Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:30

Als de oude vijver nog wel het folie bevat dan zal het altijd een waterput blijven, ook al is ie volgestort.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:35

DubbelDun schreef:
Als de oude vijver nog wel het folie bevat dan zal het altijd een waterput blijven, ook al is ie volgestort.

Dit. In onze weide zit ook een dicht gegooide vijver. Helaas toen de sliblaag niet genoeg verwijderd. Duurt jaren voor het minder nat wordt. Nu 3 jaar later begin in verbetering te zien maar blijft nat en ander gras.

Wellicht als bak met geel zand dat het beter werkt maar met zwarte grond niet wcht

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:38

Hoe diep trekken jullie los?
Ik zit ook op zand en herken dat slussi.
Maar denk dat het alweer 3 jaar terug is dat we hebben laten diep woelen door een loonwerker in onze bak.
En nu is het nog steeds snel weer droog.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:43

We hebben een cultivator maar geen idee hoe diep die precies gaat. Blijkbaar niet diep genoeg :') Twijfel nog steeds om de bodem te laten keren, maar vrees dat dat niet voldoende gaat zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:50

@maartje: dat werkt ook maar tijdelijk en je hebt erg lang last van een hele mulle bodem.
Én je weet niet of het al eens eerder gedaan is en dan haal je de oude grond weer boven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:55

Wij hebben 15 jaar terug onze bak laten keren.
Gele naar boven gehaald en die is een beetje gemend met de zwarte.
Heeft het echt erg lang geweldig gedaan, waar zelfs prof bakken nat stonden was onze snel weer droog.
Ik denk 10 jaar wel, toen begon het wat langer nat te blijven.
Zelf met cultivator en weidesleep deden we al,maar we merkte steeds minder lang profijt.
Tot ik het beu was en jaar of 3 geleden dus heb laten diepwoelen.
En sindsdien is hij weer goed.

Ik geef toe, nu staat er ook nog een plas in. Maar gisteren tijdens de hoos buien was het een zwembad.
Vanmorgen, ondanks dat het heeft geregend tot een uur of 2 vannacht was het beperkt tot een grote plas.
En nu is 20x30 gewoon hard en te rijden en staat er nog wel een plas, maar ook al kleiner.
Maar wat hier gisteren in een paar uur is gevallen is abnormaal. Dat is anders niet.
Bijrijder zei ook al, water in jullie bak :wow:

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:23

belle_boef schreef:
DubbelDun schreef:

Dit. In onze weide zit ook een dicht gegooide vijver. Helaas toen de sliblaag niet genoeg verwijderd. Duurt jaren voor het minder nat wordt. Nu 3 jaar later begin in verbetering te zien maar blijft nat en ander gras.

Wellicht als bak met geel zand dat het beter werkt maar met zwarte grond niet wcht

Nou het was niet echt een vijver-vijver.. Het was soort van afgegraven en door alle regen die er is gevallen is het een vijver geworden, incl riet. De mevrouw voor ons wilde altijd een vogelpoel hebben alleen dit lukte nooit... Totdat ze is overleden en wij hier kwamen wonen :+. Hij is al twee keer afgegraven en afgevlakt ondertussen. Over een paar weken gaan we nog een keer kijken hoe of wat en gaan we een plan maken.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:26

_Penotti schreef:
Wij hebben 15 jaar terug onze bak laten keren.
Gele naar boven gehaald en die is een beetje gemend met de zwarte.
Heeft het echt erg lang geweldig gedaan, waar zelfs prof bakken nat stonden was onze snel weer droog.
Ik denk 10 jaar wel, toen begon het wat langer nat te blijven.
Zelf met cultivator en weidesleep deden we al,maar we merkte steeds minder lang profijt.
Tot ik het beu was en jaar of 3 geleden dus heb laten diepwoelen.
En sindsdien is hij weer goed.

Ik geef toe, nu staat er ook nog een plas in. Maar gisteren tijdens de hoos buien was het een zwembad.
Vanmorgen, ondanks dat het heeft geregend tot een uur of 2 vannacht was het beperkt tot een grote plas.
En nu is 20x30 gewoon hard en te rijden en staat er nog wel een plas, maar ook al kleiner.
Maar wat hier gisteren in een paar uur is gevallen is abnormaal. Dat is anders niet.
Bijrijder zei ook al, water in jullie bak :wow:

Veel bakken kunnen niet tegen het water wat er gisteren in korte tijd is gevallen. De bak op stal waar de pony's tot een paar dagen geleden hebben gestaan was geweldig. Mooie bodem, niet te nat en niet te droog (ja met de hitte van een paar weken terug wel iets stoffig maar niet zwaar).

