Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:18

Geen schapen nee. Het zal een mysterie blijven.

Oef Azmay dat is niet leuk. Irritant van dat stro. Ik wil ook graag stro maar dan wel een rubber mat eronder. Had jij nu ook al rubber liggen?

Claudia, hij wilde gewoon testen of je nog wel oplet. Mocht ie dan buikpijn hebben na het kerstmaal ben je in ieder geval op tijd. :P

Spannend Lynn. Hopelijk is het jullie gegund.

Ja koude win he MML. Fijn dat GVR weersbestendig is.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:20

Ik heb nu inderdaad rubberen matten onder het stro, maar vond alleen rubber veel fijner dus ga weer over. Is wel een inloopstal dus ze kan ook prima op het zand gaan liggen mocht ze daar zin in hebben.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:22

Superpony, ik heb de bakken alleen met mest gevuld in eerste instantie :j daarna pas hooi en stro en bladeren.

Mer1980

Berichten: 18986
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:38

Ik heb stro in mijn boxen, ze staan er alleen s'nachts in, overdag kunnen ze kiezen. Ik heb een volle kar per week. Wij doen het zo:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:40

Ja heel fijn... Alleen ik ben het niet... :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr:

Ik heb trouwens rubber speeltuintegels in mijn stal liggen. Vind ze echt ideaal! Vooral met die grote kanonnen, die gaan met liefde in stal heerlijk liggen, terwijl ze dat buiten eigenlijk allebei amper doen/deden. Ik heb er wel stro op omdat ik het met dat soort gewichten dan nog steeds goor vind om in je eigen nattigheid te moeten gaan liggen, ook al zijn ze vochtdoorlatend en zit er een gierput met afvoerputje onder, gaat dat nooit snel genoeg natuurlijk.

EthelateJarig

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:02

Spannend Lynn! Hopelijk hoor je snel goed nieuws.
De huizenmarkt gaat zo snel, denk dat het in december net zo vlot doorgaat.
Alleen de hypotheek regelen enzo zal misschien iets langer duren met de feestdagen ertussen.

Gister 4 grote tractorbanden gekregen, gaat een mooie trap worden in de paddock.
Aan het bedenken hoe ze moeten komen te liggen. Iemand nog goede tips?
Aangezien de eenmaal plat op de grond, niet te tillen zijn, proberen ze in 1 keer op de juiste plek te rollen ;)

Balen van de staart Selka. Hopelijk kom je er achter hoe het komt. 

Volgens mij hebben jouw Shire en mijn Fries jaren terug samen in de wei gestaan,
op die fantastische mooie stalling met dramatisch voerbeleid in C. :+

Die compostbakken, dat klinkt slim!

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:12

Ik composteer de mest al jaren. En in het voorjaar laat ik er van alles op groeien. In de herfst is er dan nog ongeveer 1/3 van over. Ook dit jaar weer iets van 75 pompoenen, 100den courgettes, paar komkommers en dit jaar helaas geen patissons.

Ik ben nu begonnen met Bokashi, het fermenteren van de mest. Ik kan er nog niets over zeggen, ook voor mij een experiment. :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 16:35

Ethelate, ah wat leuk!! Ja soms werd meneer vergeten om buiten te zetten.. ongelofelijk.. het is dat ie zo makkelijk is. Jij hebt ze ook aan huis nu? Na jouw vertrek zijn er ook nog zat ongelukjes geweest. Ach ja nu is alles mijn schuld als t fout gaat haha.

Wat leuk tractorbanden. Zo’n trap zou ik ook nog willen. Ben benieuwd naar het resultaat!

Hoe doe jij dat dan antheman? Gewoon zaadjes strooien tussen de mest? Bokashi vind ik ook interessant. Leuk experiment.

Rubber tegels hebben we ook liggen maar vooralsnog staan ze er alleen op te stampen.
Misschien dat ik eerst een laagje vlas doe en daarna stro. Vooralsnog slapen ze in het zand van de paddock iedere nacht. Wei is te koud denk ik.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:36

Ik gooi mijn mest op een bult.
En als die me te groot wordt dan rij ik het met de aanhanger naar 1 van de weides.
Verspreid het en dan met de sleep erover. Met 2 weken is het weg.
Wat ik teveel heb gaat op de aanhanger naar de mestkuil van de buuf.

Ik heb vlas liggen in de inloopstal.
Een flinke dikke laag op beton.
Vooraan in de inloopstal is zand met rubberen matten erop.

