Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:40

Krijgt hij al slobbers die extra aanzetten? Bv senioren priores. Daarmee hield ik mijn oudje op gewicht. lastig he als je je best doet en niks werkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:25

Ja dat heb ik een tijd gevoerd. Voegde niet echt iets toe en was lastig qua planning. 4 uur weken leverde diverse problemen op met vogels en muizen die ook wel een hapje lusten en met mijn neurodivergente brein was het plannen niet geautomatiseerd waardoor ik telkens savonds laat nog met voer stond te hannesen. :o

Zijn huidige voer is rijker dan de seniores priores trouwens. Meer eiwit en vet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:35

Pff lijkt me echt ontzettend moeilijk om je paard zo te zien Malenka, en ik vermoed dat je meer dan àlles al geprobeerd hebt. Soms is houden van helaas ook loslaten...

Heb je al opties wat betreft eventueel pensionstalling ? Jij woont in een lastige omgeving volgens mij (Almere toch?)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:16

Lastig Malenka. Hier viel de oude pony erg af. SP werkte niet. Hij krijgt nu een tijdje Havens Senior Crumbs en is daar mooi vol van geworden. Zit meer in dan de SP en weektijd van 2 minuten. Ideaal.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:00

Matheno, inderdaad Almere. Maar ik vind het geen probleem om 30 tot 45 minuten met de auto te moeten reizen als ik niet dagelijks hoef te gaan (dus niet hoef uit te mesten en niet hoef te voeren). Ik kan dus ook uitwijken naar Leusden of Ermelo bijvoorbeeld. Ik heb nog geen concrete opties. In het geval ik niks kan vinden komt en een mini bij aan huis.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:52

Malenka schreef:
De stress van ruwvoer...

Ik bestel al bijna 5 jaar samen met mijn buurvrouw ruwvoer. Dus toen ik vorige week het laatste pak openmaakte vroeg ik haar hoe veel balen ze deze bestelling wilde hebben. Kreeg ik 0 terug omdat ze een andere leverancier had en volgende keer kon ik dan daar wel mee bestellen maar ze had net een levering binnen. Tja daar zat ik dan... Ik wil geen grote voorraad grote balen hebben omdat ik vrees dat ik Nilay moet laten gaan binnenkort. En dan kom ik niet meer door die grote balen heen. Maar ik heb ook geen plek om kleine onverpakte baaltjes op te slaan. Ik ben nu al dagen bezig met een oplossing. Vanmiddag wordt ik gebeld en ik hoop zo dat die mij een kleine hoeveelheid kan leveren. Want ik heb ook alleen maar een kleine personenauto. Dus kan nergens zelf ophalen. Dit zijn wel die onhandige momenten van zeer kleinschalig paarden houden.

Wat een dropje die pup. <3

Oh dat is wel onhandig ja!

Ik bestel wisselend maar bijvoorbeeld Corsten levert ook gewoon 1 bundel of 1 grote baal.
Die kun je op een pallet zetten met een zeil er over :)

Edit: zie dat er hooi komt!

En die pup, OMG wat een en cutie!!

Succes met opruimen Boemel!

Gaaf cadeau Nickeltje!

Ik kreeg voor m’n verjaardag een tweewiel kruiwagen, was daar al heel blij mee haha.

Sinds vorige week is Luna verhuisd, met name door de missende ‘spark’ /klik en jet daarbij komende werk.
Er is hier zoveel rust nu, gewoon maar 1x per dag poep scheppen en 1x per 1,5dag hooi voeren.
Nu loop ik graag tussen de pony’s dus ik ben er wel vaker en dan haal vaak ik wel wat poepjes weg, netje die leeg is op etc maar het moeten is er vanaf.

Ik heb nu meer ademruimte voor werk (best essentieel) EN de kindjes. Die geven aan dat ik relaxter ben (daarvoor vaker de opmerking gekregen dat mama geen tijd ivm pony’s) dus blij met de keuze. Ik bleek het rijden ook niet zo super leuk te vinden.. ik heb echt plezier in mennen en ik ben echt heeel erg gek op de kleine pony’s.

