Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Malenka schreef:De stress van ruwvoer...
Ik bestel al bijna 5 jaar samen met mijn buurvrouw ruwvoer. Dus toen ik vorige week het laatste pak openmaakte vroeg ik haar hoe veel balen ze deze bestelling wilde hebben. Kreeg ik 0 terug omdat ze een andere leverancier had en volgende keer kon ik dan daar wel mee bestellen maar ze had net een levering binnen. Tja daar zat ik dan... Ik wil geen grote voorraad grote balen hebben omdat ik vrees dat ik Nilay moet laten gaan binnenkort. En dan kom ik niet meer door die grote balen heen. Maar ik heb ook geen plek om kleine onverpakte baaltjes op te slaan. Ik ben nu al dagen bezig met een oplossing. Vanmiddag wordt ik gebeld en ik hoop zo dat die mij een kleine hoeveelheid kan leveren. Want ik heb ook alleen maar een kleine personenauto. Dus kan nergens zelf ophalen. Dit zijn wel die onhandige momenten van zeer kleinschalig paarden houden.
Wat een dropje die pup.
SolarHertog schreef:Ik ga mij hier ook melden!
EIN-DE-LIJK komt mijn grote droom uit. De paarden aan huis! Het stond eigenlijk niet op de planning, maar we hebben inmiddels sinds 16 mei een eigen huis met een kleine weide. Hierdoor kan Ybe lekker naar huis komen. Super leuk maar toch ook wel spannend.
4 september komen de buitenstallen. De fundering zijn geborstelde stelcon betonplaten.
De weide is al omheind met sterkte houtenpalen en planken. De paddock zal nog worden omheind.
Ybe (2 jarige friese ruin) krijgt twee shetlandervrienden bij hem. Een merrie en een ruin. Ik heb een heel aantal vragen. Maar de belangrijkste zijn als volgt
1. Hoe laag hang ik het laatste draad voor de shetlanders vanaf de maaihoogte van het weiland?
2. Hoe regel je het makkelijkst water naar het weiland? Grondpomp of automatische drinkbak met kraanwater? Of steeds vullen met de tuinslang?
3. Ik moet nog een stuk weide afzetten ivm aanleggen van een boomgaard/ voedselbos. Nu wil ik graag zelf de palen slaan. De palen van de houtenomheining zijn 115 hoog vanaf maaihoogte. Welke palen zijn goed? En gebruik ik lint of draad of juist beide? Staat vaak vol op de wind dus ik gok zelf op draad.
4. Hoe krijg ik de palen recht? ik snap met touw ect maar iemand nog een ultieme tip?
5. Hoe hoog hang ik de drinkbak van de shetlanders?
6. Welke voerbakken vinden jullie in een buitenstal fijn? Ik voer heel weinig krachtvoer dus neig zelf naar losse hang bakken.
7. Voor warm water wil ik graag een boiler. Om een paard met lange manen te wassen, hoeveel liter kan ik dan het beste aanhouden?
Nog andere ultieme tips?
EIN-DE-LIJK komt mijn grote droom uit. De paarden aan huis! Het stond eigenlijk niet op de planning, maar we hebben inmiddels sinds 16 mei een eigen huis met een kleine weide. Hierdoor kan Ybe lekker naar huis komen. Super leuk maar toch ook wel spannend.
4 september komen de buitenstallen. De fundering zijn geborstelde stelcon betonplaten.
De weide is al omheind met sterkte houtenpalen en planken. De paddock zal nog worden omheind.
Ybe (2 jarige friese ruin) krijgt twee shetlandervrienden bij hem. Een merrie en een ruin. Ik heb een heel aantal vragen. Maar de belangrijkste zijn als volgt
1. Hoe laag hang ik het laatste draad voor de shetlanders vanaf de maaihoogte van het weiland?
Ik had 30 cm maar als de palen te ver uit elkaar staan kwam die er nog onderdoor
2. Hoe regel je het makkelijkst water naar het weiland? Grondpomp of automatische drinkbak met kraanwater? Of steeds vullen met de tuinslang?
Ik heb een waterput en vul bakken met de slang en sproei ermee
3. Ik moet nog een stuk weide afzetten ivm aanleggen van een boomgaard/ voedselbos. Nu wil ik graag zelf de palen slaan. De palen van de houtenomheining zijn 115 hoog vanaf maaihoogte. Welke palen zijn goed? En gebruik ik lint of draad of juist beide? Staat vaak vol op de wind dus ik gok zelf op draad.
Ik heb koord, lint gaat snel wapperen
4. Hoe krijg ik de palen recht? ik snap met touw ect maar iemand nog een ultieme tip?
Recht in lijn of als rechtop? Voor een rechte lijn draad spannen, voor rechtop waterpas.
geen idee, heb waterbakken op de grond staan.
6. Welke voerbakken vinden jullie in een buitenstal fijn? Ik voer heel weinig krachtvoer dus neig zelf naar losse hang bakken.
Ik heb losse ( flexibele emmers) , makkelijkste met schoonmaken
7. Voor warm water wil ik graag een boiler. Om een paard met lange manen te wassen, hoeveel liter kan ik dan het beste aanhouden?
ik heb warm water van huis uit, koppel een automatische slang binnen aan in de bijkeuken en kan 30 meter slanguittrekken
Nog andere ultieme tips?
Welkom!!
Wij hebben buitenom schapengaas gedaan, geen shet maar voor de honden. Onze KWPN-er is een geit/haf in vermomming die kijkt niet zo nauw naar draad. Laagste stroomdraad hebben wij denk ik op 30 cm. Hoogste op 150 met afstand isolatoren boven op de palen gedraaid omdat mevrouw ook kan springen.
Wij hebben grondpomp, echter niet eentje die automatisch afslaat. Ik heb in het stopcontact een klikaanklikuit waardoor ik met een afstandbediening de pomp aan en uit kan zetten. Deze ook op stroom apparaat omdat die in een hok in de wei is aangesloten. Wat wij wel hebben zijn IBC vaten, daarmee vangen we regenwater op. En dan heb ik in de waterbak een vlotter zodat deze vanzelf bijvult IDEAAL!
We hebben beiden, lint is idd vaak weer aanspannen. Draad is steviger. Palen hebben wij nog de ouderwetse niet meer te krijgen geteerde...
touw idd en kijken kijken kijken. Dus altijd met twee, grondboor neerzetten en dan de ander laten kijken of het op oog ook recht is.
Ik heb speciekuipen in de stallen en buiten.
Als je hangbakken doet heb je ook een plekje nodig om ze dan overheen te hangen.
7. Voor warm water wil ik graag een boiler. Om een paard met lange manen te wassen, hoeveel liter kan ik dan het beste aanhouden? Hier hebben we geen warm water.
Nog andere ultieme tips?