Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:25

Balen joh van dat land, in NH is het melkquotum eráf... Dus... Hebben om die reden ook niet meer met die regeltjes maken. Ik neem aan dat het voor het hele land geldt?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:32

Monmaster schreef:
Balen joh van dat land, in NH is het melkquotum eráf... Dus... Hebben om die reden ook niet meer met die regeltjes maken. Ik neem aan dat het voor het hele land geldt?

Heeft geloof ik niet met het melkquotum te maken. Dat is er hier dacht ik inderdaad ook af. Ik vind het van de gekke. Zoveel grond hier. Nu kan ik alleen wachten. Misschien komen er toch ontwikkelingen hier tegenover. De Boer die ik net sprak kon zich ook niet voorstellen dat de plannen die ze hebben met de grond door kon gaan. Hij moest er hartelijk om lachen. En dan is er nog 1 boer van 73 jaar die over een paar jaar denkt hij een stuk grond gaat afstoten. Maar ja zal hij dan aan me denken. Ik wil het graag van hem kopen. Maar hij verhuurd het nu aan een boer voor de maïs. Voor het zelfde geld koopt hij het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:41

joyce B schreef:
ziet er mooi droog en vlak en zelfs zacht uit!

Hij is ook zacht *\o/* . Kurkdroog en elke avond even slepen.

Balen kvulden -O-

Bwor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:50

We hebben straks de kans om voor bijna een jaar aan voordroog te kopen, nou vroeg ik mij af of dit goed blijft, of is het verstandiger om een minder grootte voorraad in te slaan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:51

kvulden schreef:
Monmaster schreef:

Heeft geloof ik niet met het melkquotum te maken. Dat is er hier dacht ik inderdaad ook af. Ik vind het van de gekke. Zoveel grond hier. Nu kan ik alleen wachten. Misschien komen er toch ontwikkelingen hier tegenover. De Boer die ik net sprak kon zich ook niet voorstellen dat de plannen die ze hebben met de grond door kon gaan. Hij moest er hartelijk om lachen. En dan is er nog 1 boer van 73 jaar die over een paar jaar denkt hij een stuk grond gaat afstoten. Maar ja zal hij dan aan me denken. Ik wil het graag van hem kopen. Maar hij verhuurd het nu aan een boer voor de maïs. Voor het zelfde geld koopt hij het over.

Zoiets heeft meestal met de mestwetgeving te maken. Althans in België toch :) je mag maar een bepaalde uitstoot hebben enz.

Boeren regelen vaak nog liefst onderling zoiets ja, hopelijk geraak je uiteindelijk aan een stuk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:55

Ik heb dat ook wel eens gedaan, met de afspraak, als er een slechte tussen zit ze die komen ruilen. Ze waren allemaal goed.

Ik denk inderdaad dat het meer met de mest te maken heeft. Het hoefd van mij niet echt op papier, maar hij echt bang dat ze dan de paarden zien. Hij zei, en als het dan een bekeuring is. Maar het gaat het om duizenden. Voor zo'n klein vergrijp. Hij zou me wel in gedachten houden. En zei ook nog van die boer die misschien land weg ging doen. Het was een goed gesprek. Hij dacht echt wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:02

Gaat ook om de mest en de afvoer op eigen land ervan. Ik weet niet hoe dat de regelgeving zit, maar weet wel dat ze vorig jaar het weer nog strenger hebben gemaakt allemaal, op het belachelijke af.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:09

Ja nou dan maar hopen dat die strenge regeltjes er voor zorgen dat ze aan de overkant niks met de grond kunnen doen en ze het of willen verhuren of het weer in D verkoop gaan zetten en dan wel los van de boerderij. :))

Nou vorige week mijn auto dus afgekeurd. Er moest wat las werk gedaan worden. Na verder kijken en de kunstofdorpels verwijderd te hebben was het veeeeeel erger dan verwacht. De auto had denk ik al wel 3 jaar niet door de APK gemogen. We hebben hem vorig jaar gekocht met nieuwe APK. |o dus bye bye auto.

