Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:48

Picket line :)* Bedankt voor de tip. Ze is vandaag wel achter de stroom gebleven. En natuurlijk staat ze op honger dieet. Beetje hooi en 1/2 summerfit koek. Geen medelijden met dat monstertje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:01

Hier nog geen zonne klok. Willen er wel een voor bij de schapen want daar is geen stroom. (maar nu ook nog geen schapen dus geen probleem)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:00

zonneklok durf ik nog niet aan ivm diefstal. Daarbij houden de batterijen het ook best fatsoenlijk uit.

Shetlander is binnen de omheining gebleven gelukkig. Stroom ook weer gefikst aan de overkant. Knappe shetlander die daar straks weer uitbreekt. }:)
Ze loopt al weer normaal maar blijft wel mooi nog een paar dagen niet/nauwelijks op gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:51

@pol: ook al toont ze weer normaal, de hoef heeft zeker 3 maanden nodig om weer te herstellen.
Misschien is een graasmasker een idee ??

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:21

Stukjes pure chocolade werken hier altijd voor muizen en ratten.. ;-) daar zijn ze dol op en moeilijk eruit te halen dus ze moeten er wel op om er van te snoepen.. ook elke keer een nieuwe val gebruiken en met handschoenen aan plaatsen helpt hier ook.. :) een val waar er al eens eentje is ingelopen werkt niet meer.. ondanks lang in de regen te laten of in de javel leggen ofzo zoals ze zeggen.. nieuwe val en altijs prijs! ;-) soms wel weekje geduld mr meestal vrij snel.. vieze beesten.. :=

En hier zo'n veulen die ook gezellig recht door de draad wandelt vanad de batterij wat zwakker wordt.. trien! :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:33

Ik moet ook nog een beetje uitkijken voor de kippen die er ook gewoon lopen, kan dus niet alles gewoon neerzetten (heb nu een vangkooi om ze vervolgens te verzuipen). De ratten eten gewoon door de tralies heen |o

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:13

Hier gelukkig geen weglopers, ze vinden het prima achter hun draadje :) en ook nog geen muizen gespot, dus de stalkat doet haar/zijn (geen idee :P) werk goed!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:21

Dd, ze was niet echt bevangen hoor. Ik zag 2 rare passen en ben gelijk in 'uithongermodus' gegaan zeker omdat ik wist dat ze gewoon meer had gegeten dan goed voor haar was. Masker gaat hier echt niet. Ze staat met 2 frisse kwpners. Die eten haar levend op als ze niet van zich af kan bijten.
Maar zal nog wat langer voorzichtig aan doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:31

@pol: de meeste mensen denken pas aan echte bevangenheid als het paard die aparte houding aanneemt, maar dat is echt het 'eindstadium'. Kort lopen is al een indicatie van HB/SB; het 'gif' is dan al in de laminea ingedaald en doet daar zijn pijnlijke werk (afsterven en loslaten van de hoefwand).
Misschien is het een idee om een apart stukje af te zetten waar ze veilig kan staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:11

Mallootje schreef:
Hier gelukkig geen weglopers, ze vinden het prima achter hun draadje :) en ook nog geen muizen gespot, dus de stalkat doet haar/zijn (geen idee :P) werk goed!

Hier ook geen weglopers gelukkig. Wel een ander "probleem"; ik heb 2 katten waarvan er eentje gemiddeld elke dag 1 of soms 2 muizen vangt +:)+ . Dat is natuurlijk geweldig, hij komt ze keurig netjes binnen brengen en eet ze over het algemeen bijna helemaal op. Soms leven ze nog en laat hij ze binnen los. Dat is minder leuk, maar tot nog toe komt dat steeds goed, ik vang ze en zet ze weer buiten of hij maakt het werk zelf af.

