Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:22

Hier hebben ze afgelopen zomer maar 1 keer kunnen hooien, daarna is het gras gestopt met groeien door de droogte.

Zoals het er nu uit ziet komen we de winter wel door met het hooi dat we op zolder hebben liggen. Dan begint daarna de zoektocht naar nieuw hooi weer. Zou fijn zijn als dat bij de zelfde boer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:29

Ik sta hier daarstraks ook vol verbazing het overgebleven hooi te tellen, wat is dat hard gegaan zeg! Ga het niet redden tot de volgende oogst, maar gelukkig wilt mijn boer/verhuurder wel weer op zoek voor mij. <3

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:39

Hier gaat het hooi nu wel wat harder de afgelopen weken. Maar ik denk dat ik wel te veel heb gekocht tot aan de nieuwe oogst. We hadden gerekend op 2 baaltjes per dag vanaf november. Maar ik voer nu pas een week of 3 2 baaltjes per dag. Daarvoor deden ze het met 1 baaltje en gras.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:40

He Kirr, je onderschrift over jouw paint staat er niet meer, maar kwam vandaag jouw advertentie op Facebook tegen. Hoe staat het ervoor? Appart, zo'n geinig dier en niet de hoofdprijs. Zou je denken die is zo weg.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:42

Jadybabe schreef:
He Kirr, je onderschrift over jouw paint staat er niet meer, maar kwam vandaag jouw advertentie op Facebook tegen. Hoe staat het ervoor? Appart, zo'n geinig dier en niet de hoofdprijs. Zou je denken die is zo weg.

Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Ik had nog van de week nog iemand getipt over het paard. Maar die viel over het luchtzuigen en de leeftijd. Jammer.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:45

Pffff (vat eigenlijk alles samen). }:0

De gekste dingen krijg ik binnen.
Heb de advertentie nu aangepast naar enkel voor gevorderde.
Paard is zo hard geschrokken van al die beginners, zonder is er eentje afgevallen door haar eigen stomme fout en die het paard daarbij ook nog eens pijn gedaan heeft.

Heb het zelf wat onderschat, wij kunnen er zo mee wegrijden. Maar zet er een beginner op die allerlei verkeerde knopjes begint in te drukken weet het paard echt niet meer wat te doen.

Wij weten het zelf eigenlijk ook niet meer. Al veel zin gehad om hem gewoon uit de verkoop te halen en op het land te gooien. Maar dan moet ie daar nog 10jaar werkloos staan.. ook een beetje gek.
Maar heb aan de verkeerde persoon verkopen haalt ook niks uit en willen we uiteraard ook niet.

Ga Carolien eens informeren over het luchtzuigen, misschien heeft de meer alternatieve manier een betere oplossing dan regulaire geneeskunde.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:48

En een betalende verzorger?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:50

Heb ik ook al maanden online staan gehad. Ook geen reactie.
Ja op een gekke 'pedofiel' van 60+. :+

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:57

kristelhans schreef:
Hahaa, neeee! De buren hebben ook kippen maar af en toe is er een periode dat er wat kippen verdwijnen. Zal eens vragen of zij deze week ook kippen zijn kwijtgeraakt. De nieuwe girls doen het goed, ze zijn wel echt LELIJK! :') Zelfde merk maar beduidend minder lekker in hun vel.. eentje heeft een kale kop en een karig kammetje en de ander ziet eruit alsof ze half ontploft is. :') En dan onze Beppie.. die steekt er dan wel blakend bij af. Ben benieuwd hoe Hermien en Geertruida er over een paar weekjes uit zien. :') Nu blijven ze even in de ren. Just in case. En er lag al een ei!

Oh my, mijn officiële naam.. Ik ben gewoon een kip! =:)

Mijn vriend wil ook wel kippen, maar ik heb geloof ik wel even genoeg dieren hierzo.. (2 varkens, 4 honden, 11 paarden, 2 vissen)
Wel sneu dat er steeds kippies verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:58

Sure_lee schreef:
Hier gaat het hooi nu wel wat harder de afgelopen weken. Maar ik denk dat ik wel te veel heb gekocht tot aan de nieuwe oogst. We hadden gerekend op 2 baaltjes per dag vanaf november. Maar ik voer nu pas een week of 3 2 baaltjes per dag. Daarvoor deden ze het met 1 baaltje en gras.

