Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:00

Op zich mooie kasten, maar de construktie en materiaalgebruik zijn idd niet 'je van het''...
OSB is sowieso al materiaal wat erg snel splintert en zou eigenlijk langs de randen afgewerkt moeten worden met een aluminium U-profiel of een hardhouten lat.

Verder is het erg belangrijk dat de kast zowel van de buiten- áls van de binnenkant wordt afgewerkt met een verduurzamend materiaal (beits, verf, lak oid). Aan beide kanten is belangrijk om kromtrekken door vocht tegen te gaan.

Verder zijn 2 scharnieren voor een deur van dat gewicht (laat staan alle spullen die er aan komen te hangen en staan) veel te weinig. Dat moeten er minstens 4 zijn. En natuurlijk inbraakvrije scharnieren!!
Overigens kun je uittillen van de deuren voorkomen door boven de scharnieren een anti-inbraak schroef te draaien.

linda2008

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:20

Helemaal mee eens. Lak ga ik dus ook vandaag moeten halen en die anti-inbraakschroeven zijn echt een super goed idee. Dankjewel :D die ga ik ook gelijk halen zo :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:21

linda2008 schreef:
Helemaal mee eens. Lak ga ik dus ook vandaag moeten halen en die anti-inbraakschroeven zijn echt een super goed idee. Dankjewel :D die ga ik ook gelijk halen zo :)

Toch niet zo’n goed idee...
de ruimte is te groot om een schroef boven een scharnier te krijgen. (En in de metalen plaat schroeven werkt ook niet want die zitten aan de binnenkant en het scharnier aan de buitenkant...) we zullen dus plaatjes aan de bovenkant/binnenkant van de deuren moeten zetten zodat ze er niet uitgetilt kunnen worden... :roll:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:33

Misschien kun je wel iets met dievenklauwen??
Afbeelding

Misschien dat je dan een paar gaten in het andere deel van het scharnier wat uit moet boren.
Eén per deur moet voldoende zijn om optillen te voorkomen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:01

Jeetje wat een kier zit er ook tussen.. daar kan toch zo een muis doorheen ook! :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:20

Idd... een beetje timmerman had die scharnieren ingefreesd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:49

Oh wow, vind dat bijna schandalig. Zal geen goedkope kast geweest zijn toch? Inbreker komt daar toch sowieso zo in, koevoet in die kier en je breekt het zo open? Zelfs als je de deuren er niet uit zou kunnen tillen. Of is dat weer iets te makkelijk gedacht? :=

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:00

Inbrekers komen in iedere kast,inbraakvrij is een illusie.Wij hebben laatst een kast met een inbraakvrij slot met een slijptol geopend.Eigenaar was de sleutel van het slot kwijt.
Je kast op slot doen houd je alleen gelegenheid dieven mee buiten. Ik denk ook niet dat die zo gauw een hele deur er uit gaan tillen zeker als je ook nog eens je deuren vult met spullen dan is het best zwaar tillen. Ik zou denk ik wel de kieren voorzien van tochtstrip dat kan je er zo tussen plakken ,want ik denk ook dat er een muis tussen past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:11

Muizen vinden tochtstrip heerlijk ;)

En een kast waar een inbreker langer dan 2 minuten over moet doen om open te maken laten ze sneller links liggen. Dan pakken ze liever de kast van de buurman die wel makkelijk open gaat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:31

Dat zeg ik toch net, er gaat neem ik aan een slot op de kast deur.Dus dan kan je van alles boven die scharnieren zitten bedenken,maar iemand die er in wil zijn komt er toch in.
Niemand gaat de deuren er uit tillen om dan een borstel of een spuitbus uit je kast te nemen.
Net als met die tochtstrip,als de muis meer moeite moet doen om binnen te komen neemt hij de kast van de buren.Willen ze in je kast zijn dan vreten ze een gat door je hout heen.Ik leg zelf trouwens watjes met pepermunt olie voor de kieren van mijn kast,daar houden muizen ook niet van.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:42

Nu begrijpen jullie dus wat ik bedoel ;) de ruimte in de kast is heerlijk, maar verder zou ik het nooit iemand aanbevelen :n
Muizen ben ik niet zo bang voor... genoeg andere plekken op stal waar meer voedsel te halen valt en anders zal ik de scharnieren alsnog moeten invrezen. Met diefstal ben ik ook altijd wel “als ze écht willen, doen ze het toch” maar dat je de deuren zo uit kunt tillen vind ik wel heel erg overdreven, zo makkelijk hoeft het ze nou ook niet gemaakt te worden :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:49

Watjes met pepermunt/mint-olie liggen ook in mijn kast, werken fantastisch! +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:19

Goeie tip om te onthouden, alhoewel ik met mijn ijzeren kasten eigenlijk nog geen last heb gehad van muizen. Ik was wel 1x vergeten een deken in de kast op te bergen en toen ik die weer eens te voorschijn haalde viel er een muizennest uit :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:45

Utopia, mooie ruimte voor een zadelkamer! Heel benieuwd hoe jullie het gaan maken, wij gaan binnenkort ook met de onze beginnen! Vandaag hout halen... kan wel even een foto plaatsen van mijn ontwerp?

