Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:30

Taartje, ziet er keurig uit hoor!
Ben benieuwd of onze zwaluwen terugkomen. Ik heb het idee dat ze vorig jaar weg zijn gegaan vanwege de kraaien die rondhangen bij de schuilstal waar de zwaluwen nestelen.

Ik zou graag ook meer ruimte voor de paarden hebben, maar toch gaat het prima op het kleine stukje wat wij hebben. We hebben wel flink moeten investeren. Als de paarden een sprintje trekken (wat ze geregeld doen) beginnen ze bij het voerstation en hebben al aardig tempo als ze de bak inkomen. Volgens mij zijn ze wel happy met elkaar op het kleine stukje!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:52

Zwaluwen, iemand een idee hoe je ze kan lokken? Ik heb een mooie open schuilstal en zou graag wat nestjes hebben. Heb al een kunstnest opgehangen maar ben benieuwd of er nog andere dingen zijn om het aantrekkelijker te maken voor ze.
Huis iets verderop heeft de schuur altijd vol zitten en hier zit niks...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:56

Hier hangt het vol met oude nesten maar omdat er jaren geen beesten hebben gestaan is het niet interessant genoeg meer Denk.
We hebben vorig jaar 1 nestje gevuld gehad voor zo ver ik het heb kunnen zien.

Maar echt lokken zal niet lukken denk ik, meest komen ze zelf wel als het interessant is voor ze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:56

Zorg dat je iets hebt waar veel vliegen op af komen :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:13

Bijvoorbeeld paarden of een mestput :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 13:31

Haha, ik ken echt niets van zwaluwen en vind het grappig dat mensen ze "willen hebben".. Ik heb er bij ons nog geen gespot, maar als ik het goed begrijp moet ik dus blij zijn als ik er wel eentje zie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:37

Google er maar eens op
Onvoorstelbaar ijverige beestjes en nuttig ook
Ze komen helemaal uit zuid Afrika vliegen en brengen hier 2 broedsels groot in no time en dan gaan ze weer
Komen terug naar de plek waar ze geboren zijn, dus het breidt zichzelf uit

Wij hadden hier een poosje een kerkuil die op ze aasde
Die nestelt nu bij een boer verderop, vorig jaar hadden we 4 nesten, dat was hier een record. Heb ze nu een paar jaar

Wij hebben boven in de grote schuurdeur een gat gemaakt met plankje waardoor ze er toch in en uit kunnen als de deur eens dicht moet bij storm ofzo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:37

Oud gezegde:
"Waar een zwaluw zijn nest bouwt, zal voorspoed heersen en zal de bliksem niet inslaan."
:D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:41

De paarden en mestbult en bijbehorende vliegen zijn ruimschoots aanwezig...
Vorig jaar kwamen alle zwaluwtjes, incl de jongeren, wel lekker snacken op mijn terrein. Wat een prachtig gezicht, de hele lucht vol drukke zwaluwtjes (in de avondschemer) dus gelukkig weten ze de vliegjes hier wel te vinden. Wie weet ontdekken ze de schuilstal dit jaar wel, mooie nestplek imo.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:11

Ik lees nog steeds trouw mee, leuk om te lezen dat nu het mooier weer wordt alle mensen en dieren zo blij zijn. :j

Hier net voor het eerst het gazon weer gemaaid! Lente!! De paarden in de boomgaard gezet, die maaien daar al de hele week, een paar uurtjes per dag. Na morgen is het wel kort genoeg. :') En hier geen zwaluwen maar wel een diversiteit aan vogels. Vrienden van ons zijn vogelaars en die komen regelmatig in de tuin/wei spotten en voeren dan alles op waarneming.nl in, zo leuk! We hebben inmiddels ook wat goede vogelboeken en een verrekijker en ik herken steeds meer geluiden, vind ik heel leuk!

