Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:41

Ik vind dat nog best netjes eigenlijk, voor zo even uit de losse pols.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:36

Jeetje, goede actie Marjan, wat veel vacht al.

We doen hier het jachtpatroon ook altijd uit de losse hand en dat lijkt prima. Je moet bij ons alleen niet de linkerkant met de rechterkant vergelijken :=

Ik heb ooit gehad dat in een koude Augustus maand mijn paard haar volledige wintervacht in September had.
Midden September werd het 30 graden. Paard ging weer verharen en heeft de hele winter in een dik zomervachtje gelopen.

Ik heb ze vanmorgen vroeg allebei gelongeerd. Diekke had er weinig puf voor, maar was nog in de schaduw, dus ze moest gewoon door van mij.
Ice had al zon en t was warm, maar die heb ik 10x op de rem moeten trappen, want die had er helemaal zin aan!

Nu is het echt warm. Ons huis wordt nu gevoegd en nieuwe dakgoten.

Dat laatste wordt netjes gedaan hoor, maar huis en dak lopen scheef en ik vind het laatste stukje echt minder mooi.
Maar ja, het water moet wel netjes af kunnen lopen, dus er valt weinig mee te trucken. En we hebben zoveel ramen dat de afvoer ook niet op een andere plek kan komen.

Gelukkig staat er normaal een boom voor ha ha

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:40

Even een vraagje aan de polyester trailer eigenaren: hoe kan ik hem het beste weer mooi glanzend krijgen? Weijer zegt gewoon blanke lak. Iemand ervaringen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:31

Volgens mij deden vrienden van mij het met botenlak.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:38

MarjanB schreef:
Leuk karin wat voor 1?

Lando was zichzelf al klaar aan het maken voor de winter sinds de langste dag. Die stond zo te zweten, dus heb hem maar deels geschoren _O- het ziet er niet uit en moet echt een groot scheerapparaat kopen maar goed voor nu is het vooral praktisch _O-

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ach boeien, hij zal er blij mee zijn!
Mijn Shet ga ik ook weer scheren binnenkort.

Leuk Karin, wat voor pup?

Boemel lekker bezig geweest met de dames.

Fleur en ik hebben vanmorgen Bram weggebracht die met de KVW een dagje uit is.
Daarna gemest en Fleur Doortje gereden en ik Polly gelongeerd. Dames beide gedoucht en wij zijn naar binnen verhuisd haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:56

was even afwezig, maar boel gebeurt hier...

Besje, sterkte met het verlies van jullie pony, zo onverwachts.

Lynn_N, jji ook sterkte met verlies van je paard.

Lorette, heel erg gefeliciteerd met de geboorte van julie zoontje.

Mjin paarden stonden altijd in stal met uitloop.
adelen geen, voordelen meer ruimte, meer sociaal contact saampjes, meeste mest lag buiten op de stenen, met schuiver makkelijk opruimen, voerde ze ook buiten.
Enigste nadeel dat ik kan bedenken dat je dekens als je die gebruikt waterdicht moeten zijn.
Stond op stal met winter beperkt paddock tjid, dus in dat opzicht beter dan gewone stal.

Heb ze nu aan huis, lopen gewoon altijd in de paddock dag en nacht, moet nog stal/ shcuilstal komen, maar wilgraag eerst zien waar bodem slechts en best zich houdt, maar met deze droogte niks v te zeggen. Mocht het echt nat zjin, kunnen ze voor en naast het huis op bestrating staan. En het geld is op :') mocht het pestpokke weer worden met veel regen heb ik nog wel regendeken voor ze.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:20

@Marjan, ooh dat zal Lando lekker vinden :D
Heerlijk luchtig!

Het is een labradoodle pup :)
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:55

Ohhhh wat een dotje! <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:45

De stress van ruwvoer...

Ik bestel al bijna 5 jaar samen met mijn buurvrouw ruwvoer. Dus toen ik vorige week het laatste pak openmaakte vroeg ik haar hoe veel balen ze deze bestelling wilde hebben. Kreeg ik 0 terug omdat ze een andere leverancier had en volgende keer kon ik dan daar wel mee bestellen maar ze had net een levering binnen. Tja daar zat ik dan... Ik wil geen grote voorraad grote balen hebben omdat ik vrees dat ik Nilay moet laten gaan binnenkort. En dan kom ik niet meer door die grote balen heen. Maar ik heb ook geen plek om kleine onverpakte baaltjes op te slaan. Ik ben nu al dagen bezig met een oplossing. Vanmiddag wordt ik gebeld en ik hoop zo dat die mij een kleine hoeveelheid kan leveren. Want ik heb ook alleen maar een kleine personenauto. Dus kan nergens zelf ophalen. Dit zijn wel die onhandige momenten van zeer kleinschalig paarden houden.

