We zien het wel, maak me er niet zo druk om eigenlijk
besita
Geplaatst: 26-04-15 15:19
ik wel , heb een hekel aan onverzorgde weilanden tenslotte zijn boterbloemen gewoon onkruid :
"Boterbloem: een veel gezien plantje maar niet gewenst in je paardenweide. De giftige boterbloem heeft graag vochtige en verzuurde weidegrond en zal zich hierop dan ook flink kunnen verspreiden. Kalk aanbrengen en ervoor zorgen dat je weide niet te vochtig blijft, is een goede manier van bestrijden.
Gelukkig is de smaak van de boterbloem te bitter voor paarden maar als het afgemaaid is, durft een paard hier toch van te eten. Na drie maanden zijn de giftige stoffen pas vervlogen. Het is dus verstandig na te gaan af je hooi niet afkomstig is van een weide vol boterbloemen."
Maar onze wei is gedurende de winter heel nat.....dus daar gaan we de mist al in. En wij maaien in principe niet in de wei. Hoogstens als de paarden net van het stuk af zijn om het onkruid te kortwieken.
Zorgen voor een droge wei is hier idd onbegonnen werk, er komt overal water vandaan (uit de grond, van de weg etc). Van de 3ha is zeker de helft modder in de winter. En het staat nu wel vrolijk, beetje kleur in de wei
En ons hooi dat kijk ik eerst na voor ik het koop, dus dat zit wel goed.
En wat is onverzorgd? Het is hier altijd nat op sommige stukken dus modder en kapotgetrapte stukken houd je toch wel. Onkruid groeit ook gewoon, de paarden lopen en eten er maar omheen. Ik ben niet bang dat ze het gaan eten dus het staat mij daar goed. Als het teveel de overhand neemt kunnen we het altijd nog spuiten.
Martje80
Geplaatst: 26-04-15 20:05
Hier ook steeds meer boterbloem helaas. Met strook begrazing vraten ze het op. Nu niet omdat ze 1/3 van de wei in een stuk begrazen nu.
Bloed moet uitwijzen wat het geweest is DD. Van buitenaf kon bijna niet. Kon niemand bij.
Vandaag enjoy the ride gereden. Beetje natte start. Verder erg leuk!
Leuk karev, gelukkig heeft het niet de hele dag geregend!
De ruige spelletjes van de jongens gaan door.. Ze vechten niet, het is echt spelen en gek doen en zowel de ene als de andere steekt de boel aan, maar dan krijg je dus dit: Zalf op 20 plekken en een sippe blik
En paardenstaart op het land? (Is niet mijn land overgens- op ons eigen land nog geen last - klopt af)
pol013
Geplaatst: 26-04-15 21:08
Oh, zo ziet mijn 3 jarige er nu ook uit. Mijn 19 jarige is een maand geleden blijkbaar ineens een opvoed cursus gestart. Iedere dag een nieuw gat er bij. Ben al gestopt met smeren. Is geen beginnen aan.
Zeggen paardenbloemen ook iets over je wei? Ik he. 1 stuk aardig vol staan terwijl de rest van de wei gewoon groen is.
Kan de shet wel wurgen op het moment. Gister extra rij draad gespannen. 3 lagen voor dat mormel en 1 hoge voor de 2 grote mannen. Weer ontsnapt. Ze dreunt er gewoon dwars door heen. Nu ziet ze er uit als een clown. Heb een aantal vlechten gemaakt met stroomdraad er in. Die komen als een soort pruik onder haar halster bij elkaar. In de hoop dat ze de tik nu iets eerder krijgt dan pas als ze er door heen stormt. Zal ook wel weer niet werken. Ze heeft maar 1 taak en 1 verbod, die knollen gezelschap houden en daarbij voor haar eigen gezondheid niet uitbreken. Dat is alles wat ik van haar vraag. Fail x2
Pff dat is inderdaad om de moed bij te verliezen.. Wij wilden ook eerst een kleine pony erbij voor als we met 1 van de paarden weg zouden gaan maar dat hardnekkige uitbreken heeft ons ook tegengehouden.. Kan je misschien kippengaas van de grond tot de onderste draad spannen?
Het is een jaar goed gegaan. En verder mag ik die pony erg graag. en heeft ze emotionele waarde omdat ik haar van mijn inmiddels overleden oud-pensionhoudster heb gekregen. Zo'n frummel is wel echt heel leuk. .........Maar zou er nu wel gehakt van kunnen maken. Wat betreft kippengaas: ze lijkt het te doen bij de strip begrazing omheining. Die wordt iedere dag verplaatst. Kan er hooguit iedere 10 cm een draadje op spannen. Misschien dat ik dat morgen dan ook maar doe...... Grrrrrr Wat dat betreft zou je beter een a of b pony kunnen nemen misschien. Maar Deze gaat nog 20 jaar mee met een beetje pech/geluk.....
Yontheke
Geplaatst: 26-04-15 21:22
Was het topic even kwijt
Wat heftig zeg Karev. Hopelijk kunnen ze snel de oorzaak achterhalen.
Mijn shet heeft inderdaad dezelfde eisen. Gezelschap en niet teveel last verkopen Als ik met mijn rijpaard iets ga doen blijft hij wel in de stal staan. Hij kan alleen achterblijven in de paddock of weide maar ik ben bang dat hij dan toch weer pogingen gaat ondernemen om kattekwaad uit te halen of door de draad glippen en daar zit ik niet op te wachten. Hij vind binnenstaan ook niet zo erg, roept ook niet als we op buitenrit gaan ofzo..
pol013
Geplaatst: 26-04-15 21:22
karev schreef:
Antenne aan het halster?
5 vlechten met stroomdraad die op haar kruin samen komen. Werkt dat ook?
Hilary
Geplaatst: 26-04-15 21:23
Even de stroom checken? Onze vorige stalbaas was ontzettend pissed toen de shet steeds weer onder de draad door glipte, dus wij aan het vlechten met antennes en stroomdraad in haar manen... Bleek er gewoon geen stroom op de draad te staan.
Over het algemeen is het hier nog echt ja, maar de vraag is of je er echt roundup op wil spuiten want dan gaat wel alles dood, ook het gras dat er tussen staat.