Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:34

Welkom! Wat zonde dat jullie huis is afgebrand zeg. Wat een domper...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:38

@jade: Dat is schrikken... enig idee hoe dat ontstaan is ??
De stallen zien er mooi uit.
Is er een reden om dat bestrate deel niet gewoon vierkant te maken??
Dat geeft een mooie droge ondergrond in de winter en ook handig om te voeren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:47

wat een ellende Jade, na zo lang bezig te zijn met verbouwen... Nieuwe plekje wordt wel mooi <3

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:48

Heftig zeg jade.

De stal nu is wel heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:48

Wat een drama zeg. Ben heel benieuwd hoe het nu voor jullie gaat worden!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:56

@dubbeldun, het is alleen bedoeld als pad naar de wei en de poetsplaats (poetsplaats staat nu nog een stukje piepschuim voor). Ons huis kijkt uit op de poetsplaats, dus waarschijnlijk gaan we daar nog wat plantjes neerzetten. Ons stukje grond ligt een meter hoger dan dat van de buren, totnutoe hebben we alleen modder gezien helemaal aan de achterkant nadat er swinters veel groot materiaal overheen gereden is. mijn plan was eigenlijk om ze zomers op het stuk wei te laten wat we hebben, en swinters aan de 'bos' kant, maar ik weet het allemaal nog niet precies :+

Het vermoeden is dat er warmte van de heteluchtfohn bij het afbranden van de kozijnen onder de loodslab door is gegaan, in de spouw een spinnenweb is gaan smeulen, dat is overgesprongen naar de isolatie aan de binnenzijde van de muur, wat 10 uur later is ontbrand. Oftewel, domme pech.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:58

_Penotti schreef:
Heftig zeg jade.

De stal nu is wel heel mooi.

ben er ook wel heel blij mee, plafond is mooi hoog, en het plan is om een groendak ervan te maken met zonnepanelen erbovenop. dat wordt alleen wel een meerjarenplan, want het budget is beperkt :+ daarom hebben we de stal ook helemaal zelf verbouwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:12

@jade: dat is idd domme pech zeg.
En nu weer helemaal fris opnieuw begonnen ?? (met nieuwbouw?? )

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:35

Mooi stalletje hebben jullie ervan gemaakt, maar inderdaad... wat een domme pech zeg... -O- Wat denk jij nu: beter een oud huis opknappen of nieuw bouwen... aangezien je van allebei een beetje hebt kunnen proeven zo?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:47

Lynn_Nikita schreef:
wie van jullie heeft zonnepanelen en waar moet ik opletten? Ik heb natuurlijk al wat offertes maar altijd fijn om van mensen die het hebben de do`s en don`ts te horen

Wij hebben er 32 x 320wp panelen van SolarEdge op liggen, all black dus zonder raster. Super blij mee en het ziet er echt mooi uit.
Wij hebben lang gezocht naar een combinatie van prijs, kwaliteit en uiterlijk, want de panelen met een zilveren rand of raster vind ik echt niet mooi.

Wij hebben gekozen voor panelen die ook op een bewolkte dag redelijk goed leveren. Op een hele zonnige dag zijn er dus panelen die het beter zouden doen dan die van ons maar die hebben op bewolkte dagen weer een stuk minder opbrengst.

Alle panelen hebben hun eigen omvormer zodat als er eentje het niet doet de rest blijft leveren. Zet je meerdere panelen op een omvormer dan doen meteen al die panelen het niet meer.

We hebben een energie contract bij Greenchoice die (denk ik nog altijd) de beste prijs heeft voor het terugleveren. We hebben vanaf april al een negatieve energie rekening.

Afbeelding

Moest op krachtstroom aangesloten worden dus kon niet zomaar op een vrije groep.

