Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:06

Nee, zet maar hier neer, ik wil het ook wel weten

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:36

wuswa schreef:
Nee, zet maar hier neer, ik wil het ook wel weten

Misschien even gaan naar Flanders Horse Expo, dan kan u het hen vragen

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:10

Kan iemand mij vertellen wat een zak strokorrels gaat kosten van Zeolite als ik die via een dealer bestel? Kan het nergens op Inet vinden...ik zou het liefst voor de crushed korrels gaan maar ik heb weinig opslagruimte op stal plus dat deze niet in Friesland/Drenthe te krijgen zijn in zakken als ik het goed begrijp?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:13

Wat wil je met 1 zak gaan doen? De prijs zal zo (als ik in een ver verleden denk) tussen 6 en 7 euro voor een zak chopped strokorrels liggen schat ik.

Er is een dealer in Friesland; Ruurd Annema in Hurdegaryp (Friesland)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:18

Een Welkoop/Boerenbond kan ook strokorrels voor je bestellen, wij moesten ook erg ver rijden omdat wij ook geen opslagruimte hebben en daardoor werd het erg duur.

Ik heb van de week de eerste zak opgehaald bij de Welkoop. Morgen gaat hij de stal in, ben benieuwd of deze net zo goed bevalt.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:22

Haha 1 zak begin je niet veel mee he? :D Ik wil niet maar 1 zak maar wel graag de prijs per zak weten. Ik kan er maar een stuk of 10 kwijt op stal denk ik, ligt ook een beetje aan hoe groot de zakken zijn.

Ja die dealer had ik gevonden net maar die heeft geen crushed dus nog?

Oh oke Welkoop is wel veel dichterbij voor mij dan Hurdegaryp. Ben ook benieuwd naar jouw bevindingen LADPR!

Is elke strokorrel in principe geschikt voor hooi/stro allergische paarden eigenlijk? Worden ze allemaal met hoge temperaturen geperst tot korrel?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:28

Zal morgen wel even op de zak kijken hoe het heet, is makkelijker als je de naam weet, het heeft hier namelijk even geduurd voordat ze begrepen wat ik precies bedoelde.

Bij de Welkoop zijn ze overigens erg voordelig. Iets van 7 euro voor een zak van 20 kilo.
Voorheen moest ik 7 euro betalen voor een zak van 14 kilo

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:36

LADPR schreef:
Zal morgen wel even op de zak kijken hoe het heet, is makkelijker als je de naam weet, het heeft hier namelijk even geduurd voordat ze begrepen wat ik precies bedoelde.

Bij de Welkoop zijn ze overigens erg voordelig. Iets van 7 euro voor een zak van 20 kilo.
Voorheen moest ik 7 euro betalen voor een zak van 14 kilo

Ja goed idee van die naam, kan ik zelf ook even de produktbeschrijving etc opzoeken. De plaatselijke fouragehandel hier had echt geen idee waar ik het over had toen ik daar om strokorrels vroeg :=
7 euro voor 20 kg is idd niet duur maar ja voor mij is het allerbelangrijkste dat mijn paard er niet van gaat hoesten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:38

Ja daar heb ik geen ervaring mee. Enige nadeel wat ik me die van mij heb is dat er twee zijn die denken dat ik met een zak paardenbrokken aankom en die vallen er gelijk op aan. Nu doe ik het in een kruiwagen met een emmer water en daarna pas in de stal, dan blijven ze er wel vanaf. Zal morgen wel even extra goed opletten of het stoft.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:44

Gewoon stof zelf is niet zo'n groot probleem het zijn de schimmels uit stro waar mijn paard niet tegen kan en die zijn niet met het blote oog waar te nemen. Als ik gewoon de naam heb van het produkt zal ik dat gewoon goed moeten uitzoeken van te voren of het idd goed schimmel vrij is gemaakt :j

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:11

ik heb niet het hele topic gelezen maar ik heb een vraagje. M'n paard staat gestald bij een vrouw die ook een paard heeft. Ze staan in een stal met stro korrels. Maar wanneer is het nou echt tijd om het helemaal uit te mesten? Want haar boxs is helemaal bruin geworden en helemaal soppig en er komen dampen van af waar je benauwt van word. Moet je dan nog steeds alleen de poep er uit halen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:16

