Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:09

Zo ziet de kast er een stuk logischer uit, met de scharnieren aan de binnen kant.

Zijn zo te zien wel grote kasten, maar zou nooit een kast meer willen. _O-
Iets met verwend met een grote zadelkamer haha.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:13

Quir schreef:
Zo ziet de kast er een stuk logischer uit, met de scharnieren aan de binnen kant.

Zijn zo te zien wel grote kasten, maar zou nooit een kast meer willen. _O-
Iets met verwend met een grote zadelkamer haha.

Herkenbaar, maar ik ging weer terug naar een pensionstal (in plaats van eigen beheer), dus het was geen vrije keuze ;) :P

Dubbeldun, haha zo handig ben ik niet hoor...

Bliksemflits, dankjewel :) ben benieuwd!
Hoe veel scharnieren hebben jullie er bij gekregen?

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:22

Hoi, ik stuit toevallig op dit topic. Nu wil ik graag een zadelkast gaan maken bij mij op het balkon, dus buiten in weer en wind. Hebben jullie misschien tips wat voor hout of misschien andere materialen je goed kan gebruiken daarvoor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:37

Trespa = erg stevig, nooit onderhoud maar duur in aanschaf
Okumé multiplex = stevig, ondanks watervaste verlijming van de lagen toch verf nodig, ook duur in aanschaf
Gewoon multiplex = stevig, heeft onderhoud nodig
Kunststof kasten (Keter etc) = prijs valt mee (zeker 2e hands), geen onderhoud. Of ze 100% waterdicht zijn (op de naden ?? )
Metalen kast = stevig, na een goede verflaag weinig onderhoud. Gaat lang mee.

Als je vanuit 0 gaat beginnen is het aan te raden van de materialen een lijst te maken zodat je een goed totaalplaatje hebt van zelf maken versus iets kopen.
Zeker de laatste 2 kun je 2e hands redelijk makkelijk aan komen.

SillyB

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:47

alleen moet je bij die metalen kasten dus kijken of je dat a) red qua plek op je balkon en b) je zadel er in past. Er staan er veel te koop die 45 cm diep zijn en dat is echt niet te doen hihi

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:54

Bedankt voor jullie snelle reacties. Daar kan ik zeker wat mee. Ik zat inderdaad ook al te kijken naar metalen kasten, maar die zijn vaak maar 45 cm diep inderdaad..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:13

Dan moet je idd vaak je zadel dwars hangen. Heeft ook niet mijn voorkeur en zeker met een westernzadel heb je als snel 70 cm diep nodig.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:13

Haha deze staat ook op een pensionstal, zit een kast bij je stalling maar er is ook een ruimte waar je eigen kasten neer mag zetten :)

Bij dit model horen 6 scharnieren!

Onder de dekjes komen 2 zadels en mn laarzen blijven in de kast die bij de stal zelf hoort dus ideaal!

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:29

DubbelDun schreef:
Dan moet je idd vaak je zadel dwars hangen. Heeft ook niet mijn voorkeur en zeker met een westernzadel heb je als snel 70 cm diep nodig.

Bij mij is de situatie zo dat hij wel dwars moet komen te hangen, maar dan is 45 cm voor een dressuurzadel nogs steeds best krap. Ik kan 50 tot echt maximaal 55cm diep kwijt. Breedte kan 60 tot max 70cm.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:32

Mooi om te zien Libera! En gelijk goeie inspiratie opgedaan inderdaad!! :D Ben benieuwd hoe het bij jou wordt, al begonnen?! :):)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:52

mijn dressuurzadel kan prima in een kast 60cm diep

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:07

DubbelDun schreef:
Misschien kun je wel iets met dievenklauwen??
[ Afbeelding ]

Misschien dat je dan een paar gaten in het andere deel van het scharnier wat uit moet boren.
Eén per deur moet voldoende zijn om optillen te voorkomen.

Ik zou over de hele lengte een pianoscharnier zetten.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:41

Afbeelding

Hier nog een keer de foto van mijn kast hihi. Is een oude leger kast. Is ik dacht 60 diep, zadel past er super in, 2 ondertussen en de rest vd zooi ook. Maar ik ben wat verwend heb nu 3 kasten staan!

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:08

linda2008 schreef:
Mooi hoor! De ruimte vind ik wel echt een verademing, jij ook? Kun je een foto maken van de zijkant als de deuren dicht zitten? Misschien moet ik ook gewoon even andere scharnieren er op zetten :j

Ik heb ong dezelfde ruimte ertussen wel, alleen m'n pa is erg handig en gaat er een kunststof strip tussen maken :)

Afbeelding
Afbeelding

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:32

Libera schreef:
Utopia, mooie ruimte voor een zadelkamer! Heel benieuwd hoe jullie het gaan maken, wij gaan binnenkort ook met de onze beginnen! Vandaag hout halen... kan wel even een foto plaatsen van mijn ontwerp?

Ik zou zelf niet zo snel voer opslaan in mijn zadelkamer, ongedierte komt dan toch sneller binnen. Niet alleen ratten en muizen, maar ook vliegen muggen en andere vieze beesten!

