenaar mijn trouwe meelezers zwaaien :D

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:24

Begon met 8 pagina's te lezen, na onderbreking om mijn dochter ziek van school te halen, kon ik er nog 2/3 extra lezen.
Veel over brokken en ellende, iedereen veel sterkte. Hier hebben de kippen enkel vijanden vanuit de lucht, dus dat is een stuk rustig.
Wat betreft hooi, heb ik het makkelijk, de buurman gebruikt het land van de paardjes ook voor de schaapjes en hooi/kuil. Ik hoef enkel door te geven hoeveel balen ik nodig denk te hebben.

Hier is de meeste vorst al weg, alleen vroeg in de ochtend nog een beetje. Dus de beestjes hebben nu 1ha met gras, het hooi raken ze bijna niet meer aan. Als het weer te nat wordt gooi ik weer wat draden dicht en hebben ze nog bijna de helft over. Heb ook nog 2ha achter de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:25

Oh my! :D blij dat ik niet zo populair ben... ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:33

Meelezers zijn pas irritant als het teruggekoppeld word naar je "privé leven".
Zo heb ik op m'n werk weleens commentaar gehad op reacties van mij.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:54

Ik ben volgens mij ook niet zo populair gelukkig.
En zak geld voor het weiland weet ik niet. Daarom vraag ik het ook haha. Ze hoeven niet op het hele stuk te kunnen van 1,5 hectare. Maar het eerste stuk is zo scheef als wat. Als we dat recht kunnen maken en de greppel wat langer (dat is dan voor de buren hun afwatering). Maar ik weet dus niet echt of dat kan/nut heeft op veengrond.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:57

Kirrr, veulen(s)??? Is er kans dat er meer dan eentje zou komen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:59

Vervelende en lastige situatie Kirr, wellicht komt er tzt een mooie oplossing op je bod. Blijft de palomino nu ook voorlopig?

Leuk, gewoon een kleine dorp/bokt meeting binnen het topic :D

Haha meelezers, geen idee of ik ze heb :+ Ohjajoh jij dénkt misschien niet populair te zijn maar ondertussen... :P

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:01

En Kirrr, ik heb hier ook een 6 jarige merrie staan die echt aan het werk moet.... Maar krijg haar niet verkocht. In de mensport verkeerde kleur/afstamming/geslacht.. en niet onder zadel bereden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:15

Lisa_vera schreef:
Ze staat op ijzers, omdat ik haar ook voor de kar heb en veel buitenrijd. Nu we verhuisd zijn zal dat iets minder worden. Meer bakwerk.
Haar hoeven groeien ook echt langzaam. Sinds ze ijzers heeft gaat het veel beter met dr voetjes.
Maargoed de komende 2 maand zal het toch wat minder zijn in de winter.

Welke kant van Boelenslaan?
Als je aan de kant van Rottevalle woont, dan zitten er een aantal mooie zandpaden richting Oostermeer/Eastermar.

http://www.paardrijdenfryslan.nl/Routes ... route.html
http://www.paardrijdenfryslan.nl/Routes ... rkema.html
http://www.paardrijdenfryslan.nl/Routes ... ingen.html

drie routes met kaarten in jouw omgeving, dan weet je waar je zou kunnen kijken...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-01-16 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:16

dubbel
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-01-16 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:21

Palomino gaat over ongeveer een maand terug de verkoop in.
Had wat medicatie gehad voor de maag en onderhoud osteo, nu terug goed aan het werk.
Dus nog een maandje tijd en dan op zoek naar de juiste ruiter.
Ben ook nog aan het kijken of ik toch niet achter de echte afstamming kan komen.

Meelezers hebben de meeste wel denk ik.

Eventueel een veulentje van Washaki. Ander plan waren 2 cutting gefokte veulentjes.
Staan al op een paar plaatsen op 'de lijst' om te kijken als ze net geboren zijn. :+

Washaki is 13 en Cream is 16. Dus stilaan aan vervanging werken :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:40

1e en 2e snede is voor mij zoals de Bokt wiki. Ik zou niet weten waarom dit nu inene anders is?
Voor mij dus 2e snede, minder rijk en grover.

Helaas heb ik voor de 2e dag op een rij de DA over de vloer. Mijn shetlander heeft koliek. Hij heeft nu een sonde gehad met parafine. Hopenlijk komt de boel los bij hem. Arm mannetje.

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:43

Ik heb 2 koeien, en 2 stierkalven. 1 koe gaat binnenkort bevallen. Hobby van mn man. Het is wel lekker altijd verse eigen melk. Maar je heb van die natte mest. De mest van de beesten rijden we uit op het land, na de oogst. Geen quota s hier. Geef mij maar paarden, veel minder troep als koeien. Rot altijd koliek, beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:45

Antheman schreef:
1e en 2e snede is voor mij zoals de Bokt wiki. Ik zou niet weten waarom dit nu inene anders is?
Voor mij dus 2e snede, minder rijk en grover.

Helaas heb ik voor de 2e dag op een rij de DA over de vloer. Mijn shetlander heeft koliek. Hij heeft nu een sonde gehad met parafine. Hopenlijk komt de boel los bij hem. Arm mannetje.

Dat is mijn idee ook, maar zoals DD het schrijft klinkt het niet gek. Oh bah, arme shet. :(:) Hoop dat hij nu snel opknapt en de boel inderdaad loskomt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:50

Ohjajoh, onder die merriebuik lijkt toch wel oedeem, hoe is het nu? Hormonen kan je homeopatisch wel aanpakken, ik heb wel tips voor je. Ben zelf nu een ding aan het proberen met een van mijn dames, dat werkt waanzinnig, had ik niet verwacht :o en heb nog een plan B klaar liggen ook.

Fabster, lees dat jij al langer aan het donderen bent met jouw merrie, waar ergens woon je? Vrienden van mij hebben pas iemand bij hun paard gehad en dat klonk wel heel interessant en verhelderend, wellicht dat diegene ook wel iets voor de jouwe kan betekenen?

Tegen bevroren speciekuipen zag ik op fb iemand die van die 0,5L drinkflesjes (cola sinas etc) had gevuld met zoutwater en dan in de kuipen laten drijven (stuk of 3 per kuip) en dan vroor hij niet dicht. Heb het zelf nog niet getest, maar misschien iemand anders hier??

Dat was mijn bijlees tm pagina 197, later weer verder, nu eerst andere belangrijke dingen doen :D

Paarden worden al net zo verwaarloosd als jullie, ze hebben nu besloten maar bij een bak zo groot als hun ego te gaan staan ipv op werkelijke grote _O- En dan heeft de kleinste ineens de grootste bak en de grootste de kleinste bak

Afbeelding