Grinnikt... Dat is mooi om te weten Shirley, kom ik bij jou inslaan als ik echt om het hand kom te zitten... :+

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:00

Ik heb net mijn hooileverancier gebeld, maakte een 3e snede midibaal open had er 3 van helemaal zwart van binnen is gewoon koeienkuil, allemaal zooi erin stenen en stukken hout! Hij zou komen kijken, ik hoop echt dat hij ze terug neemt het is toch 75 euro. Mij benieuwen doet hij dit niet kan ik op zoek naar een nieuwe leverancier.

Moet zeggen de 2e snede zit er goed mooi en droog uit daar heb ik nog 16 van, maar moet zeggen er zit ook weinig in zon midibaaltje zo los geperst...

voordeel van straat glad van het ijs kon de baal schuiven in mijn eentje naar zijn plek ipv rollen.

ga nu douchen stink naar paardenzeik, alles mijn haar en mijn kleding :r

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:01

Mijn hooi komt bij de buurman vandaan. Erg handig, een dag van te voren een appje en de volgende dag staat de baal uitgepakt op de juiste plek in de schuur :D Daar doe ik dan met 3 paarden ongeveer 8/10 dagen mee.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:19

Wij halen het bij de buurman en als er een baal niet zo mooi is neemt hij hem mee terug en voert het aan de kalveren. We hebben wel eens een stukje met wat schimmel, maar de varkens lusten alles.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:22

Wat balen dynamiek. Ik hoop dat hij het oplost.
Kost een boel geld anders. Wat dat betreft vind ik de gewone open hooi baaltjes wel fijn. Ku je toch over het algemeen wat beter de kwaliteit van zien dan als het in de folie zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:25

Hét grote nadeel van die plastic balen, ik ben er niet rouwig om dat ze er hier niet tegen kunnen.
Een klein baaltje kun je altijd open maken en kijken hoe het er van binnen uitziet als je de buitenkant niet 100% vertrouwd.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:37

Daarom haalt de buurman het plastic er bij hem thuis al af om te zien of de baal goed is. Laat hij het wikkelnetje eromheen en dan brengt hij de baal naar mijn schuur met de shovel.

Ik heb een monsterplan bedacht voor mijn weide..... Heeft iemand ervaring met het draineren/ophogen van zijn weiland met als doel dat de paarden langer/jaarrond op de weide kunnen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:41

Inderdaad een nadeel van de verpakte balen, je ziet niet wat je hebt gekocht en of ze inderdaad allemaal gelijk zijn. In Otterlo haal ik de kleine baaltjes, direct van het land af, krijg van te voren een berichtje dat hij gaat hooien, we zijn dan met een hele club, is dan ook een stukje goedkoper. Je ziet wat er geperst wordt, groot voordeel. De midi balen die ik heb kies ik zelf het perceel wat ik wil hebben, ga nog een keer kijken op de dag van persen of het me nog steeds aanstaat en dan komt hij het de dag zelf of de dag erna brengen. Heb tot nu toe bij deze man geen rare baaltjes gehad. Grote voordeel van de geperste balen in folie is dat je ze buiten op kunt slaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:42

@Ipsilonka : ik hoop dat je ook monstercenten hebt voor dat plan :D
Buiten de kosten van drainage heb je dan ook nog de vele vrachtwagens grond die nodig zijn. En vergeet niet dat je met drainage de wei nooit meer kunt ploegen om opnieuw in te zaaien !!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:43

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:10

Hahahaa die klopt wel Kirr :D :D

Geen ervaring met draineren en ophogen van weiland, maar het ligt wel in de planning. Al is dat maar een klein stukje in mijn geval (20x35). We hebben een stuk grond waar gras moet komen dit voorjaar, daar moeten we ook ophogen en leggen dan dus eerst drainage slangen neer. Aangezien er een sloot naast ligt is het een kleine moeite extra.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:29