Dat klinkt niet best Lovestable |(

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:25

nee dat dacht ik ook al Diana 1. Maar toen ik voor haar de stal wilde uitmesten was het: nee dat hoeft niet het droogt wel weer alleen de poep moet er uit want het is al duur genoeg :(
En dat zegt zo ook over die van mij maar ik betaal het zelf dus ik mest gewoon uit :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:36

Hetgeen jij omschrijft is écht niet normaal, lekker uitmesten en zorgen dat de stal droog blijft. Succes!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:37

Hoi hoi, ik hoorde wat mensen over opslagruimte. Wij zitten ook met dat probleem, maar hebben buiten wel ruimte (geen idee of jullie dat ook hebben hoor ;)) en hebben nu dus achter een draad zodat ze er niet bij kunnen 2 pallets staan (dit kan sinds de korrels in plastic zitten). Degene die open is, daar hebben we een extra zeiltje over met een spanbandje en dat werkt super! We gebruiken ze met 5 paarden en hebben inmiddels al 2 pallets opverbruikt sinds ze buiten staan en dat bevalt onwijs goed. Zeker aangezien je ook niets hoeft om te stapelen :)
@lovestable....soppig is volgens mij wel de limiet van wat de korrels aankunnen. Nattig kan wel weer drogen, maar het houdt natuurlijk wel ergens op. Maarja, als zij het zo wil...enne, dampen die eraf komen, dat lijkt me zeker niet goed nee....ik heb dat wel als ik de echt natte plek weg haal. Eew is dat. Maar dat ruik ik acuut niet meer als ik de open plek weer dicht gooi. Misschien kan je haar nog overtuigen :)

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:41

diana1 schreef:
Hetgeen jij omschrijft is écht niet normaal, lekker uitmesten en zorgen dat de stal droog blijft. Succes!

dankje:)
Ik heb trouwens het vermoeden dat wij ook nog voor haar korrels mee betalen .

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:43

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ik hoorde wat mensen over opslagruimte. Wij zitten ook met dat probleem, maar hebben buiten wel ruimte (geen idee of jullie dat ook hebben hoor ;)) en hebben nu dus achter een draad zodat ze er niet bij kunnen 2 pallets staan (dit kan sinds de korrels in plastic zitten). Degene die open is, daar hebben we een extra zeiltje over met een spanbandje en dat werkt super! We gebruiken ze met 5 paarden en hebben inmiddels al 2 pallets opverbruikt sinds ze buiten staan en dat bevalt onwijs goed. Zeker aangezien je ook niets hoeft om te stapelen :)
@lovestable....soppig is volgens mij wel de limiet van wat de korrels aankunnen. Nattig kan wel weer drogen, maar het houdt natuurlijk wel ergens op. Maarja, als zij het zo wil...enne, dampen die eraf komen, dat lijkt me zeker niet goed nee....ik heb dat wel als ik de echt natte plek weg haal. Eew is dat. Maar dat ruik ik acuut niet meer als ik de open plek weer dicht gooi. Misschien kan je haar nog overtuigen :)

ik kreeg het echt spaans benauwt toen ik in die stal stond uit te mesten. echt niet gezond. Zo ziet het er bij haar elke keer uit. Niet normaal

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:04

Sinds 1 maart staat mijn oudste shetlander op strokorrels en heb ik ook de jonge a welsh (bijna 2 jaar) op strokorrels staan. (Haar stal is tevens een inloopstal de pony's 3 shetlanders en een a welsh kunnen overdag deze stal in). De stal is 2,5m x 3m ik heb er 5 zakken van 14 kilo ingedaan. Maar vandaag heb ik toch de natte plekken eruit gehaald en opnieuw bij gestrooid omdat ik het een natte boel vond worden.
Bij de oudste shetlander heb ik ook de natte plekken eruit gehaald maar daar hoefde ik niets op te strooien.
Gisteren ook de jongste shetlander (nu 2 jaar) erop gezet en eind van de week gaat ook de laatste shetlander erop.

