[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:48

Maar met een opstapje heb je misschien nog weer het probleem dat hij er dan niet bij kan als de bak half leeg gegeten is, of niet?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:02

Jotoma schreef:
Maar met een opstapje heb je misschien nog weer het probleem dat hij er dan niet bij kan als de bak half leeg gegeten is, of niet?

Dat moeten we inderdaad gaan uitvinden. Als de enige optie een stuk er uit en ook daar gaas opzetten is, doen we dat.

Heel onze stal gaat verbouwd worden, nieuwe indeling enzo en met een beetje mazzel mag de mini bij alle 3 de groepjes lopen, overal is eten en de paarden die er staan accepteren hem inmiddels.
Op de andere plekken is er ook hooi waar hij bij kan. Nu loopt hij ook bij de andere groepjes overdag.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:10

Ik ben een beetje in dubio. Ik heb een gewoon net met kleine mazen maar het lijkt me op de een of andere manier handiger om zo'n plat aanhangwagen net slowfeeder ding in mijn box te maken. Wat vinden jullie handiger.. zowel voor het vullen als Hoe lang ze over hun hooi doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:02

Mijn eerste slowfeedernet hangt nu ook. Ben om te testen of het voor mijn paarden werkt voor een DHZ net gegaan. Tot nu toe vinden ze het maar eng en durven ze er nog niet uit eten. Ik test het 1 of 2 weken zo en als het werkt ga ik voor de netten van zeldenrust en komen er ook wat meer :)

Door het gewicht hangt hij hier wat te laag, verbeterpuntje voor de volgende keer.

Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:17

Olikea schreef:
Ik ben een beetje in dubio. Ik heb een gewoon net met kleine mazen maar het lijkt me op de een of andere manier handiger om zo'n plat aanhangwagen net slowfeeder ding in mijn box te maken. Wat vinden jullie handiger.. zowel voor het vullen als Hoe lang ze over hun hooi doen.

Ligt eraan wat voor ''ding'' je wilt maken :+ die aanhangwagen netten zijn van slechte kwaliteit, zou ikzelf niet als slowfeeder gebruiken en ikzelf vind de maas te groot (maar dat is puur mijn mening)

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:58

Ik ben al even aan het mee lezen. Wij willen dat de paarden 24/7 kunnen eten vanwege maag problemen.
Ik heb gebruik gemaakt van het aanhangernet van de action. De mazen zijn even groot als het net dat we eerder hadden hangen (deze was speciaal voor paarden een aardig aan de prijs) Ook vind ik de kwaliteit tot nu toe prima. Ik gebruik het net nu in de paddock en het blijft er netjes uitzien. Je kan het helemaal open klappen en te vullen.

Dit is nu het resultaat:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:59

@xJitskee: heb je iets van een rubber mat of een paar betontegels om er onder te leggen??
Dan maakt het niet uit dat ie iets op de grond hangt en het hooi wat er uit valt komt minder zand in.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:09

hoe maken jullie een frame in de hooibak? heb zo een IBC tank die afgezaagd is op 90 cm met nu een hooinet er in maar is zoveel erk om iederen keer weer dicht te rijgen. Kan je dit met houten balken maken?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:26

Goed stevig CV buis nemen en daar het net omheen rijgen/spannen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier had ik het geluk dat wij zelf de bovenkant van het ibc vat hebben verwijderd, zo kon ik mooi het ijzer hergebruiken en heb ik het de loonwerker professioneel aan elkaar laten lassen.
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:44

Hebben jullie nog tips waar ik een groot net kan vinden van 1 bij 2,5 meter? Maaswijdte 4 bij 4 het liefst.

Equiculinair heb ik contact mee, al 2 weken, maar dat schiet niet op. Duurt steeds heel lang voor ik reactie krijg.
Heunetze lijkt het niet meer te doen ofzo, als ik iets in de winkelwagen plaats is het "Vergriffen".

Ik vind het belangrijk dat het van goede kwaliteit is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:55

DubbelDun schreef:
@xJitskee: heb je iets van een rubber mat of een paar betontegels om er onder te leggen??
Dan maakt het niet uit dat ie iets op de grond hangt en het hooi wat er uit valt komt minder zand in.

Er komt idd nog een rubber mat onder, had er gelukkig nog eentje liggen. Tot nu toe durven ze er nog niet uit te eten, heb al wel wat plukjes eruit gehaald maar het gaat nog niet van harte :')

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:16

@Jitskee: Misschien nog een dwarsbalk maken, waar je het net aan op kunt hangen. En ik zou inderdaad iets op de grond leggen, want dat gaat zo wel heel vies worden ben ik bang.