Ook fijn om niet meer zo’n zware winter in te gaan.
Heb voor t eerst afgelopen winter echt gedacht: waarom heb ik deze hobby

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:03

Dat klinkt als weer op adem komen. Wat fijn!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:45

Bedankt voor de reacties iedereen. Ik denk dat ik het dan voorlopig zo laat en in de winter bekijk wat de zwakke plekken zijn die aangepakt moeten worden.

Wat rot Malenka, mijn paard ziet er momenteel ook zo ongeveer uit, ondanks de 6 kg geweekt voer die hij momenteel krijgt. Ik vrees dat ik helaas ook in het najaar een beslissing zal moeten nemen. Hij heeft wel veel bijkomende gezondheidsproblemen.

Ik hoop hier in de toekomst ook een beetje mee te volgen en leuke tips op te doen om het houden van paarden aan huis nog verder te optimaliseren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 21:15

Oei, ik heb zelf nog niks verkocht, maar toch al dingen gekocht :=
Vinted is mijn favoriet om spullen te kopen. En wel tegen een prijs, waarvan je weet dat je het daar op Marktplaats ook weer voor kwijt raakt.

Heb een bit in Frankrijk en in Spanje gekocht. Een Robart trens en een Sprenger dynamic.

Inmiddels zelf verschillende singels en de te kleine Sprenger Dynamics op Marktplaats gezet.
Zadel moet er ook nog bij.

Verder alles opgeruimd en gepoetst.
Zou je toch niet zeggen dat dit zadel inmiddels 6 jaar oud is. Het blijft zo mooi <3 Afbeelding
En inmiddels weer schoon en geolied de kast in.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:39

Gisteren dacht ik tijdens het rijden al “huh” is mijn net aangepaste zadel nu alweer niet goed?

Vanmorgen met vriend even goed gekeken. Ice kwam van een heel vet lichaam met een heel smal schoftje naar een iets minder vet lichaam met een brede schoft.

Gelukkig is de Sella breder en lag top.
Erg fijne les gereden <3 Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:07

Leuke foto's Boemel! En dat het zo snel kan veranderen maak ik nu ook mee.
Mijn merrie heeft op 2 maanden tijd nu ook 2x de zadelpasser gehad. Ze is ook aan het afvallen en dan kan het, zeker rondom die schoft, toch snel veranderen blijkt dan maar! :=

Ik voer mijn merrie trouwens alleen nog extra eiwitten op de dagen dat ze gereden wordt en dit lijkt nu prima te werken :j Ze eet ook niet dwangmatig meer heel haar hooinet leeg 's nachts :j

@ Marit, niet fijn om een paardje weg te doen, maar als ik het zo lees is het een goede beslissing geweest :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:27

Wat heerlijk Boemel. En jeetje wat kan dat snel veranderen!

Dais, lekker dat je het juiste voer regime hebt gevonden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:33

Dat klinkt als een wijs besluit Marit.
Soms is het keuzes maken. Fijn dat jij en je gezin meer rust ervaart.

Ik kreeg vandaag bericht van mijn collega, die 16 jaar geleden foto’s gemaakt had van mijn (ik denk) eerste wedstrijd op mijn 5 jarige ruin. Ze had haar harde schijf weer teruggevonden :D
Tot vrij kort voor de wedstrijd deed hij niks anders dan bokken. En dan met 4 benen de lucht in. Ik kon nog geen 10 meter normaal met m rijden.

Een goede kraker kreeg m weer op de rit.
Ik dacht toen “‘t bokken is gestopt, dan kan ik ook een B proef starten “.
Iedereen verklaarde me voor gek, maar 9 wedstrijden verder reed ik ‘m in het L2 en reed ik vrijwel altijd in de prijzen. Ik wilde dat ik nu nog steeds zo simpel dacht ha ha
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:14

malenka, lastig hoor, als je zo hard je best doet en het lukt niet meer.

Boemel, soms gaat veranderen heelnhard.

Marit, soms is ander baasje zoeken beter voor paard en mens, als het echt niet matcht.

Hier nog bezig met neverending verhuizing, paarden vermaken zich wel, heb ze nuttig ingezet als onkruidwieders. (! Uiteraard heb ik giftige zaken ertussen uit getrokken. Maar als zjide de stenen onkruidvrij eten en lopen scheelt mji berg werk.

