[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:52

Billy20 schreef:
Wie heeft een net van Equiculinair? Ik twijfel tussen de S en de L. Ik heb een paard die ongeveer 3,5 kilo hooi per keer eet. Past dat ik een S of kan ik beter een L nemen?

Ik heb voor mijn shet de S. Als je het hooi niet uitpluist passen er met een btje proppen ongeveer 4 plakken in van kleine pakjes. Ik weet niet precies wat dat weegt, maar dat is voor mijn shet genoeg voor 24 uur. ben overigens heel tevreden over de kwaliteit. Ding hangt al meer dan een jaar, heeft nogal wat te verduren, maar is nog helemaal heel.

Marvel

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:58

Ik heb de M hooikussen 75x75 en net die van 100x100. Voor een paard voor de nacht.
Als het om 3,5 kilo gaat, zou ik voor de S of M gaan.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:10

Jotoma schreef:
Ik heb de M hooikussen 75x75 en net die van 100x100. Voor een paard voor de nacht.
Als het om 3,5 kilo gaat, zou ik voor de S of M gaan.

Ik zie op de site alleen een S en een L staan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:53

Ze zijn bij zeldenrust nog wel te verkrijgen in de kussens zoals equiculinair ze verkocht.
Equiculinair is nu geloof ik ook met vakantie.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:38

Meelezer meldt zich, in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Aankomende winter gaan mijn paarden op een kleiner stuk land, zodat de rest van t grasland minder kapot gelopen wordt. Omdat ze in principe overdag de hele dag buiten staan, overweeg ik slowfeeders.
Ik weet alleen echt niet wat/welke ik moet nemen, op welke manier ik deze moet gaan gebruiken, welke maat ik nodig heb, etc etc. Kort gezegd heb ik dus eigenlijk geen flauw benul :') .

Mijn paarden zijn opgedeeld in 3 'groepen'. 2 merries samen, 2 ruinen samen en 1 ruin alleen, deze groepen staan naast elkaar met een lage draad zodat ze elkaar nog kunnen kriebelen oid. Ik heb dus (denk ik?) ook 3 slowfeeders nodig? Ook wil ik niet te kleine mazen, ivm slijten van tanden en omdat ze de slowfeeder eigenlijk niet kennen. Daarnaast ken ik mijn paarden goed genoeg, dat als de mazen te klein zijn ze gefrustreerd raken en dat wil ik niet.

Hebben jullie tips, ik ben inmiddels dit topic flink aan het doorspitten, het zijn nogal wat pagina's haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:26

Ik heb ze momenteel in 3 maten; netten van 3 cm, en bakken met 7,5 en 10 cm. De bakken van 10 hebben de voorkeur :D
Uit alle 3 eten ze niet echt 'slow' meer, maar de bakken geven de minste rommel en de meeste natuurlijke houding. De netten worden zulke grote plukken met zo'n kracht uit getrokken dat óf de ophanging het begeeft óf de netten zelf gaan kapot.
Dus momenteel ben ik een 'bakken'fan :D
Ben nog op zoek naar een paar bakken, dus als iemand in de buurt van 0318 iets heeft staan ??
Omdat ik vaak voer hoeven ze ook niet zo groot te zijn; de bakken van 80x60 bevallen uitstekend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:46

Gqmms: slijten van de tanden komt is denk ik eerder afhnakelijk van het materiaal.