Wat een dropje die pup. <3

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:24

<3 Wat een knappe pup!

Ai Melenka, dat is niet fijn. Was fijn geweest as er gecommuniceerd werdt door je buurvrouw, dan had je of nee kunnen doen, of eerder tijd gehad om een oplossing te zoeken.

Hier bevalt de nieuwe huisvesting echt heel goed. De paarden kijken ook heel tevreden.

Gisteren is de zadelmaker geweest voor de kleine pony, wat een prettige ervaring was dat, en zo fijn dat we een oplossing hebben gevonden voor het naar voren schuiven van het zadeltje. Werdt er echt moedeloos van.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:27

Dat is wel ellendig zeg Malenka, jammer dat ze dat ook niet even aangegeven heeft.

Wat een schattig hondje!

Ik heb ons zelf een cadeautje gedaan... Is vanmiddag bezorgd...
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:38

Dat is nog een cadeau Nickeltje :):) Daar zal je veel plezier van hebben

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:41

Ik had nog wat overuren uit te besteden ;)

Zeker als het straks herfst en modder en ellende wordt, gaat dit ding enorm veel schelen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:21

Dat ziet er uit als een fantastische upgrade.

En ja, het had fijn geweest om eerder te weten. Dan had ik nu al wel wat staan.

Roos vond de nieuwe sproeier eerst niet echt iets.

Afbeelding

Maar dat veranderde al snel.
Afbeelding

Ik ben wel heel blij met hoe beheersbaar ze tegenwoordig is met zulke dingen. Ze heeft ruimte nodig om zich te kunnen uitten maar ze heeft geen agressie meer nodig om die ruimte op te eisen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:43

Malenka schreef:
De stress van ruwvoer...

Ik bestel al bijna 5 jaar samen met mijn buurvrouw ruwvoer. Dus toen ik vorige week het laatste pak openmaakte vroeg ik haar hoe veel balen ze deze bestelling wilde hebben. Kreeg ik 0 terug omdat ze een andere leverancier had en volgende keer kon ik dan daar wel mee bestellen maar ze had net een levering binnen. Tja daar zat ik dan... Ik wil geen grote voorraad grote balen hebben omdat ik vrees dat ik Nilay moet laten gaan binnenkort. En dan kom ik niet meer door die grote balen heen. Maar ik heb ook geen plek om kleine onverpakte baaltjes op te slaan. Ik ben nu al dagen bezig met een oplossing. Vanmiddag wordt ik gebeld en ik hoop zo dat die mij een kleine hoeveelheid kan leveren. Want ik heb ook alleen maar een kleine personenauto. Dus kan nergens zelf ophalen. Dit zijn wel die onhandige momenten van zeer kleinschalig paarden houden.

Wat een dropje die pup. <3

Ik bestel tegenwoordig mijn strobedekking bij Corsten, die doen juist alleen maar kleine bestellingen voor particulieren. Misschien is dat een optie? Hooi haal ik lokaal dus daar heb ik geen ervaring mee bij hun.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:59

Wow Nickeltje, dat noem ik geen cadeauTJE, maar een cadeau. Erg mooi! En handig!

Wat een leuke pup! Een schatje <3

Wat vervelend Malenka. Ook echt niet sociaal van de buurvrouw. Kan je geen hooi van haar afnemen en dat jullie dan sneller gezamenlijk kunnen kopen?
Roos ziet er goed uit. Weet je al wat je met haar gaat doen als ze alleen komt te staan?
Is er geen verbetering bij Nilay? Wat spijtig.

Zo, ik heb weekend. Onze les weten te verplaatsen naar zaterdagmorgen, dan is het koeler.
Misschien maak ik een rustig bosritje vanavond, maar verder ook niet.

Wil dit weekend toch eens wat Paardenspullen gaan uitzoeken en wat te koop gaan zetten. De kasten puilen uit.
En heb met koop van Ice, ander zadel, trailer en andere auto veel te veel geld uitgegeven, dus Paardenspullen kan ik mooi omzetten in paardrijlessen :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:25

Nilay nu eergisteren. ;(
Afbeelding

We hebben nog even. Maar ik ben al aan het plannen voor beide scenarios.

Ik hoop een pension plekje voor Roos te vinden voor het geval Nilay er niet meer is. Hopelijk kunnen we dan de mogelijkheid aangrijpen om aan het werk te gaan. Even deze winter geen gedoe met paarden aan huis klinkt ook wel lekker. Al ga ik hun aanwezigheid in de tuin denk ik ook heel erg missen. Maar dat is allemaal nog speculatie. Ik weet nog niet hoe het gaat lopen. Ergens hoop ik ook nog steeds op een wonder. Door het er open over te hebben hoop ik wel objectief te kunnen zijn op het moment dat ik de knoop door moet hakken.

