Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:53

Hier heb ik ze wel nodig maar zijn hier bijna niet te krijgen.. Maak ze wel zelf ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:55

Dan zou ik geen tegels maken, maar gewoon een betonpad storten :D kun je makkelijk de bocht om ook :+
Als je zonodig een tegelidee wilt hebben kun je er voegjes in maken als het beton haast is uitgehard.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:55

Doe mij zo'n zwaluw! Zit zoals gewoonlijk weer onder de bulten.. Het enige dat helpt is zelf uien oogsten :') Vanavond op de laptop maar weer bijlezen..

Heb iig een lekker weekend gehad! Krijg steeds meer plezier van mijn plekje. Dit weekend afgerond: laatste automatische drinkbakken, wasbak, 1000 litervat op nieuwe palets en schoongemaakt..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:51

Had eerst ook steeds een nestje zwaluwen.. nu helaas last van veel eksters
echt balen ivm insecten eten..
daarbij vreten die eksters ook nog de hondenbrokken op die in de stal staan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:02

@DD, fijn he, weer een stuk kunnen bestraten! Wij hebben laatst 10 platen opgehaald van 4x0,5m, dus mijn inloopstal is al helemaal 'bestraat' :D

Uien oogsten??? Jammer dat ze eerst de tijd nodig hebben om te groeien, maar ga ze zeker in de moestuin zetten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:16

sneeuwpop schreef:
Had eerst ook steeds een nestje zwaluwen.. nu helaas last van veel eksters
echt balen ivm insecten eten..
daarbij vreten die eksters ook nog de hondenbrokken op die in de stal staan.

Oh wij hebben ook wel wat eksters, maar die komen niet in de schuren waar de zwaluwen nestelen.

Bij ons barst het op het moment van de zwaluwen. Vanmorgen vlogen er zeker een stuk 8 (voor zover ik het kon tellen, want ze gaan zooooo snel) met grote snelheid om en rond het huis, schuren en de paarden. Ook nemen ze af en toe een duikvlucht naar de kat als hij op het erf loopt :') , kat heeft geen idee wat er gebeurt als er zo'n zwart-wit ding over hem heen scheert :D .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:23

DubbelDun schreef:
Dan zou ik geen tegels maken, maar gewoon een betonpad storten :D kun je makkelijk de bocht om ook :+
Als je zonodig een tegelidee wilt hebben kun je er voegjes in maken als het beton haast is uitgehard.

Het is ook niet voor bij de paarden hoor, meer dat we bij de rest van de beesten een beetje rechte stukken hebben. Maar de hokken moeten ook op beton komen want die verzakken door de gravende ratten, dus kan dan ook gewoon wat meer beton maken :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:24

pff kan jullie niet bijhouden. al die vogeltjes zijn wel leuk.

Ben heel erg gefrustreerd over onze shetlander. Ik was een weekend weg en toen is de accu van het stroom apparaat leeg geraakt. pony heeft zaterdag en waarschijnlijk ook vrijdag steeds in de vollere wei gestaan. Mijn vriend heeft haar wel een paar keer terug gezet maar zich niet echt druk gemaakt. Gister met een nieuwe accu ook steeds door de omheining geglipt. Vanmorgen gevoelig lopen en warme voeten. Dus aan huis in het zand laten staan, glipt ze daar ook door de draad. -:(-
Stroom extra gecontroleerd en toen moest ik echt weg. Kan haar wel wurgen. Als ze vandaag weer stiekem in het gras staat moet ze morgen maar op stal blijven. Dat vindt ze vreselijk maar ik heb echt geen andere oplossing. Kreng.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:24

Gravende ratten heb ik momenteel ook last van :( Ongelooflijk wat die bij mijn hooi onder de bestrating vandaan halen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:37

@pol, even de omheining nakijken? Volgens manlief komt het door de droogte dat de stroom niet goed de grond in kan, dus vandaar minder stroom op het draad staat. Wij stonden gister ook verbaasd te kijken dat ze tegen het draad aan stonden, maar had een draad op de grond liggen en daardoor was echt alles ineens weg....

Lastig he, van die shetlanders! Wij hebben ook zo'n zorgenkindje...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:41

De val trappen ze niet meer in, das jammer.
Hebben er toch 7 mee gevangen ofzo.

Binnenkort maar weer eens proberen met wat anders dan brood.

Ontsnappende shetten hebben wij geen last van wel een trekpaard dat er onderdoor gaat als het stroom er lang genoeg vanaf is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:46

Eronderdoor vind ik nog beleefd, heb ook eens een trekpaard gezien die rustig in stap er dwars door ging. Of in draf, vlogen de palen door de lucht.