Paardjes staan hier al een week of 2 zonder deken, afgelopen winter allebei geschoren maar zitten echt mooi in de vacht en zolang het niet mega plenst gaat het prima, lekker rollen en kroelen en ik moet opeens weer heel veel poetsen, wil ik een beetje een toonbaar peerd hebben. :') Oeh, en we hebben 3 kippen sinds een paar weken en die eten sinds een paar dagen uit mijn hand, wat een gezelligheid! Had ik nooit gedacht dat je zoveel lol van zulke beesten kon hebben. :')

Ik ga de waterbakken bijvullen en lees weer gezellig mee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:46

Hier ook 3 setjes zwaluwen in de stal. Eerst vonden ze mij eng, maar ze zijn inmiddels aan me gewend :+ Leuke beestjes zijn het toch!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:20

Wij hebben ook ieder jaar boerenzwaluwen in de stal. Heb hier toch ieder jaar wel een paar x dat we de jonkies er weer in moeten doen, omdat ze eruit kukelen. 1 x is het volledige nest van de wand gekomen en heb ik de jonkies in een bloempot met wat nestmateriaal en hooi op de zolder gezet en hebben de ouders ze toch nog groot gebracht. Vind het zalige vogels voor op stal. Ze kwebbelen altijd zo lekker..

wij zijn nu met het laatste stuk vernieuwen van de omheining bezig. Hier en daar een nieuwe paal en nieuw band erom heen. Hopelijk blijft dit ook weer 16 jaar goed..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:20

Wij hebben ook elk jaar zwaluwen die weer terugkomen. Soms zelfs 4 nesten met telkens 2 keer jongen. Dan vliegt er een hele zwerm rond de stal heen. Moet je zelfs zien dat wanneer ze de staldeuren doorvliegen je geen zwaluw tegen je aankrijgt :D

Wij zitten met de weide in een natuurgebied onder een "vogelautostrade" heel veel verschillende vogels en we hebben achteraan ook vogeltellers en ringers zitten.
Blijkbaar zijn er jaren geweest waarop ze in 1 seizoen 10.000 zwaluwen telden.

Ook veel valken, ganzen, kieviten en op deze moment vliegt er een reiger rond mijn weide.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:21

@zammie: 16 jaar is een mooie tijd :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:31

DubbelDun schreef:
@zammie: 16 jaar is een mooie tijd :)

Band was nog goed ook. Was dat ik onder ook band wil ipv draad, dat we alles maar hebben vervangen. Anders had het nog jaren denk ik goed geweest. En dat op de open vlakte..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:33

Heb je een slag in het lint zitten tegen de wind ??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:35

Nee, we hebben wel bij iedere derde paal een bandhouder met rubber erin, die je vast moet draaien en de andere gewoon doorsteken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:43

Dat zal ook wel helpen. Ik deed altijd een slag in mijn brede lint zodat de wind er minder vat op had. Dat scheelt ook aanmerkelijk in slijtage, alleen het staat minder 'strak'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:04

Bij ons zaten ongeveer 8 oude nesten toen we in januari hier kwamen wonen. En het is nu een drukte!!!!!! Niet normaal. Geweldig mooi om te zien. Hoop dat alle nesten vol komen. Heb er wel allemaal plankjes onder gemaakt, want ze zitten boven mijn hooi en ze poepen stevig, haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:10

Wij hebben dan kleden over het hooi. Schud je uit na het seizoen en kan gewoon hergebruikt worden. Hoorde ook al van een paraplu onder het nest, voor de hoopjes, maar ook voor de jonkies die eruit vallen. Op de kop natuurlijk ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:15

Dat poepen heb ik ook last van, maar dan van een rat waarschijnlijk ;(
Als ik onder mijn pallets kijk wat daar vanuit de vloer is opgegraven wordt ik ook niet blij van.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:20

Ff klem erbij plaatsen? Hier ook in het verleden ook weleens last van gehad en ze gevangen met zo'n klemvanger.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:24

Mollenklem bedoel je zeker?
Mijn kat mist daardoor een pootje, dus ik raad dat heel erg af. Was maar goed dat we haar op tijd hadden gevonden tussen het lange riet.
Had iemand verderop in de straat gedaan - allemaal kattenliefhebbers trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:32

Ik heb een rattenklem staan en de pindakaas wordt er dagelijks afgegeten, maar de klem staat nog gewoon op scherp |o
Overigens kan mijn kat niet bij het hooi komen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:53

Nee, geen mollenklem, maar een rattenklem. En dan onder de pallets. Vreemd dat de pindakaas er steeds af is. Werkt hij nog wel goed? Even met een stokje proberen..