Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:01

@ MarliesR: wat een prachtige honden! Wat is het verschil tussen de Tamaskan en de Wolfalike? Ik vind die Tamaskan ook behoorlijk 'wolfalike'...

@ Libera: ik lees ook je andere topic mee, pfff Lana laat je wel wachten zeg. Ruim over een jaar..

@ fleuribelle: staan ze bij jou dan van 12:00 tot 17:00 zonder hooi?
Wel gaaf dat je edelherten op bezoek krijgt! Zit je op de veluwe?
Die van mij waren vandaag helemaal in paniek vanwege een fazant in de bosjes :')

@ biancaaaa: spannend, altijd leuk bezichtigingen!

Ik ben ook druk bezig met onze nieuwe zadelkamer. Afgelopen weekend helemaal leeg gehaald, veel spullen weggedaan. Schoongemaakt, uitgezocht en plattegrond getekend. Net de nieuwe ophangers etc besteld en nu nog even wachten op de houten panelen en verf. En dan inrichten *\o/*

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:31

Libera schreef:
Mooie honden Marlies! Lijken me geen makkelijke trouwens :P

-knip- dag 377 ondertussen -O-

Haha nee, ze zijn zeker niet makkelijk en echt absoluut niet voor iedereen geschikt! Zeer hoog intelligent, maar slechts zeer beperkt onder apel te krijgen. Echt honden waar je mee samenleeft en niet "de baas" over bent. Wij vinden het heerlijk! Maar het is wel echt iets waar je voor moet kiezen en je leven naar moet kunnen inrichten. (Veel gehoord is ook dat me met wolfhonden je leven naar de hond moet aanpassen ipv je hond inpassen in jouw leven).

En oooh, ze laat je zo wachten! Ik beneid je niet! Hoop zo dat mijn merrie straks er niet zo lang over doet :+

Unseen schreef:
@ MarliesR: wat een prachtige honden! Wat is het verschil tussen de Tamaskan en de Wolfalike? Ik vind die Tamaskan ook behoorlijk 'wolfalike'...
-knip-

Ik ben ook druk bezig met onze nieuwe zadelkamer. Afgelopen weekend helemaal leeg gehaald, veel spullen weggedaan. Schoongemaakt, uitgezocht en plattegrond getekend. Net de nieuwe ophangers etc besteld en nu nog even wachten op de houten panelen en verf. En dan inrichten *\o/*

Effectief valt het verschil wel mee, je hebt vooral wat verschillende 'fokrichtingen', maar beide zijn gefokt om 'op een wolf te lijken'. Yorek komt uit een outcross tussen Tamaskan en Northern Inuit (Engels 'ras'). Lyra is wel makkelijker dan Yorek. Yorek heeft duidelijk wat meer "wolfachtige karaktertrekjes" (heeft ook hoger percentage wolfbloed). Die kan je echt niks vertellen. Lyra is wat meer 'hondachtig' en heeft duidelijke invloed van wat meer husky ook (haar opa was een volle Hedlund husky).

En niet vergeten voor en na-foto's van je zadelkamer te maken he :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:03

wie van jullie heeft zonnepanelen en waar moet ik opletten? Ik heb natuurlijk al wat offertes maar altijd fijn om van mensen die het hebben de do`s en don`ts te horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:04

Je moet ze echt langs laten komen om goed te laten inspecteren of ze op het dak kunnen!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:06

Wij hebben ze liggen, maar geen idee waar je allemaal op moet letten :+

Hier ook een paar bedrijven geweest en die laten rekenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:08

Vooral belangrijk of je elektrische installatie het aan kan. Wij hebben er nu 16 op een normale 230V zitten en zouden er meer willen. Maar de 'kenners' zijn het er niet over eens of onze installatie dat aan kan.
Verder is het handig als je er af en toe een waterstraal op kunt zetten. Hier hebben we veel last van zand op de panelen en dat gaat wel ten koste van je opbrengst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:15

Wij hebben een nieuwe meterkast met heel veel groepen dus neem aan dat dat wel lukt. De kant waar ze komen te liggen is of het platte dak aan de achterkant op het schuine dak wat vanaf de achterkant en platte dak te bereiken is. is een goede tip idd dat schoonmaken

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:19

Maar dat schoonmaken mag toch niet met leidingwater?
Hier ligt ook regelmatig een laag stof op, toch is het verwaarloosbaar wat het wegneemt.
Wij hebben geen piek na regen zeg maar :)

Een kennis van ons heeft 2 stallen vol liggen. Zelfde ligging betreft zon, zelfde panelen.
En ook daar altijd pollen en zand op de panelen.
Beide stallen werden apart geregistreerd. Hadden beide altijd zelfde metingen.
1 stal heeft hij professioneel laten reinigen, de ander niet.
Geen verschil in de data.

