[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:52

En dan als ze honger hebben, want dan is eten misschien ook wat belangrijker :j
Succes. Lastige puzzel zo.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:04

Samen een spannende buitenrit maken geeft altijd bonding voor het leven toch? ;)
Hier altijd even apart, dubbele draad, kan de nieuwe even landen, terrein over zien, rustig kennismaken en dan dichter bij elkaar en als ze dan naast elkaar grazen, kan die draad wel weg ;) bij de een was dat na 2 dagen, de ander een week.
Mijn ruin is altijd heeeeel stoer met zo’n draad er tussen, ploegt het hele stuk langs de draad om met zijn imponerende gedrag en zodra de draad weg is, is het race, zijn merrie afschermen maar vooral zorgen dat hij niet in conflict komt :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:14

Hier een enkele draad gedaan, mijn merrie valt echt aan. Dus handiger als ze nergens tussen kan komen. Dat twee dagen aangekeken en toen werd ze rustiger. Na drie dagen op het eind van de dag voor het binnen halen (heb nu nog boxen) heb ik ze bij elkaar gegooid. Denk nu hebben ze het idee dat ze naar binnen gaan en zijn ze moe van de dag buiten. En sindsdien staan ze samen en gaat het goed :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:22

Hier van de week een nieuwe erbij. Hadden we netjes gematcht met een uit de kudde. Die stond vrijwel gelijk uit dezelfde bak te eten. Draadje tussen hen en de rest. De volgende ochtend stonden ze met z’n vijven op het kleinere stuk van de nieuwe alsof ze al jaren een kudde zijn. Ik hoop altijd dat dat gebeurt. Dan is er voor de mens de minste stress haha.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:41

Mijn ruin is een rotzak }:) Ik heb er met de kleintjes zeker 4 maanden over gedaan voordat hij zonder toezicht erbij kon. Hij bleef ze door de draad jagen.
De volwassen merrie was na 2 weken prima. Die liet zich niet opjagen maar mepte terug. Daar was de lol voor hem dus iets sneller vanaf.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:42

MarjanB schreef:
Hier een enkele draad gedaan, mijn merrie valt echt aan. Dus handiger als ze nergens tussen kan komen. Dat twee dagen aangekeken en toen werd ze rustiger. Na drie dagen op het eind van de dag voor het binnen halen (heb nu nog boxen) heb ik ze bij elkaar gegooid. Denk nu hebben ze het idee dat ze naar binnen gaan en zijn ze moe van de dag buiten. En sindsdien staan ze samen en gaat het goed :)

Ik bedoel met dubbele draad een sluis er tussen, dus in begin 5m, als goed gaat 3m enz. Wel het liefst een hoge draad ja, ivm rondvliegende hoeven..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:55

MarjanB schreef:

Zijn die van jou wel eens moe ja? Van het buiten staan?

Hier is dat vaak het moment om nog even helemaal los te gaan *\%/*
Om nog snel even alles aan gort te crossen. Voordat je weer lekker rustig en lui aan je hooibak kunt gaan staan eten achter het huis.
(ik haal ze in de nacht uit de wei, dan staan ze op 900m2 zand met open stallen)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:59

Haha ja in het begin wel ja, nu is de jaarling vaak wel klaar met het buiten staan en m’n merrie wil niet meer naar binnen :+ eind februari is de inloopstal hopelijk klaar en kunnen ze het zelf regelen.

Bij mij waren ze natuurlijk allebei nieuw hier aan huis dus kaatje was ook wel moe in het begin

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:12

Ik heb net wat planten geplant.
Ruwe berk
Zachte berk
Winterlinde
Hazelaar
Wilde appel
Lijsterbes
Zwartebes

Wat is leuk en eetbaar om daar tussen te zetten wat een beetje laag blijft net als de zwarte bes. Of nog lager. De zwartebessen waren dit jaar een stuk groter als die van vorig jaar.

Ik heb al een rij van 20 meter aan rozebottels staan dus die liever niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:49

Aalbes? Die snoeien de pony's hier als ze de kans krijgen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:19

tamary schreef:
Aalbes? Die snoeien de pony's hier als ze de kans krijgen.

Die is in grote hoeveelheden wel licht giftig. Hier de lijster- en aalbes daarom buiten bereik van de paarden.

Monsera: Wilde mispel, wilgen en zwarte Els?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:45

Ik heb een rij druiven langs de bakrand staan. Ik heb ze achter gaas, zodat een kant heel blijft, maar de andere kant wordt netje gesnoeid zodra er ranken door het gaas heen groeien :))

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:59

Frambozen! Kunnen leuke struiken worden en de paarden eten hier graag de rijpe frambozen en houden de struiken in toom door de nieuwe scheuten op te peuzelen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:12

Woekeren die frambozen niet heel erg. We zijn nog bezig de woekerende bramen van de vorige bewoners weg te krijgen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:21

monsera schreef:
Woekeren die frambozen niet heel erg. We zijn nog bezig de woekerende bramen van de vorige bewoners weg te krijgen.