Succes met de oliebol. Geen typo. Antenne in de manen vlechten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:47

Aan huis alles nagekeken en op beide plekken de grondpin water gegeven. Aan huis werkt het apparaat op netstroom dus dat is wel betrouwbaar. De wei aan de overkant kunnen we vanavond pas helemaal nalopen maar als het aan mij ligt blijft ze eerst maar eens een paar dagen op hooi-honger-dieet tot de situatie stabiel is.
Zorgenkindje ineens ja. Die grote binken blijven netjes achter de draadjes en dat kleine mormel drukt gewoon met geweld de paaltjes uit de grond.
Terwijl ze het super doet als ze zich gewoon aan mijn strip begrazing regiem houdt. grrr eigenwijs ding.
gypsy: dat dus, met geweld. die antenne zou ze anders wel krijgen maar die moet dan om haar benen en borst.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-04-15 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:48

Als mijn welshje weer eens een "maling aan alle omheiningen"bui heeft gaat hij een paar dagen met een longeerlijn aan een paal vast. Daarna gaat het dan vaak wel weer een tijdje goed.
Voordeel is dat ik hem dan ook meteen alle kantjes af kan laten vreten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:50

dblijham: hmmm dat zou ook nog kunnen. Dan zet ik haar op het stenen pad aan een paal van de houten omheining. Al zie ik haar al beledigd en volledig over de zeik rondtollen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:51

Dat verhaal van die shetlander is zo herkenbaar.
Mijne had dat deze winter.. meer bepaald met oudejaarsdag/nacht. Hij had een dekentje op omdat hij de dag voordien zichzelf helemaal doorweekt had laten worden met de sneeuw en hij stond te bibberen tegen de sterren naar omhoog. Met het deken doorgekregen dat hij wel onder de draden door kon..
Daar sta je dan met als volgende dag een feestdag waarop je weinig kan doen..

Kon dat beest toen ook wel iets doen.. Ondertussen is de weide/omheining shetlanderproof! Hij krijgt wel regelmatig een beste optater van de stroom omdat ie blijft proberen. Sukkeltje :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:52

Gypsy schreef:
Eronderdoor vind ik nog beleefd, heb ook eens een trekpaard gezien die rustig in stap er dwars door ging. Of in draf, vlogen de palen door de lucht.

Succes met de oliebol. Geen typo. Antenne in de manen vlechten?

Het scheelt dat ze wel weet dat er normaal een goede tik stroom op staat, dus als de accu leeg is kan ik hem er rustig uithalen om op te laden, en 2 dagen later er weer in zetten zonder problemen. Maar als het langer duurt gaat ze eens op de wei van de buren kijken ofzo.

Dus die van ons is wel enigszins opgevoed.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:15

Zo'n trekpaard hebben wij ook... niet eens gek doen, maar gewoon omdat ze haar borst er tegenaan zet en het draad weg drukt :Y) Gelukkig alleen als er wat geks gebeurd en ze niet goed weg kan. Als er niets geks gebeurd kan ze echt tijden achter een slecht omheind stuk staan (heb mijn ogen uitgekeken bij verkoper, 1 slap koordje :o )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:50

Hier een welsh die schijt heeft aan stroom.
Het leek net of ze de tikken beluisterde van het apparaat en dan tussen de tikken in tussen de draden door sprong.
Nouja, in de lucht voel je natuurlijk niks.
Later heb ik nog 2 volle broers gehad die in de draad hingen en aan de huid kon je zien dat ze iedere keer toch een tik kregen maar gewoon doorvreten waar ze nu net bij konden.
Laatste was wel een klok en geen netspanning.

polo sterkte met de shet , kan gauw mis zijn met die kleintjes :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:56

@pol: zoek eens op; horse "picket line" . Krijg je leuke voorbeelden van paarden vastknopen zonder dat ze zich in het draadje kunnen vastwerken.

En iid sterkte met de shet. Even geen krachtvoer/suiker-melasse oid, want een shet met HB wil je niet hebben.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:59

Shetty hier is een opgevoed ventje, beetje timide en geen held dus die probeert het gelukkig niet. Slimme Quarter merrie test het draad lijkt wel, staat er met haar tastharen een beetje aan te frutten, stroom staat er niet altijd op en dan voelt ze gewoon he...het kan. Ze maakt ook de greepjes van het stroomdraad open. Maakt van alles open eigenlijk. Loop regelmatig naar stal terug om nog een keer te controleren of alles Jade proof is.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:01

Vraagje, heeeft iemand ervaring met een klok op zonne energie?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:06

Ik had vroegâh :+ ook een Welsh die gevoelig was voor hoefbevangenheid. Die stond in het voorjaar aan de ketting. Gewoon stik in de grond en pony aan een touw /ketting eraan: http://www.btndehaas.nl/land-vee-agrari ... mm-x-50-cm
Graasde hele mooie cikeltjes kaal :+ Lijkt sneu, maar was wel de oplossing, want hij kon ook goed onder stroomdraadjes door.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:21

Jadybabe schreef:
Vraagje, heeeft iemand ervaring met een klok op zonne energie?

Ik heb er een overgenomen maar is nog niet in werking.Moeten nog bekijken hoe we de bedrading gaan doen.Zat bij een 2e hands apparaat.Die is geschikt voor 13km...had wat meer prik nodig :o

Hier blijven de jongens zelfs achter een stro-touwtje staan :) Gelukkig geen uitbrekers of testers hier.

Heel veel zwaluwen altijd hier,vooral in de zomer.Zitten heerlijk te fraselen op het draad,ook wel eens op de waslijn op balkon..zoooo gezellig :D
Ze zitten niet in mijn stal,de opening is verkeerd en ze moeten een haakse bocht maken om vanaf het veld binnen te komen.Heb wel een grote kolonie mussen in de stal...eerdaags weer eieren rapen :P en jongen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:23

Ik had een nest in de punt van het dak zitten, maar die is er van de winter afgestort en ik zie ze nog niet een nieuw maken....