[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:25

Daihyo schreef:
Iemand enig idee waar ik 1 losse paal van ongeveer 15cm diameter en 1.80 of 2.00m kan vinden? Vierkant mag ook. Ik kan geen losse vinden. Of voor de hoofdprijs. Of minimaal 25 afnemen.
We hebben er maar 1 nodig. Die er nu staat, is onderaan ergens gebroken en dus instabiel. Staat met een tijdelijke constructie wel stabiel? Maar hij moet wel vervangen gaan worden.


Via Marktplaats.

Een takkenril is echt heel mooi en fijn. Wij hebben er verschillende en de paarden staan daar echt zo graag achter! Binnenkort maken we weer een nieuwe.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:38

Wij hebben 1 lange (40 meter ofzo?) als afscheiding tussen de wei en de track. Ze knagen er graag aan, nu natuurlijk veel maar ik vind het hele jaar door takken los waar ze aan hebben staan trekken. Heel leuk.

Leuk detail, de takken op de bodem beginnen uit te lopen!

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:26

Heel gaaf zo’n ril. Ziet er altijd heel mooi uit. En leuke bezigheidstherapie inderdaad :j

Hoe veilig zijn robinia palen zonder schors? Schors is giftig. Maar geldt dat ook voor een paal zonder schors?

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:13

Ir111 schreef:
Wij hebben 1 lange (40 meter ofzo?) als afscheiding tussen de wei en de track. Ze knagen er graag aan, nu natuurlijk veel maar ik vind het hele jaar door takken los waar ze aan hebben staan trekken. Heel leuk.

Leuk detail, de takken op de bodem beginnen uit te lopen!

Als enige afscheiding of wel nog stroom draad?

Heb je een foto?
Mijn man is bang dat er brandnetels enzo gaan groeien en een dikke bende wordt....zijn woorden :D
Moet wel beetje netjes in zijn beleving

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:58

Daihyo schreef:
Heel gaaf zo’n ril. Ziet er altijd heel mooi uit. En leuke bezigheidstherapie inderdaad :j

Hoe veilig zijn robinia palen zonder schors? Schors is giftig. Maar geldt dat ook voor een paal zonder schors?

Zonder schors is veilig. :j

@Symke, ik plaats vanavond een foto.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:06

De plantjes staan. Moeilijk op de foto te zetten.
Stukje naast de bak ik denk 5 meter breed en 40 meter lang.

We hebben gebruikt
Ruwe berk
Zachte berk
Winterlinde
Hazelaar
Wilde appel
Lijsterbes 3 x ik vind ze mooi zijn leuk voor de vogels en ze kunnen beperkt gegeten worden.
Zwartebes.
Ongeveer 50 totaal.

Hier een klein hoekje wat over was.
Voor en na.

Afbeelding
Afbeelding


2 borders gemaakt met slingerpad er tussen door.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Leuk begin.
We moeten aan de andere kant van die witte platen nog een heel stuk schoonmaken van veel bramen en troep. Dan gaan de platen weg en kunnen we daar ook nog een slinger pad maken en plantjes planten.
Volgend jaar weer een stukje uitbreiden.

Danuah

Berichten: 457
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:10

Daihyo schreef:
Heel gaaf zo’n ril. Ziet er altijd heel mooi uit. En leuke bezigheidstherapie inderdaad :j

Hoe veilig zijn robinia palen zonder schors? Schors is giftig. Maar geldt dat ook voor een paal zonder schors?


Zonder schors is een stuk veiliger, maar ook niet 100%. Ik heb hier uitgebreid onderzoek naar gedaan de afgelopen weken nadat ze hier vergiftigd zijn.

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:39

Ja lastig te fotograferen die takjes, al waren sommige toch behoorlijke takken :) hier staan alle 800 in de grond *\o/*
Heb een “Vogelhaag” geplant langs de moestuin-to-be met gele en rode kornoelje, aalbes, wilde appel, lijsterbes, krent en zoete kers.
Dan verschillende gemixte knabbelhagen voor de paarden met hazelaar, duindoorn, zwarte Els, wilde mispel, zwarte populier en zwarte bes, zomer en winter lindes en fladderiepen.
Aan de oostkant een wilgenhaag met 7 soorten wilg, daar wil ik tegen de tijd dat ze gesnoeid kunnen worden, de takken weer tussen vlechten dat het een takkenril wordt.
Langs de bak 20m Hondsroos, langs de cirkel een stukje Egelantier, die waren helaas een stuk minder uitgeleverd.