Auto ingeruild op een andere incl het opzetten van een trekhaak. Dus vanaf volgende week kan ik met mijn zelf gerestaureerde trailer op pad. Had mijn andere auto graag gehouden, maar ben ook tevreden met deze oplossing.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:12

Zo het hele zooitje staat op de zomerwei. Baasjes even poepschep-vrij. Twee kruiwagens hooi gedumpt op de wei, strikje erom, succes jongens :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:12

Ik zit net te denken. Is het gek als ik bij de Boer, die over een paar jaar zijn land verkoopt, iets achter laat met mijn contact gegevens?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:15

Als je land wilt huren moet je een prijs bieden die meer is dan wanneer ze het verhuren aan een ander. De prijs hier voor tulpenland is 1000,- euro per jaar per ha, maar dat niet jaren achter elkaar. Graan is iets van 800 euro per jaar. Als je nou gewoon 1000,- biedt, dan ben je aantrekkelijker dan een andere partij ;-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:18

Ja maar hij wil uit loyaliteit het niet aan een ander verhuren. Ja heb je dat weer haha. Het is me hier niet gegund. Ik heb het voor het huren echt al geprobeerd. Als reactie daarop melde hij dus... Ik ben al 73 en ik zal het met een aantal jaar afstoten. Dan heeft hij nog een kleine weide bij huis. Dat mag ik ook niet huren. Daar zet hij als alles klaar is zelf wat paardjes neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:23

Tjonge jonge kvulden, wat een gedoe. Hoogstwaarschijnlijk ligt dat land straks gewoon land te zijn en kun jij er alleen maar naar kijken -O- . Vervelend!
Ik zou zeker je contactgegevens achter laten bij die boer en je gewoon eens paar jaar of half jaar even melden, zodat hij je niet vergeet......

Tinky, gaat het een beetje met je? Doe maar rustig aan, wij kletsen wel door en hopelijk ben je snel weer van de partij :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:31

Bwor schreef:
We hebben straks de kans om voor bijna een jaar aan voordroog te kopen, nou vroeg ik mij af of dit goed blijft, of is het verstandiger om een minder grootte voorraad in te slaan?

Waarom niet? Of het nu bij de boer/leverancier op het erf staat of bij jou (als je de ruimte hebt!) maakt in mijn ogen niet uit. Wij kopen ook altijd voor het hele jaar in, direct van het land af 1ste snee.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:34

Wheeee, kip 2 is niet binnen gekomen vanavond! Kip 3 lag in de hooiberg, wat heel uitzonderlijk is, dus ik vrees het ergste.. :(

En nu even bijlezen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:52

Hier is het zo dat je voor koeien bijvoorbeeld echt per koe 1ha wei moet hebben. Heb je geen 1ha wei, mag je ook geen koe. Het maakt dan niet uit of het gehuurd is of in eigendom.
Maar je moet de kavelnummers wel doorgeven en bij controle kunnen tonen.

Ik weet niet hoe dat in nl is, maar het zal daar ook iets vergelijkbaars zijn

Ook worden de prijzen hier door een onafhankelijk bureau bepaald, dat kan in je voordeel, maar dus ook in je nadeel zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:55

Hoe is het Meggiemag beetje al opgeknapt na je valparty?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:59

Hier zijn koeien die nooit buiten komen, dus dan kunnen ze je bij 150 koeien moeilijk verplichten om 150 hectare te hebben :D
Als boeren meer koeien als land hebben moeten ze mestquota gaan betalen omdat het dan afgevoerd moet worden en niet over het eigen land mag.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:05

meggiemeg schreef:
Bwor schreef:

Waarom niet? Of het nu bij de boer/leverancier op het erf staat of bij jou (als je de ruimte hebt!) maakt in mijn ogen niet uit. Wij kopen ook altijd voor het hele jaar in, direct van het land af 1ste snee.

Omdat we niet zeker wisten of je het zo lang kan laten staan, maar lijkt mij wel handig voor onze paarden, dan wisselt de kwaliteit niet zo vaak en dat is wel gunstig voor mijn zomereczemer :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:23

Lisa_Vera.ik zie dat je nu in boelenslaan woont?woon je vlak bij me.wist je dat er vlakbij een westernmanege zit?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:39

Dat is nou precies het gekke. De boeren moeten inderdaad veel grond hebben voor de koeien en de koeien staan bijna altijd binnen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:42

De boeren hebben zoveel land nodig ivm de bemesting. Hoe meer koeien ze op het bedrijf hebben, hoe meer land ze moeten hebben voor de mest afvoer van de koeien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:43

Yep.
Het land hebben ze puur nodig om de mest kwijt te kunnen.
En uiteraard om hooi/kuil van te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:44

kristelhans schreef:
Wheeee, kip 2 is niet binnen gekomen vanavond! Kip 3 lag in de hooiberg, wat heel uitzonderlijk is, dus ik vrees het ergste.. :(

En nu even bijlezen.

Buizerd. .....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:50

Ze zijn niet verplicht om zoveel land te hebben... ze willen niet betalen voor het overschot aan mest ;)