Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:15

Beterschap allemaal :(

Hier Shires en Lemieux maar ik heb er ook een van de decathlon meegenomen en die bevalt ook goed!

Mijn kruiwagenband is geklapt na aanvaring met een acacia (doorns) terwijl hij volgeladen was. Zelfs de velg is wat beschadigd. We gaan vrijdag wil er maar afslijpen en dan zien of de nieuwe er nog op gaat.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:18

Beterschap allemaal!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:35

Beterschap iedereen. Niks aan, ziek zijn met dit weer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:27

Roos met haar nieuwe grote meisjes deken tijdens de pas sessie van welgeteld drie minuten. :D

Afbeelding
Afbeelding

Perfect passend. Hopelijk ontwikkeld ze er niet al te snel uit. :=

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:35

Iemand hier tips voor hoeven die afbreken? Hier heeft Tetje een scheur in de hoef die met de dag ietsjes groter lijkt te worden… Hoefsmid komt begin augustus en kan helaas niet eerder… Nu heeft ze nog geen last van de scheur maar ik wil niet dat het doorscheurt en ze dan wel laat krijgt. Het is ook op 1 plek en de hoeven lijken verder goed, niet te droog en niet te nat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:41

Over het algemeen is het een kwestie van een te lange hoefwand. Eerder bekappen/bijwerken dus. Wellicht kan de hoefsmid je leren hoe je tussentijds kunt vijlen.

Vroeger leerde we dan je er dan een v in moet vijlen om de druk er wat af te halen en het beter schoon te kunnen maken. Maar dat lijkt achterhaalde informatie.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:59

Fijn dat deken past Malenka.

Wand inderdaad gelijk houden met de zool Flubberboot. Je kan er iets een hap uit vijlen van onderaf, als je het niet ziet zitten om alle voeten te doen. Dat doe ik ook nog wel eens als ik het op dat moment niet red om helemaal te bekappen. Heb het idee dat het wel helpt om doorscheuren te voorkomen. (Dus niet zo’n hoge V maar meer dat daar geen contact is met de grond).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:31

Malenka schreef:
Roos met haar nieuwe grote meisjes deken tijdens de pas sessie van welgeteld drie minuten. :D
Goeie dekens en mooie kleur. Welke maat heeft ze nu ??

@Flubberboot: het ligt er een beetje aan waar de scheur zit. In alle gevallen is de hoefwand inkorten de beste optie, maar alleen die V vijlen is meestal niet afdoende omdat de druk er aan beide zijden naast de scheur ook verder uit elkaar drijft.

Ik heb Boon maar even gelongeerd op de wei. Ze was braaf dus ze mochten daarna even grashappen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:50

Ze heeft 5,9 of 175cm.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:55

Die deken stat haar goed :j
Hopelijk kan die een tijd mee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:22

Malenka schreef:

[ [url=m/H3fN8U.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yPTdZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Perfect passend. Hopelijk ontwikkeld ze er niet al te snel uit. :=

Fijne deken!!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:28

Ze is echt een zwijntje dus hij zal niet lang zo mooi zijn. :o Die van Nilay gaat al bijna 13 jaar mee. Dus dat zou mooi zijn. Maar goed... Als mevrouw nog wat de hoogte en breedte in gaat ben ik daar ook niet perse op tegen. O:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:07

Mooie deken!

Heb je een foto van dr hoef flubberboot?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:41

Ik zal even kijken of ik morgen een foto kan maken, als ik eraan denk heb ik hem morgen ochtend en anders in de middag!

Wat bedoelen jullie met vijlen in een V? Niet dat ik zelf bij kan vijlen, wil ik liever ook niet zelf doen ivm onzekerheid. Als de hoefsmid er weer is, ga ik met hem overleggen wat hij het beste vind. Ook kwa aantal weken tussen, geloof dat hij nu om de 6/7 weken komt dus kortere tijd ertussen lijkt me niet perse de oplossing.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:46

6a7 weken is voor de lengte van de hoefwand bij een gezonde hoef die goed groeit naar mijn ervaring vaak te lang als je echt scheurvrij wil blijven. Als je niet zelf kunt/wil vijlen zou je ook de verharde ondergrond meer op kunnen zoeken.

De v vijlen is van het puntje van de scheur schuin naar beneden vijlen zodat je een omgekeerde v krijgt. De hoefwand raakt daar dan de grond niet zodat de druk er af zou zijn en hij niet verder scheurt. Echter, je neemt de eigenlijke oorzaak (de te lange hoefwand) er natuurlijk niet mee weg.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:59

Het verharde zoeken we nu nog niet veel op maar ik verwacht binnenkort te beginnen met buitenritten en dan moeten we over hardere paden heen, dan slijten de hoeven ook sneller. Eerder deed ze veel schrapen met haar hoeven waardoor ze natuurlijk ook sneller sleten, nu doet ze dat niet meer dus misschien is dat het?? Al de tijd dat ik haar had, heb ik namelijk nooit problemen gehad met de hoeven.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:08

Als je een vijl hebt, zou ik het gewoon proberen, al haal je er maar een paar mm af bij de scheur en daar kan je geen kwaad mee doen. Van het schrapen slijten de hoeven alleen aan de voorkant, aan de teen en hierdoor kunnen ze makkelijk afwikkelen ;-) Mijn paard deed dat voorheen ook heel erg als er een paard het terrein af ging. Nu gebeurt dat niet meer en moet ik dat zelf weer doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:52

Bij mijn merrie kont de smid om de 5 weken 3 weken terug geweest en nu ook een scheur, word er moedeloos van. Dus helaas voor jou geen oplossing.

Hier heeft het vannacht even goed geregend en nu weer wat regen, Heerlijk.
Dat hadden ze niet voorspeld toch? Maar ik klaag niet :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:17

Hier heeft t ook lekker geregend en komt er zo nog een buitje. Maar alleen de bovenste 3cm zijn nat en eronder is het 1 stofbende.. hier wordt elke 5/6 weken bekapt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:08

Zelfs doe ik het om de 3 weken zodat ik er heel weinig werk aan heb, de smid komt normaliter om de 12 weken. Nu met mijn rug mag hij om de 6 weken komen.

Hier geen regen gehad, maar de zon is er ook nog niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:22

De smid is hier woensdag geweest. De voeten van mijn spanjaard worden er niet echt beter van de laatste tijd. Vooral de stralen aan de achterkant zijn een zooitje. Maar eens kijken hoe ik dat moet oplossen.

Onze wei is gisteravond gemaaid.... en ook wat regen erover vanochtend. Oeps. Gras wordt zaterdagavond opgehaald. Gaat naar de boer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:50

@manzano: bedoel dat het werk van de smid niet goed uitpakt bij je Spanjaard ??

Een beetje regen in pas gemaaid gras is niet zo'n probleem als er daarna maar genoeg tijd is om te drogen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:53

De eerste dag regen erop is niet erg. Dan is het gras nog groen en loopt het water er zo af.
Later als het al bijna droog is doet meer met de kwaliteit, maar ook dan als je genoeg droge daarna hebt is het niet meteen slecht hooi.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:59

Nou ja de boer komt het voor zichzelf halen. Volgens mij gaat het naar de pinken. Ik heb dus geen idee precies hoe hij het wil hebben eigenlijk.
Volgend jaar wil ik voor onszelf gaan hooien, maar dan moet ik me daar nog eens even in verdiepen hoe of wat en wie ik dat kan laten doen. Nu wilde ik het gras er gewoon vanaf hebben. Wel zonde dat ik het niet eerder uit heb gezocht.... was best mooi hooi geweest als ik het zo zie.

@DF: nou ik heb een nieuwe smid en een nieuw paard..... dus ik weet eigenlijk niet precies waar de oorzaak ligt dat z'n voeten slechter zijn dan een paar maanden terug. Maar vind wel irritant dat m'n smid er zelf niks over zegt (pas als ik er naar vraag) en ook niet zelf met oplossingen komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:07

@manzano: dat is idd vervelend. Maar vergis je ook niet wat een verhuizing voor een paard kan betekenen; andere omgeving, andere gewoontes, ander voer en stalbeleid. Dat kan maar zo een terugslag in de voeten hebben.
Maar als je je bij deze smid niet prettig voelt kan een 2nd opinion (of een overstap naar een andere smid) ook nooit kwaad.