Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:57

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, het hangt zo af van hoe je erf ingericht is en welke voorzieningen bij de stal en weide komen.
Wij hebben een inloop stal bijvoorbeeld met daar een accu voor licht en waar de stroomklok ook op loopt. Bij de ingang van het hek kunnen we de smid ontvangen of met slecht weer, in de inloopstal.
En voor de tandarts hoop ik ook dat dat in de inloopt stal te doen is, moet ik nog met hem overleggen voordat hij in oktober weer komt.

Water komt bij ons best wel ver bij het huis vandaan maar ik geef ze liever leidingwater, dus met een lange tuinslang.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:09

Wauw wat veel reacties! Daar kan ik wel wat mee! Dank.

Vandaag direct begonnen met de isolatoren op te hangen. Best een leuke klus, vooral met dit heerlijke weer!
Afbeelding

Toen belde de loonwerker om te beginnen met het bouwklaar maken van de grond! We hadden een beetje pech omdat er wat puin onder lag maar gelukkig is dat inmiddels ook allemaal weg.

Afbeelding

Afbeelding

Armpje drukken kraan vs boom
Afbeelding

Heel leuk dat we nu eindelijk zijn begonnen.. En natuurlijk ook wel spannend. Ineens allemaal keuzes maken zoals waar moet het stroom en water naar binnen ect.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:22

Even een ander vraagje, hoe druk maken jullie je (indien het relevant is voor jullie plek) over het vallen van groene eikeltjes?
Op een deel van de track vallen uit 2 overhangende bomen aardig wat eikels nu. Die harken we dagelijks zo veel mogelijk op en als ik daar in de ochtend loop om het gras open te zetten, dan raap ik nog weer handen vol weg.
Maar je raapt ze nooit allemaal weg...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:37

Ik heb besloten om me er niet druk om te maken, voer genoeg hooi en houd ze in de gaten. als het er echt veel worden dan sluit ik wat stukken af.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:40

Op die tour (behalve dan toch zo veel mogelijk harken en weg rapen) zit ik ook wel een beetje.
In plaats van wachten tot de feeders volledig leeg zijn, vul ik wel iets eerder hooi aan om echte verveling tegen te gaan dat ze ze dan niet opzoeken en omdat we toch eigenlijk gras genoeg hebben dit jaar, zet ik in de ochtend al een van de weides open...
Maar dan twijfel ik af en toe of ik wel nauwkeurig / zorgvuldig genoeg ben met ze...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:46

Hier vallen de eikels vooral bij de kippen, maar ook enkele bij de paarden. We hebben wel een rij grote beuken langs de achterkant van de paddock dus daar vallen straks allemaal beukennootjes. Ik blaas ze weg met de bladblazer. Die enkele die blijven liggen maak ik me niet zo druk over. De paarden hebben onbeperkt toegang tot hooi en tot dusver hebben ze nog nooit gegeten van de giftige planten of noten die te bereiken zijn. (Klimop en hulst is bijvoorbeeld ook te vinden in de bomensingel)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:10

Ik heb dat toen destijds ook opgegeven. Ik had 2 eikenbomen in mn paddock. Ondanks voldoende hooi gingen ze gericht op zoek naar eikels.
Het gaf mij veel stress en volgens mij hebben ze tonnen op maar leven allemaal nog :Y)

Nu is de paddock verplaatst dus geen stress meer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:43

Ik ruim dagelijks met eikelroller eikels. Ik heb nu 120 liter verzameld. De shetlander is er gek op en die wil ik niet bevangen hebben door zoiets stoms. De paddock is onder de eikenbomen………..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:46

Over wat eikels zou ik me niet druk maken. Bij veel eikels zou ik afzetten of weghalen met een walnoot/ eikelroller

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:47

zo veel liggen er bij ons dan weer niet... Net 2 overhangende takken waar net op de track en grotendeels op de gras strook er naast alles valt.
Die grasstrook lopen ze dan dus in elk geval voorlopig niet...

Wat is een eikelroller? En is dat iets wat ook in net iets zachter zand zou werken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:51

Google maar op eikelroller of notenverzamelaar :o

Ik heb een grote voor fruit, werkt prima.
Ik denk dat het in mul zand lastig wordt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:17

Gisteren een fijne les gereden. Ze wordt steeds constanter.
https://www.instagram.com/reel/DNjNmMdA ... I1d2ZkcA==

We waren maar met z’n drieën in plaats van 4. Toch net even fijner. Helemaal omdat we 1 paard bijzit die echt gekkigheid kan maken.
Die moest gisteren achter Diekke haar veilige dikke billen een stukje terrein over om meer vertrouwen te krijgen.

Gek is dat …. Van denken te willen stoppen met het paardengebeuren naar balen over het feit dat je de paarden echt bewust 2 rustdagen per week moet geven :=

We gaan over een paar weken lekker op vakantie naar Frankrijk in ons Kipcaravannetje. We hebben oppas aan huis en een vriendin komt Ice beweging geven en Diekke als ze nog genoeg tijd en energie over heeft. Ik heb zo’n zin om te gaan *\o/*

Hebben jullie trouwens ook zoveel minder dazen?
We hadden een megaplaag, maar ik zie ze de afgelopen week nog amper.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 10:23

Fijn Boemel dat je het plezier weer hebt gevonden. Hier ook wel een knik gehad door Guus haar gedrag, Ad helpt mij er goed bovenop. Die heeft maandag ook echt weer hartstikke leuk gelopen in de les. Je moet hem soms wel even aan zetten maar hij kan zo goed op minimale dingen reageren.
In september staat een les gepland van Patrick Molenaar. Ben erg benieuwd en vind het ook wel wat spannend. Heb online al wat dingen gedaan bij Noor dat beviel wel en nu werd er een route Kerkrade ingepland en dacht ik eens kijken of ze hier ook langs willen komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:49

Oh wat leuk! Fijn hè hoe een stabiel dier je plezier en vertrouwen terug kan geven.
Patrick Molenaar staat ook op mijn verlanglijstje.
Maar goed nu online aan de slag met de takt academie. En heb 1x per week RV les en 1x per week zitles, dus het moet nog even wachten.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:07

Hier werden de eikels verkozen boven het gras, dus het stuk waar de eikels vallen is nu afgezet.
Was uiteraard ook nog degene die het snelst last van z’n darmen heeft die bedacht dat eikels écht een héle lekkere snack waren :roll:

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:24

Nickeltje schreef:
zo veel liggen er bij ons dan weer niet... Net 2 overhangende takken waar net op de track en grotendeels op de gras strook er naast alles valt.
Die grasstrook lopen ze dan dus in elk geval voorlopig niet...

Wat is een eikelroller? En is dat iets wat ook in net iets zachter zand zou werken?

Werkt helaas niet op zacht zand. Ik spreek uit ervaring :Y)

@boemel, heerlijk dat je weer zoveel plezier hebt :)

Hier vindt ik het maar weer stressvol.
Ik kwam terug van vakantie en de ruin stond helemaal strak.
En dat ondanks geen weidegang, half voer én 3x per week getraind door mn instructrice.
Baal er zo van. Kan bijna niet anders dan dat het hooi te suiker rijk is. Morgen ga ik het opsturen voor analyse.
Geweekt eten ze hier amper/niet dus dan moet ik weer op zoek naar iets anders.
En ik was juist zo blij dat ik weer van mn vaste hooiboertje heb ipv de stress van laatste tijd met k*tkwaliteit.
Het houdt niet op..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:12

Nickeltje schreef:
Even een ander vraagje, hoe druk maken jullie je (indien het relevant is voor jullie plek) over het vallen van groene eikeltjes?
Op een deel van de track vallen uit 2 overhangende bomen aardig wat eikels nu. Die harken we dagelijks zo veel mogelijk op en als ik daar in de ochtend loop om het gras open te zetten, dan raap ik nog weer handen vol weg.
Maar je raapt ze nooit allemaal weg...

Hier zijn bijna alle eiken van de buren helaas gekapt maar ik had er 2 varkentjes voor. Die zijn nu nagenoeg werkeloos

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:16

Ah.. dat klinkt ook weer zielig...

Karin, wat vervelend, zeker als je zo goed voorbereid de vakantie in gaat voor hem om dan zo je vakantie uit te komen... Hopelijk valt het mee.

Lekker bezig Boemel!!
En ja, op je dazen vraag, bij ons sinds net voor het weekend ongeveer ineens bijna geen dazen meer. Echt nog maar een enkeling. Enorme opluchting, ze staan nu al weer een aantal dagen zonder dekens op buiten gelukkig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:35

Hier werkt het op zwaar ophoogzand wel. Nadeel op dit moment is wel dat ik veel blad heb en dan is het een crime. Ik steek de roller in het zand en haal er dan eikels uit.

Wat balen Karin.

Ik heb nu 2e snee hooi en dat vinden ze minder en ze zitten sneller vol. Ik vermoed minder suiker en meer proteine. Ik heb geen analyse laten doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:29

Wat vervelend Karin!
Misschien ook wat voor jouw paard, ik voer hier Triphala bij voor dit soort problemen.
Wordt graag gegeten en kost geen vermogen en ik heb het idee dat ze het er echt beter op doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:56

:o ik ga straks naar een koeien clinic met mijn paardje... ik heb er enorm veel zin in maar het is ook wel spannend.
De vorige keer is ze over de bak rand geklommen toen de koeien binnen kwamen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:57

Oh oeps, veel plezier!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 13:00

Vanmorgen nog les gehad.
Ice vindt galop nog moeilijk en gaat dan lopen stressen en tanken (kop erop, nek erop en gaan), maar gelukkig heel fijn afgesloten op de moeilijke kant.

Maar mijn vriend op Diekke ging zo fijn. Daar kan ik dan ook helemaal blij van worden als ik die samen zie. Afbeelding

Gisteren de “nieuwe “ auto opgehaald. Vanaf nu kunnen we met 2 paarden op pad *\o/*

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:42

Noortje was mega stoer!! Kudde van 8 koeien en ze heeft 2 keer 1 gekozen koe kunnen isoleren en helemaal naar de andere kant dan de ruimte gedreven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:15

Wat gaaf joh! En ook nog aardig wat koeien! Leuk!