MizzMontana

Berichten: 5696
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:12

Djoena schreef:
Ik heb van pallets compostbakken gemaakt en deze laat ik de hele winter liggen met een zeil eroverheen. Er liggen al bladeren op en stro en in het voorjaar maak ik er moestuinbakken van. Uiteraard met een extra laag tuinaarde erbovenop. Er staan nu al 8 bakken.

Voor volgend jaar maak ik dan nieuwe bakken en gooi ik de compost in het najaar/de winter over mijn wei.


Heb je hier een foto van? Ben heel benieuwd! Ik zou wel hoge moestuinbakken willen en klinkt is ook nog eens ideaal om je blad en mest weg te werken.

Selka wat gek en ontzettend zonde van die staart zeg.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:29

Daar heb ik helemaal overheen gelezen Djoena maar dat is een goed idee.
Dat kan ik ook wel doen achter mijn schuur. Daar heb ik best wel een mooie ruimte en het ligt op het zuiden dus in de zon.
Hoeveel tuinaarde gooi je er dan overheen?
En heb je onder de mest nog iets liggen? Tegels, zeil, beton?

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:37

MizzMontana schreef:
Djoena schreef:
Ik heb van pallets compostbakken gemaakt en deze laat ik de hele winter liggen met een zeil eroverheen. Er liggen al bladeren op en stro en in het voorjaar maak ik er moestuinbakken van. Uiteraard met een extra laag tuinaarde erbovenop. Er staan nu al 8 bakken.

Voor volgend jaar maak ik dan nieuwe bakken en gooi ik de compost in het najaar/de winter over mijn wei.


Heb je hier een foto van? Ben heel benieuwd! Ik zou wel hoge moestuinbakken willen en klinkt is ook nog eens ideaal om je blad en mest weg te werken.

Selka wat gek en ontzettend zonde van die staart zeg.


Eigenlijk alleen deze foto toen ze nog niet allemaal gevuld waren :+


Afbeelding

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:37

Selka schreef:
Hoe doe jij dat dan antheman? Gewoon zaadjes strooien tussen de mest? Bokashi vind ik ook interessant. Leuk experiment.

Zaad gaat op de hopen, die dan al half verteerd`zijn. Op de warme, broeierige mest, moet je niet tuinieren. Dan verbrand de boel. Ik maak er ook wel een broeikas van, ik heb altijd slootslijk liggen, ik doe er een jaar over om t weg te werken en daar gooi ik dan een dikke laag van op de hoop, met vooral aarde. Daar dan t zaad op.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:40

Ja wat Antheman zegt :j je moet niet op vers mest willen zaaien, dan verbranden de zaailingen. Het moet echt goed verteerd zijn en de laag met tuinaarde is bij mijn bakken ook echt nodig om de wortels te beschermen :j

Ik heb het rechtstreeks op de stenen staan. En er gaat minimaal 30-40 cm tuinaarde overheen in de lente.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:49

Ik heb nog wat steenschotten liggen. Daar kan ik best wat bakken van maken.
Vorig jaar had ik zo'n zelfde idee gemaakt maar dan in het klein.
Speciekuip een laag oude mest in, potgrond erover en toen aardbeienplantjes erin.
Die groeiden toen super goed.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:09

De mest laat je dus eerst een jaar met rust? Of meng je dat tussendoor nog met iets? En doe je dan na dat jaar stro erop of al eerder?

Karin_deB

Berichten: 8292
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:20

Een trap van tractorbanden? Hoe moet ik die voor me zien? :D

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:39

Zammie schreef:
De mest laat je dus eerst een jaar met rust? Of meng je dat tussendoor nog met iets? En doe je dan na dat jaar stro erop of al eerder?

Ik mest het hele jaar mijn wei en paddock uit en dat gooi ik in de bakken. Tussendoor gooi ik er ook gras van ons gazon overheen/doorheen en als ik takken snoei oid knip ik die ook klein en gooi het er ook bij. Dan gaat er gewoon weer een berg mest overheen en in de herfst als de bladeren van de bomen vallen gooi ik die er ook overheen/doorheen. Er ontstaat dan een soort humus. Nu heb ik de laatste bakken die vol zitten bedekt met hooi en stro en dat dek ik weer af met dekzeil van de Action en dan in de lente haal ik het zeil eraf en gooi ik er nog 30-40 cm tuinaarde overheen. Dan zijn de bakken klaar voor gebruik. Als ik merk dat hij nog te zuur is dan kan ik er nog kalk overheen gooien voordat de tuinaarde eroverheen gaat.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:40

Zammie schreef:
De mest laat je dus eerst een jaar met rust? Of meng je dat tussendoor nog met iets? En doe je dan na dat jaar stro erop of al eerder?

mengen doe je terwijl je de hoop opbouwt. Ik heb ongeveer 1/3 kruiwagen vol liggen met ander spul dan poep. Ik belucht wel de hopen, in voorjaar, zomer en herfst. Dan komt er zuurstof bij, is goed voor de vertering. En ik dek ze af als ze echt vol liggen. Of met takken, maar meestal met riet, want dat heb ik in overvloed.