@Patricia: Wat een mooi groot betegeld plein. <3 Daar ben ik wel een beetje jaloers op.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:29

Dani_ schreef:
@Jitskee: Misschien nog een dwarsbalk maken, waar je het net aan op kunt hangen. En ik zou inderdaad iets op de grond leggen, want dat gaat zo wel heel vies worden ben ik bang.

@Patricia: Wat een mooi groot betegeld plein. <3 Daar ben ik wel een beetje jaloers op.

Dank je :o
Aan mijn straatje zit een 30x50m zandpaddock aan vast en heel erg blij mee *\o/*
Zo kunnen ze rustig wat knoeien zonder ik me al te veel druk maak!

Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:33

Ja heel fijn, altijd schone en droge voeten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:29

Dani_ schreef:

Er ligt een rubberen mat onder, het ziet er verder nog netjes uit, wat ik niet had verwacht :o De nieuwe netten zijn ook minder breed en zullen dus niet zo dicht boven/op de grond hangen :)

Het werkt echt ideaal, de paarden vinden het prettig en eten goed uit het net. Ben er erg blij mee. De kwaliteit laat te wensen over, de eerste gaten vallen er al in, maar ik had ook niet verwacht dat dit net lang mee zou gaan. Was meer om te testen of de dames het snappen en uit het net willen eten, het zijn namelijk nogal kieskeurige paarden :') Ik heb zojuist twee netten bij zeldenrust besteld, een net van 150x75 en een 115x75 zodat ze twee voerplekken hebben. Ben erg benieuwd.

Wauw patriciaH, dat ziet er echt heel netjes uit!

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:06

ik ga deze ideeën ook eens proberen, bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:32

Hier heb ik drie hele blije meisjes! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Wat een superservice van Zeldenrust, vrijdagmiddag besteld, zaterdag al in huis. Het zijn stevige netten, mooi afgewerkt. Ik heb een XL net met een 3x3 maas, en een L met 4,5x4,5 maas. Ben er erg blij mee. Het enige minpuntje is dat er niet superveel hooi in past, met het vorige net kon ik toe met één keer per dag voeren, nu moet het helaas wel wat vaker. Nogmaals bedankt voor de tip jotoma!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:39

Graag gedaan :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:39

Ik denk dat ik hier wel terecht kan met mijn vraag :)

Vandaag hebben we 3 ibc kratten opgehaald, hiervan willen we slowfeeders maken voor in de paddock. Nu moeten we nog iets verzinnen waardoor de paarden het hooi niet zomaar eruit kunnen trekken, de staleigenaar wil namelijk geen geknoei met hooi in zijn paddock.

Dit zijn de kratten:
Afbeelding

Hoe kunnen we dit het beste doen? Ik zat te denken aan netten aan de binnenkant en bovenop ook, maar het moet wel makkelijk blijven om te vullen. Een ander idee was een soort gaas aan de binnenkant maken en een net bovenop, maar dit wordt misschien een erg duur grapje? :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:09

Er horen witte binnenvaten in te zitten zodat het hooi niet door de zijkanten weg kan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:12

Dat weet ik, maar die zitten er niet bij en die willen we ook niet. Er moeten ook pony's uit kunnen eten namelijk. We willen het dus oplossen met netten of gaas of eventueel iets anders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:17

Dan zul je aan de binnenkant of buitenkant iets van fijnmazig gaas moeten spannen zodat ze er geen hele grote plukken uit kunnen trekken en een deksel met flink gewicht er op zodat het hooi naar beneden gedrukt wordt. Maar de bak zullen ze dan nooit helemaal leeg krijgen omdat er niets in zit wat het hooi tegen alle zijkanten aan drukt.
Als je dat er ook nog in wilt maken wordt het wel een flinke investering áls het al te realiseren is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:25

Helemaal leeg maakt niet uit, gaat erom dat ze überhaupt hooi kunnen eten als ze in de paddock staan. Dat is momenteel namelijk niet het geval, waardoor ze in de winter overdag niks te eten hebben :=

Wat voor gaas zou dan aan te raden zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:32

Gaas met een maas van 5-7 cm, NIET geplastificeerd. Om te proberen zou je een goedkoop bagagenet van de ACtion kunnen proberen. Die zijn 4 cm. Zal wel snel kapot zijn, maar dan heb je een idee of/hoe het werkt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:05

Met alleen de "kratten" word het echt een zooitje, ze trekken er al het hooi erdoor heen welk net je er ook in maakt. Als de piny's gek doen zitten ze er ook nog zo in met de voeten.. Dit zal bij mij niet welkom zijn.