Stukje staat normaal afgezet is doorgang naar voorkant huis, nu even onkruid laten wieden

Afbeelding

En voor kunnen ze in de spits fijn verkeer kijken ( oude is verkeershufterproof randstad paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De niuewe die nu net 2 is kan zo fijn rondneuzen en verkeer kjiken, al is het college kikker.

Dit stuk stenen in iets andere opstelling is ook bruikbaar als het achter modderzooi zou zjin.

Missenstrookje mag afgevraagd, nu even afgezet, gras net dit jaar ingezaaid en ivm de lampen ook wel zo practisch, dus moet dan draadje verzetten.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:53

Ik ga mij hier ook melden!

EIN-DE-LIJK komt mijn grote droom uit. De paarden aan huis! Het stond eigenlijk niet op de planning, maar we hebben inmiddels sinds 16 mei een eigen huis met een kleine weide. Hierdoor kan Ybe lekker naar huis komen. Super leuk maar toch ook wel spannend.

4 september komen de buitenstallen. De fundering zijn geborstelde stelcon betonplaten.

De weide is al omheind met sterkte houtenpalen en planken. De paddock zal nog worden omheind.

Ybe (2 jarige friese ruin) krijgt twee shetlandervrienden bij hem. Een merrie en een ruin. Ik heb een heel aantal vragen. Maar de belangrijkste zijn als volgt

1. Hoe laag hang ik het laatste draad voor de shetlanders vanaf de maaihoogte van het weiland?
2. Hoe regel je het makkelijkst water naar het weiland? Grondpomp of automatische drinkbak met kraanwater? Of steeds vullen met de tuinslang?
3. Ik moet nog een stuk weide afzetten ivm aanleggen van een boomgaard/ voedselbos. Nu wil ik graag zelf de palen slaan. De palen van de houtenomheining zijn 115 hoog vanaf maaihoogte. Welke palen zijn goed? En gebruik ik lint of draad of juist beide? Staat vaak vol op de wind dus ik gok zelf op draad.
4. Hoe krijg ik de palen recht :P ? ik snap met touw ect maar iemand nog een ultieme tip?
5. Hoe hoog hang ik de drinkbak van de shetlanders?
6. Welke voerbakken vinden jullie in een buitenstal fijn? Ik voer heel weinig krachtvoer dus neig zelf naar losse hang bakken.
7. Voor warm water wil ik graag een boiler. Om een paard met lange manen te wassen, hoeveel liter kan ik dan het beste aanhouden?

Nog andere ultieme tips?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:36

SolarHertog schreef:

EIN-DE-LIJK komt mijn grote droom uit. De paarden aan huis! Het stond eigenlijk niet op de planning, maar we hebben inmiddels sinds 16 mei een eigen huis met een kleine weide. Hierdoor kan Ybe lekker naar huis komen. Super leuk maar toch ook wel spannend.

4 september komen de buitenstallen. De fundering zijn geborstelde stelcon betonplaten.

De weide is al omheind met sterkte houtenpalen en planken. De paddock zal nog worden omheind.

Ybe (2 jarige friese ruin) krijgt twee shetlandervrienden bij hem. Een merrie en een ruin. Ik heb een heel aantal vragen. Maar de belangrijkste zijn als volgt

1. Hoe laag hang ik het laatste draad voor de shetlanders vanaf de maaihoogte van het weiland?
2. Hoe regel je het makkelijkst water naar het weiland? Grondpomp of automatische drinkbak met kraanwater? Of steeds vullen met de tuinslang?
3. Ik moet nog een stuk weide afzetten ivm aanleggen van een boomgaard/ voedselbos. Nu wil ik graag zelf de palen slaan. De palen van de houtenomheining zijn 115 hoog vanaf maaihoogte. Welke palen zijn goed? En gebruik ik lint of draad of juist beide? Staat vaak vol op de wind dus ik gok zelf op draad.
4. Hoe krijg ik de palen recht :P ? ik snap met touw ect maar iemand nog een ultieme tip?
6. Welke voerbakken vinden jullie in een buitenstal fijn? Ik voer heel weinig krachtvoer dus neig zelf naar losse hang bakken.
7. Voor warm water wil ik graag een boiler. Om een paard met lange manen te wassen, hoeveel liter kan ik dan het beste aanhouden?