Wel goed nieuws over het hooi. Zaterdag worden er twee grote balen geleverd. Dat is een zorg minder. Corsten houd ik in gedachten voor een eventuele volgende keer.

Klinkt als leuke plannen Boemel. Les en buiten ritjes. Heerlijk!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:45

Ik begrijp je gevoel over hem, want het is echt niet leuk om je paard zo mager te zien. Ik vind dat hij wel goed in zijn vacht zit en hij oogt ook niet moe.
Gewoon blijven kijken naar zijn mentale conditie. Hij lijkt me een paard die zich niet zomaar gewonnen geeft.

Echt fijn van t hooi!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:04

Wow Nickeltje dat is tof, ga je veel plezier van hebben.

Fijn dat hooi geregeld is Malenka.
Lastige overwegingen met Nilay.

Mooi dat Roos het zo goed oppakt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:29

Oei die is wel mager inderdaad, ik ben niet helemaal bij, maar heeft hij onderliggend iets of is hij oud?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:54

Charaz, hij is 21 en het heeft altijd moeite gekost hem op gewicht te houden. Hij eet zo 20kg ruwvoer op een dag weg in de winter. Dat hij niet op het gras mag om zijn headshaking in zomereczeem onder controle te houden helpt niet mee. Vorig jaar oktober kreeg hij heel erge koliek. Toen is hij zo mager geworden. Daarna is zijn gebit gedaan en at hij een paar weken minder goed, we kregen de winter, verharen... En ik kreeg hem niet meer op een gezond gewicht. Ik had echt hoop dat hij in de zomer wel weer bij zou trekken, maar tot nu toe gaat dat niet lekker. Hij krijgt naast onbeperkt ruwvoer en alles wat hij bij elkaar scharrelt van alles bij (pulp met daarin extra vitamine E, omega 3,6,9, biergist, spriluna, probiotica, extra eiwit preparaat, kruiden voor zenuwstelsel, vitamine en mineralen brok) om hem te ondersteunen en aan te laten komen maar het slaat nog niet echt aan. Hij heeft echt ingeteerd op al zijn spieren. Bekappen is ook een uitdaging want hij staat niet zo stabiel meer. Hij staat ook vaak met zijn achterbenen zo gek stijf naar achteren en een painface zie ik ook best wel eens langskomen en hij krijgt snel doorligplekken omdat hij totaal geen padding heeft en ik zie hem dus bijna nooit meer liggen. Zelfs niet op zand. :( Verder is hij wakker, wil heel actief zijn en is echt nog de baas over Roos. Ik moest laatst wel flink huilen toen ik een oudere foto van hem in topconditie naast een van nu zette..
Afbeelding

Dit is hoe paarden in het buitenland bij van die opvangen terecht komen. Hij moet echt extra gewicht hebben om de winter in te gaan. Ik wil niet dat hij op een gegeven moment op de grond ligt en niet meer op kan staan. Ik ben hem beter verschuldigd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 20:21

Ik snap je wel hoor Malenka, ik zou hem zo ook de winter niet in laten gaan.. hoe vervelend de beslissing ook is. :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 20:34

Ja, hij is echt ingeteerd. Moeilijk hè

Tess heeft tijdens haar blessure bij een heel oud en mager paard gelopen. Dier liep ook echt slecht.
De komst van Tess heeft toen een behoorlijke boost gegeven, want het paard was veel blijer en at ook veel beter.
De dikke en de dunne waren het en echt hele dikke vriendinnen.
Moet zeggen dat ik nooit gezien heb dat dat paard het te koud had in de winter, maar ik begrijp wel dat jij hem zo niet de winter in wil gaan.

Toen ik Tess naar huis gehaald had, bleef dat paard daar, samen met de oude pony die er ook stond.
Een paar weken na het vertrek van Tess ging het echt niet meer en hebben ze haar in laten slapen.

Eigenlijk was dat dier al jaren op en ik heb vaak hier thuis gezegd dat ik mijn paard niet op die manier oud zou laten worden.
Ik denk dat het vertrek van Tess toch een soort genadeklap is geweest.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 20:44

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:31

Ja hij eet super goed. Ook het ruwvoer eet hij prima. Hij eet zelfs nog distels, riet, brandnetel en dunne wilgen en elzentakjes weg. En zijn mest ziet er gewoon goed uit. Ook geen zand en wormen. Je zou denken dat hij aan zou komen. Maar zijn stofwisseling doet ergens iets geks. Vandaar ook de probiotica, biergist en makkelijk op te nemen eiwitten die hij krijgt. Hij is ook getest op PPID ondanks dat hij daar eigenlijk geen aanwijzingen voor geeft. Maar ook dat heeft hij niet.