Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:59

Roos ging vroeger altijd aan de diarree met seizoensomslagen. Als het heel erg was heeft ze wel eens een kuur probiotica gekregen. Nu kliek ouder wordt merk ik het bij hem ook maar dat is met een dag of 2 weer over.

Veelzijdigheidszadel kan ik interesse in hebben. Mits het voor een hele vlakke rug is en max 17 inch

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:21

Mijn ruin poept soms ook mestwater. probiotica schijnt te kunnen helpen maar zelf nog niet geprobeerd.

Mijn merrie wilde vandaag amper nog een stap zetten en been nog dikker opgelopen dus opnieuw dierenarts gebeld. Kregen haar echt amper vooruit dus in de paddock het verband er weer af (had vanmorgen nog geweekt en weer ingepakt) en hij weer met de tang voelen en met mesje verder snijden. Deze x was het raak. De hoefzweer zat naast het vorige gat wat zijn collega had gesneden. Zat niet eens zo diep zei hij. Ze kwam meerdere keren omhoog door de pijn maar het is gelukt.

Nieuw verband er om en met zijn hulp haar toch weer in de box gekregen. Kon ze daar eten en drinken en hopelijk ook extra vaak liggen. Het zou nu vlot op moeten knappen. Ik hoop het maar. Zo kreupel heb ik zelden een paard gezien. Kon wel gebroken zijn zo gedroeg de zich...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:30

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:47

Nu het open is en de druk eraf is zal het hopelijk snel beter gaan.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:34

Goedenavond, ik kom even binnenvallen.

Misschien is de vraag hier al een paar keer voorbij gekomen, maar..
Wat voor slowfeeders gebruiken jullie ? en waar hebben jullie die gekocht/besteld ?

Ik kan ook naar de action om een aanhangernet maar die mazen zijn zeker te groot voor het slow effect ?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:36

Ik heb nogmaals met de da gebeld, hij komt morgen zeker langs maar denkt iets bacterieel dus wss zal hij morgen met antibiotica starten. Ik moest hem op het schrale stuk houden met enkel hooi.

Jammer is bij mij op stal dat ik het enkel in plakjes paar keer per dag kan gaan geven, want baas wil niet dat er een net wordt opgehangen of dergelijke :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:39

Ik heb zowel netten van epplejeck maar nu sinds kort ook netten via marktplaats zonder knoopjes in het net en goedkoper. Over beide ben ik tevreden

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:59

Joyce: Wat sneu voor je merrie. :(:) Hopelijk gaat het nu snel beter met haar nu de druk eraf is.

Idefix: Fijn dat de dierenarts morgen toch even langs kan komen. Hopelijk komt hij er snel achter wat het is en kan dat behandelt worden.

hielkebro: Ik gebruik hooinetten van de Welkoop en ben hier erg tevreden over. Volgens mij heb ik zelf de hooinetten met “fijne maas” en dan zijn er ook nog hooinetten met “extra fijne maas”. Qua prijs vallen ze me ook nog alles mee. :)

Hier is vandaag al het groenafval weggebracht, dat betekent dat de loonwerker binnenkort kan komen om alles glad te schuiven zodat de paddock aangelegd kan worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:05

Wat sneu joyce, gelukkig is het er uit.

Mijn palletbox, zitten 2 action aanhangernetten in dus totaal 2.20x 3 meter net.
Afbeelding
Afbeelding

Edit: slowt wel degelijk, maar als ik niet onbeperkt hooi zou willen geven is een maas van 3x3 eigenlijk nog te groot.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 04-10-17 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:28

Wij hebben inmiddels verschillende soorten hooinetten; het is een beetje afhankelijk van waar we ze neerleggen of ophangen welke we gebruiken.
Eerlijk gezegd gebruiken wij de netten vooral tegen het knoeien, niet om te slowen. Mijn merrie heeft er een handje van om haar neus onder een hooi hoopje te duwen en dan de boel omhoog te zwiepen; meestal eindigt de helft dan naast de hooibak in het zand :roll:

Afbeelding
De paarse is van epplejeck, de andere van Agradi (Rider Pro). De paarse is groter en heeft grotere mazen dan de Rider Pro. We hebben ook andere van Agradi, beetje vierkant met grote mazen. Die zijn vooral voor in de trailer. En op Equitana bij Loesdau een witte rechthoekige gekocht, met kleine mazen. Die werkt ook fijn, het duurt alleen langer om ze open / dicht te maken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:33

Vervelend Joyce. Ik weet r alles van. Ze verzetten inderdaad geen stap. Maar hopelijk nu snel beter.

