Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:02

Ik heb vandaag even met Rosie over het erf en naar de straat gelopen. Madam kan dat super. Ik moet alleen wat meer vertrouwen krijgen. En ik denk dat ik weer op zoek moet naar een nieuw halster deze wordt echt te klein. Ik dacht dat het een XFull was, maar het staat er niet meer in.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:09

Jullie kunnen je vast nog de foto's van mijn magere shetlander herinneren. Sinds ze aan de prascent is gaat het een stuk beter. Ik denk dat er toch als wel een kilo of 50 bij op zit. Ze moet nog wel wat meer, maar dat komt er nog rustig bij. Deze foto is vorige week gemaakt geloof ik.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:14

:wow: wat een verschil! Je hebt ook laten testen op PPID toch? Wat voor waarden kwamen daaruit?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:21

Wauw, wat een verschil.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:58

Nee ik heb niet getest. We zijn gewoon gestart om het te testen. Na 3 dagen al vooruitgang. We hebben opgevoerd tot een half. Nu weer terug naar een kwart.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:08

Fijn dat ze zo verbetert!

Wij gaan zo een enorme spar onder handen nemen. Die is van de buren, maar is met de storm vorige week omgewaaid en in onze wei terechtgekomen. Ik weet nu wel zeker dat mijn omheining degelijk is: die is nog heel. :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:07

Flew schreef:
Fijn dat ze zo verbetert!

Wij gaan zo een enorme spar onder handen nemen. Die is van de buren, maar is met de storm vorige week omgewaaid en in onze wei terechtgekomen. Ik weet nu wel zeker dat mijn omheining degelijk is: die is nog heel. :')

Dat vraagt om een foto. Wat voor omheining heb je?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:32

Doodsimpel. Palen met draad. Wel echt mijn best op gedaan, dus degelijke palen die goed stevig de grond in zijn gegaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:46

En wat voor draad? Die is dan wel heel elastisch als dat een boom houd zonder te knappen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:39

Ik ben helemaal blij. Ik heb net de boer gesproken die bij ons voor het huis de grond pacht. Ik wilde eigenlijk graad wat land huren, maar dat wist ik al dat dat niet mocht. Nu heb ik gevraagd of ik met mijn paard er mag rijden.....en hij zei jaaaaa. Oh zo fijn de weg oversteken en ik heb een paar Hectare tot mijn beschikking. Zo kan ik beter marinka laten wennen dat ze best alleen op pad kan. *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:41

Wat fijn dat je er wel mag rijden! Vind niet elke boer goed!

Paard zonder verband! Jippie! Loopt die een beetje oké zo op die voet?

En een droge paddock. Heerlijk!

Hier moet er ook zand bij maar te nat om het te laten brengen. Moet nog bellen om de bak los te laten trekken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:18

Het lopen gaat nog prima op die voet, maar maak me wel een beetje zorgen. De voet is wel warm. En ik denk meer dingen te zien, maar weet niet of t nou echt zo is of dat ik dat nou verzin. Ik hou t dus goed in de gaten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:47

Ik heb niet lang geleden weiland laten spuiten, voornamelijk ivm duizendblad. Net erdoor gelopen en laat de wei nog steeds vol met duizendblad staan. heb ik teveel verwachtingen of mag ik ervanuit gaan dat als
ik dat aangeef ivm evt ander middel bij de loonwerker dat ook alles weg moet zijn?

vanmorgen waren ze door de wei aan het rennen en mijn kreupele pensioen dame liep eigenlijk best goed, zelfs in draf zag ik geen onregelmatigheid. Enige is dat je geknak hoort als ze loopt. Als dat niet was zou ik er nog eens een stapritje mee maken buite. Voor wandelen aan de hand is ze veel te sterk

Fabster niemand in de buurt die eens mee kan kijken? Vaak zie je het zelf niet meer

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:48

Klopt, maar ik hou t gewoon goed in de gaten. Als t echt niet goed gaat, ga ik t ook wel zien en smid zei dat hij eerste dagen wat gevoelig kon lopen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:06

Fijn Kvulden!

Flew, zo dan. Het zal je omheining maar wel vernielen en de paarden op pad sturen. Goed dat ie gesloopt wordt :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:07

Gelukkig staat er nog een grote haag om de wei heen en staan ze alweer een tijdje op de paddock. De buren waren ook erg opgelucht dat hun boom onze paarden in elk geval geen schade toegebracht had.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:36

Hallo allemaal!ik kom mijn probleem hier ook even droppen :o

Ik heb 2 paarden die ik thuis heb staan. ik heb thuis een weide van ik gok ongeveer 13 are. Hier heb ik ook nog 2 stallen.
Nu huur ik met mijn ondertussen ex-vriend nog eens een stuk grond van bijna 2 hectare waarvan 0,7 ha weide is gemaakt. Hier staan mijn paarden nu op van augustus nadat alles gemaaid en gehooid is geweest en dit is nu volledig kaal gegeten. Mijn ex-vriend is landbouwer en hooide/onderhield dus het stuk en ik kreeg een deel van de opbrengst van hooi voor mijn beide paarden. (ik verbruikte dit jaar een 500 kleine bussels droog hooi omdat ik geen gras meer had thuis).