Ik heb nu tweede snede van grote plastic pakken. Eten ze graag. Vult volgend mij wel goed. Eten ze alleen veel vlotter op dan de eerste snede. Tijd voor slowfeeders bij de wei!
De nieuwe pakken worden eerste snede. Ben benieuwd of ik verschil merk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:33

Ik heb ook genoeg hooi. Heb 150 pak besteld. Zit nu op 60 pak dus kan nog ff door.

Daarom ben ik ook gestopt met verpakt hooi. Te vaak troep er tussen. Dan zit je weer met een 120 kg hooi waar je niks mee kan. Kreeg er wel een baal voor terug maar de oude mocht ik houden...dan duurt hey lang voor je ze in 2 kliko's kwijt bent haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:35

Kirrr schreef:
Pffff (vat eigenlijk alles samen). }:0

De gekste dingen krijg ik binnen.
Heb de advertentie nu aangepast naar enkel voor gevorderde.
Paard is zo hard geschrokken van al die beginners, zonder is er eentje afgevallen door haar eigen stomme fout en die het paard daarbij ook nog eens pijn gedaan heeft.

Heb het zelf wat onderschat, wij kunnen er zo mee wegrijden. Maar zet er een beginner op die allerlei verkeerde knopjes begint in te drukken weet het paard echt niet meer wat te doen.

Wij weten het zelf eigenlijk ook niet meer. Al veel zin gehad om hem gewoon uit de verkoop te halen en op het land te gooien. Maar dan moet ie daar nog 10jaar werkloos staan.. ook een beetje gek.
Maar heb aan de verkeerde persoon verkopen haalt ook niks uit en willen we uiteraard ook niet.

Ga Carolien eens informeren over het luchtzuigen, misschien heeft de meer alternatieve manier een betere oplossing dan regulaire geneeskunde.

Echt zonde! Ik vind m echt super! Maarja, daar heb jij natuurlijk niks aan. Ik zit hier vol. Ik zal mijn oren eens open houden voor je. Maar misschien is het gewoon de tijd nog niet. als je toch overweeg om m op het land te gooien, kun je hem toch ook gewoon in de verkoop houden? Geen beginners er meer op, in ieder geval.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:38

karev schreef:
Ik heb ook genoeg hooi. Heb 150 pak besteld. Zit nu op 60 pak dus kan nog ff door.

Daarom ben ik ook gestopt met verpakt hooi. Te vaak troep er tussen. Dan zit je weer met een 120 kg hooi waar je niks mee kan. Kreeg er wel een baal voor terug maar de oude mocht ik houden...dan duurt hey lang voor je ze in 2 kliko's kwijt bent haha

Ja, die ken ik ook ja! Hier ook geen verpakt hooi meer. Ik heb natuurhooi. Altijd mooi. Grote balen, maar niet verpakt. Als het goed is, staat er nog genoeg bijnde boer. Heb er erns 1 slecht jaar tussen gehad. Net rond oogsttijd begon het toen met regenen. Maar verder hoef ik echt nooit meer iets weg te gooien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:45

Wij doen ook niet zo veel met de paarden hoor kirr ;)
Als we vorig jaar 10 keer gereden hebben is het veel. Daarvoor hebben ze ook bijna een jaar alleen maar gras gemaaid, en dat is niet omdat ze allemaal met pensioen zijn.

Ik zou zo zeggen zet hem hier neer, maar dat is dan puur om uit de zorgen te zijn :)
En eigenlijk is de wei hier thuis iets aan de kleine kant voor meer paarden.

Hooi dat kopen we vaak uit de oude voorraad, dus van het vorige jaar of zelfs daar voor. Dit kunnen we een stuk goedkoper kopen dan nieuwe balen (scheelt zo weer €10 per baal dus rond de €30 tot €50 per ton, afhankelijk van de grootte)