Ik gebruik geen stro.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:42

Hoe doe jij dat met die bakken Djoena? Diegene waar je compost mikt, staat zeker los? En als t klaar is, de boel ontmantelen om de compost te verspreiden? Hoeveel paarden heb jij? Ik denk dat mijn 5 ponies dit nl zo vol hebben.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:46

Djoena schreef:
Zammie schreef:
De mest laat je dus eerst een jaar met rust? Of meng je dat tussendoor nog met iets? En doe je dan na dat jaar stro erop of al eerder?

Ik mest het hele jaar mijn wei en paddock uit en dat gooi ik in de bakken. Tussendoor gooi ik er ook gras van ons gazon overheen/doorheen en als ik takken snoei oid knip ik die ook klein en gooi het er ook bij. Dan gaat er gewoon weer een berg mest overheen en in de herfst als de bladeren van de bomen vallen gooi ik die er ook overheen/doorheen. Er ontstaat dan een soort humus. Nu heb ik de laatste bakken die vol zitten bedekt met hooi en stro en dat dek ik weer af met dekzeil van de Action en dan in de lente haal ik het zeil eraf en gooi ik er nog 30-40 cm tuinaarde overheen. Dan zijn de bakken klaar voor gebruik. Als ik merk dat hij nog te zuur is dan kan ik er nog kalk overheen gooien voordat de tuinaarde eroverheen gaat.

Hoe weet je dat het te zuur is? Vind dit wel heel interessant. Zou zomaar iets voor ons kunnen zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:19

Ik vind het idee goed, maar je moet wel genoeg ruimte hebben op wei of grote moestuin om alles zelf te gebruiken.
Die bakken van Djoena vind ik mooi, maar zijn zo vol bij ons ben ik bang.

Aan het eind van onze paddock waar de track loopt staan bomen en daar gooi ik het meeste blad onder. Momenteel paar kruiwagens per dag.
Blad rond de mest pak ik mee en komt op mesthoop. En ook verspilde hooi. Bij ons ligt er een zeil over de mest en vooral paddenstoelen zijn erg blij met ons.

Doen jullie er ook je eigen GFT afval bij? Dat had ik ook ergens gelezen, maar niet alles mocht er dan op.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:26

Ik denk dat ik volgend jaar eens wat oude mest in een speciekuip ga doen en ga proberen om daar wat in te kweken. Zakje potgrond erbij... Ben heel benieuwd.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:34

Antheman schreef:
Hoe doe jij dat met die bakken Djoena? Diegene waar je compost mikt, staat zeker los? En als t klaar is, de boel ontmantelen om de compost te verspreiden? Hoeveel paarden heb jij? Ik denk dat mijn 5 ponies dit nl zo vol hebben.

Ik heb 2 paardjes, maar in het begin dit jaar heeft er een tijd een Friese merrie bij gestaan die echt enorm veel mest produceerde :+

Beluchten doe ik niet. Omdat de bakken niet luchtdicht zijn heb ik dat niet nodig gehad. De pallets zijn niet dicht.

De compost zit in een aparte palletbak. Deze zal alleen gebruikt worden voor de compost en over de wei verspreidt worden.
Dan haal ik gewoon de voorste pallet weg en dan valt de compost er zo uit.

Mijn eigen GFT gaat er trouwens niet in. Ik heb niet veel GFT afval, want het meeste gaat naar mijn kipjes :+

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:47

Marinka is ook een keer haar halve staart kwijt geweest. Alleen Rosie stond erbij. In 1x weg. Heb Rosie toen wel ontwormt. Want ik hoor als ze dat doen dat ze dat zouden doen omdat ze wormen hebben. Maar kon me niet voorstellen dat ze dat gedaan had. Dood zonder van de staart. Ik heb ook bijna nooit iets op de grond van de stal behalve rubbermatten.

Mest dien we hier op de tuin en de rest word door hobby mensen opgehaald.