Hierbij mijn dilemma mijn ex-vriend wilt nog steeds het stuk hooien waarbij we dan op een overeenkomst komen dat ik een deel van het hooi krijg en dat ik niet de volle huurprijs moet betalen voor het stuk.
Ik twijfel erg omdat ik dan mijn paarden pas op het stuk kan zetten als het gras opnieuw een beetje gegroeid is. Waardoor ik de wei maar 2-3 maanden per jaar kan gebruiken. Ik kan ook het hele stuk verder omheinen waardoor ik op een 1,8 ha wei zo komen voor mij 2 paarden. Dit wilt mijn ex-vriend niet want dan kan hij niet het stuk makkelijk hooien. Maar dan betaal ik de volle pot voor hooi dat ik niet van eigen veld heb....

En indien ik voor een volledige weide kies hoe ik optimaal de weide kan verdelen zodat mijn 2 vreetzakken genoeg gras hebben en de stukken kunnen rusten.
Rood is de huidige weide. Wit is mogelijke uitbreiding en geel is de schuilstal die we gebouwd hebben van een 20m² die ik dus niet meer kan verplaatsen 

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mijn geratel begrijpen  en mij verder kunnen helpen in wat ik dus moet doen....
Groetjes

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:48

Ik weet niet wat de huurprijs is, maar als het hele stuk 1,8 ha is en je hebt twee paarden kan je daar echt heel erg lang mee doen. Mijn grote weide is net zo groot, vanaf juli staan hier 3 paarden (waarvan 1 met veulen), en vanaf augustus kwam er nog een vierde groot paard bij. Afgelopen donderdag gaf ik het laatste stukje strookbegrazing pas. We hebben alles maar een keer laten afgrazen, als je eerder in het seizoen begint dan kan je twee keer rond met strookbegrazing omdat het gras dan sneller weer groeit, en kom je waarschijnlijk nog later in het jaar pas zonder te zitten. Je kan natuurlijk ook de helft van het grote stuk eerst een keer hooien, zodat het je nog wat opbrengt, er zijn vast meer mensen die dat kunnen behalve je ex :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:51

is het stuk droog genoeg om hele jaar door te lopen? zet de kosten die je nu hebt en die je gaat krijgen als jet het niet laat hooien en dan zelf de volle huur betaald eens naast elkaar

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:05

Eea zou wat mij betreft afhangen van hoe droog het stuk grond is.Is het het gehele jaar door droog of grotendeels droog zou ik ze het jaar rond erop zetten en hooi kopen om bij te voeren of indien mogelijk een zelf de helft hooien.
En je zit met deze wei dus hoe dan ook aan je ex vast, is dat iets wat je wil? En dan he je straks een boel werk verzet om het te omheinen, grote investering en wat als hij moeilijk gaat doen dan?

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:36

Tot nu toe heeft de wei redelijk goed gehouden, ligt ook wat hoger. Als ik voor de volledige wei kies heeft hij er niets meer mee te maken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:05

Pessoa, donderdag was mijn gras op. Ze staan op 1,2 ha waarvan zo'n 1 ha echt gras had dit jaar. 2 grote paarden en 2 pony's. Volgens mij houd je met 1,8 ha voor 2 echt enorm veel over. Ze stonden er bij mij vanaf april op.

Wat grappig trouwens Caily en ik zaten allebei donderdag zonder gras :Y)

Nou ik weet waarom Gent kreupel was. Hoefperforatie en daardoor zweertje. Heb echt niks gezien. Volgens de smid was het nu allemaal over. Blijkbaar gaan ze daardoor anders lopen waardoor de tussenpees op kan spelen. Heb alleen echt geen idee hoe hij dat heeft opgelopen. Afval vis ik altijd uit de weide. Heb geen blikjes of staal gevonden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:10

Ik heb hier net geen hectare voor 2 paarden en ben nog lang niet door mijn gras heen :n Dat duurt nog een week of 3 a 4 denk ik. Het groeit namelijk nog best goed nu.
Met 1,8 hectare heb je denk ik het jaar rond gras...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:12

Wendy schreef:
Ik heb hier net geen hectare voor 2 paarden en ben nog lang niet door mijn gras heen :n Dat duurt nog een week of 3 a 4 denk ik. Het groeit namelijk nog best goed nu.
Met 1,8 hectare heb je denk ik het jaar rond gras...

Hier hetzelfde, 1 groot paard en 1 pony.
Ik denk dat ik nog wel zeker 2 maanden met mn gras kan.
Vind het wel fijn want zo hoef ik ook niet veel hooi bij te voeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:47

Hier 1.5 hectare met 2 paarden en 1 D pony. Heb ook al 2x gehooid van dit stuk. Heb nu nog een stuk over waar ze nu nog niet op mogen, maar dat bewaar ik voor november/december. Zolang het niet al te nat wordt, mogen ze blijven staan. Anders gaan ze in de paddock met hooi.

Ik voer trouwens bijna de hele zomer een beetje hooi bij, gewoon voor de darmen. Het is absoluut niet nodig, maar het is meer voor mijn eigen gevoel.