Heel benieuwd hoe het straks groeit en bloeit :D

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:27

Wat een werk al dat poten.

Ik heb gisteren weer zand gekruid zodat ze vanuit de stal direct op het pad staan ipv. 40 meter lopen. Scheelt mij weer tijd met binnen en buiten zetten.
Afbeelding
Afbeelding

En met het drogere weer van afgelopen dagen mogen ze ook gras snoepen.

Afbeelding

En het stormachtige weer gaf hier drukke paarden wat ook nog leuke plaatjes opleverde.

Afbeelding
Afbeelding

Ik wil komend jaar nog een paddock aanleggen. En achter op het terrein ligt nog een hele bult zand, daarmee wil ik graag de tracks ophogen voor een stuk.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:34

Ook hier de laatste struikjes erin gezet vandaag., 25mtr in totaal nu Wel via een site besteld omdat ik te laat was voor die actie.

Afbeelding


Heuvel is door de kinderen en honden goedgekeurd. Is stevige rond met wat stenen erin. Mooie stevige heuvel die niet inzakt . Afbeelding


Afbeelding

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:44

belle_boef schreef:
Wat een werk al dat poten.

Ik heb gisteren weer zand gekruid zodat ze vanuit de stal direct op het pad staan ipv. 40 meter lopen. Scheelt mij weer tijd met binnen en buiten zetten.
[ [url=m/HrH1UB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CkQN50.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met het drogere weer van afgelopen dagen mogen ze ook gras snoepen.

[ [url=m/xMWUfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het stormachtige weer gaf hier drukke paarden wat ook nog leuke plaatjes opleverde.

[ [url=m/B2h2Ti.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tzTOND.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil komend jaar nog een paddock aanleggen. En achter op het terrein ligt nog een hele bult zand, daarmee wil ik graag de tracks ophogen voor een stuk.


Hey! Zie ik bij jou nou kunststof Gallagher palen?
Hoe bevalt dat?
Waar zit jij in Nederland, ik zou ze best graag eens in het echt zien…..

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:53

Ninx schreef:
belle_boef schreef:
Wat een werk al dat poten.

Ik heb gisteren weer zand gekruid zodat ze vanuit de stal direct op het pad staan ipv. 40 meter lopen. Scheelt mij weer tijd met binnen en buiten zetten.
[ [url=m/HrH1UB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CkQN50.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met het drogere weer van afgelopen dagen mogen ze ook gras snoepen.

[ [url=m/xMWUfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het stormachtige weer gaf hier drukke paarden wat ook nog leuke plaatjes opleverde.

[ [url=m/B2h2Ti.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tzTOND.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil komend jaar nog een paddock aanleggen. En achter op het terrein ligt nog een hele bult zand, daarmee wil ik graag de tracks ophogen voor een stuk.


Hey! Zie ik bij jou nou kunststof Gallagher palen?
Hoe bevalt dat?
Waar zit jij in Nederland, ik zou ze best graag eens in het echt zien…..



Die op de foto zijn niet van Gallagher.
Daar heb ik er wel een aantal van staan. Zijn mooie palen, kwalitatief echt beter dan die je op de foto ziet. Al zijn de palen. Van de foto ook echt dikke prima.
Ik zit in ZO-Drenthe. Je mag best een keer komen kijken.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:47

Wij zijn begonnen met de voorbereidingen voor de haag. Hebben een laag gras afgestoken over de gehele lengte en dat gras weer gebruikt om de eeuwige gaten in de wei op te vullen. (etter knollen, ieder jaar het zelfde feest). Vrijdag kan ik de plantjes ophalen en dan hebben we zaterdag helpers om de geul te graven en te planten. Wij hebben zwarte els, meidoorn, haagbeuk, beuk, hondsroos en egelantier. Er staan al 15 wilgen in die rij. De haag komt in de tussenliggende stukken. Ik wil ze als mix planten. Maar mijn man is meer van de orde...en die wil dus vakken per plant maken...Nog even over hebben dus.