Net Beau weer oogesloten onder het afdak. Ze verwachten slecht weer vannacht. Vind t altijd sneu, maarja, niet veel aan te doen.

Ik heb netten van epplejack en netten laten maken bij Huck met mazen van 2 x 2. Die gebruik ik voor 's nachts. Hier knoeien ze evengoed. Barney schudt eerst het hooi uit t net om het dan van de grond op te eten. Die heeft ook ergens een afslag gemist, denk ik.... :roll: :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:36

Je vriend deed super zijn best!

Heb die witte slowfeedernetten.
Vaak touw knopen ivm snel gaten erin.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:45

Ik heb 2 van deze palletboxen. Twee metalen roosters aan elkaar laten lassen die met kettingen aan de bodem vastzitten. Netten hebben die van mij zo gesloopt. Dit houdt al 3 jaar. Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:43

Hier hebben we een grote ruif staan waar een hele baal in kan. Niet echt "slowfeeder" maar dat is hier ook niet nodig.
Dat wat ze knoeien schuif ik aan het einde van de winter bij elkaar en gaat het de composthoop op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:53

Wat een weer buiten! :brr: Moet nu toch echt, maar ziet er zó niet aantrekkelijk uit...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:02

Anke schreef:
Je vriend deed super zijn best!

Heb die witte slowfeedernetten.
Vaak touw knopen ivm snel gaten erin.

Ik ook hoor -O- :+

Heb de paarden maar in de wei gezet nu het nog droog genoeg is. Nog een paar goede buien en het is weer spons en dan is het feest gedaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:12

Hier de hele nacht regen. Zou volgens buienradar om 9 uur ophouden. Helaas. Ze hebben wat extra hooi op stal en dan straks maar in de bak. Belgh. Voorspelling was dat het de komende 3 dagen zo zou worden. :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:03

net vandaag beide kinderen weg ( school en opa en oma) dus paardentijd en stormt het
Nou ja, dan huis maar eens poetsen en wat klusjes doen, vervelen hoef ik niet maar een dagje extra rijden was wel fijn geweest

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:10

Tot nu toe viel de regen mee. Nu toch ff schuilen. Keiharde bui.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:32

Hier heb ik 2x2 netten van barefoot, 2x2 (nagemeten) van in Duitsland en 3x3 van equiculinair. Heb mini's maar het is vooral anti mors net eigenlijk. Hoe groter de maas hoe meer ze vermorsen.

Hier blij dat ik vorige maand een stuk tegels heb gelegd, met zo een nat weer is dat een extra droge plek :D .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:38

Hier de regen voorbij. Wel veel wind, maar ga straks toch gewoon een klein rondje doen. Maar niet naar t bos, vandaag :D

Medelijden met Beau. Die staat nu weer opgesloten. Maar goed, als t zo lijft stormen, is zijn paddockje zo hopelijk wel weer droog. Kan ie weer even lopen.

Wat doe je met een smetwond? Iemand tips? Bij zijn kroonrand is zijn huid (onder al het verband) heel veel huidvet gaan aanmaken, waardoor de boel verweekt is.Afbeelding

Normaal laat je dat t liefst aan de lucht drogen, maar de DA is bang voor een infectie (en ik zit daar ook echt niet op te wachten), dus daar geen verband meer, maar gebruik nu een luier en plakverband. Blijft redelijk droog, ruikt een beetje, maar niet vreselijk. Ik wissel de luier dagelijks. Doe er zo weinig mogelijk niet ademend spul overgeen. Hopelijk voor t weekend krijg ik zijn springschoenen nog binnen.

Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft nu bedekt. Dus (hoe)gaat dat ooit helen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:02

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:03

Maar volgens mij is er geen sprake van schimmels. Alleen van verweekte huid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:13

Misschien kun je honingzalf proberen, dat wil de huid nog weleens herstellen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:14

Groene leem? Dat trekt alle troep er wel uit maar dat zou ik wel in overleg met de DA doen. Dat moet je nml niet afdekken, de leem dekt dan af