Wij hebben overigens een oude meterkast en het kon hier wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:22

Hier lagen ze er al op toen we het huis kochten. Geen idee waar je op moet letten, voor dat soort dingen heb ik een man :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:25

Wij hebben ook veel groepen, maar een huishouden van tegenwoordig heeft er ook veel nodig. En als je dan ook al kijkt naar bijv een warmtepomp, een elektrische auto oplaadpunt, een elektrisch fornuis (ipv gas) dat gaat het best hard :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:31

Ik heb even gekeken.
Wij hebben 13 panelen liggen van 320WP per stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:06

Wij hebben ook panelen, maar we hebben ze al heel lang. Zijn wel aan het kijken naar wat panelen voor op de garage om zo zelfvoorzienend te kunnen worden qua stroomverbruik. Je bent wel voldoende capaciteit in de meterkast nodig en inderdaad goed letten op de WP, dat scheelt natuurlijk in prijs, maar ook in opbrengst. Wij maken ze overigens af en toe gewoon schoon met de tuinslang (grondwater).

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:10

@ MarliesR: wat een prachtige honden zeg!

Wat betreft het gras, het groeit hier ook mooi door. manlief heeft net nog wel even kunstmest gestrooid.

Wij willen ook zonnepanelen op de stal maar wachten er nog even mee. We hebben ze ook al op het huis en leverde vorige maand meer terug dan dat we verbruikt hadden. Ik heb allemaal 'enge' verhalen gehoord dat ze belasting op de teruglevering wilde gooien, dat wil ik eerst eens afwachten. Straks investeren we en kost het ook nog als je terug levert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:17

Er was sprake van dat je geen jaarverrekening meer krijgt, maar dat ze met dagverrekening gaan werken. Dat is natuurlijk érg ongunstig voor een particulier.
https://www.essent.nl/kennisbank/zonnep ... nnepanelen
Wil je dan nog iets van je investering terugzien moet je investeren in opslagcapaciteit (een Tesla-wallunit oid).

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:25

Lynn_Nikita schreef:
Wij hebben een nieuwe meterkast met heel veel groepen dus neem aan dat dat wel lukt. De kant waar ze komen te liggen is of het platte dak aan de achterkant op het schuine dak wat vanaf de achterkant en platte dak te bereiken is. is een goede tip idd dat schoonmaken

Let bij plaatsing op het platte dak goed op of je geen vergunning nodig hebt! Omdat er dan soort van steuntjes geplaats worden om de panelen schuin te zetten is dat bij veel gemeenten wel nodig (op het schuine dak vrijwel nooit).

Je kunt zelf bij zonatlas ofzo al even kijken wat er op je dak zou kunnen en wat het gunstigste is. Bij hele gunstige ligging heb je geen/minder optimizers nodig (scheelt in geld), maar bij een beetje schaduw/bomen is het verstandig die wel te nemen.

Kijk ook goed naar je verbruik, het is nu (je nog niks op kan slaan) vrijwel nooit lonend om daar ver boven te gaan zitten met je opbrengst.
Wij hebben 32 panelen liggen, kon prima op de bestaande (wel vernieuwde) installatie. Zodra je zou moeten verzwaren om je opbrengst kwijt te kunnen is het dat vrijwel nooit waard, vanwege het hoge vastrecht wat daar bij hoort.

Qua aanbieders: veel kan via internet, vooral als je goede foto's van je dak kan aanleveren. Laat daarna de die beste aanbieders gewoon langskomen, en kijk ook naar de kwaliteit (en garantie) van de geleverde materialen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:28

Wij hebben sinds april 24 panelen via Sollease (als ik het goed schrijf)
Ze komen vrijblijvend langs voor een offerte en uitleg.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:30

Wij waren ook van plan om heel de schuur vol te leggen maar kijken nu eerst even wat we verbruiken en stemmen het daar op af, ivm met het niet gunstig worden van terug leveren.