Verder had ik afgelopen weekend even de nadelen van je paarden zo 'gezellig' willen houden. Het nieuwe paard doet het best goed. Gister was mooi rustig weer. De bodem was mooi droog. Ik dacht: kan de merrie wel eens kennis laten maken met één van mijn ruinen....
Dat was dus een fiasco. De ruin stormde er als een lompe stier op af. Merrie rennen. Zo hebben ze dik 5 minuten op volle snelheid rond gegaloppeerd (gelukkig had ik de wei als reuze volte afgezet). Die paar klappen die de ruin gekregen had, kan hij wel tegen. Maar ik kreeg ze niet uit elkaar :\

Uiteindelijk heeft de merrie het zelf opgelost door over de draad te springen (omg een zwarte draad op 1.10. Springpaard.....1 meter naar rechts en ze was in de sloot geland) waarbij de ruin heel dom keek en gelukkig niet het voorbeeld volgde. Mijn hart _-:( 8)7 Denk dat ze er allebei ongeschonden uit zijn gekomen. Maar nu even bedenken hoe ik dit wel succesvol bij elkaar krijg. Want permanent uit elkaar is geen doen hier.

Draai de volgorde maar even om denk ik. Eerst mijn oudje er bij. Die is wel lomp maar niet zo wild (hoop ik!) =. En dan deze ruin er de volgende keer achter een hek kennis mee laten maken.
Ik denk (Hoop!!!) dat het gewoon een misverstand was. Hij te eager en zij vond hem te heftig. Het zijn volgens mij beide gewoon 'normale' paarden :=

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:49

Heb je ruimte om ze naast elkaar te zetten met een draad er tussen? Zo doen wij dat met paarden die elkaar niet kennen. Zodra ze interesse in elkaar gaan verliezen gaan ze pas bij elkaar. Soms is dat na een paar uur, soms na een week of langer. Maar mijn ervaring is dat er dan het minst gejaagd worden en de minste klappen vallen.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:02

Ze stonden al een paar dagen naast elkaar met een dubbele draad er tussen. En de interesse fase was inderdaad al voorbij.
Over de draad vind ik ook zo eng, Als ze daar met een been in haken. Maar dat is nu wel de oplossing vrees ik. Of beide aan 1 kant van het houten hek of de poort.
Die ruin moet even leren dat de frontale aanpak hem het minst oplevert. Dat een beetje flirten je verder brengt :')
Probleem is dat hij het super lollig vind op ruig te spelen. En dus ook niet inzag dat dit niet de gewenste aanpak was. Hij vind hollen, rennen, vliegen en zelf klappen krijgen best normaal. Al kán hij prima op subtiele signalen letten.

Maar de volgende keer neem ik wel mooi een bezem mee. Brrr

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:09

Oh dat schiet niet op dan. Hoe breed was de ruimte tussen het dubbele draad? Eigenlijk hebben ze elkaar dus nog niet aan kunnen raken?
Kan me voorstellen dat een volgende keer spannend wordt :=

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:14

@pol013: jammer dat de kennismaking niet goed verliep maar je schrijft wel erg leuk over je lompe ruin.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:18

Is het ook mogelijk om de wei gewoon open te gooien? Dan hoeven ze niet op een track achter elkaar aan te rennen en kunnen ze elkaar beter uit de weg. Of wat bedoelde je met in een volte afgezet?

Wij hadden ook zo'n fiasco. Uiteindelijk de grote wei open, alle paarden maar bij elkaar en wat lekker eten neergezet. Het was eerst even rennen, gillen, schoppen, snuiven, maar al snel eten.

Dus misschien kun je ook wat voer neerzetten? Wij hebben van die lage flexibele bakken dus kunnen ook geen ongelukken mee gebeuren.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:12

Dat hebben we gister ook nog overwogen ja. Maar dan is het probleem dat deze merrie die hoeveelheid ruimte dus al jaren niet meer gezien heeft. Ze waait nu al zelf door de wei als het hard waait. Het is het type snelheid. Ik ben bang dat dat haar dus helemaal over haar toeren gaat jagen. Alleen de ruimte al.
Die andere 2 van mij hebben er een sport van gemaakt om zo hard mogelijk rond te sjeezen.

Gister had ik dus een volte van 40 meter doorsnede gemaakt. Maar na minuten lang jagen (voorste denkt helpie helpie paniek, achterste denkt jottem!) heb ik niet het idee gekregen dat dat met meer ruimte beter gaat. Alleen harder. En dan ben ik er dus ook achter dat mijn omheining dan niet hoog genoeg is 8)7

Even pas op de plaats. Nieuw plan van aanpak. Waarbij er dit keer eerst een rol is voor mijn 26 jarige. Dat is de baas. En de meest stabiele. Die kan veel regelen. Hoop ik.....