Maar nu is mijn vraag want ik lees op de site waar ik de korrels vandaan heb dat je 6 weken niet hoeft bij te strooien en alleen maar de mest eruit hoeft te scheppen klopt dit of halen jullie ook al eerder de natte plekken eruit?

Dit staat op de site:
De korrels worden geleverd in zakken van 14 kg . Een box van drie bij vier meter vraagt 7 zakken. Dagelijks de vijgen opruimen en alles beetje harken.
Na zes weken is het verstandig om bij te strooien , ongeveer 1 a 1,3 zak , en dan elke week bijstrooien.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:06

Bij strooien zou ik eerder doen, het ligt er ook aan hoeveel je er uit haalt. Haal je dagelijks de natte plek er uit, zul je eerder en meer moeten bij strooien dan wanneer je het langer laat liggen. 6 wk is wel erg lang om niet bij te strooien. Ik kies er voor om dagelijks de natte plek te verwijderen, zo hou je de stal veel netter/droger en heb je geen vieze geur in de stal.
Het is maar net waar je voor kiest.

ps. Leuke foto's trouwens in jouw profiel

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:20

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik haal nu om de dag de natte plekken eruit en elke dag de mest. Er is nog iemand bij ons op stal die vandaag haar paard erop heeft gezet en ook zij is van plan om om de dag de natte plekken eruit te halen. Maar dan kan ik haar ook al vertellen dat we dan sneller bij zullen moeten strooien. :j
Maakt niet uit hoor ik heb liever droge / schone stallen dan natte aangekoekte. ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:12

lovestable schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen maar ik heb een vraagje. M'n paard staat gestald bij een vrouw die ook een paard heeft. Ze staan in een stal met stro korrels. Maar wanneer is het nou echt tijd om het helemaal uit te mesten? Want haar boxs is helemaal bruin geworden en helemaal soppig en er komen dampen van af waar je benauwt van word. Moet je dan nog steeds alleen de poep er uit halen?

Die dampen (ammoniaklucht?) ademt jouw paard dus ook in, en dat arme dier van haar helemaal. Het idee al wat dat voor de luchtwegen en hoeven betekent......

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:21

MissPK schreef:
Is elke strokorrel in principe geschikt voor hooi/stro allergische paarden eigenlijk? Worden ze allemaal met hoge temperaturen geperst tot korrel?

De verhitting gebeurt bij het persen.
Eerst wordt het stro op korte lengte gesneden, gehakseld, en daarna wordt hij via een pers geperst. De korte strovezel valt op een plaat met allemaal kleine gaatjes, over die plaat lopen een soort wielen. Deze wielen duwen het stro telkens wat door de plaat tot die aan de onderzijde eruit komen als worstjes, welke dan afgesneden worden.

Hierdoor ontstaat wrijving, waardoor het stro verhit wordt.

U zal weten dat er korrels bestaan met diameter 8mm en diameter 6 mm.
Hoe smaller de diameter, hoe meer wrijving, dus hoe meer verhitting.

Een goede , simpele methode om te weten of de korrel hoge temperatuur heeft ondergaan : open de zak, steek uw neus in de zak, en u zal stro ruiken of u zal een muffe geur ruiken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:29

Iemand nog interesse in 5 zakken Zeolietkorrels (dus géén strokorrels, maar de geurabsorberende vulkanische kleikorrels)?
Die heb ik ooit gekocht om te proberen, maar in mijn stallen overbodig.
5 euro per zak van 25 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:43

MissPK schreef:
.....voor mij is het allerbelangrijkste dat mijn paard er niet van gaat hoesten.
Mijn ervaring is dat als het erg warm is en de stal dus eerder stoffig, dat mijn COPD-ouwetje er van ging hoesten.
De stal natmaken is dan een optie (al droogt die bij warm weer best wel snel weer op). Dus nu laat ik ze gewoon buiten als het echt warm is en het zand droog.
Om te voorkomen dat de korrels gaan schimmelen zul je dagelijk vooral goed in de hoeken de boel moeten doorharken.

@granu: over welke temperatuur bij 'verhitting' praten we dan ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:12

@granu: waarom antwoorden per PB en niet hier in het topic ??