Ondanks dat het volgens de plaatser op WiFi kan hebben we nu toch wel eens problemen met de app die er bij hoort. Hij blijft dan wel leveren, dat is het probleem niet, maar je kan dan niets uitlezen.
Dit zijn volgens de leverancier problemen met onze internet snelheid en het verbruik van andere apparaten. Maar we hebben glasvezel en hij doet het ook niet altijd op momenten dat we allemaal buiten zijn en we
We overwegen daarom om een vaste kabel die kant op te trekken.

Mijn tip zou zijn om enorm op te letten op de service die het bedrijf levert. Wij hebben de panelen met een leuke korting via een tussenpersoon aangeschaft. We hadden een hele goede klik met hem, maar het bedrijf waar hij voor leverde heeft een wat matige service om het zacht uit te drukken.
Inmiddels werkt hij om die reden ook niet meer met hun samen maar hebben wij dus wel een contract met dat bedrijf en niet meer die leuke tussenpersoon.

Wij hebben van begin tot eind overal zelf achteraan moeten bellen, van uitgestelde levertijd zonder bericht van hun kant, tot aan het ontvangen (bijna een jaar na plaatsing!) van de voorwaarden van het garantiepakket.

Tijdens het plaatsen is totaal niet volgens arbo regels gewerkt, het is gewoon zo snel mogelijk die platen er op rammen en door naar de volgende. Die jongens staan onder enorme druk van het bedrijf uit. Ze hebben het super strak geplaatst, wij hadden geluk dat we zoveel panelen hadden dat ze een hele dag bij ons zijn geweest. Normaal moeten ze meerdere huizen op een dag en zit er nog meer haast achter.

Toen ik op de hooizolder kwam nadat er in de winter veel regen was gevallen kwam ik er achter dat we lekkage hadden. Wel snel opgelost, maar ze hadden een dakpan niet goed terug gelegd.
Het platte dak van het houthok naast de stal is een ander verhaal... dat is ook kapot gelopen en nu lek op vrijwel alle plekken waar de platen met schroeven gemonteerd zijn. Hierover wel contact gehad, wederom zelf meerdere malen achteraan geweest, maar dit wordt afgeschoven onder het motto: dat was waarschijnlijk al zo en dat dak is sowieso niet onder voldoende dakhelling gebouwd om het water goed af te laten lopen.
Dit ligt nog steeds open en een oplossing is er in onze ogen nog altijd niet. Binnenkort maar weer eens zelf achteraan bellen.
Let dus ook goed op hoe ze op de dag zelf te werk gaan.

Overigens kwamen ze ook met 4 panelen minder dan besteld bij ons aan, gelukkig lette mijn man goed op en hebben ze die alsnog opgehaald bij het depot.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:48

DubbelDun schreef:
Er was sprake van dat je geen jaarverrekening meer krijgt, maar dat ze met dagverrekening gaan werken. Dat is natuurlijk érg ongunstig voor een particulier.
https://www.essent.nl/kennisbank/zonnep ... nnepanelen
Wil je dan nog iets van je investering terugzien moet je investeren in opslagcapaciteit (een Tesla-wallunit oid).

Ja en die zijn niet te betalen wat ik begreep.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:49

_Penotti schreef:
Nee Nederland wil groen, maar wil alles op de burger schuiven en niet tegemoet komen.
Dat is wel hoe het zit.

je krijgt/kreeg wel subsidie maar als je straks weer belasting oid moet gaan betalen dan heeft het allemaal geen zin mijn inziens.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:51

Jade schreef:
@dubbeldun, het is alleen bedoeld als pad naar de wei en de poetsplaats (poetsplaats staat nu nog een stukje piepschuim voor). Ons huis kijkt uit op de poetsplaats, dus waarschijnlijk gaan we daar nog wat plantjes neerzetten. Ons stukje grond ligt een meter hoger dan dat van de buren, totnutoe hebben we alleen modder gezien helemaal aan de achterkant nadat er swinters veel groot materiaal overheen gereden is. mijn plan was eigenlijk om ze zomers op het stuk wei te laten wat we hebben, en swinters aan de 'bos' kant, maar ik weet het allemaal nog niet precies :+

Het vermoeden is dat er warmte van de heteluchtfohn bij het afbranden van de kozijnen onder de loodslab door is gegaan, in de spouw een spinnenweb is gaan smeulen, dat is overgesprongen naar de isolatie aan de binnenzijde van de muur, wat 10 uur later is ontbrand. Oftewel, domme pech.