Voer kan ook nog. Heb gras genoeg. Maar die merrie was echt veeeeel aantrekkelijker dan voer ooit kan zijn ben ik bang.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:27

Paar uurtjes zonder voer zetten maakt gras/hooi/eten al aantrekkelijker. En hoe meer ruimte, hoe makkelijker snelheid maken is en dat geeft makkelijker vast zitten in vluchtmodus. Kleiner, honger en weg kunnen, uit het zicht is handig, uit die wei naar een andere voor het gevoel, dus stuk omheining die stuk in 2 deelt met grote opening aan beide uiteindens.
Maar balans tussen klein genoeg om na te moeten denken en niet weg kunnen kan lastig zijn. Anders eerst langer naast elkaar en samen aan het werk.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:38

Ik denk dat je ze het beste eerst naast elkaar kunt zetten. Met 1 draad dan zodat ze kunnen kennis maken. Dat gaat wat lastig met 2 draden er tussen.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:48

Wij hebben dubbele draden ertussen tot we ze bij elkaar gaan zetten. Wel wisselen we ze soms even om van kant, zodat ze aan elkaars mest kunnen ruiken en een nieuwe het hele terrein al kent. Bij elkaar voor de eerste keren gaat dan in de wei (die daarvoor dicht is) met de boel zo ingericht dat er niemand klem gezet kan worden.
Mijn ruin is een eikel (volgens mij stiekem tweelingbroer van de jouwe) en gaat dus aan een touwtje de eerste paar keer.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:58

Met dubbele draden bedoel je met een sluis van een paar meter? Ik kwak normaal alles zo bij elkaar, als ze maar ruimte hebben. Maar heb tzt een combinatie waarbij ik iets voorzichtiger moet zijn.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:11

Ja, een sluis idd. Hoogte / breedte zo ingericht dat ze net niet kunnen neuzen. De sluis zit er vooral om te voorkomen dat ze een been door de draden slingeren en de hele boel omtrekken en dan alsnog ongewild bij elkaar staan.
Mijn ruin jaagt en stopt daar niet mee, dus vandaar kwakken we niet alles zo bij elkaar. Bovendien een pony zonder conditie, een ouwe dame (met krakkemikkigheidjes) en de ruin die ook wat lichamelijke issues heeft.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:47

Heel fijn om even ervaringen uit te wisselen. Ik ben meestal ook niet zo'n muts.
Heb die betreffende ruin toen hij kwam (toen nog 3 en hengst) na een korte kennismaking over het hek meteen op de eerste dag hier bij mijn andere ruin gekwakt. In de sneeuw... terwijl ik alleen thuis was.....Bezem in de hand en gaan. En dat ging ook echt perfect. Paar tikken, beetje rennen en klaar. Maar dat zijn paarden die matchen. Speelse ruinen. Ruig.
De shetlander heb ik er ook zo voor geslingerd. Maar dan met een onderdoorduik mogelijkheid. En inderdaad verkennen van terrein en geuren. Ook prima.

Maar deze 2 liggen blijkbaar net wat verder van elkaar af op het spectrum. En ik kan geen onderdoorduik mogelijkheid maken waardoor je een pauze moment creëert. Dat was bij die shet echt briljant. Daardoor moest de ruin nadenken hoe hij contact kon leggen. Want ze ging dan gewoon in haar stalletje staan en kwam er niet uit tot hij een beetje beleefd deed. Die 2 zijn nooit echt vrienden geworden maar er is wel genoeg harmonie.
Dus daarom denk ik nu aan kennis maken over het (metalen) hek. Dan kan hij als romeo onder haar raam gaan hangen en wachten tot ze naar hem toe komt. {:}

Terrein eerst verkennen. Elkaars geuren al kennen. Zelfs dekens van de ruinen op de merrie etc doe ik nu inderdaad ook al. Maar wel goede controle puntjes.

Samen werken is ook nog wel een aardig idee. Dat haalt de stoomtrein kantjes er ook wel een beetje af waarschijnlijk bij die ruin. Dat hij wel echt bij haar is. Maar ook iets anders moet doen. Die neem ik mee! En dan aan het eind van een bosrit de boel bij elkaar zetten oid.