Nog andere ultieme tips?

Oke ik ga even antwoorden alleen op de dingen waar ik wat denk toe te voegen. Alles qua shets en hoogte valt af want die heb ik niet (wel een pony maar die blijft braaf achter de draden).

2. Een automatische drinkbak met leidingwater is het makkelijkste. Maar om dit te leggen zit er wel wat werk in om de leiding diep genoeg in te graven tegen de vorst. Hou er met een grondwaterpomp rekening mee dat het water ook ongeschikt kan zijn (te veel ijzer oid).
3. Ongeveer 1/3 van je paal lengte gaat de grond in. Dus met een paal van 2 meter kun je een hoogte halen van 130cm of minder. Draad of lint is persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf dikker draad zgn koord en erg tevreden mee. Verder qua palen, zou niet voor de dunste gaan die rotten snel weg. 8+ cm diameter werkt fijner ook met plaatsen en splijten minder hard. En tip: teer/beits het stuk van de overgang van grond naar lucht. Daar breken de palen vaak als eerste en zo gaan ze langer mee. Op welke bodem zit je? Hier op klei is palen alleen rammen loeizwaar. Wij gebruiken een grondboor op benzine + rammen het laatste stukje. Een palenrammer die je op je paal zet werkt ook fijn en houdt je paal rechter dan een losse zware hamer
4. Recht op 1 lijn of recht als precies rechtop? Eerste is idd dun touwtje/schrikdraad spannen tussen eerste en laatste paal. Tweede is een kwestie van waterpas erbij tijdens het palen rammen.
6. Ik vind vaste kunstof hoekbakken erg fijn. Nemen weinig ruimte in ivm precies in de hoek, erg stevig en niet erg duur.
7. Geen idee qua liters, maar heb je toevallig krachtstroom? Wij hebben een kleine electrische cv op krachtstroom die direct verwarmd voor de wasplaats. Hoef je geen boiler voor te hebben en werkt top.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:24

Voor mijn Shetlanders hangt eerste draad op 30 daarna 60 en dan 90, dus overal 30 tussen :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 06:41

- Ik heb kastanjepalen van 2 meter, deze zijn 70cm de grond in gegaan. (Tip: koop een grondboor op benzine, daar ga je blij van worden)

- Het bovenste draad zit bij mij op 1.10, dan een draad op +- 60cm en en draad op +- 30cm vanaf maaihoogte.
(Tip: zorg dat je echt een goede klap stroom erop hebt, je wil niet in de nacht eruit moeten om shetlanders van de weg te vangen)

- Water vul ik nu nog met de tuinslang maar we gaan binnenkort een leiding trekken naar de paddock toe zodat ik vlotters kan gebruiken in de waterbak.

- Om je palen recht te krijgen kun je een draad spannen inderdaad, maar je kan ook een laser gebruiken. Dat vond ik zelf makkelijker.

- De drinkbakken zijn hier gewoon van die cement bakken.

- Voor krachtvoer gebruik ik gewoon kleine voeremmertjes van Agradi die ik neerzet en weer wegpak.

- Qua boiler geen tip, wij hebben een CV ketel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:54

SolarHertog schreef:

Ik had 30 cm maar als de palen te ver uit elkaar staan kwam die er nog onderdoor

Ik heb een waterput en vul bakken met de slang en sproei ermee

Ik heb koord, lint gaat snel wapperen

Recht in lijn of als rechtop? Voor een rechte lijn draad spannen, voor rechtop waterpas.

geen idee, heb waterbakken op de grond staan.

Ik heb losse ( flexibele emmers) , makkelijkste met schoonmaken

ik heb warm water van huis uit, koppel een automatische slang binnen aan in de bijkeuken en kan 30 meter slanguittrekken
Nog andere ultieme tips?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:21

Ik heb eigenlijk op geen enkele vraag een zinnig antwoord. Maar wel heel tof dat je de paarden eindelijk aan huis kunt houden!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:55

Welkom hier en super dat je de paarden aan huis krijgt.