Jeetje wat ontzettend bagger zeg. Wel helemaal gedekt door de verzekering? De stal ziet er erg mooi uit.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:56

Wat een gedoe MizzMontana, maar het ziet er inderdaad wel héél mooi uit _/-\o_

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:59

Ja klopt je krijgt subsidie, maar dat zet op deze manier geen zode aan de dijk.

Als je nu nog plaatst kom je er nog wel aan uit.
Wij hebben ze zo'n anderhalf jaar liggen ongeveer.
Maar ik vind het toch in Nederland maar raar, groen groen, maar wel zoveel mogelijk halen bij de burgers.

Nu leveren we net wat teveel, dat vinden wij wel mooi.
Mooi geen stroomrekening. Voor terugleveren leggen is niet verstandig.
En dat vind ik jammer, ons dak ligt maar 1/3 vol. Zou toch mooi zijn dat wij zouden kunnen leggen dat andere die bijvoorbeeld in een appartement dat niet kunnen. En dat er steeds meer groene stroom word opgewekt.
Maar helaas, dat wil Nederland dus niet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:02

Wij hebben daar dus wel voor gekozen, leggen voor terug leveren. Maar ook met het idee dat de kinderen straks meer stroom gaan verbruiken met allerlei apparaten, we beide auto’s gaan vervangen voor elektrisch en zodra de kwaliteit beter is overstappen op warmtepomp, elektrische boiler of iets in die geest.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:10

_Penotti schreef:
En dat vind ik jammer, ons dak ligt maar 1/3 vol. Zou toch mooi zijn dat wij zouden kunnen leggen dat andere die bijvoorbeeld in een appartement dat niet kunnen. En dat er steeds meer groene stroom word opgewekt.
Maar helaas, dat wil Nederland dus niet.

Precies zeg ik net hier thuis ook.. zo jammer... :n

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:56

Het probleem zit hem in het vervoeren en opslaan van de energie. Dus ik snap wel dat het niet bevorderd wordt om veel meer op te wekken dan je gebruikt. In onze nieuwe wijk kan het net het ook niet aan en klassen de panelen uit. Simpelweg omdat er in de wijk teveel wordt opgewekt.

Er worden nu wel oplossingen gezocht voor deze problemen. Maar die zijn nog niet ruim aanwezig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:09

Misschien eerst die oplossing zoeken voordat ze dreigen met loskoppelen van het gas.
Al denk ik dat dit uiteindelijk niet door gaat en er waterstof doorheen komt.
Hier gaan we dus zeker niet investeren voor een warmtepomp.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:28

@dubbeldun, jep, overnieuw begonnen :j huis staat nu te wachten tot we binnen aan de slag gaan, maar financieel was het aantrekkelijker om eerst de stal af te maken, scheelt weer stalgeld :=

@kojack, met een verzekering kom je er volgens mij nooit gunstiger uit dan het was, maar we hebben wel een nieuwer, beter geisoleerd huis nu, wat wat handiger is ingedeeld. We gaan alleen met budget niet uitkomen om het allemaal af te (laten) maken, dus dat gaan we grotendeels zelf doen, en waarschijnlijk in fases.