Als je bijv een palletbox zou hebben die je precies midden onder de draad zet zou je denk ik de paarden uit beidde wekdes eruit kunnen laten eten? En dan een frame met net erover? Andere optie een slowfeeder kliko ook met net?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:49

Hoi!
Zelf heb ik pas geleden deze ruif gemaakt, had nog wat delen van mijn dochters bed. :P (het witte hout)
Onder heb ik van dat stevige gaas erin gezet.
De pony kan zo niet veel eten maar de grote wel, die mag veel hebben. Zo bevalt het heel goed!
Maar je zou van boven ook iets erop kunnen doen natuurlijk.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:55

Een bak half onder een draad (waar stroom op staat??) zou ik nooit doen. De paarden zijn dan toch altijd bang om de draad te raken tijdens het eten.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:14

Allemaal bedankt !
Ik heb er ook over nagedacht om idd bakken te nemen, ook omdat ik maar klein stukje met klinkers heb en ik bang ben dat ze anders het hooi gaan 'verlopen', bak tussen 2 weides heb ik ook aan gedacht, het stroom is bij min paarden nog niet zo het probleem, eerder een wat dominant oudje die niet van delen houdt :') . Ik denk dat ik dus wel 3 bakken moet maken.

Iemand zei iets over een palletbak; hoe moet ik dat voor mij zien? En welke netten kan ik het beste gebruiken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:20

Als je netten wilt kun je best investeren in goeie kwaliteit van voldoende dikte (5 a 6 mm) en deze aan een zwaar frame maken.

Een palletbox/bak/krat is een grote plastic (of houten) bak van ong 1x1 mtr

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:26

DubbelDun schreef:
Een bak half onder een draad (waar stroom op staat??) zou ik nooit doen. De paarden zijn dan toch altijd bang om de draad te raken tijdens het eten.

Ken genoeg plekken waar ze dat doen hoor, geen enkel probleem. Palletbox is ook kunststof dus geleid niet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:30

@gqmms: zoiets bedoel ik. Is een post van eerder uit dit topic.

De netten van equiculinair zijn goed. Qua maaswijdte... Ik heb 2x2 cm en 3x3cm. Breder dan 3x3 wilik ook niet. Ik wil komende winter ook zoiets als onderstaand. Denk dat ik voor 2 framen ga 1 van 3x3 en 2x2 dan kan ik afwisselen als ik dat nodig acht.

Gypsy schreef:
Aan 1 kant zitten 2 touwtjes van de bodem en dan naar de bovenkant gewoon door het frame en vast met een knoop.

Aan de andere 4 kanten zit een touwtje met een vrachtwagenelastiek die je om een kapstokhaakje op z'n kop trekt. Super simpel open en dicht doen.

Helaas knoeien die van mij er nog altijd veel mee omdat geen een net heel blijft.

Zijkant:
[ [url=m/ifQVz3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: afbeelding werkt nieg in quote is pagina 195 als e kijken wilt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:48

Maartje1990 schreef:
Ken genoeg plekken waar ze dat doen hoor, geen enkel probleem. Palletbox is ook kunststof dus geleid niet

Mijn idee is dat paarden er minder ontspannen uit zullen eten wetende dat er stroom boven hun hoofd hangt. Temeer daar het idee van slowfeeding is dat ze zullen moet trekken om het hooi er uit te krijgen en de kans dus bestaat dat er ineens een pluk losschiet zodat het hoofd om hoog komt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:01

Ik heb bakken in mn wei. Ik heb ondervonden dat ik dichte netten erin fijner vind als frame met net. Heb per bak 2 netten en kan ze rustig vullen in de kruiwagen en dan heel snel in de bak klikken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:53

Draad loopt toch niet boven hun hoofd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:57

Als je een bak van 120 hebt, loopt de draad op 60 cm. Dat vind ik knap klein voor een etend paard.
Met kleinere bakken heb je nog minder ruimte.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:34

Allemaal bedankt hier kan ik zeker wat mee! Ik denk dat ik de bakken zelf maak, kwam erachter dat wij nog z'n witte bak hadden staan, deze kan ik doormidden zagen. De andere maak ik dan waarschijnlijk van pallets.