Geen idee meer welke palen wij hebben. Het gros heb ik overgenomen voor 1,00 per stuk van een pensionstal die ze een jaar voordat ze stopten gekocht hadden. Zitten voor 1/3 in de grond en steken 120cm uit.

Voerbakken heb ik van Kerbl. Van die rubberen voor op de grond. Ik voer vaak slobber en de hangbakken gooiden ze op de grond. Die van Kerbl zijn onverwoestbaar.

We hebben een verwarmde waterbak. Maar in de zomer zetten we ook een cement kuip neer. Kunnen ze gemakkelijk veel drinken. Die vul ik met de tuinslang . De kraan is naast de waterbak.

En dan even over mijn eigen paard Ice en mijn zadelpronlemen :D
Gisteren is ze opnieuw opgemeten door zadelpasser.
In precies 2 weken tijd is haar schoft ruim 1 cm breder geworden in bespiering.
Haar zadel ligt inmiddels op Diekke :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 10:25

SolarHertog schreef:

Welkom!!

Wij hebben buitenom schapengaas gedaan, geen shet maar voor de honden. Onze KWPN-er is een geit/haf in vermomming die kijkt niet zo nauw naar draad. Laagste stroomdraad hebben wij denk ik op 30 cm. Hoogste op 150 met afstand isolatoren boven op de palen gedraaid omdat mevrouw ook kan springen.

Wij hebben grondpomp, echter niet eentje die automatisch afslaat. Ik heb in het stopcontact een klikaanklikuit waardoor ik met een afstandbediening de pomp aan en uit kan zetten. Deze ook op stroom apparaat omdat die in een hok in de wei is aangesloten. Wat wij wel hebben zijn IBC vaten, daarmee vangen we regenwater op. En dan heb ik in de waterbak een vlotter zodat deze vanzelf bijvult IDEAAL!

We hebben beiden, lint is idd vaak weer aanspannen. Draad is steviger. Palen hebben wij nog de ouderwetse niet meer te krijgen geteerde...

touw idd en kijken kijken kijken. Dus altijd met twee, grondboor neerzetten en dan de ander laten kijken of het op oog ook recht is.

Ik heb speciekuipen in de stallen en buiten.

Als je hangbakken doet heb je ook een plekje nodig om ze dan overheen te hangen.

7. Voor warm water wil ik graag een boiler. Om een paard met lange manen te wassen, hoeveel liter kan ik dan het beste aanhouden? Hier hebben we geen warm water.

Nog andere ultieme tips?

Je zult altijd zien dat je dingen gaat aanpassen. je merkt pas gaandeweg wat handig is. Zelf zou ik graag meer opslag ruimte hebben. Hooi en stro moet je makkelijk bij kunnen ook met aanhanger, mesthoop ver genoeg weg maar ook niet te ver en ook goed bereikbaar. Plekje waar je kan poetsen maar ook waar de hoefsmid en dierenarts makkelijk bij kunnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:55

Goed bedenken hoe je het doet met bezoek van hoefsmid, dierenarts en tandarts is inderdaad een goede. Wij hebben dat wel gepland voor de uiteindelijke situatie. Maar die is langdurig uitgesteld door veranderde financiële situatie. In de tijdelijke situatie is het heel irritant behelpen en ik zou willen dat we dat anders hadden gehad.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 11:01

Ja nou had het dus met de tandarts... Ze wil overdekt kunnen staan... Uhm we hebben een overkapping in de tuin, daar zou ik onze vorige pony en de haf best neerzetten als het regent. Maar Guus.... Tja afhankelijk hoe de wind staat, of ze wel of niet net hengstig is geweest en of een blaadje haar raar aan kijkt.... Ze kunnen droog in de stal behandelt worden maar de wagen met apparatuur staat dan op de poetsplaats niet overdekt. Gelukkig ging het omdat het droog was.

Ow ja stroom voor dat soort dingen is ook handig... Desnoods met een verlengkabel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:38

Ik heb een afdakje bij de poetsplek, idd ook handig met de tandarts en smid