@mizzmontana; wij moeten nog zonnepanelen, hoop dat wij iets minder problemen krijgen, wat een gedoe :\

@utopia, liever verbouwen. ik vond het makkelijker om te werken met een aantal kaders en gelimiteerde opties te hebben in wat wel en niet kan, dan (op budget na) de vrije keus. Daarnaast kwamen er boekwerken aan regelgevingen en een bouwbestek en EPC waardes waar ik echt helemaal niks mee kon en dan maar moest geloven dat iemand anders daar over na had gedacht, dat vond ik echt niet fijn %) achteraf gezien hadden we een aantal dingen ook anders gedaan denk ik, maar omdat je gewoon geen benul hebt wat er wel/niet moet gebeuren is het heel lastig te overzien wat een goede beslissing is. en ik ben echt niet dom, dat maakte het voor mij extra frustrerend dat je gewoon geen idee hebt welke informatie je nodig hebt en waar je die moet zoeken en dus maar 'gewoon' een beslissing moet maken over het een of het ander.
bijkomende frustratie was dat je niet in de 'standaard' valt als je huis afbrand, en het aanvragen van een bouwaansluiting bijvoorbeeld gewoon over de wettelijke termijn heen ging die enexis daarvoor heeft, en de bureaucratie waar je dan tegenaanloopt... _-:(

@penotti, daar hopen wij ook op, daarom hebben wij onze gasaansluiting vooralsnog gehouden

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:37

Jaaaa... ik snap je helemaal!! Om die reden spreekt verbouwen mij ook meer aan. Wij hebben een beetje hetzelfde dilemma gehad met de schuur. Kwam een aannemer en die zei: als jullie zoveel gaan verbouwen kun je beter alles platgooien en nieuw bouwen.. maar wij hebben er ook voor gekozen om te gaan renoveren... :j Maarja, jullie hadden geen keus...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:28

Jade die bureaucratie, wat vreselijk lijkt me dat als je al in een rot situatie zit.

Gebrek aan communicatie vond ik bij ons de grootste ergernis, niet dat er iets mis of anders gaat maar de radiostilte er om heen.

Ik denk ook niet dat je er met de verzekering beter af bent na de tijd. Bij mijn moeder is een deel van de zolder van het huis afgebrand bij het behandelen voor houtworm. Vervolgens heeft de verzekering een aannemer aangewezen om de volledige zolder te herstellen. Hele zolder was beloopbaar en nu is nog maar de heft beloopbaar omdat er gewoon niet meer budget was vanuit verzekering.
Mijn moeder woont alleen dus was voor haar ook niet nodig om uit eigen zak de rest beloopbaar te maken. Maar ze is er eigenlijk op achteruit gegaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:33

Ze zeggen wel eens 'in de brand, uit de brand'... en in ons geval is dat wel zo geweest.
Ons 'buitengebeuren' bestond uit een open 2-auto carport en 3 kleine hokjes die in elkaar overliepen.
Dat is op een bepaald moment ook in de fik gegaan en nu hebben we een mooie grote werkschuur (waren de 3 kleine hokjes) en een 2-auto garage met afsluitbare deuren (waar door de troep geen auto meer bij kan :D ).

Wij hadden een firma die ondersteuning geeft na brand (Salvation) en als de verzekering moeilijk deed met herstel sprongen zij er in en zorgden dat het in orde kwam.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:57

@utopia, we noemen het een leerzaam traject :+

@dubbeldun; wij hebben een schade expert gehad die onderhandeld heeft met de verzekering, geloof wel dat dat gescheeld heeft :j

@mizzmontana, de radiostilte viel wel mee, want ik belde op een gegeven moment gewoon drie x in de week, maar dan wordt er schijnbaar 3x een notitie gemaakt dat de schouwer belt voordat hij komt, omdat ze niet kunnen zeggen wanneer hij gaat komen, en dat doet die kerel dan gewoon niet. En van die reacties als 'ja, de richtlijnen voor waar een bouwkast aan moet voldoen, die kunnen wij u niet geven, wij controleren er alleen op' 8)7 _O-

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:19

Wij hebben 15 zonnenpanelen van 275 liggen met optimisers op de stallen.

Erg tevreden over, we verbruiken iets van 3750 en wekken gemiddeld 3900 op,dus niet te veel over zeg maar.