Wat is nu het probleem zou je denken? Mijn kat vangt de muizen in het hoge gras langs de berm en daar zitten teken. Veel teken.... Ik denk ik afgelopen week zo'n 20 teken van hem af heb gehaald, de meesten hadden gelukkig nog niet gebeten, die kon ik er zo afpakken, maar ook een stuk of 5 heb ik met de "tang" moeten verwijderen. Is niet leuk, bij een onaardige kat van 8 kilo >;) . Katten heb over het algemeen weinig last van een tekenbeet en krijgen zelden Lyme dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen over. Het gaat mij erom dat ik nu ook af en toe teken op de bank, op de grond en op mijn bed vind...... Kat krijgt meestal Stronghold tegen de vlooien, maar nu heb ik hem weer wat Frontline opgedaan omdat, dat ook tegen teken werkt (helaas niet meer zo goed tegen vlooien). Heeft iemand hier enig idee hoe ik deze beestjes bestrijd? Zijn er middeltjes die ik bijv op mijn bank/bed kan spuiten?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:14

Hier ook al heel veel verwijderd bij onze langharige kat. Die heeft nu weer Frontline Compleet en tot nu toe geen nieuwe teken (een week verder). Daarvoor was het echt dagelijks meerdere teken.

Hier mogen de katten niet meer naar boven, want idd, teken in bed... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:18

Santos_05 schreef:
Hier ook al heel veel verwijderd bij onze langharige kat. Die heeft nu weer Frontline Compleet en tot nu toe geen nieuwe teken (een week verder). Daarvoor was het echt dagelijks meerdere teken.

Hier mogen de katten niet meer naar boven, want idd, teken in bed... |(

*gaat even kijken wat voor Frontline er in de kast ligt*

Staat gewoon Frontline Spot on kat op het doosje. Er staat wel op dat het ook voor (tegen) teken is.

Ik ga eens zoeken op Frontline compleet.

Bedoel je niet frontline combo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:19

Misschien kat niet meer in bed ;)
Ik moet zeggen ik heb ze hier nog niet op de kat gehad (gelukkig).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:20

Als je iets vind hoor ik het graag. Voor onze katten nog niets gevonden wat ervoor zorgt dat ze teekloos blijven. Bij ons mogen ze gewoon niet in de slaapkamers en checken we gewoon de banken even voordat we gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:25

lizy29 schreef:
Als je iets vind hoor ik het graag. Voor onze katten nog niets gevonden wat ervoor zorgt dat ze teekloos blijven. Bij ons mogen ze gewoon niet in de slaapkamers en checken we gewoon de banken even voordat we gaan zitten.

Ja, dat doen wij uiteraard ook intussen. Voorheen had hij nooit teken..... De andere kat heeft ze overigens helemaal niet. Maaaar die heeft welgeteld 1 muis gevangen in de 4 maanden dat we hier nu wonen -O- .

Ik kwam een spray tegen voor op de meubels. Indorex huishuidspray tegen vlooien en teken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:31

Onze kat heeft de Seresta vlooienband, deze werkt ook tegen teken :j
Geen goedkope band, maar hij werkt dan wel weer 9 maanden. Dus dan valt het wel weer mee ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:35

Banden vind ik eng. Heb een kat die een poot mist vanwege een bandje, en een die alle soorten bandjes binnen 5 minuten af heeft dus die komen er bij mij niet meer in.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:39

Ja idd, Combo.

Bandjes wil ik ook niet ivm altijd buiten lopen en angst dat ze ergens achter blijven haken...

Hier ook echt selectief. De ene heeft er veel, de andere niets. Maar hoorde laatst van iemand van de Lyme stichting dat katten de teken zelf af kunnen krabben. Alleen in hun nek niet. Dus misschien zijn bepaalde katten leniger??