Buiten dat je installatie het aan moet kunnen is het ook erg belangrijk dat je bekabeling geschikt is voor de hoeveelheid stroom, dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Aan het eind van de dag geven ze vaak een korte piekspanning en de meeste branden ontstaan omdat de kabels het niet aan kunnen en te heet worden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:48

Kijk ook goed naar jou energiecontract. Er zijn veel verschillen in wat je krijgt voor het terug leveren. Nu je nog volledig kunt terug leveren is het wel fijn als je daar ook maximaal rendement uit kunt halen. Dat is alleen interessant als je verwacht meer op te wekken dan te verbruiken.
De mogelijkheid om te salderen valt trouwens niet in een keer weg maar wordt over de jaren afgebouwd, dus hoe eerder je de panelen installeert hoe korter de periode dat ze zich terug verdienen. Aangezien je nu nog meer mag salderen dan de komende jaren.
Wij hebben juist vorig jaar nog extra panelen geïnstalleerd en zijn daar heel blij mee.
Je kunt ook een cursus volgen om ze zelf te leggen als je een beetje handig bent. Daar heeft mijn vriend goede ervaringen mee, veilig staat voorop tijdens de workshop en wij hebben het achteraf nog door een monteur laten controleren zodat het ook voor de verzekering duidelijk is dat er geen gebreken zijn.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:50

MarliesR schreef:
Effectief valt het verschil wel mee, je hebt vooral wat verschillende 'fokrichtingen', maar beide zijn gefokt om 'op een wolf te lijken'. Yorek komt uit een outcross tussen Tamaskan en Northern Inuit (Engels 'ras'). Lyra is wel makkelijker dan Yorek. Yorek heeft duidelijk wat meer "wolfachtige karaktertrekjes" (heeft ook hoger percentage wolfbloed). Die kan je echt niks vertellen. Lyra is wat meer 'hondachtig' en heeft duidelijke invloed van wat meer husky ook (haar opa was een volle Hedlund husky).

En niet vergeten voor en na-foto's van je zadelkamer te maken he :D

Gaaf, dus voornamelijk het hogere percentage wolf in de hond maakt het een ‘wolfalike’? Ik vind het wel heel interessant. Prachtige honden, maar zou denk ik niet bij ons passen.
*edit: sorry, de fokrichting dus, niet zozeer het percentage...

Ja ik maak zeker foto’s! :D

Wij willen tzt ook zonnepanelen op de schuur, maar dat is een langere termijn klus. Op dit moment hebben we het geld voor andere dingen nodig.
Laatst bijgewerkt door Unseen op 17-06-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:05

Ik dacht altijd dat zonnepanelen echt een goeie investering zijn, maar ook wij hebben het geld gewoon voor andere dingen nodig nu := Maar als ik dit zo allemaal hoor, met de nieuwe plannen van het kabinet, wordt het niet veel aantrekkelijker.... :r Stomme regels altijd.. :roll:

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:06

Nee Nederland wil groen, maar wil alles op de burger schuiven en niet tegemoet komen.
Dat is wel hoe het zit.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:11

Precies... Ben best bereid om zelf ook te investeren in een groenere wereld, maar niet als er dan van alles wordt 'afgepakt' :') of dat het extra moeilijk gemaakt wordt... :n De investering is al flink genoeg!!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:26

Hier ook zonnepanelen, nu 4 jaar in combi met warmtepomp. Goede tips hierboven. Salderingsregeling is nu gunstig, nieuwe regeling straks niet meer... In de zomer wek je veel meer op en verbruik je minder. s `winters weinig opbrengst en hoog verbruik. Zou dus sowieso zorgen dat je geen overcapaciteit hebt en laten berekenen. Ik heb ze destijds met hoge garantie (Duitse panelen)) via Hardeman Isolatie.
Wel belangrijk: zeker wet en dat je geen asbest op je dak hebt... dat anders eerst laten vervangen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:34

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:24

kan ik hier ook meelezen? wij hebben twee/drie jaar terug een jaren 30 huis gekocht met een klein stukje grond (5500m2) met als doel om paard aan huis te kunnen zetten. Na 3/4 jaar verbouwen is het huis helaas afgebrand - het plan heeft daardoor enige vertraging opgelopen.. ondertussen zijn we weer anderhalf jaar verder; we wonen nog in een container, maar hebben nu een (casco) nieuwbouwhuis en de kippenschuur is herbouwd tot paardenstal-die-bijna-af-is. Het wordt nu spannend, want ik heb ondertussen mijn box opgezegd, en de 28e verhuist paard :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding