[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:27

He deze constructie ken ik nog niet. Had zelf wel eens een losse rubber mat met gaten geprobeerd. Vreselijk. Dit lijkt wel mooi!

Geen ervaring met veulens en hooinetten, denk dat de bak in het voorbeeld wel te hoog is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:41

Net met veulens durf ik sowieso niet aan. Nu eet mijn 3 weken oude veulen wel al vrij makkelijk mee uit de voerbak van moeders en die is natuurlijk stuk hoger. Ene kant durf ik m namelijk ook niet te laag te maken ivm rond springen en erin terecht komen...

Moeilijk moeilijk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:52

Geen ervaring met veulens.

Inmiddels weer net besteld voor onze strozakken. En in plaats van een kleinere maas, gekozen voor een maas van 4 cm en met een dikkere draadbreedte (6mm). De netten gaan zo snel stuk, ze kluiven er heerlijk aan tot ze vanzelf grotere gaten hebben.

Ik vind de mazen wel groot ineens en het materiaal zou pp zijn, maar voelt zachter;
http://www.cavalo.nl/staluitrusting/slo ... net-2.html

Ben benieuwd of het zo ook goed genoeg gaat werken (dat het stro er niet alsnog te gemakkelijk uit valt met daar tegenover minder vaak moeten repareren).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:18

Veulens zijn onbenullen en weten in de meest onmogelijke situaties te belanden. Dus alles wat even groot of net íets kleiner is als een veulenhoef kan ergens in vast komen te zitten.
Dus ja hier kan een veulenhoef in komen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:13

DubbelDun schreef:
Veulens zijn onbenullen en weten in de meest onmogelijke situaties te belanden. Dus alles wat even groot of net íets kleiner is als een veulenhoef kan ergens in vast komen te zitten.
Dus ja hier kan een veulenhoef in komen.

Hmm daar was ik dus eigenlijk wel al bang voor... Hoe kan je dan t beste een slowfeeder hebben op stal met veulen.

Of beter maar gewoon de eerste 3/4 weken dat ze s nachts nog op stal komen, maar gewoon hooi op de grond voeren. Daarna wil ik ze dag en nacht buiten hebben, overdag in de weide, s nachts in de deels verharde paddock. Alleen hoe geef ik ze daar dan hooi?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:39

Ik heb toen ik veulens had de netten gewoon een paar maanden weggelaten. Dan maar even niet slow feeden. De gezondheid van de veulens vond ik belangrijker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:45

Geen netten ed bij veulens. Wij voerden op de grond en verder hebben ze alleen maar samen op de wei gelopen met andere merries en veulens.

Op een paddock zou ik bijv zo een ibc vat als we hebben zonder het metalen rek neerzetten. Doen mensen wel vaker. Die van ons zijn laag en kan behoorlijk wat in.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:21

Hallo allemaal. Mij is een gratis plekje aangeboden voor mijzelf.. erg aantrekkelijk natuurlijk alleen ga ik straks 4 dagen per week werken en heb dan geen tijd om een paar keer per dag daarheen te gaan (om te voeren en/of buiten/binnen zetten) nu is dat buiten/binnen zetten niet zo'n probleem omdat ik hem ook prima 24/7 buiten kan zetten met schuilstal... hij heeft alleen wel eczeem dus de zomermaanden is het wel belangrijk dat hij binnen staat met zonsopgang en omdergang. Maar ik ga in het onderwijs dus de echte zomermaanden heb ik vakantie en kan ik dus wel vaker op en neer.

Maar stel dat ik maar 1 x per dag kan gaan op die 4 dagen per week en hij staat buiten kan een slowfeeder dan misschien een uitkomst zijn? Ik wil hem wel onbeperkt hooi geven maar vraag mij af hoe ik dat dan het beste kan doen.. hoe doen jullie dat?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:16

Ik ga ook vaak 1x per dag naar m'n paarden. Ik geef ze in de ochtend in een slowfeeder hooi. Doen ze mee tot de volgende ochtend.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:34

Hoelang laten jullie het hooi weken? Als je het een nacht laat weken kan dat schadelijk zijn ivm bacterien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:54

Ik laat het niet weken. Ik maak het goed los in een kruiwagen en spuit het dan met een plantenbroes goed nat en voer het direkt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:59

Ik liet het de laatste maanden zo'n 5 min onder water en dan de stal in.
Maar inmiddels verhuisd naar een open stal met paardenkuil en het hoeft niet meer geweekt te worden :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:41

Opzich vind ik het niet vervelend om te weken ivm suikers, maar vraag me af wanneer het echt te lang is? Misschien kan ik het in een bak doen met kleine gaatjes zodat het water langzaam wegloopt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:59

lissie_zigor schreef:
Hallo allemaal. Mij is een gratis plekje aangeboden voor mijzelf.. erg aantrekkelijk natuurlijk alleen ga ik straks 4 dagen per week werken en heb dan geen tijd om een paar keer per dag daarheen te gaan (om te voeren en/of buiten/binnen zetten) nu is dat buiten/binnen zetten niet zo'n probleem omdat ik hem ook prima 24/7 buiten kan zetten met schuilstal... hij heeft alleen wel eczeem dus de zomermaanden is het wel belangrijk dat hij binnen staat met zonsopgang en omdergang. Maar ik ga in het onderwijs dus de echte zomermaanden heb ik vakantie en kan ik dus wel vaker op en neer.

