Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:27

Mijn merrie is stiekem gewoon net een ruin :=

Net een kort avond ritje gemaakt met Mo, heerlijk!

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:32

Klinkt alsof 1 veulentje met een speels ruintje moet kunnen :))

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:02

Ja gaat hier heel goed speelse / drukke ruin en hengstje van (vandaag) precies een jaar *\o/*

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8666
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:46

Leuk al die stiefvaders <3 Nu wil ik nog liever een ruin erbij :))

Vandaag mocht hier Farasha voor het eerst bij de andere twee veulentjes. Brown had al eerder bij deze twee merries gestaan toen ze nog allemaal drachtig waren, dus ik verwachte niet veel problemen en op wat gedreig na staan ze ook wel rustig.

Farasha vindt het allemaal machtig mooi, maar wel een beetje spannend. Figuretta is gelijk geïnteresseerd in haar nieuwe speelmaatje en wil steeds kennismaken (wat door de merries dan weer gecorrigeerd wordt :+ ) en Revali vindt het allemaal maar spannend en blijft ver weg van alle heisa :))
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:04

Leuk spul zo samen.
Veulens worden steeds makkelijker (of juist de merries :) ) en voor je het weet loopt alles door elkaar :)

goldenarrow

Berichten: 8666
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:07

Daar ga ik inderdaad wel vanuit. Ik denk dat Figuretta straks ook heel blij is als het allemaal aan elkaar gewend is, want die is vrij speels, maar Revali wil nooit spelen. En Farasha speelt ook graag. Dus ik hoop dat de dames elkaar gaan vinden daarin :)

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:44

Jullie gaan zo hard. Ik betaal echt niet veel nu. 200 euro in de 6 wintermaanden en 140 in de zomermaanden 24/7 buiten.


Dus ze heeft alle luxe maar zoals gezegd overdaad schaadt. En laat daar het addertje zitten. Zoveel gras in de wei dat het niet meer gezond is en s winters te weinig ruwvoer naar mijn mening.
Financieel zal het dan niet beter zijn maar de stress als paardenmama die ik nu al heb omdat ze vanaf volgende week voltijds buiten blijven kan ik dan hopelijk wel laten varen en doen wat ik denk dat voor haar het beste is.

Fijn om jullie reacties allemaal te lezen.

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:41

Hallo allemaal :wave: ,

Ik kan jullie bijbenen hoor... Ik lees wel regelmatig bij maar het reageren wil niet altijd lukken, sorry.

Hier een aantal bijzondere weken achter de rug met wat ups en downs.

Vorige week een paard gekocht onder voorbehoud van keuring maar helaas liep dat niet af zoals gewenst. Nu dus maar weer op zoek naar een speld in de hooiberg,

Afgelopen woensdag is Milo naar de opfok gegaan (dat gegil van die paarden bij vertrek ging echt door merg en been).
Druk met werk en druk met het uitzoeken van dingen voor de verbouwing.

Volgend weekend gaan we (als het weer het toelaat) de bak aanleggen dus nu snel op zoek naar 420 kub zand en omheining.

Mocht iemand een tip hebben voor een adres waar je voor een fatsoenlijke prijs omheining kan bestellen, let me know :o

Dais_

Berichten: 4051
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:48

Ik heb onze omheining bij Chevaldo besteld.

Wat voor paard zoek je?

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:43

@kojack: jammer dat het paard het niet geworden is. Succes met de verdere zoektocht.

Het ziet er nog niet naar uit dat het vandaag zonnig gaat worden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:48

jammer Kojack dat de aankoop niet doorging.
Jonkie weg is even tanden bijten met dat gegil maar dag erna is de rust vaak wedergekeerd


Ik ga zo weer het bos in met een vriendin, gisteren les gehad, Man man dat paard blijft zo apart, Nog geen normaal rondje te rijden, telkens spanning en geen idee waarom. Daardoor maar flink aan het werk gezet en stap/galop en halt/galop overgang ging als vanzelf ( half jaar geleden kon ik nog niet normaal aangaloperen) terwijl verder dan de halve bak doorrijden onmogelijk is.