Ik zou zelf niet zo snel voer opslaan in mijn zadelkamer, ongedierte komt dan toch sneller binnen. Niet alleen ratten en muizen, maar ook vliegen muggen en andere vieze beesten!

Edit:
Hier de foto’s van mijn plan tot nu toe
Wasplaats is links onderin de eerste foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog even toelichten, bij de wasbak kan het zijn dat we die naar het andere raam verplaatsen ivm de leidingen. Komt met de bovenkastjes ook beter uit denk ik. Onder het blad komt een kleine koelkast voor drinken voor mij en evt medicijnen voor de paarden. In de andere hoek komt een bureau met computer voor de paardenboekhouding. Tussen de twee hoge kasten komt een zitplek met opslag eronder. De hoge kasten zijn voor zadels en hoofdstellen. Dekjes komen in lades.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:05

Oohh dat ziet er goed uit libera.
Bij mij staat het eten in de speelkamer.maar ik heb een enorme ijzeren kist. Een meter hoog en 2meter breed met een gasveer in de deksel. Dus die gaat licht open. Geen idee waar hij vandaan komt. Hij stond er al toen we alles kochten. Absoluut muisvrij.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:09

beatje schreef:
Oohh dat ziet er goed uit libera.
Bij mij staat het eten in de speelkamer.maar ik heb een enorme ijzeren kist. Een meter hoog en 2meter breed met een gasveer in de deksel. Dus die gaat licht open. Geen idee waar hij vandaan komt. Hij stond er al toen we alles kochten. Absoluut muisvrij.

Oude vrieskist werkt ook goed.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:41

Ja dat werkt ook, maar ik ga geen lelijke oude kist in mijn mooie nieuwe zadelkamer zetten :D

Die komt mooi in de voerkamer met de rest van dat soort zooi :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:04

linda2008 schreef:
Nu begrijpen jullie dus wat ik bedoel ;) de ruimte in de kast is heerlijk, maar verder zou ik het nooit iemand aanbevelen :n
Muizen ben ik niet zo bang voor... genoeg andere plekken op stal waar meer voedsel te halen valt en anders zal ik de scharnieren alsnog moeten invrezen. Met diefstal ben ik ook altijd wel “als ze écht willen, doen ze het toch” maar dat je de deuren zo uit kunt tillen vind ik wel heel erg overdreven, zo makkelijk hoeft het ze nou ook niet gemaakt te worden :P

Ik heb zo'n zelfde kast maar dan zelf gemaakt. Bij ons zitten de scharnieren aan de buitenkant met anti inbraak schroeven. Wij hebben geen open ruimtes en geen last van muizen tot nu toe.. Wij hebben de kast toen vast gemaakt aan de muur met pur. Verder nog anto inbraak schroeven boven de scharnieren.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:15

Ben dit topic gaan volgen omdat mijn paarden sinds 2 dagen thuis staan :) en ik dus ook een kast mag gaan ontwerpen en ik op zoek naar maatvoering hier kwam. Ook goede tips qua haken en dingen gezien dus alvast bedankt

Het voordeel is dat mijn wederhelft meubelmaker is *\o/* en ik dus machines en rest stukken voor handen heb om iets samen te stellen.

Heb hem ook even mee laten kijken naar de kasten die jullie gekocht hebben. En heb gevraagd wat hij dacht dat zoiets kostte :$ maar hij gokte 400 euro. Dus dat is echt niet persé de 'hoofdprijs', dat kost een kast op maat nu eenmaal. Tja Ikea is uiteraard goedkoper maar dat is dan ook echt een ander product
Maar ben het met je eens dat voor een kast op maat, er niet heel lang nagedacht is over t ontwerp...

Misschien kan ik mijn vriend eens motiveren om een lijn op te zetten :D

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:54

Hier ook mijn kast klaar! Ook van Wood&Play, ik ben er wel heel blij mee en die kieren waren heel makkelijk op te lossen :) Ook 6 scharnieren.
Wij hebben hem wel zelf in elkaar gezet, misschien dat daar het verschil zit?
Hangers moeten er nog in maar ik ben er superblij mee! :D
Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:06

Mooi hoor. Ziet er erg handig uit.zelfs een vak voor je zweep?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:14

Ja klopt!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:39

Mooi hoor! De ruimte vind ik wel echt een verademing, jij ook? Kun je een foto maken van de zijkant als de deuren dicht zitten? Misschien moet ik ook gewoon even andere scharnieren er op zetten :j

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:43

Ja wij missen nu nog 2 scharnieren hoor, die was ze vergeten erbij te doen dus die zijn opgestuurd en zet mn pa er van de week op :) Kan vanavond een foto voor je maken s hij dicht zit! Volgens mij heeft mn pa (die heeft hem in elkaar gezet) ze iets anders vast gemaakt of er iets tussen gedaan ofzo, ik weet het niet eens precies dus zal vanavond een foto voor je maken!

Ik ben ook superblij met de ruimte ja!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:59

linda2008 schreef:
Misschien moet ik ook gewoon even andere scharnieren er op zetten :j

Als je die dan iets infreest heb je meteen de kier dicht. Overigens kun je dat ook met de huidige scharnieren doen natuurlijk :)