Ze maken wel veel nieuwe scheuten, maar deze kun je makkelijk uittrekken. Ze gaan niet heel de bodem door zoals bramen. "Snoeien" de paarden de bramen niet ?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:18

Afbeelding

Ze staan achter die platen. Ze groeien dwars door de wilgen en vlier van 4 meter heen. Ze zijn enorm met enorme stekels ook.
1 pony hangt er wel eens over heen te snoeien. De 2 shets kunnen er niet bij.

Maar framboos is dus makkelijker bij te houden.

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:18

Hi allemaal!

Onwijs leuk topic, ik heb al veel gelezen maar het is wat te veel om allemaal bij te houden dus sorry als dit al uitgebreid is besproken en ik het heb gemist :') Maar ik ben bezig met de grond die wij hebben ook om te gaan toveren in een PP.
Ik zit te denken om deze zomer een deel van de track (wat nu nog gewoon gras is want ik had overal gelezen dat het verstandig is om eerst alle 4 seizoenen mee te maken voor je allerlei aanpassingen op de gok gaat doen, en we zitten er pas 3 kwart jaar) met lavasteen te laten doen, misschien 1 longeercircel/vlakte met witzand (ze hebben ook altijd toegang tot de bak die ook gewoon witzand heeft). Zijn hier mensen met lavasteen ervaringen? Ik hoor dat echt heel graag! Je mag mij altijd een pb doen!

Afbeelding

De foto is globaal mijn ontwerp waar ik nu aan zit te denken. de donkergroene strepen is de "track" van gras, nu 5m, donkerrood is wat ik dus mogelijk met lavasteen zou willen doen. Lichtgroen gewoon scheiding tussen weides en lichtroze gaat een strook van eetbare bloemen en kruiden worden. Paars is de schuilstal en grijs is verhard. De hoeken etc zijn natuurlijk afgerond en het is allemaal niet helemaal op schaal maar ik wilde toch een beetje mijn idee delen en hopelijk wat advies ontvangen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:03

Ik zag laatst een laag blijvende wilgensoort. Misschien is dat iets? Paard en plant heeft deze volgens mij.

Ik had vandaag even een mazzeltje. Zag op Facebook dat kennissen met een varkensboerderij hun biggenroosters aan het vervangen zijn. Dus ik heb brutaal gevraag wat ze met de oude deden en dat was de container in. Nu kan ik een partij komen halen. Ideaal voor onze doorloop van bak naar stal *\o/*
Dat moet wel gevlakt worden en stukje uitgegraven en dan nieuw zand op. Mooi klusje voor het voorjaar en dan volgend jaar geen gedoe meer met de nattigheid daar.
Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:35

Zo dat is nog eens een mazzeltje :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:07

Ja ik ben er ook heel blij mee. Speur regelmatig op Marktplaats, maar dit was wel echt mazzel. Vrijdagmiddag ophalen en dan zien we wel wanneer we ze er in kunnen leggen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:54

Amai dat is geluk hebben!

Bedoel je een bodembedekker Monsera? Eventueel een kruipende aardbei of een kruipende framboos?
Je zou eventueel ook kunnen denken aan bepaalde kruiden in dat geval, of eetbare bloemen?
Goudsbloem zaait zich gemakkelijk uit, duizendblad ook. Zonnehoed is ook erg mooi en eetbaar. Je zou ook kunnen kijken of je eenjarige eetbare planten wil zaaien zoals bvb. basilicum. Tijm en rozemarijn zijn in feite ook eetbaar en blijven kleine struikjes, ook een optie. Ik denk ook aan salie?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:10

Mooi azzeltje Daihyo, als ze nog wat over hebben hou ik me graag aanbevolen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:06

neile schreef:
Amai dat is geluk hebben!

Bedoel je een bodembedekker Monsera? Eventueel een kruipende aardbei of een kruipende framboos?
Je zou eventueel ook kunnen denken aan bepaalde kruiden in dat geval, of eetbare bloemen?
Goudsbloem zaait zich gemakkelijk uit, duizendblad ook. Zonnehoed is ook erg mooi en eetbaar. Je zou ook kunnen kijken of je eenjarige eetbare planten wil zaaien zoals bvb. basilicum. Tijm en rozemarijn zijn in feite ook eetbaar en blijven kleine struikjes, ook een optie. Ik denk ook aan salie?

Zo dit is echt bijna het lijstje wat wij op onze heuvel hebben gezet. Wij hebben er ook nog lavendel op staan, weet niet of die giftig is voor paarden maar staat bij ons buiten bereik van de paarden…

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:17

Lavendel zou eetbaar zijn, die wil ik hier ook nog zetten. Ook wel voor alle zekerheid ietsje buiten bereik want ik geef alles liever zelf dan dat ik de paarden vrije toegang geef. Dan blijft er niets meer over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:24

Belker schreef:
Mooi azzeltje Daihyo, als ze nog wat over hebben hou ik me graag aanbevolen.

We gaan ze vrijdag ophalen. Hebben een grote aanhanger, dus er kan genoeg mee. Hoeveel heb je nodig? Mochten wij over houden, dan kun je gerust wat komen halen :j