Voor de posters uit regio Drenthe / Overijssel, weten jullie of de castreur in Lemele nog altijd werkt? Ben alvast een beetje aan het orienteren wat de kosten zijn voor een castratie en de voor/nadelen van staand en liggend castreren ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:00

Ik wilde ook nooit banden bij mn katten, maar had vorig jaar niet zoveel keus meer. Mijn kater is een echte buitenkat en jammergenoeg ernstig gevoelig voor teken. Ik kon er meerdere per dag van hem afhalen, ondanks frontline. Er zijn geen andere pipetjes tegen teken jammergenoeg. Ik had dus de keus tussen een serestoband omdoen of accepteren dat hij een wandelend tekenbuffet is. Aangezien mijn katten wel op bed liggen, ben ik toch maar voor de band gegaan. En wat een geweldig ding is dat! Geen teek meer te vinden! Van 5-10 teken per dag naar misschien 1 per maand. De teken die het toch proberen overleven het niet.

Deze band breekt gewoon los als ze vast blijven zitten. Ik ben nog steeds geen fan van bandjes hoor, mn andere 3 katten hebben ze niet. Als het niet nodig is, liever niet! Maar het is wel 1 van de weinige producten die echt goed werkt tegen teken en met een kat die ze aantrekt is het dan kiezen tussen 2 kwaden. Ik zit te overwegen om een andere poes er ook eentje te geven. Ook zij heeft met enige regelmaat teken (niet zoveel als de kater) en is panisch voor pipetjes en pillen krijg je niet naar binnen. Voor haar is dus 2x per jaar even stress van een band omdoen en afhalen een stuk beter dan maandelijkse ruzie met middelen die niet eens effectief tegen teken werken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:50

Zeker zijn er pipetje tegen teken. Vraag maar bij je da. Hier wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:07

Ja eentje: frontline (of alle andere nieuwe merken op de markt met werkzame stof fipronil). Jammergenoeg werken die op veel plaatsen niet meer genoeg tegen vlooien. Hier had ik toch ook vlooien ondanks netjes op tijd pipetjes geven. Ik ben dus ook overgestapt op een andere pipet die wel goed werkt. Als jij nog een ander middel weet die werkt tegen teken, dan hoor ik dat graag! En mn dierenartsen ook.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:04

Advantix en stronghold ofzo...moet ik ff nakijken. Ma net gehaald ook tegen teken.

Frontline ben ik mee gestopt..werkt niet meer

Edit. .ben in de war hihi. Lig nu op bed maar beneden liggen de doosjes. Ik kijk morgrn!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:46

Advantix is voor honden (en werkt idd tegen teken) maar voor katten heb je advantage en die werkt alleen tegen vlooien. Stronghold is ook een ontworming, werkt eveneens niet tegen teken.
Dit is volgens mij wel erg offtopic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:26

Heb mijn da gevraagd, maar buiten Frontline (fipronil) zijn er geen pipetten die tegen teken bij katten werken.

Ik heb gisteren ook maar 2 Seresto bandjes besteld. Uiteindelijk is dat een stuk goedkoper dan elke 4/6 weken Stronhold. Is inderdaad off topic, maar goed als je paarden aan huis hebt, heb je katten nodig tegen de muizen en daardoor is het ook weer een beetje ontopic :+ .

Vandaag de paarden voor het eerst de hele dag op het land *\%/* . Oooooh ze zijn zo blij dan. En ik automatisch ook :j .

Gisteren was een hele rare dag wat de zwaluwen betreft :? , heb er de hele dag geen één gezien??!! Was bang dat ze misschien vertrokken waren omdat mijn ene kat de hele tijd in de schuur zit te mekkeren als ze rond vliegen, maar vanmorgen waren ze er gelukkig weer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:06

Hier gaan de paarden over een week of 2 over naar het zomer stuk. Dat groeit aardig door nu.
Dan kan ik daarna weer beginnen met voorbereiden van het winterstuk want daar moet nog wel wat gebeuren aan zaaien enzo. Hoop dat dat dan voor de winter weer vol staat met hoog doorgeschoten gras ipv de kale bende die het nu is.

Maar dit is ons eerste jaar dat we het zo doen, en 4 paarden hebben staan dus het is maar kijken of het werkt. Zou mooi zijn als we er een stukje bij kunnen krijgen maar dat zal er voorlopig nog niet in zitten.