Ik wil eens op een andere plek rijden, hij blijft in mijn bak zo onvoorspelbaar, ook af en toe aan het twijfelen of ik niet gewoon een relaxt buitenrijpaard aan ga schaffen maar die prijzen zijn echt absurd
11 jaar, merrie met papier, nog geen 150 hoog kent niks van bakwerk alleen buitengereden, 7500 euro. slik....
Verder is is hij mega braaf, buiten bussen, motoren niks aan de hand maar wel bij elk omgezaagd boomstammetje langs het pad opzij springen, want bomen horen rechtop te staan volgens hem

Ene week kom ik prima de bak door, overal, auto kot langs, mountainbikers, voetgangers ( bak staat aan bosrand) en de week erna is niks te zien, windstil en paniek in een hoek alsof er een roedel wolven klaarstaat

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:47

Nilay is net zo! Hij wordt komende maand 18 en ik heb hem al vanaf dat hij 1 is. Hij is over het algemeen een lief en relaxed paard in de omgang maar hij is onder het trainen hyper alert. De ene dag heeft het weinig gevolgen en de andere dag heb ik een gespannen veer onder me. (En niemand die het aan hem ziet). Hij blijft te stoppen, gaat er niet vandoor, maar hij kan rare sprongen maken. Mensen vertelden me altijd dat het met de jaren wel over zou gaan.... Dat is gewoon niet waar gebleken. Hij zal dit gedrag houden en soms betekent dat dan maar dat ik hem aan de hand neem en niet opstap.

Het werken in de bak is hij wel leuker gaan vinden toen we meer in galop gingen werken. Inderdaad veel overgangen van en naar galop en vliegende wissels rijden.

Denk dus niet dat het gedrag zeker wel over gaat. Sommige paarden zijn gewoon zo en daar moet je dan mee om willen gaan. Ik kan me voorstellen dat je liever een nog relaxter paard hebt. En die prijzen zijn inderdaad enorm nu. Voor alle paarden trouwens. Ik heb vorig jaar met de aankoop van Roos (wederom een heethoofd maar geen binnenvetter) ontzettend veel mazzel gehad want ze is mijn droom paardje en was ook nog eens te betalen. Ik heb haar wel alleen kunnen kopen omdat ik helemaal eerlijk ben geweest over mijn financiële ruimte en flexibel was richting de verkoper (die nog twijfelde over verkoop).

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:48

Hier ook zo een. Sinds ik de Hippalgo bodybuilder voer neemt de spanning wel af. Hier zit magnesium en. It. E oa in. Is voor spieropbouw, maar ook voor gespannen paarden. Ik wilde haar nast de magnesium vit.E geven, maar de ijsco doet goed op de bodybuilder dus zij krijgt het ook. Blijkt een goede zet te zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:03

Magnesium krijgt hij al maar ik merk weinig verschil helaas. Het lastige vind ik het wisselende, ene keer niks aan hand, andere keer is een vallend blaadje hem al teveel.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:07

Wat lastig zeg! Kan me wel goed voorstellen dat het op een gegeven moment ten koste gaat van je plezier in het rijden.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:23

Uit nieuwsgierigheid, hebben degenen die magnesium bijvoeren ook gekeken en of bemest nav magnesium gehalte in de bodem?
Ik heb net zeeschelpenkalk gestrooid en las daarna dat dat niet de beste optie is voor een magnesium arme bodem :+

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:13

Het bemesten wordt hier wel steeds afgestemd op de waardes in de grond, maar Jannie krijgt toch een beetje magnesium (liefst met borium) bij omdat het de drempelwaarde voor zenuwstimulatie wat verhoogd. Het is geen wondermiddel maar het haalt de scherpe kantjes er wel af.