Wij gaan overigens wel drainage aan laten leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:28

Dat gaat hier niet werken al zou ik willen... voor drainage heb je nl een sloot oid nodig om het af te voeren en die hebben we hier niet :)
Langs mijn wei staan grote beuken en eiken en die zijn erg dorstig, dus trekken al het water onder mijn paddocktrack/wei vandaan. Vandaar al snel dood gras. Alles wat er dus op de wei komt wordt gewaardeerd :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:30

Vriendin van mij heeft ook geen sloot die heeft een IBC tank ingegraven, daar de drainage op aangesloten en als de tank vol is pompt ze die leeg met een benzine pomp....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:33

Maar waar laat ze het dan ?? Want een vat zit altijd vol na een fikse regenbui en dan heb je geen behoefte om het over het zand leeg te pompen :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:43

Ik heb het probleem dat mijn rijbak nu in een weiland verandert... Ik sleep hem normaal gesproken met een oude, kleine auto die de weg niet meer op mag, maar die heeft een tijdje geleden de geest gegeven. Nu valt er niet tegenop te schoffelen! Echt een drama. Vooral na een paar buiten schiet het gras en onkruid de grond uit. Ik wil nu kijken naar een minitrekker met sleep. Hebben jullie daar ervaring mee?

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:46

Dat probleem met die natte bak herken ik ook, maar nu sinds ik dat nieuwe zand heb dus niet meer. Er stond geen enkele plas op de bak *\o/* en is nu steeds meer aan het inklinken met die regelmatige regen van de laatste tijd :)!! Dus M3C zand is echt een aanrader (wel heb ik verticale drainage buizen eronder), mits je het niet in de droogte aanlegt en dan verwacht om er meteen in te kunnen rijden, zoals ik dus even dacht ....stom. maar weer wat geleerd. Hoe diep is je bovenlaag Maartje? Wij waren namelijk na 5 jaar best wat zand kwijt door mest weghalen en vooral door water wegtrekken in de winter en hadden nog maar 7-9 cm op sommige plaatsen, nu weer een toplaag van 15cm.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:01

Dat hebben wij nu ook wel ja dat we zand kwijt zijn ondertussen.
Maar heb nog steeds niet durven aanvullen omdat ik bang ben dat we het slechter maken.
Maar M3C zand zou dan een oplossing zijn?
En dat heeft elke zandhandel of moet je daar speciaal ergens voor zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:11

Nou wij zijn zeer zwaar beladen onderweg terug van azmay :+

Ik ben er heel blij mee.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:12

Ik rij gewoon op zwart zand, dus geen toplaag
Mijn bak vanmorgen:
Afbeelding
Ongeveer de helft dus echt helemaal blank. Zo heeft hij er ook de hele winter bij gelegen en dat wil ik gewoon niet meer
Zo is hij nu na lostrekken
Afbeelding

Keren is hier denk ik nog nooit gedaan, dus zou op zich nog wel een optie zijn. Dat ie dan mul is, is wel een probleem...
Draineren kan hier ook niet, of we moeten een lange buis naar de sloot leggen. M3C zand wel naar gekeken maar is echt echt heel duur. Ten minste, neem aan dat je dan toch wel een aardig dikke toplaag moet laten leggen. Hoe dik is jullie toplaag met M3C?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:18

Ik denk dat jij er met keren wel komt :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:21

Moet ik denk ik wel vergunning voor aanvragen O:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:42

Ja vast wel :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:36

_Lorette_ schreef:
Ik heb het probleem dat mijn rijbak nu in een weiland verandert... Ik sleep hem normaal gesproken met een oude, kleine auto die de weg niet meer op mag, maar die heeft een tijdje geleden de geest gegeven. Nu valt er niet tegenop te schoffelen! Echt een drama. Vooral na een paar buiten schiet het gras en onkruid de grond uit. Ik wil nu kijken naar een minitrekker met sleep. Hebben jullie daar ervaring mee?

wij hebben een minitrekkertje met sleepje, maar heb de bak nog niet durven trekken :') ik heb voordat de grond gekeerd werd geprobeerd om het met met sleepje vlakker te trekken, maar kreeg alleen maar meer kuilen en heuvels omdat de combinatie vrij kort is. heb ook geen grasbandjes, dus hij laat ook diepere sporen achter dan het sleepje. Sleepje zit vast aan de achterhef (https://www.meijermetaal.nl/index-5.html)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:43

Ik heb onze bak/padddock geploegd (met een handploeg :+ ). Al het onkruid in 2 keer weg en stukken beter water doorlaten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:57

Wij hebben een oude grotere trekker.
Toen wij die kochten was die net zo duur als een kleine.
Die kleine zijn gewilder en daarom duurder.
Geen spijt van want door de jaren heen heeft hij ook wel eens zwaardere dingen mogen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:59

Humpiedumpie schreef:
Ik heb onze bak/padddock geploegd (met een handploeg :+ ). Al het onkruid in 2 keer weg en stukken beter water doorlaten.

Je bedoelt een tuinfrees ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:49

Ik lees nog steeds mee hoor. Zie mooie honden, stallen, veel water (jaloers) en nieuwe aanmeldingen (welkom!).

Volgens mij zijn er in dit topic ook mensen met Cushingpaarden? Ik heb vandaag de uitslag van mijn oude dibbes gekregen en hij is positief ;( en heb Prascend voorgeschreven gekregen. Ik lees nare berichten over de bijwerkingen van Prascend. Heb dit uiteraard met de dierenarts besproken en die geeft aan dat ik gewoon met 1 tablet per dag moet starten. Wat zijn de ervaringen van de mensen hier?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 18:55

Wat rot [***]. Zelf geen ervaring mee