Als ik de bak onder de draad zet, zullen ze waarschijnlijk inderdaad weinig ruimte hebben tussen bak en draad. Daarom ook besloten om gewoon 3 bakken te gaan maken, waarvan 1 wat kleiner, omdat er 1 zijn eigen wei heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:40

Misschien ben ik een beetje lui, maar ik heb geen zin om 207 blz door te lezen :o

Ik heb 2 van die grijze plastic kuubskisten met gaten erin. Dat ging altijd prima maar sinds kort heb ik een ontzettende knoeikont die al het kuilgras over de bakken heen gooit waardoor het een zooitje wordt in de zandpaddock.

Nu zie ik hier foto's van frames bovenop zo'n kist maar ook slowfeeders in de bakken.
Mijn vraag is wat het beste werkt met een knoeikont en hoe je dit maakt cq bevestigt in plastic kisten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:02

Rooster er in maken van draadgaas of net en die aan de achterkant vastzetten met 2 touwtjes/elastieken en aan de voorkant met 2 muscetons aan draad/elastiek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 00:00

Fitzroy schreef:
Misschien ben ik een beetje lui, maar ik heb geen zin om 207 blz door te lezen :o

Ik heb 2 van die grijze plastic kuubskisten met gaten erin. Dat ging altijd prima maar sinds kort heb ik een ontzettende knoeikont die al het kuilgras over de bakken heen gooit waardoor het een zooitje wordt in de zandpaddock.

Nu zie ik hier foto's van frames bovenop zo'n kist maar ook slowfeeders in de bakken.
Mijn vraag is wat het beste werkt met een knoeikont en hoe je dit maakt cq bevestigt in plastic kisten.

Dat blijven ze gewoon doen. Met hoeveel eten ze eruit? Bij ons staan sommigen erboven te eten, maar zie ze ook een pluk pakken en dan opeten boven de grond. Ligt soms net aan hun humeur en wie er samen staan te eten. Ook zie ik wel verschil als we net bijvullen en bijv de merrie even als eerste wil. Dan stapt de ruin achteruit met eten. Is de rust weer terug ( wat altijd heel snel is, want ze kunnen niet zonder elkaar ) staan ze were heel erg dicht op elkaar te eten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 07:43

Ik ben alvast weer aan het nadenken voor de beste optie voor komende winter..
Afgelopen winter netten van pmarena gehad, maar opgehangen zitten er toch binnen een paar dagen de eerste gaten in. Dan is het vanaf die dag een wedstrijd dichtnaaien (voor mij) versus nieuw gat trekken (voor de paarden). Slow-eten is het dus zeker niet meer dan.

Daarna heb ik ze als losse kussens gebruikt, maar dan worden ze de hele uitloop/paddock/stallen door gesleept. Stinken, veel zand er in, en in de winter stijfbevroren. Ook niet ideaal. Stuk gaan ze dan echter veel minder snel.

Nog andere opties? Zou het dus het liefst wel hangen. Ik las al iets over ophangen met binnenbanden van de fiets. Maar zijn er ook nog ervaringen dat een bepaald soort net nóg sterker is dan die van pmarena/fijnzadel?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:12

Geloof dat er een behoorlijk aantal tevreden gebruikers is van de netten van equiculinair. Inclusief ikzelf.
Die zou je kunnen ophangen of vanuit een kuibkist kunnen geven.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:24

Ik voer een al een aantal maanden uit netten van 3x3cm, maar merk dat mijn paarden er wel (te) handig mee zijn geworden. Ze doen inmiddels nog maar een aantal uur met een net, waar een portie voor een hele dag in zit.
Ik ben daarom op zoek naar 2x2 netten. Op de site van Huck kwam ik deze tegen, maar het touw lijkt me vrij dun (en duur). De site van Pmarena heb ik ook gevonden maar daar zijn de netten tijdelijk niet leverbaar, en eigenlijk heb ik ze zo snel mogelijk nodig :o
Heeft iemand tips voor stevige, betaalbare 2x2 netten?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:47

Ik wil het hooi in een hooinet in een plastic bak (stapelbak) gaan voeren maar hoe bevestig je het net in de bak? En scheurt het plastic niet uit als de paarden aan het net gaan trekken?