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:17

Nee, ik heb de bodem niet gecontroleerd. Dit omdat ze maar een uurtje per dag op de wei lopen. Ik heb wel meststof met extra magnesium gebruikt.

LN, Elsa kreeg ook al magnesium en gaf wisselend beeld. Nu met de bodybuilder erbij is ze al dagen echt zen. Ik zou zeggen, geef eens vir,E.

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:33

Dais_ schreef:
Ik heb onze omheining bij Chevaldo besteld.

Wat voor paard zoek je?


Ik zoek ongecompliceerd, wat ouder, relaxt dat ook een dagje stil kan staan. Rond de 1.60.

Maar dit was een hele gave Fries van 3 jaar oud en nog helemaal groen.

Maar paarden gaan momenteel net zo als huizen.. en ze vragen de hoofdprijs, zelfs voor eentje met bemerkingen op de keuring. Vroeger wilde niemand een paard zonder papier maar ook die kosten momenteel de hoofdprijs.


Ik wilde kwa omheining gewoon een pakket, snel klaar maar dat valt wat tegen.

Ik zal er vanavond eventjes voor gaan zitten, ik moet even kijken hoeveel palen enzo ik nodig heb. Heb momenteel weinig tijd om uitgebreid te gaan neuzen helaas.

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:34

Belker schreef:
Nee, ik heb de bodem niet gecontroleerd. Dit omdat ze maar een uurtje per dag op de wei lopen. Ik heb wel meststof met extra magnesium gebruikt.

LN, Elsa kreeg ook al magnesium en gaf wisselend beeld. Nu met de bodybuilder erbij is ze al dagen echt zen. Ik zou zeggen, geef eens vir,E.


Ik had er ook eentje die heel wisselend was met magnesium, ik ben er toen mee gestopt en ben muscle impulse gaan geven. Dat spul hielp heel goed.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:54

Hier ook een stresskip maar ook maag/darm patient en ik kan deels het (meest extreme) gedrag ook daaraan linken. Slechter eten, slechte mest is meestal ook meer stress... Soms zelfs aan de hand hier op eigen terrein al lastig.

Hij is na vorig jaar heel ziek te zijn geweest al een poos niet meer getraind. Maar daar kan hij ook heel paniekerig of overijverig zijn. Als “zomaar” iemand anders opstapt is het ook in eerste instantie heel spannend. Hij is inmiddels 9 en verwacht niet meer dat hij gaat veranderen. Weet overigens ook niet of ik hem nog als sportpaard in kan zetten. Ben benieuwd hoe het gaat, ik wil hem in juni / juli weer oppakken. Hij gaat nu overall best goed (meer goede dan slechte dagen).

De paarden markt is echt booming. Ik weet dan zo ook niets leuks te staan of te vinden. Vorig jaar ook voor mijn nichtje gekeken maar die hebben het voorlopig opgegeven.

Onderhoud van de weide hebben wij helemaal uitbesteed dus geen idee / verstand van nog. Na week heel hard werken hebben we wel de buiten omheining staan en kunnen de paarden eindelijk op het gras! Vandaag meteen wat foto’s laten maken, ook bij de appel en peren bomen die in bloei staan.
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 25-04-21 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:01

Kojack, mijn standaard opmerking bij wat je zoekt is freiberger :+

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:03

Ik lees net op KNMI dat het vannacht in het oosten en NO wel -3 kan worden ;(

Maartje_M

Berichten: 9419
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:29

Oh oliebol goed dat je het zegt, zo nog even naar buiten voor de deken

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:31

Het waardeloze is dat het nu eigenlijk nog te warm is voor een winterdekentje, dus ik doe ze maar met nachtvoeren om. Ik moet alleen voor die kleine een buiklichtje inbouwen, want ik zie niks als het donker is zo laag bij de grond :D