Maar stel dat ik maar 1 x per dag kan gaan op die 4 dagen per week en hij staat buiten kan een slowfeeder dan misschien een uitkomst zijn? Ik wil hem wel onbeperkt hooi geven maar vraag mij af hoe ik dat dan het beste kan doen.. hoe doen jullie dat?

Als je een goede slowfeeder hebt en evt stro bijvoert als ze te veel hooi eten, moet dat wel kunnen. Kan je eczeempaard niet onder een deken? Dat hielp/helpt bij mijn eczemers erg goed. Mijn ene eczemer krijgt geen gras meer, en kan nu zonder deken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:14

Silver_Fox schreef:
Opzich vind ik het niet vervelend om te weken ivm suikers, maar vraag me af wanneer het echt te lang is? Misschien kan ik het in een bak doen met kleine gaatjes zodat het water langzaam wegloopt.

Maar het zijn niet alleen de suikers, maar andere waardes die dalen. Daarom vond ik het zelf zonde.
En met hoge temperaturen gaat r water ook snel stinken, dus qua bacterien en schimmels lijkt lang weken me ook niet gunstig.
Bak met water waar gaatjes in zitten lijkt me prima. Maar wij herbruikte t water ook nog :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:17

Het water nog een keer gebruiken zou ik dus nooit doen, dan gooi je alle uitgespoelde zaken juist nog een keer over het hooi heen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:30

Bij ons zat er geen schimmel in t hooi en mijn paard reageert op de stof. Als t maar nat is, werkte voor hem prima.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:34

De nieuwe slowfeeder in gebruik:
Afbeelding

De mini kan de eerste 15cm mee eten zonder opstapje. Voorlopig sowiso nog een plek waarhij er ook bij kan, maar gok dat met een opstapje we een heel eind zijn.
Zoals te zien op de foto zijn ze redelijk acceptabel wat betreft mee eten, eerste 10min wil de haf alleen eten, daarna mogen de andere 2 ook gewoon mee eten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:05

@DubbelDun @Jotoma denken jullie dat als ik het 's avonds alleen onderdompel of het dan stofvrij genoeg is voor de volgende ochtend? De andere eigenaar voert nl. 's ochtends maar ik wil het te niet ingewikkeld maken voor hun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:11

Als je het onderdompeld en dan er uit haalt en laat uitlekken en dan laat je het uren hangen dan is het de volgende ochtend niet lekker meer. Óf het is zover weer opgedroogd dat het natmaken geen zin heeft gehad óf het is nog te nat en het is pap geworden (afhankelijk van de buitentemperatuur en de manier van 'overnachten').

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:12

Als je het hooi 's avonds goed los maakt en je zorgt dat het alleen even natgemaakt hoeft te worden dan is het toch niet veel werk ??

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:51

Wat DD zegt :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:33

ElisexJoelle, persoonlijk vindt ik dit geen ideale oplossing voor de kleine pony.
Hij zit nu telkens met een rand tegen zijn keel als hij wil eten.
Zou toch even nadenken voor een andere oplossing als je hem uit de bak wil laten eten.
Is een eigen hooinetje niet wat voor de pony?
Eventueel in een hoek met een draadje waar hij/zij wel onderdoor kan en de rest niet?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:34

Ik heb ook 1 paard wat gevoelig voor stof is.
Wij schudden ook het hooi goed uit, dan even flink de tuinslang erop en dat voldoet al jaren heel goed.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:08

Story schreef:
ElisexJoelle, persoonlijk vindt ik dit geen ideale oplossing voor de kleine pony.
Hij zit nu telkens met een rand tegen zijn keel als hij wil eten.
Zou toch even nadenken voor een andere oplossing als je hem uit de bak wil laten eten.
Is een eigen hooinetje niet wat voor de pony?
Eventueel in een hoek met een draadje waar hij/zij wel onderdoor kan en de rest niet?

Voorlopig is er altijd nog een plek waar hij mee kan eten, dus niet alleen uifde bak.
Voor de lange termijn gaan we nog naar een geschikte oplossing zoeken. Een hooinetje apart isgeen optie. Maar of een opstapje of toch een stuk er uit halen, maar dan moet ik eerst een steviger net hebben.
Zodra de wei weer droog is gaan ze ook weer de wei in.