Edit:
Hier de foto’s van mijn plan tot nu toe
Wasplaats is links onderin de eerste foto:

[ [url=m/xODYK8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8BXswT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LoDoXP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/I62G6K.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OhuSc7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog even toelichten, bij de wasbak kan het zijn dat we die naar het andere raam verplaatsen ivm de leidingen. Komt met de bovenkastjes ook beter uit denk ik. Onder het blad komt een kleine koelkast voor drinken voor mij en evt medicijnen voor de paarden. In de andere hoek komt een bureau met computer voor de paardenboekhouding. Tussen de twee hoge kasten komt een zitplek met opslag eronder. De hoge kasten zijn voor zadels en hoofdstellen. Dekjes komen in lades.

Heel gaaf!

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:58

SillyB schreef:
mijn dressuurzadel kan prima in een kast 60cm diep

Maar hoe breed is jouw kast dan?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 08:40

xXutopiaXx schreef:
Mooi om te zien Libera! En gelijk goeie inspiratie opgedaan inderdaad!! :D Ben benieuwd hoe het bij jou wordt, al begonnen?! :):)

Het hout is gekocht en staat klaar om te beginnen! Hopelijk morgen alles op maar zagen dan kan de eerste kast in elkaar gezet worden :D

En dan nog verven natuurlijk :) enige wat ik nog niet heb zijn de greepjes voor alle kastjes en lades, die koop ik wel als alles af is.

Nyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:34

Libera schreef:
Utopia, mooie ruimte voor een zadelkamer! Heel benieuwd hoe jullie het gaan maken, wij gaan binnenkort ook met de onze beginnen! Vandaag hout halen... kan wel even een foto plaatsen van mijn ontwerp?

Ik zou zelf niet zo snel voer opslaan in mijn zadelkamer, ongedierte komt dan toch sneller binnen. Niet alleen ratten en muizen, maar ook vliegen muggen en andere vieze beesten!

Edit:
Hier de foto’s van mijn plan tot nu toe
Wasplaats is links onderin de eerste foto:

[ [url=m/xODYK8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8BXswT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LoDoXP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/I62G6K.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OhuSc7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog even toelichten, bij de wasbak kan het zijn dat we die naar het andere raam verplaatsen ivm de leidingen. Komt met de bovenkastjes ook beter uit denk ik. Onder het blad komt een kleine koelkast voor drinken voor mij en evt medicijnen voor de paarden. In de andere hoek komt een bureau met computer voor de paardenboekhouding. Tussen de twee hoge kasten komt een zitplek met opslag eronder. De hoge kasten zijn voor zadels en hoofdstellen. Dekjes komen in lades.

Ik ben heel benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit zal zien.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:36

Hebben jullie trouwens nog handige DIY ideetjes om dingen te bewaren in/om je kast?
Ik zat eraan te denken een wcrol houder(zon standaard gewoon) te gaan gebruiken om mijn springschoenen te bewaren. Nu liggen ze gewoon in een zak in de kast en dat vind ik niet praktisch. In de winter gebruik ik altijd dezelfde ivm vies/nat maar in de zomer wissel ik nog wel graag eens af.

Ook zoek ik nog een ideale manier om mijn beenbeschermers op te bergen die niet in gebruik/aan het drogen zijn.
:D

Andere mega slimme DIY dingen mogen ook gemeld worden, misschien krijgen we dan nog briljante ideeën van elkaar!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:38

Ik hen voor mijn dekjes een broeken rek van de ikea!ideaal!
Voor beschermers heb ik al eens zn smalle lange zak gezien waar je normaal schoenen in kan doen!
Verder niet heel veel bijzondere dingen bij mij in de kast!evt een bakje in de hoek voor je zwepen

Nyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:47

Equisync schreef:
Hebben jullie trouwens nog handige DIY ideetjes om dingen te bewaren in/om je kast?
Ik zat eraan te denken een wcrol houder(zon standaard gewoon) te gaan gebruiken om mijn springschoenen te bewaren. Nu liggen ze gewoon in een zak in de kast en dat vind ik niet praktisch. In de winter gebruik ik altijd dezelfde ivm vies/nat maar in de zomer wissel ik nog wel graag eens af.

Ook zoek ik nog een ideale manier om mijn beenbeschermers op te bergen die niet in gebruik/aan het drogen zijn.
:D

Andere mega slimme DIY dingen mogen ook gemeld worden, misschien krijgen we dan nog briljante ideeën van elkaar!

Keep Horsing Around heeft een video over het opbergen van peesbeschermers. De video heet Zadelkast ideeën - DIY Peesbeschermeropslag.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:48

Ja die broekhangers voor dekjes zijn super! Verder een stukje PVC buis voor zwepen, ideaal.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:05

Ik heb nu een kleinere kast en heb daar mijn dekjes aan kledinghangers hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:07

Dekjes heb ik niet(ik rij western dus heb maar 1 zadelpad en die is te groot/zwaar om aan die clipjes te hangen), dus dat zoek ik zelf niet direct, maar misschien hebben anderen er wat aan inderdaad :)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:27

Zamba schreef:
Ik hen voor mijn dekjes een broeken rek van de ikea!ideaal!
Voor beschermers heb ik al eens zn smalle lange zak gezien waar je normaal schoenen in kan doen!
Verder niet heel veel bijzondere dingen bij mij in de kast!evt een bakje in de hoek voor je zwepen

Hier passen ze prima in!
https://www.ikea.com/nl/nl/p/skubb-hang ... gkEALw_wcB