Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:34

Hier staan ze stilaan wat meer uurtjes per dag op de zomerwei mr 'probleem' is dat de mijne aanleg heeft om nogal 'rond'te staan dus op dit moment is een uur of 3-4 echt wel de max voor haar om haar niet te dik te laten worden. :o

De veulies laten we nu ook een paar uur per dag op de zomerwei (nu nog maar paar uur omdat die echt vet staat i.t.t. de winterwei die rustig mr weer op begint te schieten. ) dus beetje opbouwen voor hun maagjes en ze zijn super makkelijk! Als je aankomt wandelen ze al vanzelf richting de winterwei.. ze zijn erg aanhankelijk en voor zo'n dingen is dat erg handig! :D voor we stallen te doen of mest te scheppen in de wei is dat iets minder handig! :P

Heeft er nog iemand last van 'hondsdraf' in de weide? En wat doen jullie eraan? Het kruipt de achterste weides binnen en het blijkt giftig voor paarden.. met de hand verwijderen is niet handig zelfs tamelijk ondoenbaar omdat het best veel is en je het niet zomaar 'uit kan trekken' doordat het echt over de grond lijkt te 'kruipen' zeg mr en je dus moeilijk het plantje kan verwijderen.. ik denk eraan om dat stuk af te sluiten en te spuiten want vrees dat er niet echt een andere optie zal zijn? Of wie weet er raad mee? :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:49

Hondsdraf zou dood moeten gaan van een combinatie van MCPP/MCPA (allebei 30 ml in 10 liter water). Je moet het blad goed nat maken, Het is mogelijk dat je het na een week of 2 - 3 nog een keer moet herhalen.
Het is erg hardnekkig spul, maar als er genoeg gras staat eten paarden het niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:08

Ik heb ook last van hondsdraf idd. Rotplant is het. Wij spuiten het nu ook. Dus even afwachten of het ook echt werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:15

Wat spuit ik op zevenblad?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:02

Jeetje ff ego:

Kennis van me is van wo op do zijn hoogdrachtige merrie met veulen verloren. Vanmorgen haar weide maatje. . Ze dachten eerst koliek maar nu wordt Aan iets anders gedacht. Heftig hoor..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:07

Oh nee... wat een nachtmerrie. Afschuwelijk. Hebben ze enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ik wens hem iig veel sterkte toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:18

Oh bah wat vreselijk. Sterkte voor je kennis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:46

@karev: jemig ;( waar wordt nu aan gedacht ??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:29

Wat vreselijk karev..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:28

Wat vreselijk Karev

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:13

DubbelDun waar haal je dat zoal? Bedankt voor de tips. Gras staat er zeker nu nog genoeg mr het kruipt duidelijk verder dus wil het graag proberen in te dijken.. :)

Oei karev wat vreselijk.. :( een vergiftiging ofzo dan mss ? Wat naar.. :=

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:42

@Karev, vreselijk :-( Idd, vergifteging??

hondsdraf, hebben jullie daar een plaatje van?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:44

Bizar hoor. Hoeveel paardenverdriet kan een mens aan. Hij keek al 5 jaar uit naar dit moment met zijn paardje.

karmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:56

Ik had een paar vraagjes omdat ik zelf graag wat meer zou willen weten over weides onderhouden etc.
Wat is jullie manier en wat is zeker af en aan te raden (welke producten, spullen) en waar halen jullie kennis en ervaring vandaan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:59

Ze denken idd aan vergiftiging...echt vreselijk naar. Moet er steeds aan denken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:18

karev wat een ellende en verdriet

Hier vandaag maf weer.
Smorgens de hele tijd motregen en smiddags wisselend van flinke bui naar zon.

Paarden lagen met z'n vijven te slapen toen het zonnetje even aan hield.
Zie ik niet vaak dat ze allemaal liggen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:37

Het groen van de Hondsdraf lijkt wat op brandnetels maar dan veel lager (bodembedekker) en de bloemetjes zijn paars. Ik heb ze pas ook ontdekt...

Karev, heel veel sterkte voor je kennis. Wat verschrikkelijk! Zoiets zou ik ook laten uitzoeken om zo de oorzaak te acherhalen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 00:10

Wat erg karev :(

Hier ook speenkruid en hondsdraf in de wei, we laten het gewoon staan, de paarden eten het niet. En als bioloog vind ik het te leuke plantjes om kapot te spuiten :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 06:57

Karev...wat een drama,nachtmerrie brrr.Sterkte voor alle betrokkenen :(:)

Hier ook hondsdraf maar geen punt,paarden eten het niet en de stukken waar het staat gaan toch tzt onder de frees.Zat er aan te denken om het onder de Magnolia te laten staan,vind het een mooi plantje en daar kan het verder geen kwaad :)

Hier problemen...Beer is werkelijk onuitstaanbaar geworden en trapt iedereen weg bij de slowfeeder.Zit met handen in mijn haar :( Denk dat ik maar een doek ga spannen in het midden zodat hij een plekje alleen heeft en ga hem maar aan de longeer gooien zodat hij geen puf meer heeft voor die onzin.

Vervelende is dat ik zelf al geen puf meer heb,ben weer instorting nabij en kan eigenlijk niet bij hebben :( Heb al zoveel moeite met rechtop staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:26

@tinky: waardeloos dat je lijf je in de steek laat :(:)
Is meer voerplekkengeen optie ??

Ik heb er nu 7 voor 2 paarden, maar dat is meer om het lopen te bevorderen.

@karev: vergiftiging ;( Iets van buitenaf of uit de wei ??

@Babbelkous: ik heb mijn laatste voorraad net verkocht. In NL is het niet vrij te krijgen, maar probeer eens op de Duitse Ebay oid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:46

Hier staat ook veel kruid in de wei maar dat wat niet goed is voor de paarden dat laten ze gewoon staan, daar moet ik vervolgens met de maaier overheen of dood spuiten. Momenteel komen er veel boterbloemen omhoog.
Maar het meeste zal straks wel weer vertrapt worden als de paarden er volgende week weer op gaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:36

Jemig, heftig Karev. Sterkte voor de betrokkenen!

Tinky, geen mogelijkheid om een extra voerplek te maken?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:11

palousa_boy schreef:
Hier staat ook veel kruid in de wei maar dat wat niet goed is voor de paarden dat laten ze gewoon staan, daar moet ik vervolgens met de maaier overheen of dood spuiten. Momenteel komen er veel boterbloemen omhoog.
Maar het meeste zal straks wel weer vertrapt worden als de paarden er volgende week weer op gaan.

boterbloemen duiden op te zure / arme grond kan je met regelmatig kalken wel verhelpen :j
ik heb nergens boterbloemen staan terwijl buren arme en dus ook boterbloemvolle weiden hebben

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:58

Dat zou best kunnen, er hebben eeuwen koeien op gelopen, toen een jaar niets en nu paarden, maar verder nooit wat aan gedaan denk ik, buiten slepen om dan.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:00

Ik heb een hele base bodem (teveel gekalkt destijds door vorige landeigenaar), en idd, geen boterbloempje te zien :) Wel wat paardenbloemen nu, maar daar blijft het bij.